תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
1. תיקון החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה
2. התחילה תחולה והוראות מעבר של התיקון בחוק מענק עבודה
תזכיר זה מיישם את סעיף 1(ב)(2) להחלטת הממשלה מס' 197 מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק _: צמצום פערים מגדריים בשוק העבודה והעלאת גיל הפרישה לנשים (חלק ב').
בתזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק _: צמצום פערים מגדריים בשוק העבודה והעלאת גיל הפרישה לנשים (חלק א') (להלן – תזכיר גיל פרישה), אשר פורסם ב-8 באוגוסט 2021, הוצע, בין השאר, להעלות את גיל הפרישה לאישה באופן הדרגתי כך שגיל הפרישה לאישה שנולדה בחודש ינואר 1960 ואילך יעלה לגיל 65. בהמשך לתזכיר האמור, בהצעה זו מוצע לקבוע, לגבי נשים אשר יכולות להיות מושפעות מהעלאת גיל הפרישה כאמור, הוראות בחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007, המרחיבות את טווחי הזכאות למענק עבודה, ומגדילות את סכום המענק המגיע להן. תזכיר זה, לאחר קבלת הערות הציבור בגינו, יצורף במסגרת הצעת החוק לתזכיר גיל פרישה.
הצעת החוק תכליתה להיטיב עם נשים שנולדו לאחר ינואר 1960 ושגילן עולה על 60 ואינו עולה על 67, והן פעילות בשוק העבודה, ומרוויחות שכר נמוך (להלן – עובדת שמלאו לה 60). כך, בהצעה, מוצע להגדיל את טווח ההכנסה המקנה זכאות למענק במקרה של עובדת שמלאו לה 60, ולהגדיל את סכום המענק המגיע לה, ואף באופן נרחב יותר לנשים שגילן עולה על 62, וזאת במסגרת הכלים המשלימים לסיוע לנשים שיושפעו מהעלאת גיל הפרישה.
תיקון חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007.
העלות התקציבית של הצעת החוק מוערכת בכ- 130 מיליון ש"ח.
אין.
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 פרק __': צמצום פערים מגדריים בשוק העבודה והתאמת גיל הפרישה מעבודה לעלייה בתוחלת החיים (חלק ב')
|
|
|
פרק __: צמצום פערים מגדריים בשוק העבודה והתאמת גיל הפרישה מעבודה לעלייה בתוחלת החיים |
|||||||
|
1. |
בחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007[1] (להלן – חוק מענק עבודה) – |
||||||||
|
|
|
(1) אחרי סעיף 6ד יבוא: |
|||||||
|
|
|
"מענק לעובדת שמלאו לה 60 שנים |
6ה |
(א) על אף האמור בסעיפים 2, 6א ו-6ב, עובדת שמלאו לה 60 שנים בשנת המס שנולדה מיום 1 בינואר 1960 ואילך, שהכנסתה החודשית הממוצעת, באותה שנת מס, היא כמפורט בפסקאות שלהלן, לפי העניין, תהיה זכאית, בכפוף להוראות סעיפים 3 עד 7, למענק בעד כל חודש עבודה בפועל בשנת המס שלא קיבלה בו הכנסת עבודה מאת קרובה, בסכומים המפורטים באותן פסקאות, ובלבד שהמענק שזכאית לו לפי סעיף זה גבוה יותר מסכום המענק אשר הייתה זכאית לו בהתאם להוראות סעיפים 2, 6א או 6ב, לפי העניין: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לעובדת שטרם מלאו לה בשנת המס 62 שנים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 1,270 שקלים חדשים ופחותה מ-3,000 שקלים חדשים – סכום של 120 שקלים חדשים בתוספת 30.8% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 1,270 שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) אם הכנסתה החודשית הממוצעת היא בין 3,000 שקלים חדשים ל-4,250 שקלים חדשים – סכום של 660 שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) אם הכנסתה החודשית היא בין 4,250 שקלים חדשים ל-6,370 שקלים חדשים – סכום של 660 שקלים חדשים, בניכוי 30.2% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 4,250 שקלים חדשים, ואולם אם התוצאה המתקבלת נמוכה מ-20 שקלים חדשים לא תהיה העובדת זכאית למענק; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לעובדת שמלאו לה בשנת המס 62 שנים וטרם מלאו לה 67 שנים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 1,200 שקלים חדשים ופחותה מ-3,600 שקלים חדשים – סכום של 120 שקלים חדשים בתוספת 30% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 1,200 שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) אם הכנסתה החודשית הממוצעת היא בין 3,600 שקלים חדשים לבין 4,650 שקלים חדשים – סכום של 840 שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 4,650 שקלים חדשים ואינה עולה על 6,993 שקלים חדשים – סכום של 840 שקלים חדשים בניכוי 35% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 4,650 שקלים חדשים ואולם אם התוצאה המתקבלת נמוכה מ-20 שקלים חדשים לא תהיה העובדת זכאית למענק; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) וסעיף 4, עובדת כאמור בסעיף קטן (א), שהייתה לה בשנת המס הכנסה נוספת, יחולו לגביה הוראות אלה, לפי העניין: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לגבי עובדת שטרם מלאו לה בשנת המס 62 שנים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הייתה הכנסתה הנוספת הממוצעת פחותה מ-1,240 שקלים חדשים – יקראו לגביה את הוראות סעיף קטן (א)(1) כך שבכל מקום, במקום "4,250 שקלים חדשים" יבוא "4,250 שקלים חדשים בהפחתת הכנסתה הנוספת הממוצעת"; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הייתה הכנסתה הנוספת הממוצעת 1,240 שקלים חדשים ומעלה – יקראו לגביה את הוראות סעיף קטן (א)(1) כך שבכל מקום, במקום "3,000 שקלים חדשים" או "4,250 שקלים חדשים" יבוא "4,250 שקלים חדשים בהפחתת הכנסתה הנוספת הממוצעת" ובמקום "660 שקלים חדשים" יבוא "120 שקלים חדשים בתוספת 30.8% של הסכום הקובע", ואולם אם הסכום הקובע הוא אפס או נמוך מאפס – יהיה סכום המענק לגביה אפס; לעניין זה, "הסכום הקובע" – ההפרש החיובי שבין הסכום המתקבל מהפחתת הסך של 1,270 שקלים חדשים מ-4,250 שקלים חדשים לבין הכנסתה הנוספת הממוצעת. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לגבי עובדת שמלאו לה בשנת המס 62 שנים וטרם מלאו לה 67 שנים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הייתה הכנסתה הנוספת הממוצעת פחותה מ-1,040 שקלים חדשים – יקראו לגביה את הוראות סעיף קטן (א)(2) כך שבכל מקום, במקום "4,650 שקלים חדשים" יבוא "4,650 שקלים חדשים בהפחתת הכנסתה הנוספת הממוצעת"; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הייתה הכנסתה הנוספת הממוצעת 1,040 שקלים חדשים ומעלה – יקראו לגביה את הוראות סעיף קטן (א)(2) כך שבכל מקום, במקום "3,600 שקלים חדשים" או "4,650 שקלים חדשים" יבוא "4,650 שקלים חדשים בהפחתת הכנסתה הנוספת הממוצעת" ובמקום "840 שקלים חדשים" יבוא "120 שקלים חדשים בתוספת 30% של הסכום הקובע", ואולם אם הסכום הקובע הוא אפס או נמוך מאפס – יהיה סכום המענק לגביו אפס; לגבי זה, "הסכום הקובע" – ההפרש החיובי שבין הסכום המתקבל מהפחתת הסך של 1,200 שקלים חדשים מ-4,650 שקלים חדשים לבין הכנסתו הנוספת הממוצעת. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א) וסעיף 5, עובדת כאמור בסעיף קטן (א), שלבן זוגה הייתה בשנת המס הכנסת עבודה, הכנסה מעסק או משלח יד או הכנסה נוספת, יופחתו מהמענק הקבוע לגביה בסעיף זה, לפי העניין, סכומים כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לגבי עובדת שטרם מלאו לה 60 שנים – 30.2% מההכנסה העודפת; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לגבי עובדת שמלאו לה בשנת המס 62 שנים וטרם מלאו לה 67 שנים – 35% מההכנסה העודפת. |
||
|
|
|
|
|
|
|
לעניין סעיף קטן זה, "הכנסה עודפת" – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) עבור עובדת שטרם מלאו לה בשנת המס 62 שנה –ההפרש החיובי שבין שני אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הסכום המתקבל מצירוף ההכנסה החודשית הממוצעת וההכנסה הנוספת הממוצעת של העובדת, להכנסות כאמור של בן זוגה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) 12,580 שקלים חדשים בתוספת שני אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ההפרש החיובי שבין ההכנסה החודשית הממוצעת וההכנסה הנוספת הממוצעת של העובדת לבין 4,250 שקלים חדשים, אך לא יותר מ-2,120 שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ההפרש החיובי שבין ההכנסה החודשית הממוצעת וההכנסה הנוספת הממוצעת של בן זוגה של העובדת לבין 4,780 שקלים חדשים, אך לא יותר מ-1,430 שקלים חדשים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) עבור עובדת שמלאו לה בשנת המס 62 שנה אך טרם מלאו לה 67 שנים - ההפרש החיובי שבין שני אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הסכום המתקבל מצירוף ההכנסה החודשית הממוצעת וההכנסה הנוספת הממוצעת של העובדת, להכנסות כאמור של בן זוגה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) 13,203 שקלים חדשים בתוספת שני אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) ההפרש החיובי שבין ההכנסה החודשית הממוצעת וההכנסה הנוספת הממוצעת של העובדת לבין 4,650 שקלים חדשים, אך לא יותר מ-2,343 שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ההפרש החיובי שבין ההכנסה החודשית הממוצעת וההכנסה הנוספת הממוצעת של בן זוגה של העובדת לבין 4,780 שקלים חדשים, אך לא יותר מ-1,430 שקלים חדשים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג) סעיף 6 וסעיף 6ב, נקבע לעובדת כאמור בסעיף קטן (א), שכר מינימום מותאם, יחולו לגביה הוראות אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לגבי עובדת שטרם מלאו לה בשנת המס 62 – יקראו לגביה את הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), ביחס לתקופה שנקבע לגביה שכר מינימום מותאם, כך שבכל מקום, במקום "1,270 שקלים חדשים" ו"3,000 שקלים חדשים" יבוא סכום כאמור כשהוא מוכפל במקדם, ובמקום "1,240 שקלים חדשים" יבוא "4,250 שקלים חדשים בניכוי המכפלה של 3,000 במקדם" ; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לגבי עובדת שמלאו לה בשנת המס 62 שנה אך טרם מלאו לה 67 שנים – יקראו לגביה את הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), ביחס לתקופה שנקבע לגביה שכר מינימום מותאם, כך שבכל מקום, במקום "1,200 שקלים חדשים" ו"3,600 שקלים חדשים" יבוא סכום כאמור כשהוא מוכפל במקדם, ובמקום "1,040 שקלים חדשים" יבוא "4,650 שקלים חדשים בניכוי המכפלה של 3,600 במקדם"; |
||
|
|
|
|
|
|
|
בסעיף קטן זה, "שכר מינימום מותאם" ו"מקדם" – כהגדרתם בסעיף 6(ב).". |
|||
|
|
|
(2) בסעיף 7, אחרי "6ב" יבוא "או 6ה"; |
|||||||
|
|
|
(3) בסעיף 17, במקום "או 6ב(א)" יבוא "6ב(א) או 6ה". |
|||||||
|
2. |
(א) סעיף 6ה לחוק מענק עבודה, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, יחול על מענקים לפי חוק מענק עבודה המשתלמים בעד הכנסה מעבודה או הכנסה מעסק או משלח יד שהופקה בשנת המס 2022 ואילך. |
||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף 8 לחוק מענק עבודה, לא יעודכנו הסכומים הנקובים בסעיף 4 לחוק זה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022), וביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023), יעודכנו הסכומים לפי שיעור שינוי המדד הידוע ביום העדכון, לעומת המדד שהיה ידוע ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022). |
|||||||
סעיף 1
לפסקה (א)
כפי שהוסבר בתזכיר גיל פרישה, העלאת גיל הפרישה עלולה להשפיע באופן שלילי על חלק מהנשים המבוגרות המתקשות להשתלב בשוק העבודה. אחד הכלים המשלימים למהלך של העלאת גיל הפרישה שעליהם המליצה הוועדה הציבורית לבחינת העלאת גיל הפרישה לנשים לצורך צמצום ההשפעה השלילית כאמור, הוא הגדלת טווח ההכנסה המקנה זכאות למענק במקרה של עובדת בגילאים 62 - 63, והגדלת סכום המענק המגיע לה.
החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007 (להלן – חוק מענק עבודה), נחקק בסוף שנת 2007 במסגרת יישום מדיניות הממשלה לתמיכה בעובדים בעלי הכנסה נמוכה. חוק מענק עבודה מקנה זכאות לקבלת מענק לעובדים ולעצמאים שהם חלק מכוח העבודה, אך הכנסתם השנתית נמוכה, וזאת בהתאם לתנאים שנקבעו בחוק. מעבר להיותו תמריץ ליציאה לעבודה, מהווה המענק המשולם לפי חוק מענק עבודה כלי לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ולהקטנת ממדי העוני בישראל.
כאמור, בהצעת חוק זו מוצע לתקן את החוק בהתאם להחלטת הממשלה בנושא ובאופן מרחיב ביחס להמלצות הוועדה האמורות, וזאת בכדי להיטיב עם נשים שנולדו לאחר ינואר 1960 ושגילן עולה על 60 ואינו עולה על 67, והן פעילות בשוק העבודה, ומרוויחות שכר נמוך (להלן – עובדת שמלאו לה 60). כך, בהצעה, מוצע להגדיל את טווח ההכנסה המקנה זכאות למענק במקרה של עובדת שמלאו לה 60, ולהגדיל את סכום המענק המגיע לה. כל זאת, על מנת לצמצם את ההשפעה של העלאת גיל הפרישה על נשים מבוגרות עובדות ולהגביר את התמריצים החיוביים לנשים אלה להשתתף בשוק העבודה.
לפי ההצעה, מוצע להרחיב את האוכלוסייה הזכאית וכן להגדיל את גובה המענק, בשתי מדרגות: (1) מדרגה ראשונה עבור עובדות בגילאי 60 - 61, שנולדו החל מיום 1 בינואר 1960, שיהיו זכאיות למענק המוגדל בדומה להמלצות הוועדה הציבורית, כך שסכום המענק המרבי יעלה מ- 330 ש"ח לחודש ל- 660 ש"ח לחודש. (2) מדרגה שנייה עבור עובדות בגילאי 62 - 66, שנולדו החל מיום 1 בינואר 1960, אשר יהיו זכאיות למענק מוגדל עוד יותר, כך שסכום המענק המרבי יעמוד על 840 ש"ח בחודש והזכאות לו תישמר עד לשכר כמפורט בסעיף 6ה (א)(2) המוצע.
יובהר שככל ועובדת זכאית למענק בהתאם לסעיף זה, וכן למענק לפי סעיף אחר בחוק, היא תהיה זכאית למענק הגבוה יותר. כך לדוגמא, עובדת שהיא הורה עצמאי עם 3 ילדים תהיה זכאית למענק לפי סעיף 6ב, אשר מקנה מענק גבוה יותר.
בעוד שסעיף קטן (א) המוצע קובע את הוראות היסוד לעניין הזכאות למענק של עובדת שמלאו לה 60, בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כיצד ייקרא סעיף קטן (א) האמור לעניין עובדת כאמור שהייתה לה הכנסה נוספת בשנת המס, ובסעיפים קטנים (ג) ו-(ד) מוצע לקבוע כיצד ייקראו סעיפים קטנים (א) ו-(ב) האמורים לעניין עובדת שיש לבן זוגה הכנסות, ועובדת כאמור שנקבע לה שכר מינימום מותאם. בשל קביעת הסכומים החדשים כמוצע בתזכיר, יש צורך לתקן את הוראות הסעיפים המוזכרים לעיל כך שהסכומים האמורים בהם יתאימו לסכומים המוצעים בהצעה זו.
לפסקאות (ב) ו-(ג)
מוצעים תיקונים משלימים בכדי שהמענקים המוגדלים המוצעים בסעיף 6ה המוצע יינתנו גם לעצמאית שמלאו לה 60, שהכנסתה בטווחים הרלוונטיים לקבלת המענק כאמור בסעיף, ובלבד שהיא עומדת בשאר התנאים האמורים בחוק.
סעיף 2
מוצעות הוראות תחילה והוראות מעבר. לפי המוצע, סעיף 6ה יחול על מענקים לפי חוק מענק עבודה המשתלמים בעד הכנסה מעבודה או הכנסה מעסק או משלח יד שהופקה בשנת המס 2022 ואילך.
כמו כן, מוצע לקבוע הוראות לעניין הצמדת הסכומים בכדי להבהיר איך יוצמדו הסכומים בתקופה שטרם כניסת חוק מענק עבודה לתוקף.