חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), פרק ___': מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן

תזכיר זה מיישם את החלטת הממשלה מס' 201 מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), פרק ___': מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

מטרת החוק היא להפחית את רמת הגודש בכבישים, לנוכח העלות המשקית המשמעותית והפגיעה באיכות החיים שכרוכה בו, וזאת באמצעות הטלת מס ייעודי בגין כניסה ויציאה ממטרופולין גוש דן ברכב במהלך שעות הגודש בימי עסקים.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

רמת הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר משמעותי שצפוי לגדול עם השנים. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות, בכניסות ובמרכזי המטרופולינים, ומנסיעה יחידנית ברכב. מטרת החוק היא לטפל בצד הביקוש לנסיעה ברכב הפרטי בשעות ובאזורי הגודש ועידוד מעבר לנסיעה באמצעות תחבורה ציבורית. האמצעי הוא מיסוי הממוקד בתרומת הממוסה לגודש התנועה. מס זה עתיד להקל על הגודש בכבישים מתוך הבנה כי השגת מטרה זו תוביל לשיפור הרווחה הכוללת של הציבור בישראל. בהתאם לעיקרון המנחה בהסדר, אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי באזורי ובשעות הגודש ישאו בנטל המס המוצע לעומת משתמשי דרך אשר יבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית, או שלא יסעו ברכבם הפרטי באזורי ובשעות הגודש.

 

ואלה עיקרי התיקונים המוצעים:

עיקר 1: לקבוע שלוש טבעות סביב למרכז העסקים הראשי בגוש דן ולחייב תשלום מס בעת חציית כל טבעת. תוואי הטבעות יקבע בעיקרו על בסיס קשרי בית עבודה במרחב המטרופולין. גובה התשלום בכיוון הגלעין בשעות 6:30-10:00 יעמוד על 5 שקלים לחציית הטבעת החיצונית, 10 שקלים לחציית הטבעת התיכונה ו-10 שקלים לחציית הטבעת הפנימית. גובה התשלום בשעות 15:00-19:00 יעמוד על מחצית מהסכומים לעיל, הן לכיוון הגלעין והן מכיוון הגלעין החוצה. שעות הגודש יכול שיורחבו במידה ששרי האוצר והתחבורה יראו בכך צורך מקצועי. לגבי רכבים מיוחדים יקבעו תעריפים בגובה חצי גובה התשלום או כפל התשלום או פטור מתשלום.

עיקר 2: לקבוע כי גביית המס תחל בתאריך 1 במרס 2024, תאריך זה יכול שיידחה עד ליום 1 במרס 2025. שר האוצר יקבע את מיקום שערי החיוב שחצייתם תחייב בתשלום המס, לכל הפחות, 15 חודשים לפני יום תחילת הגבייה.

עיקר 3: להקים ועדת יישום אשר תלווה את יישום ההסדר המוצע ושתכלול את אנשי המקצוע הרלוונטיים. הוועדה תמליץ לשרים על שינויים בתוואי הטבעות, בשעות הגבייה, בשיעורי הגבייה והמלצות נוספות לעדכון ההסדר. כמו כן, הוועדה תפרסם לציבור נתונים רלוונטיים אודות ההסדר.

עיקר 4:  לקבוע כי פרטי המידע שיאספו יישמרו בהתאם להנחיות רשות המסים ומשרד המשפטים ויביאו למזעור פגיעות אפשריות בפרטיות החייבים במס.

עיקר 5:  על מנת לספק חלופות ראויות למשתמשי הדרך שיבחרו להימנע מנסיעה ברכב פרטי מוצע להגדיל את שירות התחבורה הציבורית אל ובאזורי הגודש בצורה משמעותית הן בצד השירות והן בצד התשתית. הגדלה זו תתאפשר בעקבות גביית המס.

עיקר 6:  לתקן את פקודת מס הכנסה כך שמעסיק שיבחר לשלם את המס עבור עובד, יזקוף תשלום זה לצרכי מס שלא במסגרת שווי השימוש ברכב.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

מוצע לחוקק חוק חדש.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

תוספת הכנסות נטו המוערכת בכ-1.3 מיליארד ש"ח בשנה.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

כחלק מיישום החוק תוקם ברשות המסים יחידת לליווי הקמתו ותפעולו של מערך גביית המס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן.

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


 

חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), פרק ___': מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן

 

 

 

פרק __': חוק מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן, התשפ"א-2021

השם

1.  

פרק זה ייקרא "חוק מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן, התשפ"א-2021".

סעיפי החוק

2.  

ואלה סעיפי חוק מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן, התשפ"א-2021:

 

 

"פרק א': פרשנות

 

 

"הגדרות

1.  

בחוק זה –

 

 

 

 

"השרים" – שר האוצר ושרת התחבורה;

 

 

 

 

"יום התחילה" – יום 1 במרס 2024;

 

 

 

 

"יום עסקים" - יום מימי השבוע, למעט יום שישי, יום שבת, מועדי ישראל וערביהם;

 

 

 

 

"רכב רב-תפוסה" – רכב שנוסעים בו, לכל הפחות, מספר אנשים כפי שיקבע שר האוצר בהסכמת שרת התחבורה;

 

 

 

 

"בעל רכב" – הבעלים הרשום ברישיון הרכב במועד הנסיעה שבגינה נוצר חיוב במס לניהול הביקוש;

 

 

 

 

"החייב" – בעל הרכב החב בתשלום מס לניהול הביקוש;

 

 

 

 

"חוק החברות הממשלתיות" – חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975;[1]

 

 

 

 

"חוק נתיבים מהירים" – חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000;[2]

 

 

 

 

"תקנות התעבורה" – תקנות התעבורה, התשכ"א-1961;[3]

 

 

 

 

"פקודת התעבורה" – פקודת התעבורה [נוסח חדש];[4]

 

 

 

 

"המפקח על התעבורה" – כמשמעותו בפקודת התעבורה;

 

 

 

 

"רכב" – כהגדרתו בפקודת התעבורה;

 

 

 

 

 

 

"דרך" – כהגדרתה בפקודת התעבורה;

 

 

 

 

"המהירות הממוצעת" – מהירות הרכבים הממוצעת בשעות הגודש, מיום 1 בספטמבר בשנה נתונה עד יום 31 באוגוסט בשנה העוקבת, כפי שתימדד בהתאם להנחיות ועדת היישום;

 

 

 

 

 

 

"הסכום היומי המרבי" – סכום השווה לסך החיוב במס לניהול הביקוש המתקבל מרכב, שאינו מנוי בתוספת השנייה, אשר ביום עסקים מבצע חצייה בודדת של כל אחת מטבעות החיוב בשעות הגודש שבין השעות 6:30 ל-10:00, בנסיעה לכיוון הגלעין, ובנוסף מבצע חצייה בודדת של כל אחת מטבעות החיוב בשעות הגודש שבין 15:00 ל-19:00, בנסיעה מהגלעין לכיוון הטבעת החיצונית;

 

 

 

 

"טבעות החיוב" – שלוש טבעות בהיקפים מדורגים – חיצונית, תיכונה ופנימית – סביב מרכז העיר תל אביב-יפו, שגבולותיהן קבועים בתוספת השלישית;

 

 

 

 

"שער" – נקודה על גבי אחת מטבעות החיוב שבה תנוטר חצייתם של רכבים את הטבעת לצורכי חיוב במס לניהול הביקוש;

 

 

 

 

"מערך השערים" – כלל השערים הפרוסים על שלושת טבעות החיוב, לרבות כל שילוט, מצלמה או אמצעי ניטור אלקטרוני אחר, תמרור או מתקן אחר שיוקם לצורכי תפעול המערך וכן כל חיבור נלווה אליהם;

 

 

 

 

"שעות הגודש" – טווח השעות המפורט בטור א' לתוספת הראשונה.

 

 

פרק ב': מס לניהול הביקוש, שעות הגודש וטבעות החיוב

 

 

הטלת מס לניהול הביקוש

2.  

(א)  חצה רכב את אחת מטבעות החיוב בשעות הגודש ביום עסקים, דרך מערך השערים, יחויב בעליו במס בהתאם לכיוון נסיעתו ולסכומים הקבועים בתוספת הראשונה, באופן מצטבר ועד לסכום היומי המרבי (בחוק זה – מס לניהול הביקוש).

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), רכב מסוג המנוי בתוספת השנייה יחויב במס לניהול הביקוש בהתאם לקבוע לצידו בתוספת.

 

 

מערכת הגבייה

3.  

רשות המסים תגבה את המס לניהול הביקוש, לרבות באמצעות מערכת המופעלת באופן אלקטרוני או באופן אחר (בחוק זה – מערכת הגבייה).

 

 

קביעת מיקומי השערים

4.  

(א)  עד 15 חודשים לפני יום התחילה יקבע שר האוצר, בצו, את מיקומי השערים, בהתאם לעקרונות הקבועים בסעיף 5, על גבי המפה הקבועה בתוספת השלישית.

 

 

 

 

 

 

(ב) קביעת מיקומי השערים תיעשה בטווח שלא יעלה על 700 מטר בקו אווירי מהנקודה הקרובה ביותר על תוואי הטבעת שביחס אליה מוקם השער, וזאת משיקולים תפעוליים בלבד.

 

 

עקרונות תוואי הטבעות ועדכון התוספת השניה

5.  

שר האוצר, לאחר התייעצות עם שרת התחבורה ועם ועדת היישום, רשאי בצו, לתקן את תוואי טבעות החיוב, בכפוף לעקרונות הבאים:

 

 

 

 

 

 

(א)  אזור גלעין הגודש יעמוד בתנאים המצטברים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מוכל ברובו בגבולות גלעין מטרופולין גוש דן, כמשמעותו בחלוקת מטרופולין גוש דן לטבעות במפקד האוכלוסין של שנת 2008 כפי שהתבצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מכיל את האזור הרציף שבו אזורי התעסוקה הצפופים ביותר במטרופולין גוש דן (מעל 15,000 מקומות עבודה לקמ"ר);

 

 

 

 

 

 

 

(3) כולל 20% לפחות ממקומות העבודה במטרופולין גוש דן.

 

 

 

 

 

 

(ב) תוואי טבעות החיוב יהיה כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הטבעת הפנימית – תוואי רציף, בין היתר על גבי כבישים, אשר תוחם את גלעין הגודש;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הטבעת התיכונה – תוואי רציף, ככל הניתן על גבי כבישים ראשיים, שמרחקו בקו אווירי מהנקודה הקרובה ביותר על גבי הטבעת הפנימית אינו חורג מטווח של בין 2 ל-7 ק"מ;

 

 

 

 

 

 

 

(3) הטבעת החיצונית – תוואי רציף, ככל הניתן על גבי כבישים ראשיים, שמרחקו בקו אווירי מהנקודה הקרובה ביותר על גבי הטבעת הפנימית אינו חורג מטווח של בין 5 ל-13 ק"מ.

 

 

 

 

 

 

(ג)  בסעיף זה "כביש ראשי" – דרך עירונית או בין עירונית ובלבד שיש בה שני נתיבים לפחות.

 

 

עדכון סכומי המס לניהול הביקוש בהתאם למדד שכר חודשי ממוצע לשכיר

6.  

הסכומים הקבועים בתוספת הראשונה יעודכנו מדי שנה לפי מדד שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר (עובדים ישראלים בלבד), שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 

 

 

פטור לרכב רב-תפוסה

7.  

שר האוצר, בהיוועצות עם שר התחבורה, יהיה רשאי לתקן, בצו, את התוספת השנייה ובכלל זה לפטור מתשלום הדרך, כולו או חלקו, רכב רב-תפוסה, בכפוף לקיומו ולהסדרתו בדין של אמצעי שיאפשר את וידוא מניין הנוסעים ברכב.

 

 

עדכון שעות הגודש ושיעורי המס לניהול הביקוש

8.  

בתום שנה מיום התחילה, ולאחר מכן החל ביום 1 בדצמבר של כל שנה ובתוך 14 יום (להלן – מועד העדכון), תודיע ועדת היישום לשר האוצר בדבר עדכונים שיש לבצע ביחס לשעות הגודש ולשיעורי המס לניהול הביקוש המנויים בתוספת הראשונה, על בסיס השינוי שחל במהירות הממוצעת שנמדדה בשנה שהסתיימה ביום 31 באוגוסט שקדם למועד העדכון (להלן – שנת הבדיקה) לעומת המהירות הממוצעת בשנה שקדמה לתחילת ההסדר (להלן – שנת הבסיס), בהתאם למפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

(א)  שעות הגודש יורחבו ויכללו גם את פרקי הזמן של 30 הדקות הקודמות או העוקבות לשעות הגודש (להלן – שעות הגודש המשניות), בהתקיים התנאים המצטברים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה הייתה נמוכה מ-40 קמ"ש;

 

 

 

 

 

 

 

(2) המהירות הממוצעת במהלך שעות הגודש המשניות בשנת הבדיקה ירדה ב-5 קמ"ש או יותר לעומת המהירות הממוצעת בשעות הגודש המשניות בשנת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

(ב) שיעורי המס לניהול הביקוש הקבועים בתוספת הראשונה יעודכנו בעקבות שינוי המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס, כדלקמן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יועלו שיעורי המס לניהול הביקוש ב-15%;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה ב-5 קמ"ש לכל היותר מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יועלו שיעורי המס לניהול הביקוש ב-7.5%;

 

 

 

 

 

 

 

(3) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה במעל ל-5 קמ"ש ועד ל-10 קמ"ש לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס – לא יחול שינוי בשיעורי המס לניהול הביקוש;

 

 

 

 

 

 

 

(4) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה במעל ל-10 קמ"ש ועד ל-15 קמ"ש לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יופחתו שיעורי המס לניהול הביקוש ב-7.5%;

 

 

 

 

 

 

 

(5) הייתה המהירות הממוצעת בשנת הבדיקה גבוהה ביותר מ-15 קמ"ש לעומת המהירות הממוצעת בשנת הבסיס – יופחתו שיעורי המס לניהול הביקוש ב-15%;

 

 

 

 

 

 

 

(6) שיעורי המס לניהול הביקוש בעקבות עדכון כאמור בסעיף זה יעוגלו לש"ח השלם הקרוב ביותר, וסכום של חצי ש"ח יעוגל כלפי מעלה.

 

 

 

 

(ג)  שר האוצר יתקן, בצו, עד יום 31 בדצמבר של כל שנה, את התוספת הראשונה בהתאם לעדכונים שמסרה ועדת היישום כאמור בסעיף זה בדבר שיעורי המס לניהול הביקוש ושעות הגודש; צו כאמור יכנס לתוקף ביום 1 בינואר של השנה העוקבת.

 

 

 

 

 

 

(ד) הודעה על עדכון תעריפי המס לניהול הביקוש לפי סעיפים 6 ו-8(ב) תפורסם ברשומות ובכל דרך נוספת שעליה יורה שר האוצר.

 

 

הקמת ועדת היישום והרכבה

9.  

(א)  תוקם ועדת יישום למילוי התפקידים שנקבעו לה לפי חוק זה; הוועדה תהיה בת שישה חברים כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1)  המנהל הכללי של משרד האוצר או מי מטעמו, והוא יהיה היושב ראש;

 

 

 

 

 

 

 

(2)  עובד רשות המסים, שימנה מנהל רשות המסים;

 

 

 

 

 

 

 

(3)  נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, שימנה שר האוצר והוא יהיה ממלא מקום יושב הראש;

 

 

 

 

 

 

 

(4)  המנהל הכללי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים או מי מטעמו;

 

 

 

 

 

 

 

(5)  עובד הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, שימנה שר התחבורה והבטיחות בדרכים;

 

 

 

 

 

 

 

(6)  נציג החברה, אשר ישמש כמשקיף.

 

 

 

 

 

 

(ב) חבר הוועדה כאמור בפסקה (1) שבסעיף קטן (א) יהיה בעל זכות הצבעה בעניינים כאמור בפסקאות (5) עד (7) שבסעיף 10.

 

 

 

 

 

 

(ג)  חבר הוועדה כאמור בפסקה (2) שבסעיף קטן (א) יהיה בעל זכות הצבעה בעניינים כאמור בפסקאות (1) עד (4) שבסעיף 10.

 

 

תפקידי ועדת היישום

10.   

תפקידי ועדת היישום יהיו כדלקמן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לדווח לשר האוצר על עדכונים בדבר שעות הגודש ושיעורי המס לניהול הביקוש כאמור בסעיף 8;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבש המלצות לשרים בדבר עדכון תוואי טבעות החיוב;

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבש המלצות לשרים בדבר הרחבת האזורים שבהם ייגבה המס לניהול הביקוש וכן המלצות בדבר עדכון מתווה גביית המס לניהול הביקוש, תוך בחינת האפשרות לתשלום רציף לפי קילומטר נסועה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) לפרסם לציבור, לכל הפחות אחת לשנה, נתונים בדבר השפעת הגבייה של המס לניהול הביקוש על מהירות הנסיעה בכבישי הגישה הרלוונטיים במטרופולין גוש דן, וכן נתונים בדבר הכנסות המדינה השנתיות מהמס לניהול הביקוש;

 

 

 

 

 

 

 

(5) לבחון את השפעות המס לניהול הביקוש ולהמליץ לשרים על שינויים וצעדים משלימים מעת לעת;

 

 

 

 

 

 

 

(6) לקבוע הנחיות בדבר אופן המדידה של המהירות הממוצעת, לרבות אמצעי המדידה, הגוף המוסמך לבצע את המדידה, תוואי הכבישים שבהם תבוצע המדידה, והנחיות לעניין שקלול אירועים חריגים המשפיעים באופן זמני על המהירות הממוצעת בפרק זמן נתון;

 

 

 

 

 

 

 

(7) לגבש המלצות לשרים, עד 3 חודשים לפני יום התחילה, בדבר יום התחילה הרצוי.

 

 

סדרי עבודת ועדת היישום

11.   

(א)  המניין החוקי לדיוני ועדת היישום ולהחלטותיה הוא שלושה חברים, שאחד מהם נציג משרד האוצר ואחד מהם נציג משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

 

 

 

 

 

 

(ב) החלטות ועדת היישום יתקבלו ברוב קולות חבריה, ובלבד שלפחות אחד מהתומכים בהחלטה הוא נציג משרד האוצר.

 

 

 

 

 

 

(ג)  ועדת היישום תקבע את סדרי עבודתה ודיוניה, ככל שלא נקבעו בחוק זה או לפיו.

 

 

פרק ג': החברה הממונה

 

 

החברה הממונה

12.   

(א)  השרים, באישור הממשלה, ימנו, בתוך שלושים יום מתחילתו של חוק זה, חברה ממשלתית או חברת בת ממשלתית, כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות, אשר תמלא את התפקידים הקבועים בסעיף קטן (ג) (להלן – החברה). 

 

 

 

 

(ב) תפקידי החברה הם:

 

 

 

 

 

 

 

(1) תכנון, הקמה, תפעול ואחזקת מערכת הגבייה עבור רשות המיסים ובהתאם להנחיותיה, לרבות לעניין הפקת ומסירת הודעות חיוב שהוטלו על ידי רשות המיסים לפי חוק זה וגישה למידע ולצילומים שתועדו במצלמות השערים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) תכנון, הקמה ותפעול מוקד שירות לקוחות לעניין גביית המס לניהול הביקוש;

 

 

 

 

 

 

 

(3) תכנון, הקמה ותפעול מנגנונים הנדרשים לגביית המס לניהול הביקוש, לרבות מערך השערים;

 

 

 

 

 

 

 

(4) התקשרות עם גורמי חוץ לצורך הפעלת ההסדר, לרבות התקשרות עם מפעילים, יבואנים, רשויות ממשלתיות ועירוניות וביצוע אינטגרציה ביניהם;

 

 

 

 

 

 

 

(5) בקרה ומתן הנחיות לפעילות המפעילים;

 

 

 

 

 

 

 

(6) הנגשת מידע ודיווחים בעניין המס לניהול הביקוש לציבור;

 

 

 

 

 

 

 

(7) כל תפקיד אחר שיוטל על הרשות הממונה לפי הוראות חוק זה.

 

 

התקשרות החברה עם מפעילים פרטיים

13.   

החברה תהא רשאית להתקשר עם מפעילים פרטיים (בחוק זה – מפעילים), בין השאר לצורכי רכש ותפעול של אמצעי הזיהוי והמערכות הטכנולוגיות הנדרשות לטובת גביית המס לניהול הביקוש, לצורך הפקת הודעות חיוב מטעם רשות המסים ולצורך הפעלת מוקד שירות לקוחות.

 

 

החברה כרשות תמרור מקומית

14.   

(א)  למילוי תפקידה לפי סעיף 12(ג)(3) יהיו לחברה סמכויות כדלקמן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) סמכות של רשות תמרור מקומית, כמשמעותה לפי פקודת התעבורה, לעניין קביעת הסדרי תנועה נדרשים לגביית המס לניהול הביקוש, וכן להצבה, הפעלה ואחזקה של מצלמות, מתקנים, תמרורים ומכשירים נוספים שישמשו לזיהוי חייבים ולגביית מס כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(2) על אף האמור בתקנה 18(ד) לתקנות התעבורה, החברה תהיה אחראית בתור רשות תמרור מקומית לעניינים המנויים בסעיף קטן (א) בלבד, ובכפוף לאמור בסעיף 16;

 

 

 

 

 

 

(ב) בעניינים שבהם לחברה סמכות כרשות תמרור לפי סעיף זה, לא תהיה סמכות מקבילה לכל רשות תמרור אחרת.

 

 

אישור רשות מקומית לחברה

15.   

רשות מקומית לא תתנה, במישרין או בעקיפין, את אישורה לחברה, הנדרש לצורך ביצוע תפקידיה על פי חוק זה, בעניין שאינו נוגע במישרין לאישור שנתבקש על ידי החברה.

 

 

קביעת הסדרי תנועה לעניין מערך השערים

16.   

המפקח על התעבורה יקבע, באישור שרת התחבורה, הסדרי תנועה ואת סוגי התמרורים הנדרשים לעניין מעבר כלי רכב במערך השערים.

 

 

פרק ד': אופן הטיפול במידע הנאסף והנחיות פרטיות

 

 

ניהול מערכת הגבייה והרשאות הגישה אליה

17.   

(א)  מערכת הגבייה תנוהל עבור רשות המיסים על ידי החברה.

 

 

 

 

 

 

(ב) רשות המיסים תיתן הרשאות גישה למערכת הגבייה לחברה ולמפעילים בלבד, בהתאם למדיניות שתיקבע, ובאופן שימזער, ככל האפשר ובשים לב לחלופות טכנולוגיות אפשריות, את הסיכון לפגיעה בפרטיותו של החייב.

 

 

 

 

 

 

(ג)  מערכת הגבייה לא תחובר לכל מאגר מידע אחר, אלא במידה הנדרשת ליישום הוראות חוק זה.

 

 

המידע בהודעות החיוב והרשאות גישה אליו

18.   

(א)  מצלמות מערך השערים יעבירו למערכת הגבייה, ואליה בלבד, את הפרטים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) תאריך המעבר בטבעת החיוב;

 

 

 

 

 

 

 

(2) כיוון נסיעת הרכב בעת חציית טבעת החיוב;

 

 

 

 

 

 

 

(3) שעת המעבר בטבעת החיוב;

 

 

 

 

 

 

 

(4) מיקום המעבר בטבעת החיוב;

 

 

 

 

 

 

 

(5) מספר לוחית הרישוי של הרכב;

 

 

 

 

 

 

 

(6) צילום הרכב.

 

 

 

 

 

 

(ב) לחייב תישלח הודעת חיוב אשר תכיל את מספר הפעמים שרכבו חצה כל טבעת חיוב בשעות הגודש במהלך תקופת חיוב חודשית (להלן – הודעת החיוב), לפי חלוקה של כיוון הנסיעה והתאריכים שבהם נעשתה חציית טבעות כאמור (להלן – המידע הבסיסי).

 

 

 

 

 

 

(ג)  חייב בתשלום המס לניהול הביקוש יהיה רשאי להתקשר בהסכם בכתב עם החברה שעל פיו רשאית החברה לחייבו באמצעות כרטיס אשראי או בהוראת קבע; הוראות לעניין זה ייקבעו על ידי שר האוצר בתקנות.

 

 

 

 

 

 

(ד) הרשאות צפייה במידע האמור בפסקאות משנה (א)(3) עד (6) (להלן – המידע המפורט) יינתנו לגורם הרלוונטי ברשות המסים, בחברה או במפעיל, במקרים של הגשת ערר מטעם החייב או טיפול בפנייה של חייב שמצריכה גישה למידע כאמור, וכן במקרים שיקבעו השרים בתקנות.

 

 

 

 

 

 

(ה)  חייב שיבקש לקבל בנוסף למידע הבסיסי גם את המידע המפורט יוכל לקבלו בפנייה למפעיל או לחברה, וכן באופן קבוע לבקשתו באמצעות הודעת החיוב שתישלח אליו, לרבות באמצעים טכנולוגיים; בקשה כאמור מטעם החייב לא תקנה הרשאות צפייה במידע המפורט לחברה או למפעיל.

 

 

 

 

 

 

(ו)  חייב המבקש לערוך בירור בנוגע להודעת חיוב, יפנה לחברה או למפעיל, אשר יקיימו בדיקה בנוגע לפנייתו של החייב ויעבירו אליו בכתב את הפרטים המבוקשים, הכל בהתאם לדרכי הטיפול והמענה שתגבש החברה באישור השרים; טיפול בפניית חייב כאמור תותנה בהסכמה מצידו להקנות לגורם הרלוונטי לטיפול בבקשה, בחברה או במפעיל, הרשאות צפייה בכל הנתונים הנוגעים לסכום החיוב השמורים במערכת הגבייה, לרבות המידע המפורט.

 

 

הטיפול במידע הנאסף ואופן שמירתו

19.   

(א)  המידע שייאסף כאמור בסעיף 18(א) ישמש לצורך חיוב החייב במס לניהול הביקוש בלבד, ולא יעשה כל שימוש במידע לתכלית אחרת; על אף האמור, יתאפשר שימוש משני במידע, שלא לצרכי גבייה ואכיפה, בכפוף לכך שהמידע עבר התממה וכי נעשה שימוש במידע באופן מצטבר של למעלה מ-500 בעלי רכב.

 

 

 

 

 

 

(ב) צילומים כאמור בסעיף 18(א)(6) לא יהיו ניתנים לצפייה ולא יישמרו, אלא באופן שלא יאפשר זיהוי הנוסעים ברכב המצולם או עוברי דרך אחרים; החברה תיידע את הציבור בדבר האמור בסעיף זה בטרם יום התחילה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  שמירת הצילומים והמידע שיופק מהם תיעשה בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש לא מורשה במידע המופיע בצילומים, שיבושו, חשיפתו או העתקתו בלא רשות כדין.

 

 

 

 

 

 

(ד) תפעול המצלמות, שמירת המידע המתועד בצילומים והפקת החיובים לפי סעיף זה, ייעשו באופן שיפחית את הפגיעה בפרטיות ואת סיכוני אבטחת המידע.

 

 

אופן מחיקת המידע

20.   

(א)  בסמוך לאחר קבלת ושמירת המידע הבסיסי והמידע המפורט במערכת הגבייה, ולא יאוחר משלושה ימים ממועד המעבר של רכב בטבעת חיוב, יימחק המידע לעניין חציית הטבעת כאמור מזיכרון המצלמות ככל שנשמר בו.

 

 

 

 

 

 

(ב) המידע המפורט השמור במערכת הגבייה ביחס לכל רכב ימחק בחלוף שנתיים וארבעה חודשים מקבלתו במערכת, אלא אם הוא דרוש לצורך הליך משפטי שנפתח לפני תום התקופה האמורה, ולמשך התקופה בה הוא דרוש, וזאת למעט מידע שעבר התממה כאמור בסעיף 19(א).

 

 

תקנות פרטיות מטעם שר המשפטים

21.   

שר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת ולאחר התייעצות עם השרים, רשאי לקבוע הוראות, בכפוף לאמור בחוק זה, בנושאים אלה:

 

 

 

 

 

 

(1)   שיקולי הגנה על פרטיות בנוגע לאופן הצבת המצלמות ותפעולן;

 

 

 

 

 

 

(2)   מניעת יכולת לזיהוי נוסעים ברכב; הוראות אלה ייקבעו בהיוועצות עם הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי;

 

 

 

 

 

 

(3)   אופן שמירת הצילומים והמידע המתועד בהם ומשך שמירתם;

 

 

 

 

 

 

(4)   אופן המצאת המידע שהופק מהצילומים לבעליו של הרכב שתועד בהם לפי בקשתו או אגב הגשת ערר מטעמו, וכן אופן הגשתו לוועדת הערר או לבית המשפט;

 

 

 

 

 

 

(5)   אופן יידוע הציבור על הצילום.

 

 

פרק ה': ערר ואכיפת תשלום

 

 

ועדת ערר

22.   

(א)  השרים ימנו ועדת ערר, אחת או יותר, של דן יחיד הכשיר להיות שופט שלום, מתוך רשימה שיגיש שר המשפטים (להלן – ועדת הערר).

 

 

 

 

 

 

(ב) ועדת הערר רשאית לדון ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אם מצאה שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העורר.

 

 

 

 

 

 

(ג)  החליטה ועדת הערר לקיים דיון בהשתתפות הצדדים, רשאית היא לקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים אם קבע שר המשפטים סדרי דין לעניין קיום דיון כאמור; לעניין זה, "אמצעים טכנולוגיים" – דיון באמצעים המאפשרים העברת תמונה וקול בזמן אמת, שבהם ניתן לשמוע ולראות את המשתתפים בדיון וכן להישמע במהלכו.

 

 

 

 

 

 

(ד) החלטה סופית של ועדת הערר תהא ניתנת לערעור בזכות לפני בית משפט השלום, בתוך 45 ימים מיום מתן ההחלטה הסופית.

 

 

 

 

 

 

(ה)  ההוראות לפי חוק בתי דין מנהליים, התשנ"ב-1992, יחולו על ועדת הערר, בשינויים המחויבים לפי חוק זה.

 

 

 

 

 

 

(ו)  שר המשפטים רשאי להתקין תקנות לעניין סדרי דין ודיני הראיות ולעניין סדרי המינהל בוועדת הערר.

 

 

הגשת ערר

23.   

(א)  חייב רשאי להגיש ערר על הודעת החיוב לוועדת הערר בכפוף לתשלום מלוא סכום החיוב ואין בהגשת ערר כדי לעכב תשלום הודעת החיוב;

 

 

 

 

(ב) בהגשת ערר יכלול החייב את המידע המפורט על אודות החיוב שבגינו מוגש הערר, בצירוף העתק הדיווח בדבר המידע המפורט כפי שהועבר לידיו מטעם החברה או המפעיל לפי סעיפים 18(ה) או 18(ו).

 

 

דין חיוב לעניין סרבן תשלום

24.   

(א)  בסעיף זה –

 

 

 

 

 

 

"חוב חלוט" – חוב שלא שולם בתוך 30 ימים מיום קבלת הודעת החיוב כאמור בסעיף 18(ב);

 

 

 

 

 

 

"המועד הקובע" – המועד שבו הפך חיוב לחוב חלוט;

 

 

 

 

 

 

"ריבית פיגורים" – כמשמעותה בסעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961.

 

 

 

 

 

 

(ב) חוב חלוט שלא שולם, כולו או חלקו, יתווספו עליו:

 

 

 

 

 

 

 

(1) בתוך 30 ימים מהמועד הקובע – ריבית פיגורים, מהמועד הקובע ועד לתשלום בפועל;

 

 

 

 

 

 

 

(2) תוספת פיגור בגין אי תשלום במועד, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בתוך 30 ימים מהמועד הקובע, 10 ש"ח בגין כל יום שבוצעה בו חצייה של טבעת חיוב אחת לפחות שהחיוב בשלה לא שולם;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בתוך 60 ימים מהמועד הקובע, 37.5 ש"ח בגין כל יום שבוצעה בו חצייה של טבעת חיוב אחת לפחות שהחיוב בשלה לא שולם.

 

 

 

 

 

 

(ג)  חוב חלוט, ריבית פיגורים ותוספת פיגור בגין אי תשלום במועד ייגבו באמצעות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (להלן – המרכז לגביית קנסות).

 

 

 

 

 

 

(ד) מנהל רשות המיסים יקבע רשימת מקרים חריגים שבהתקיימם יינתנו פטור מריבית פיגורים ומתוספת פיגור בגין אי תשלום במועד, כולם או חלקם, או הפחתה שלהם.

 

 

פרק ז': תחילה, תחולה והוראות אחרות

 

 

תחילה

25.   

(א)  תחילתו של חוק זה ביום פרסומו.

 

 

דחיית יום התחילה

 

(ב) על אף האמור, תחילתם של סעיפים 2, 3, 6, 7 ו-8 ביום התחילה.

 

 

ביצוע ותקנות

26.   

שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, לאחר היוועצות עם שרת התחבורה, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו.

 

 

תקנות ראשונות

27.   

תקנות ראשונות לפי סעיפים 18(ד) ו-21 יותקנו בתוך 180 יום מיום תחילתו של חוק זה.

 

 

תחולת חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000, לעניין רשומה אלקטרונית כראיה קבילה

28.   

הוראות סעיף 4ט לחוק נתיבים מהירים, לרבות התקנות שהותקנו לפיו, יחולו לעניין חוק זה, בשינויים המחויבים, ככל שלא נקבע אחרת בחוק זה, ובשינוי זה: לעניין סעיף 4ט(ג) לחוק האמור, במקום המילים "בשל אי תשלום אגרה" יקראו: "בשל אי תשלום מס לניהול הביקוש".

 

 

השקעה בתחבורה ציבורית

29.   

בחוק התקציב יוקצה בתכנית נפרדת סכום בגובה אומדן ההכנסות הצפויות לאותה שנה ממס הגודש, ולא יותר מסכום של 700 מיליון שקלים חדשים לטובת שיפור התחבורה הציבורית.

תיקון פקודת מס הכנסה [נוסח חדש]

3.  

בסעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] אחרי "שהועמד לרשותו של העובד" יבוא " ותשלומים ששולמו לעובד או לאחר לצורך כיסוי הוצאות המס לניהול הביקוש, כהגדרתו בחוק מס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן, התשפ"א-2021, שחב בו העובד בשל נסיעה ברכב שהועמד לרשותו".

 

 

תוספת ראשונה

(סעיף 2)

סכומי המס לניהול הביקוש

         

טור א'

שעות הנסיעה וכיוונה

טור ב'

מיקום הטבעת

טור ג'

סכום המס

06:30 עד 10:00

בנסיעה לכיוון הגלעין

טבעת חיצונית

5 ש"ח

טבעת תיכונה

10 ש"ח

טבעת פנימית

10 ש"ח

15:00 עד 19:00

בנסיעה לכיוון הגלעין

טבעת חיצונית

2.5 ש"ח

טבעת תיכונה

5 ש"ח

טבעת פנימית

5 ש"ח

15:00 עד 19:00

בנסיעה מהגלעין לכיוון הטבעת החיצונית

טבעת חיצונית

2.5 ש"ח

טבעת תיכונה

5 ש"ח

טבעת פנימית

5 ש"ח

 

 

תוספת שנייה

(סעיף 7)

אופן החיוב לעניין רכבים מסוגים שונים

 

1. אוטובוסים – פטורים מתשלום מס לניהול הביקוש.

2. מוניות שירות – פטורות מתשלום מס לניהול הביקוש.

3. רכבים שניתן לגביהם תג נכה מן הסוג המפורט בתוספת התשיעית לפקודת התעבורה – פטורים מתשלום מס לניהול הביקוש.

4. אופנועים – יחויבו במחצית הסכומים הקבועים בתוספת הראשונה.

5. משאיות – תחויבנה בכפל הסכומים הקבועים בתוספת הראשונה, ולא יחול לגביהן הסכום היומי המרבי. 

6. מוניות שאינן מוניות שירות – לא יחול לגביהן הסכום היומי המרבי.

 

 

תוספת שלישית

(סעיף 1)

תוואי טבעות החיוב

 

[מפה תצורף לקראת הדיון בוועדת השרים, אך העקרונות המתווים את תוואי הטבעות קבועים בסעיף 5]

 

דברי הסבר

רקע כללי, נתונים כלכליים והשפעה על משק המדינה

רמת הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר הנאמד בכ-40 מיליארד ש"ח בשנה בגין אובדן שעות עבודה ופנאי (כ-20 מיליארד ש"ח בשנה) ובגין תאונות דרכים וזיהום אוויר. ללא התערבות הממשלה ונקיטת צעדים אקטיביים, אומדן זה אף צפוי לגדול ולהגיע לשיעור שנתי של כ-70 מיליארד שקלים בשנת 2030. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות (בכניסות ובמרכזי המטרופולינים) ומנסיעה יחידנית ברכב. התנהגות זו משוקפת במגוון מדדים בינלאומיים שונים, ובראשם "מקדם הפיצול" – שיעור השימוש בתחבורה ציבורית מכלל הנסיעות – עומד על 10%-23% במטרופולינים המרכזיים בישראל, לעומת כ-40% במטרופולינים מתקדמים בעולם.

מעורבות הממשלה בטיפול בבעיית הגודש כוללת טיפול ניכר בצד ההיצע. בין היתר, הממשלה מקדמת מספר מיזמי תשתית עתירי נוסעים הנמצאים בשלבי ביצוע שונים ובעלות תקציבית של מיליארדי ש"ח, ביניהם: הקמת הרכבת המהירה בין ירושלים ותל אביב; הקמת רכבות קלות בתל אביב; הארכת הרכבת הקלה בירושלים; קידום רכבת קלה נוספת בחיפה; הקמת נתיבים מהירים בכניסות למטרופולין דן וכן רשת נתיבי תחבורה ציבורית באזורי הגודש; הקמת מערכת רכבת תחתית במטרופולין דן ועוד. עם זאת, הטיפול בצד ההיצע באמצעות קידום מיזמי תשתית איטי מטבעו ויאפשר מענה בטווח הארוך בלבד.

מטרת החוק היא לתת מענה לטווח הבינוני באמצעות טיפול בצד הביקוש לנסיעה ברכב פרטי בשעות ובאזורי הגודש ועידוד המעבר לנסיעה באמצעות תחבורה ציבורית. האמצעי הוא טיוב שיטת מיסוי הרכב בישראל על ידי קישור ישיר בין המס המשולם לתרומת הממוסה לגודש התנועה. שינוי זה עתיד להקל על הגודש בכבישים, מתוך הבנה כי השגת מטרה זו תוביל לשיפור הרווחה הכוללת של הציבור בישראל. בהתאם לעיקרון המנחה בהסדר, אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי באזורי ובשעות הגודש ישאו בנטל המס המוצע לעומת משתמשי דרך אשר יבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית, או שלא יסעו ברכבם הפרטי באזורי ובשעות הגודש. כך, ניתן יהיה להפחית את השימוש ברכב פרטי, להגביר את מהירות הנסיעה של רכבים פרטיים ותחבורה ציבורית כאחד, לאפשר תוספות שירות משמעותיות בתחבורה הציבורית (קווים חדשים והגדלת תדירויות) ולבסוף, להגדיל את הצמיחה והרווחה החברתית לטובת כלל הציבור.

העיקרון בבסיס התכנית הוא ההבנה שנסיעה בכביש הינה משאב במחסור ותמחור משאב זה יביא לייעול השימוש בו. על מנת ליישם עקרון זה יש לתמחר את הנסיעה בשעות הגודש ובאזורי הגודש כך שמחיר הנסיעה האמיתי הכולל את הנזק (העלויות החיצוניות כדוגמת ערך הזמן, זיהום אויר, רעש, בטיחות וכדומה) שהנסיעה גורמת לסביבה, ישוקף לבעל הרכב. מטרת התכנית אינה גביית מס מהציבור ולכן התכנית המוצעת מאוזנת פיסקלית. תכניות דומות הולכות ומיושמות בעולם והביאו לירידה של 15%-20% בהיקף הנסועה בערים כגון לונדון, סינגפור וסטוקהולם. צעד זה נבחן בימים אלו בערים מובילות נוספות כגון סן פרנסיסקו, סיאטל, וונקובר וניו יורק.

 

סעיף 2(א)

מוצע לקבוע שלוש טבעות סביב מרכז העסקים הראשי בגוש דן ולחייב תשלום מס בעת חציית כל טבעת בשעות הגודש. תעריפי התשלום והשעות שלגביהם יחול התשלום מתואמים עם אומדן העלות החיצונית המשקית בשל הגודש באזור ובשעת הנסיעה ובפרט עם אומדן אובדן הזמן כתוצאה מתוספת הרכב השולי לגודש. גובה התשלום בנסיעה לכיוון הגלעין בשעות 10:00-6:30 יעמוד על 5 שקלים לחציית הטבעת החיצונית, 10 שקלים לחציית הטבעת התיכונה ו-10 שקלים לחציית הטבעת הפנימית. גובה התשלום בשעות 19:00-15:00 יעמוד על מחצית מהסכומים האמורים, הן בנסיעה לכיוון הגלעין והן בנסיעה מכיוון הגלעין החוצה. הסכומים יהיו צמודים למדד "שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר" המתפרסם על ידי הלמ"ס ויעוגלו כלפי מעלה ברמת חצי ש"ח. ייקבע סכום מרבי של 37.5 ש"ח למעברים בטבעות לכל רכב פרטי.

 

סעיף 2(ב)

אוטובוסים, מוניות שירות ורכבים שניתן לגביהם תג נכה עבור חניה לרכב של נכה משותק רגליים (תמרור 437) יהיו פטורים מתשלום. אופנועים יחויבו במחצית סכום החיוב ומשאיות תחויבנה בסכום כפול. על משאיות ומוניות שאינן מוניות שירות לא תחול מגבלת התעריף היומי והן תחויבנה על כל מעבר בהתאם לאופי עבודתן הגורר מעברים רבים בטבעות ובהתאם גודש רב.

 

סעיף 3

מכיוון שהתשלום הנגבה הוא במס, רשות המסים תהיה אחראית על גבייתו באמצעות מערך גבייה אלקטרוני.

 

סעיף 4

על מנת לאפשר תקופת היערכות, יקבע שר האוצר בצו את מיקומי השערים, שחצייתן תחייב בתשלום, 15 חודשים לפני יום התחילה לכל הפחות. קביעת השערים תעשה בהתאם לעקרונות שנקבעו בחוק. החברה תוכל לקבוע שערים המרוחקים מתוואי הטבעות עד למרחק של 700 מטר משיקולים תפעוליים הנגזרים בעיקרם מתוואי השטח בנקודה שבה יוקם השער.

 

סעיף 5 (א)

שר האוצר יהיה רשאי לתקן את תוואי הטבעות כל עוד העקרונות הראשוניים לקביעת הטבעות נשמרים. עקרונות אלו כוללים את חלוקת מטרופולין גוש דן על ידי הלמ"ס במפקד האוכלוסין של שנת 2008 המבטא קשרי בית-עבודה במרחב המטרופולין. התייחסות לצפיפות התעסוקה באזורי הגודש ואת הנפח שתופסים מקומות התעסוקה באזורי הגודש ביחס לכלל מקומות התעסוקה במטרופולין. שמירת העקרונות מבטאת שאיפה שעיקר החייבים במס יהיו יוממים, כלומר אנשים המבצעים נסיעות תדירות וקבועות יחסית. מעבר של אנשים מסוג זה לתחבורה ציבורית צפוי להביא לתועלות משקיות.

 

סעיף 5 (ב)-(ג)

מטרת טבעות החיוב היא לאפשר חיוב במס של עיקר התנועות שגורמות לגודש תנועה בשעות השיא. מטבע הדברים תנועות אלו נעשות על גבי כבישים ולכן תוואי הטבעות נקבע בעיקרו, על בסיס אותם כבישים. קביעת גלעין הגודש התחום באמצעות הטבעת הפנימית מבוססת בעיקר על ניתוח שימושי הקרקע והשאת היחס שבין מספר המועסקים למספר התושבים באותו אזור. טבעות החיוב התיכונה והחיצונית נקבעו במרחק של כ-5 ו-10 ק"מ בהתאמה מהטבעת הפנימית. טבעות אלו עשויות להיקבע במרחקים שבין 2 ל-13 ק"מ מהטבעת הפנימית משיקולים תפעוליים ותחבורתיים.

 

סעיף 6

על מנת לשמור על הרמה הריאלית של המס, סכומי המס יוצמדו למדד שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר שמפרסמת הלמ"ס ובכך גובה המס ביחס להכנסה הממוצעת במשק ישמר.

 

סעיף 7

במטרה לעודד נסיעות של מספר אנשים רב ככל הניתן בכל כלי רכב, יהיה ראשי שר האוצר לתקן את רשימת הפטורים מתשלום המס המנויים בתוספת השנייה לחוק ולהוסיף רכב רב תפוסה. הסדר מסוג זה תלוי בקיום אמצעי בתוך הרכב או מחוצה לו שביכולתו לוודא את מספר הנוסעים ברכב והעברת מידע זה למערכת הגבייה.

 

סעיף 8

שעות הגודש בהם מחויבים החוצים טבעות בתשלום מס וכן שיעור המס נקבע על בסיס נתוני הנסיעה העדכניים ביותר שבנמצא. נתונים אלו צפויים להשתנות עם השנים ועל מנת למלא את תכלית המס, ייתכן שיהיה צורך בהרחבת שעות הגודש ו/או שיעורי המס. עדכונים אלו יקבעו באמצעות ועדת יישום שתלווה את ההסדר ותמליץ אחת לשנה לשרי האוצר והתחבורה על עדכון שעות הגודש ושיעורי המס. שעות הגודש יורחבו לחצאי השעות שלפני או אחרי שעות הגודש במידה שמהירות הנסיעה הממוצעת בדרכי הגישה למטרופולין תהיה נמוכה מ-40 קמ"ש או ירדה בשנה שאחרי תחילת ההסדר. שיעורי המס יעודכנו גם כן בהתייחס לשינויים במהירויות הנסיעה הממוצעת לעומת השנה שלפני תחילת ההסדר. ככל שמהירות הנסיעה הממוצעת עלתה, יופחת המס בעד 15% וככל שמהירות הנסיעה הממוצעת ירדה, יתייקר המס בעד 15%. הודעה בדבר שינויים אלו יקבעו בצו שיפרסם שר האוצר ברשומות.

 

סעיף 9

תוקם ועדה שתעקוב אחר יישום החוק וחבריה יהיו נציגי מנכ"ל משרד האוצר, רשות המסים, אגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"לית משרד התחבורה, רשות תחבורה ציבורית ונציג החברה הממונה על הפעלת ההסדר.

 

סעיפים 11-10

ועדת היישום תמליץ לשרי האוצר והתחבורה על יום התחילה הרצוי, עדכון שעות הגודש ושיעורי המס ככל הנדרש, שינויים נדרשים בתוואי הטבעות, המלצות על הרחבת ההסדר לאזורים נוספים או על שינויים באופן גביית המס, בחינת השפעות ההסדר על הגודש והמלצות נוספות לעדכון ההסדר. הוועדה תנחה את החברה המפעילה כיצד למדוד את המהירות הממוצעת שעל בסיסה יוצעו שינויים בהסדר. בנוסף ועל מנת לשקף לציבור את התועלות והמטרות שמשיג ההסדר, תפרסם הוועדה לפחות אחת לשנה נתונים רלוונטיים אודות ההסדר. בוועדה יינתן משקל זהה לנציגי משרד האוצר והתחבורה במטרה לאזן בין שיקולים תחבורתיים ופיסקליים.

 

סעיפים 13-12

החברה שתהיה אמונה על יישום ההסדר תמונה על השרים ותהיה כפופה להנחיות מנהל רשות המסים לעניין הסדר זה. החברה תהיה אחראית על תכנון, הקמת, תפעול ואחזקת מערך המצלמות ושירות הלקוחות. ככל הנדרש, החברה תתקשר עם גורמי חוץ לצורך יישום החוק ותנחה את המפעילים. תפקיד המפעילים יהיה טכני באופיו ויכלול פעולות כגון רכישת אמצעים שיאפשרו את הקמת ההסדר, הפקת הודעות חיוב והפעלת מוקד שירות לקוחות.

 

סעיפים 16-14

לצורך הקמת והפעלת ההסדר תמונה החברה המפעילה לרשות תמרור באופן שיאפשר לה להציב, להפעיל ולתחזק את האמצעים הדרושים לצורך ההסדר ואותם בלבד. רשויות מקומיות שבתחומן עוברות טבעות החיוב נדרשות לאפשר את הקמת שערי החיוב והמתקנים הנדרשים לצורך יישום ההסדר ולא ימנעו מלהעניק לחברה אישורים הנוגעים להסדר מטעמים שאינם רלוונטיים לבקשה הפרטנית של החברה.

 

סעיף 17

מערכת הגבייה תהיה תחת אחריות רשות המסים וזו תקבע מדיניות המגדירה כיצד החברה והמפעילים יהיו רשאים לגשת לפרטי המידע שיצטברו במערכת.

 

סעיף 18 (א)-(ג)

פרטי המידע שיאספו יהיו מועד, מיקום וכיוון המעבר בטבעת וכן את צילום הרכב. המידע ייאסף במערכת הגבייה ולמפעילים תינתן גישה אך ורק לפרטי המידע הדרושים על מנת לשלוח לבעל הרכב הודעת חיוב הכוללת פרטים מזהים ופירוט מזערי של חציות הטבעת. בעלי רכב שיבחרו בכך יוכלו להירשם כמנויים על מנת לקבל את פרטי החיוב בדרכים נוספות שייקבעו בתקנות ועל מנת לבצע את תשלום המס בצורה נוחה באמצעות פרטי כרטיס אשראי או הוראת קבע. 

 

סעיף 18 (ד)-(ו)

בהודעות החיוב יופיע מידע בסיסי בלבד הכולל את תאריכי חציית הטבעות וכיוון הנסיעה. עם זאת חייב שיבקש זאת יוכל לקבל פירוט הכולל את שעת המעבר, מיקום המעבר בטבעת ואת צילום הרכב באופן חד פעמי או קבוע. במידה שחייב במס יבקש לערוך בירור בנוגע לחיובו מול המפעיל או החברה, תינתן הרשאת גישה לפרטי המידע לעיל לגורם המטפל בבירור.

 

סעיף 19

פרטי המידע שיאספו יישמרו באופן שימזער את הפגיעה האפשרית בפרטיות משתמשי הדרך החוצים את טבעות החיוב. לשם כך יטושטשו צילומי הרכב כך שלא יתאפשר זיהוי של נוסעי הרכב, המידע יישמר בדרך שתבטיח שלא ייחשף לגורמים שאינם מורשים. שימוש במידע שלא לצורך ההסדר יתאפשר רק לאחר שעבר התממה ובאופן מצטבר של 500 בעלי רכב ומעלה.

 

סעיף 20

פרטי המידע ישמרו במערכות הצילום בשים לב להנחיות פרטיות וביטחון (סייבר) ובכל מקרה לא ישמרו במערכות יותר משלושה ימים במטרה לשמור על פרטיות משתמשי הדרך. לאחר 90 ימים ממועד התשלום או בחלוף 90 ימים מחליטת החוב תינתן גישה למידע המפורט רק אם אלה נדרשים במסגרת הליכים משפטיים כנגד המדינה או מי מטעמה. כלל המידע המפורט ימחק לאחר תקופה הנחוצה לצורך קיום דיונים בערכאות שיפוטיות למעט מידע שעבר התממה כמפורט בסעיף 19 אשר יישמר לשימושים סטטיסטיים ומחקריים.

 

סעיף 21

שר המשפטים יקבע הוראות בדבר שמירת פרטיות החייבים במס כתוצאה מההסדר ובין היתר בדבר השיקולים בהצבת המצלמות, מניעת זיהוי נוסעי הרכב, אופן שמירת הצילומים, שמירת המידע ואופן יידוע הציבור על מערך הצילום.

 

סעיפים 23-22

ערעור על החיוב במס ידון במסגרת ועדת ערר שתמונה על ידי שרי האוצר והתחבורה. הליך הערעור יתנהל בכתב או בעל פה וניתן יהיה לערער על החלטת הוועדה לבית משפט השלום בתוך 45 יום ממתן ההחלטה. על מנת לוודא שהערעור מבוסס על טענות רלוונטיות עליו לכלול את פרטי המידע המפורט בגינו מוגש הערעור. בנוסף, תנאי להגשת הערער יהיה תשלום סכום החיוב שבגינו מוגש הערעור.

 

סעיף 24

בסוף החודש הקלנדרי בו בוצעו מעברים בטבעות החיוב בשעות הגודש ישלח לבעל הרכב הודעת החיוב במס. 30 יום לאחר שקיבל בעל הרכב את הודעת החיוב, יהפוך החוב לחלוט וממועד זה תתווספנה לו ריבית פיגורים והטיפול בחוב יועבר למרכז לגביית קנסות. בנוסף לכך, 30 יום לאחר הפיכת החוב לחלוט יתווספו לחוב 10 ש"ח עבור כל יום בו נוצר חיוב (נחצתה טבעת בשעות הגודש) שטרם שולם. בחלוף 30 ימים נוספים, יתווספו לחוב 37.5 ש"ח נוספים עבור כל יום בו נוצר חיוב.

 

סעיפים 25

הוראות החוק יחולו מיום פירסומו למעט הסעיפים המגדירים את גביית המס בפועל שיחולו מיום 1 במרס 2024.

 

סעיף 28

ההוראות המסדירות את אופן יצירת ראיה קבילה באמצעות רשומה אלקטרונית וחקוקות בחוק נתיבים מהירים יחולו גם על המס לניהול הביקוש לנסיעה באזור גוש דן.

 

סעיף 29

על מנת לספק חלופה נאותה למשתמשי הדרך שיבחרו להימנע מנסיעה ברכב פרטי מוצע להגדיל את שירות התחבורה הציבורית אל ובאזורי הגודש בהיקף של 700 מיליון ש"ח בשנה החל מהשנה שלפני שנת התחילה. הגדלת השירות תבוא לידי ביטוי בתוספת השירות ובשיפור התשתיות.

 

 

סעיף 2

בפקודת מס הכנסה יתוקן, כך שהמס ששילם המעביד בשל נסיעה של העובד ברכב שהעמיד לרשותו המעסיק ייכלל ברשימת המקורות הנחשבים להטבת מעסיק אותה יש לזקוף לצרכי מס בתלוש השכר של העובד. ויובהר, שלפי המוצע, המס לא יכלל במסגרת שווי השימוש ברכב, אלא יתווסף ויחשב כהטבה נוספת אשר ניתנה לעובד בהתאם לגובה המס ששולם בשביל העובד, וללא סייגים (בין אם שולם לעובד ובין אם שולם בעבורו). בכך, המעסיק והעובד יישאו במלוא עלויות המס, והסכום האפקטיבי אשר יוטל עליהם לא יפחת מהסכום המוצע בהצעה זו באמצעות אי הכללת תשלום המס בהכנסת העובד.

 



[1] ס"ח תשל"ה מס' 770 מיום 4.7.1975 עמ' 132.

[2] ס"ח תש"ס מס' 1740 מיום 11.6.2000 עמ' 199.

[3] ק"ת תשכ"א מס' 1128 מיום 6.4.1961 עמ' 1425.

[4] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 7 מיום 1.8.1961 עמ' 173.