תוכן עניינים

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __: מיסים (חלק א'). 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021. 3

פרק _': מיסים (חלק א') 3

1.  תיקון חוק מס ערך מוסף. 3

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __: מיסים (חלק א')

תזכיר זה מיישם את החלטת הממשלה מס' 267 מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק _': מיסים (חלק א').

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בישראל קיימת בשנים האחרונות תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס אשר הוצאו שלא כדין. תופעה זו גורמת נזק של מיליארדי שקלים בשנה לאוצר המדינה. על מנת לצמצם את התופעה ולסכל מראש הוצאה של חשבוניות מס שלא כדין, מוצע  לבצע תיקונים בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, אשר יאפשרו הפעלת מערך של בקרה על חשבוניות מס שערכן מעל 5,000 שקלים חדשים באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות מקוונות בשלב הוצאת החשבוניות מעוסקים ללקוחותיהם.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

מוצע לתקן את חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

השינויים המוצעים צפויים להביא לעלייה של כ-1 מיליארד ₪ בהכנסות המדינה בהבשלה מלאה.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המנהלי

הקמת יחידה ייעודית לניהול ותפעול חדר הבקרה שתפקידו לטפל באופן שוטף ומהיר בצרכים תפעוליים.

 

ו. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר.


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __: מסים (חלק א')

 

 

 

פרק _': מסים

תיקון חוק מס ערך מוסף

1.  

בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[1] -

 

 

(1) בסעיף 38, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), מס התשומות הכלול בחשבונית מס שסכומה בלא המס עולה על 5,000 שקלים חדשים שאינה כוללת מספר שהוקצה לה על ידי המנהל כאמור בסעיף 47, לא יותר בניכוי".

 

 

(2) בסעיף 47 -

 

 

 

(א)  במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א) (1) עוסק מורשה רשאי להוציא לגבי עסקה חייבת במס חשבונית מס במקום חשבונית עסקה, וחייב הוא לעשות כן לפי דרישת הקונה;

 

 

 

(2) בעסקה שסכומה עולה על הסכום האמור בסעיף 38(א1), רשאי  עוסק מורשה לבקש מרשות המסים להקצות לחשבונית המס מספר וחייב הוא לעשות כן לפי דרישת הקונה; הוקצה לחשבונית המס מספר- חייב העוסק המורשה לציין את המספר שהוקצה על גבי חשבונית המס";

 

 

 

(ב) סעיף קטן (ד)- יימחק;

 

 

(3) בסעיף 126, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א1) הסכום שנקבע בסעיף 38(א1) יתואם ב-1 בספטמבר של כל שנה (בסעיף קטן זה- יום העדכון) לשינוי המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון, לעומת המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון בשנה שקדמה לו; הסכום המתואם יעוגל ל-500 השקלים החדשים הקרובים, וסכום של 250 שקלים חדשים יעוגל כלפי מעלה";

תיקון חוק מס ערך מוסף - תחילה

2.  

תחילתם של סעיפים 38, 47 ו-126 כנוסחם בסעיף 1 לחוק זה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).

 

 

דברי הסבר

כללי

בישראל קיימת בשנים האחרונות תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס אשר הוצאו שלא כדין. תופעה זו גורמת נזק של מיליארדי שקלים בשנה לאוצר המדינה.  על מנת לצמצם את התופעה ולסכל מראש הוצאה של חשבוניות מס שלא כדין, מוצע  לבצע תיקונים בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן- חוק מע"מ) אשר יאפשרו הפעלת מערך של בקרה על חשבוניות מס שערכן מעל 5,000 שקלים חדשים באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות מקוונות בשלב הוצאת החשבוניות מעוסקים ללקוחותיהם.

 

פסקה 1

מוצע לתקן את סעיף 38(א) לחוק מס ערך מוסף, ולקבוע כי מס התשומות הכלול בחשבונית מס שסכומה ללא מס עולה על 5,000 שקלים חדשים והיא אינה כוללת מספר שהוקצה לה על ידי רשות המסים לא יותר בניכוי. תיקון זה צפוי לעודד עוסקים להימנע מביצוע רכישות במקרים בהם אין מספר לחשבונית המס מחד ולהפחית את התמריץ לעוסקים המנפיקים חשבוניות מס שלא כדין לעשות כן.

 

פסקה 2

מוצע לתקן את סעיף 47 לחוק ולקבוע כי עוסק מורשה יהיה רשאי לבקש מרשות המסים להקצות לחשבונית מס שסכומה ללא מס עולה על 5,000 שקלים חדשים מספר, וכי הוא יהיה חייב לבקש להקצות מספר כאמור לבקשת הקונה. עוד מוצע לקבוע כי במידה והוקצה לחשבונית המס מספר, העוסק המורשה יהיה חייב לציין את מספר ההקצאה על גבי חשבונית המס. החובה לבקש הקצאת מספר על פי בקשת הלקוח והחובה לציין מספר שניתן נועדו לסייע לקונים.

 

פסקה 3

מוצע לתקן את סעיף 126 לחוק על מנת לקבוע הוראה לעניין הצמדת סכום זה למדד ועיגולו.

 

פסקה 4

מוצע כי תחילתו של הפרק יהיה מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).



[1] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.