מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של המשרד לשירותי דת למוסדות ציבור המפעילים אוצר בית דין במהלך שנת השמיטה התשפי׳ב

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985ו (להלן - החוק), ולאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של המשרד לשירותי דת (להלן - המשרד) למוסדות ציבור המפעילים אוצר בית דין במהלך שנת השמיטה התשפ"ב,

כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר:___________________

פרק א': כללי

1. כללי

(א)       ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, ובהמלצות למתן תמיכות למוסדות השונים, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור לדיון בהן[1] (להלן - הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.

(ב)       התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)        בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד ועניני של המבחנים.

(ד)       כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה)       חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכול בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.

2.  הגדרות

במבחנים אלה-

"אוצר בית דין" -מנגנון המאפשר ייצור של תוצרת חקלאית בשנת שמיטה. במסגרת זו בעלי האדמות מפקירים את אדמתם ומוסרים את הטיפול בה לידי נציגי ציבור, ונציגי הציבור מטפלים באדמות אלה. אוצר בית הדין עוסק בתחומים אלו במצטבר:

(1) פיקוח ובקרה על תהליך הגידול של גידולי הקרקע השונים;

(2) קניית ומכירת גידולי הקרקע ובכלל זה ירקות או פירות;

(3) הדרכת החקלאים לפי הצורך ולפי דרישה;

"מומחה חקלאי הלכתי" - מי שרכז אגרונומים ברבנות הראשית לישראל אישר אותו לתפקיד מומחה חקלאי-הלכתי ;

"משק כספי סגור" - הפרדה מוחלטת של הפעילות הנתמכת, חשבונאית או תקציבית, מכל פעילות אחרת של המוסד, לרבות לעניין הנהלת חשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו ,הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; בחישוב האמור יובא בחשבון החלק היחסי של השכר, הוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין היקף הפעילות הנתמכת לעומת כלל פעילות המוסד.

3. מטרות

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה לסייע למוסדות ציבור המפעילים אוצר בית דין בשנת השמיטה בדרך של השתתפות בעלויות הפעלת אוצר בית הדין.

4. תנאי סף

מוסד-ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן- המוסד), יהיה זכאי לבחינת בקשתו לתמיכה לפי מבחנים אלה אם נתקיימו בו כל אלה:

(1) הוא פועל שלא למטרות רווח, מאוגד ורשום כעמותה לפי חוק העמותות, התש"ם-[2]1980, הקדש ציבורי, הרשום אצל רשם ההקדשות לפי חוק הנאמנות, התשל"ט-[3]1979; חברה לתועלת הציבור, הרשומה אצל רשם ההקדשות לפי חוק החברות, התשנ"ט-[4]1999 או אגודה עותומנית, והוא רשום על פי דין;

(2) הוא פעל ברצף ובאופן ממשי בחצי השנה שקדמה לשנת השמיטה והכין את התשתית להפעלת אוצר בי"ד בשנת השמיטה. במסגרת זו יידרש הארגון להעביר אסמכתאות המעידות על פעולותיו בתחום הכנת התשתית להפעלת בית הדין, וכן מסמכים המעידים על יצירת קשר עם 10 חקלאים לפחות והכנת התשתית להתקשרות איתם; לעניין זה יחול האמור בסעיף 11(ב) בנוהל.

(3) בידי המוסד אישור ניהול תקין מרשם התאגידים או אישור מקביל מהרשם הנוגע לעניין;

(4) אחת ממטרותיו העיקריות הרשומות בתקנון או במסמכי היסוד שלו היא פעילות בתחום המצוות התלויות בארץ, כגון: שמיטה על-פי ההלכה, חקר החקלאות על-פי ההלכה ועידוד הציבור לקיים מצוות התלויות בארץ;

(5) לא הוגשה מטעמו בקשה לתמיכה שלא לפי מבחנים אלה בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד פעילותו לפי מבחנים אלה;

(6) המוסד התחייב לנהל את פעילותו בתחום השמיטה כמשק כספי סגור ובחשבון בנק ייעודי לפעילות אוצר בית דין בשנת השמיטה.

(7) עיקר פעילותו אינה הפעלה של מסגרת חינוכית, אחת או יותר, שבה ניתן חינוך עד גיל 18, בית ספר, ישיבה, כולל, מוסד להשכלה גבוהה שהוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-61958 או מוזיאון המוכרז כמוזיאון מוכר, לפי חוק המוזיאונים, התשמ"ג-1983, וכן אינו מוכר כתנועת נוער או כארגון נוער;

(8) בפסקה זו, "עיקר פעילותו" - מעל 30% ממחזור הכנסותיו בשנה שקדמה לשנה בעדה מבוקשת התמיכה; לגבי גוף המקיים פעילות כאמור בהיקף של פחות מ-30% ממחזור הכנסותיו - היא אינה מצויה בזיקה כלשהי לפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

(9) בידי המוסד מכתב המלצה שניתן בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה, מאת רב ראשי לישראל מכהן המעיד על בקיאות הלכתית ומעשית ברמה גבוהה של עובדיו, בין השאר, בתחום המצוות התלויות בארץ;

(א) המוסד מפעיל אוצר בית דין שבו פועלים בעלי התפקידים המפורטים:

(1) שלושה חברי בית הדין שהם דיינים מוסמכים כדין או בעלי סמיכה לרבנות מהרבנות הראשית לישראל, שיקיימו מטעמם פיקוח ובקרה הלכתיים על תהליך אספקת ירקות או פירות ממועד תחילת גידולם דרך לקיטתם או קטיפתם עד להגעתם לשווקים;

לפחות לאחד מחברי בית הדין בסעיף זה יש מכתב המלצה מאת רב ראשי מכהן הקובע כי הינו פוסק הלכה בהיקף משמעותי בתחום המצוות התלויות בארץ, במשך 5 שנים לפחות באופן שיאפשר לו להכריע בעניינים הלכתיים-חקלאיים הנדרשים לצורך הפעלת אוצר בית הדין;

(2) רכז פעילות אוצר בית דין, שירכז את הפעילות הקשורה והכרוכה בהפעלתו של אוצר בית הדין, לרבות פעילות ההדרכה;

(3) שני מדריכים בעלי ידע הלכתי-חקלאי, שידריכו את החקלאים בהתאם להנחיותיו של הרב או הדיין כאמור בפסקת משנה (1) ולכללים ההלכתיים הנהוגים בבית הדין;

(3) בשנת השמיטה התשפ"ב, המוסד מטפל במסגרת אוצר בית הדין שאותו הוא מפעיל ב- 700 דונמים לפחות של גידולים המיועדים למאכל אדם, ושאינם גידולי בעל;

לעניין זה, "גידולי בעל"- גידולים המושקים ישירות על ידי גשמים ואינם זקוקים להשקיה בידי בני אדם;

(4)  בשנת התמיכה המוסד מתקשר עם לפחות 10 חקלאים לצורך הפעלת אוצר בית דין. ההסכמים יכללו פרטים בהתאם לנהלי המשרד, והגופים יידרשו להעביר למשרד את מלוא המסמכים הנדרשים לענין זה בהתאם לנהלי המשרד.

(5)  למען הסדר הטוב יובהר כי חקלאי יוכל להיות פעיל באוצרות בית דין שונים, ובלבד שיהיו שטחי גידול נפרדים וברורים (גוש וחלקה שונה) או, במידה ומדובר בשטחים סמוכים, סוג גידול שונה, באופן שתתאפשר הפרדה ברורה בין השטחים השונים השייכים לכל אוצר בית דין.

(6)  לא תינתן תמיכה עבור שטח חקלאי שהוציאו עבורו היתר מכירה או השבתה או שהחקלאי מקבל בגינו תמיכה בעד פעילות בשנת השמיטה ממשרד ממשלתי אחר או שקיבל בגינו תמיכה ממשרד החקלאות לפי נוהל תמיכה בחקלאים משביתי משקים.

(7)  התשלום לשליחי בית הדין (החקלאים) מתבצע מקופת בית הדין בלבד;

(8)  לצורך שיווק התוצרת החקלאית יחתום המוסד על הסכם התקשרות עם גוף האחראי על הפצת ושיווק (מרלו"ג או מרכז הפצה דומה המאפשר שיווק לצרכנים). ההסכמים יכללו פרטים על פי הנדרש בנהלי המשרד.

5.  אופן חלוסת התקציב

הסכום העומד לחלוקה יחולק באופן הבא:

(א)   סך התקציב המוקצה למבחנים אלה יחולק בהתאם לאחוזים שנקבעו במבחנים לכל סוג פעילות; התמיכה במוסד שיימצא עומד בכל תנאי מבחנים אלה, תחושב כחיבור הסכומים שצבר המוסד בנפרד לכל סוג פעילות.

(ב)   בכל סוג פעילות יחושב שווי נקודה לפי סכום הכסף הכללי הנתון לחלוקה לסוג הפעילות לחלק בסך כל הנקודות שצברו כלל המוסדות שנמצאו זכאים לתמיכה עבור פעילות זו.

(ג)    התמיכה במוסד בסוג פעילות תהיה לפי מספר הנקודות שהמוסד צבר באותה פעילות במכפלת שווי הנקודה שנקבע לאותה פעילות, ואולם סכום התמיכה המקסימאלי במוסד נתמך בכל סוגי הפעילות ביחד לא יעלה על 33% מכלל סכום התמיכה המיועד למבחנים אלו.

(ד)   תמיכה במוסד שנמצא זכאי לפי מבחנים אלה, לא תעלה על 90% מההוצאות בפועל בעד כל אחת מהפעולות הנתמכות לפי מבחנים אלה.

(ה)   אם יוותר עודף כספי בלתי מנוצל באחד מסוגי הפעילויות כאמור, הוא יחולק בין שאר סוגי הפעילויות בהתחשב בשיעורם היחסי, כפי שנקבע במבחנים אלה.

(ו)    למען הסר ספק, לא יעשה שימוש בתמיכה כתמורה למבצעי פעילות שהם מתנדבים או שאינם מקבלים שכר כאמור .

(ז)    מוסד שיעביר כספים לחקלאים המשויכים לאוצר בית הדין, יוכל לעשות כן רק בהתאם להסכמים שנחתמו בינו לבין החקלאים, בכל מקרה, המוסד לא יעביר לחקלאי סכום העולה על הסכומים שנרשמו בהסכם שנחתם בינו לבין החקלאי, או שההסכם מפנה אליהם; באחריות המוסד לוודא שהתשלומים שהוא מעביר לחקלאים מבוצעים בהתאם להוראות סעיף זה, לרבות מע"מ כדין.

6. ניקוד סוג הפעילות

בעד הפעלת אוצר בית-דין במהלך שנת השמיטה התשפ"ב, יחולק הניקוד כמפורט להלן:

(1) הפעלת מנגנון לפעילות אוצר בית-דין-

ערך נקודה לכל דונם

מספר דונמים שנכללו באוצר בית דין לפעילות הנתמכת - על כל דונם

0.7

בעד ה- 500 הראשונים

0.6

מ-501 עד 1500 (כולל)

0.3

מ-1501 עד 4000 (כולל)

0.15

מ-4001 עד 9200 (כולל)

0.12

מ-9201 ומעלה


 

(2)  החישוב ייערך בעד כל דרגה, באופן פרוגרסיבי, בהתאם למספר הדונמים שיש לכל

אוצר בית דין בדרגה זו;

(3) בכל מקרה, לא יעלה שווי לנקודה בפעילות זו על 2,500 ₪.

7. תנאים לתשלום התמיכה

(א)      תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של המוסד שאושרה לו בידי הוועדה כדין, יועבר בהתאם לדוחות ביצוע שהמוסד יגיש לתקופת התשלום על פי דרישת המשרד, וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד כל אחד מסוגי הפעילויות הנתמכים לפי מבחנים אלה, ובהתאם לנוהל.

(ב)      התשלום האחרון בסך 20% מגובה התמיכה שאושרה לגוף, יועבר רק לאחר שהגוף יעביר אסמכתאות המעידות על מילוי התחייבויותיו באותו מועד כלפי החקלאים.

(ג)      המוסד ידווח מראש למשרד על פעולות הפיקוח שבכוונתו לקיים במשקים החקלאיים שתחת אחריותו, תוך ציון מיקום, זמן ומשך הפיקוח המתוכנן. המוסד יעביר לבדיקת המשרד את רשימת החקלאים המשויכים אליו ואת ההסכמים שנחתמו עמם במסגרת פעילות אוצר בית הדין.

(ד)      תשלום תמיכת המשרד כפוף לעמידת המוסד בהתחייבויותיו כלפי מי מהחקלאים, לביצועים בפועל, ובהתאם לנהלי המשרד.

(ה)      המשרד יפעיל מערכת בקרה על קיום הפעילות במוסד.

8. ביטול

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של המשרד לשירותי דת למוסדות ציבור המפעילים אוצר בית דין התשע"ה [5] - בטלים.

9. תחילה ותוסף

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם ותוקפם עד יום כ"ט באלול תשפ"ב (25 בספטמבר 2022)


 


 


 


 

התשפ"א _2021)

ב

ב

(803-35-2021-000086)

מתן כהנא השר לשירותי דת


1 ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמי 34.

6 ס"ח התשי"ח, עמי 191.



[1]  י"פ התשע"ג, עמי 3172 ועמי 5152; התשע"ד, עמי 475; התשע"ה, עמי 658.

[2] ס"ח התש"ם, עמי 210.

[3] ס"ח התשל"ט, עמי 128.

[4] ס"ח התשנ"ט, עמי 189.

[5] י"פ התשע"ו, עמי 353