תוכן עניינים

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _- מיסים (חלק ב') 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 2

ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 2

ו. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _- מיסים (חלק ב') 4

פרק  - מיסים. 4

1.  תיקון פקודת מס הכנסה. 4

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _- מיסים (חלק ב')

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2020, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו- 2022 לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _- מיסים (חלק ב')

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מוצע לקבוע חובת דיווח לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה לגבי מי שהוא או ילדו שגילו אינו עולה על 18, החזיק ביום אחד או יותר בשנת המס נכס פיננסי דיגיטלי בשווי של 200,000 ₪ לפחות, זאת לצורך ייעול גביית המס הנובע משימוש בנכסים פיננסיים דיגיטליים.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

מוצע לתקן את פקודת מס הכנסה.

 

 

ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

התיקון המוצע צפוי להוביל לתוספת הכנסות מדינה בהיקף מוערך של כ-30 מיליון ₪ בשנת 2022.

 

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ו. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _- מיסים (חלק ב')

 

 

פרק  - מיסים

תיקון פקודת מס הכנסה

1.  

בפקודת מס הכנסה[1], אחרי סעיף 131(5ו) יבוא:

 

 

 

 

"(5ז)

תושב ישראל שהחזיק, או שילדו שגילו אינו עולה על 18 שנים החזיק, ביום אחד או יותר בשנת המס נכס פיננסי דיגיטלי בשווי 200 אלף שקלים חדשים או יותר; שר האוצר יקבע את הפרטים שיכללו בטופס הדיווח לעניין השימוש בנכס פיננסי דיגיטלי.

 

 

 

 

 

 

בסעיף זה-

 

 

 

 

 

 

"נכס פיננסי דיגיטלי"- יחידת ערך דיגיטלית שניתן לסחור בה או להעבירה באופן דיגיטלי ולהשתמש בה, בין היתר, כאמצעי חליפין או להשקעה, או כזכות לבעלות, השתתפות, רווח או שימוש במיזם מסוים."

דברי הסבר

 

על מנת לצמצם את היקף ההון השחור בישראל, להביא לגילוי נכסים והכנסות לא מדווחים ולשפר את איכות הביקורת של רשות המסים, מוצע לקבוע חובת דיווח שנתית על החזקת "נכס פיננסי דיגיטלי"-יחידת ערך דיגיטלית , המשמשת בין היתר לאחד מהשימושים הבאים: כאמצעי חליפין, כנכס להשקעה, כזכות לבעלות או חברות במיזם או לרווח עתידי ממיזם, או כזכות לשימוש במוצר או שירות (נכסים אלה מכונים גם ""מטבעות וירטואליים" או "אסימונים דיגיטליים").

בשנים האחרונות הפכו נכסים פיננסיים דיגיטליים  לנפוצים בקרב הציבור. נכסים אלה מנוהלים באמצעות טכנולוגיה הרשומה ומנוהלת באמצעות רישום מבוזר בין צדדים מרובים, ללא גורם מרכז, הם מועברים בקלות יחסית באמצעים אלקטרוניים, מאובטחים באמצעות הצפנה ("קריפטוגרפיה") ואין עליהם מעקב או ביקורת.  בנסיבות אלה, שימוש בהם מהווה מכשיר יעיל ונוח להעלמת הכנסות, לצבירת נכסים לא מדווחים ולהלבנת הון.

נוכח האמור, מוצע לתקן את פקודת מס הכנסה ולקבוע כי תושב ישראל שהחזיק, או שילדו שגילו אינו עולה על 18 שנים החזיק, ביום אחד או יותר בשנת המס, נכס פיננסי דיגיטלי בשווי 200 אלף שקלים חדשים או יותר, יהיה חייב בהגשת דו"ח לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה. פרטי הדיווח לעניין ההחזקה והשימוש בנכס הפיננסי הדיגיטלי יקבעו בטופס  על ידי שר האוצר.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120