תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
ז. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע:
2. תיקון חוק רישוי עסקים – תחילה והוראת מעבר
3. סעיף 6א2 לחוק רישוי עסקים – הוראת שעה
4. תיקון חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34) – תחילה
7. תיקון חוק מכוני כושר - תחילה
תזכיר זה מיישם את החלטת הממשלה מס' 220 מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022, התשפ"א-2021, פרק __: רישוי עסקים.
מטרת החוק המוצע היא להקל על הקושי של יזמים ובעלי עסקים בישראל, הנובע מעומס דרישות רגולטוריות שמוטלות עליהם בתהליך קבלת רישיון לעסק ועמידה בתנאיו, באמצעות העברת הסמכות לפרסום מפרטים אחידים ושינוים על ידי ועדה לאסדרת רישוי עסקים, אשר תבחן מהן הדרישות האפקטיביות לעמידה במטרות החוק בעלות מינימלית, בהשוואה לסטנדרט המקובל בעולם.
מוצע להעביר את הסמכות לפרסום מפרטים אחידים ושינוים לשר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים (להלן – הוועדה לאסדרה). באופן זה, יתאפשר לקבוע את דרישות הרישוי אשר אינן מעוגנות בחיקוק, בתהליך סדור ומובנה של בחינת כלל השיקולים הרלוונטיים לתחום והסתכלות על כלל דרישות נותני האישור מסוג עסק מסוים כמכלול, תוך סנכרון בין הדרישות השונות ולהעריך את העלות הרגולטורית שמוטלת על העסק.
פרסום מפרט אחיד או שינויו ייעשה על בסיס בחינת הדרישות האפקטיביות ביותר לעמידה במטרות החוק בעלות מינימלית, בהשוואה לסטנדרט המקובל בעולם, לאחר מיפוי הסיכונים והחלופות להתמודדות עמם. במפרט האחיד ירוכזו כלל דרישות הרישוי והמסמכים הנדרשים על ידי נותני האישור מסוג עסק מסוים, לרבות דרישות ומסמכים המעוגנים בחיקוק. הוועדה לאסדרה אף תפעל לניסוח המפרטים בצורה בהירה ונגישה לציבור.
הרכב הוועדה לאסדרה המוצע יתבסס על הוועדה המייעצת לאסדרה, המעוגנת היום בסעיף 12ב לחוק, ויתווספו לחבריה גם 2 נציגי רשות הרגולציה, אשר מביניהם יבוא יושב ראשה והוא יבוא במקום עובד משרד הראש הממשלה, נציג משרד המשפטים ונציג נוסף של המשרד נותן האישור המוסמך לקבוע את האסדרה הנדונה באותו דיון. הדיון בהרכב המוצע יאפשר לוועדה לאסדרה לבחון באופן עצמאי ומזוויות שונות הרלוונטיות לחוק רישוי עסקים.
עוד מוצע לקבוע כי נותן אישור לא יוכל לקבוע תנאי מוקדם או תנאי ברישיון עסק שלא נקבעו במפרט אחיד, על מנת להקנות לעסקים את הוודאות והצפיות הנדרשות להם, לצורך תכנון עסקי, טרם פתיחת העסק ובמהלך חייו. עם זאת, על מנת לשמור על גמישות נותני האישור ולהבטיח קיומן של המטרות אשר קביעתם עסקים כטעוני רישוי נועדה לקיים, מוצע לאפשר לגורם מוסמך ארצי לקבוע בנסיבות מסוימות דרישת רישוי שאינה קבועה במפרט האחיד: לפי סעיפים 7(א1) עד (א3) לתקופה שלא תעלה על שנה, וככל שמתקיימים בעסק נסיבות ייחודיות אשר מחייבות זאת, ללא הגבלה של זמן. באופן זה תוקנה לעסקים יציבות מבחינת דרישות הרישוי מהם ועדיין תיוותר בידי נותני האישור הגמישות הנדרשת לקביעת דרישות ייחודיות הכרחיות.
עוד מוצע כי השגה על קביעתה של דרישת רישוי שלא קבועה במפרט אחיד או בחיקו ושלא בהתאם לחריגים האמורים, ניתן יהיה להגיש לוועדה לאסדרה, אשר לאחר בירור מול נותן האישור או הגורם המוסמך הארצי, תוכל להורות על ביטולה.
יתוקנו חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018, חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012, חוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994.
אין.
אין.
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __: רישוי עסקים
|
1. |
בחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[1] (בפרק זה – חוק רישוי עסקים) – |
||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 2, סעיפים קטנים (א1), (ג) ו-(ד) – בטלים; |
||||
|
|
|
|
(2) בסעיף 2ד, סעיף קטן (א) – בטל; |
||||
|
|
|
|
(3) סעיף 2ו – בטל; |
||||
|
|
|
|
(4) בסעיף 6, בסעיף קטן (א), אחרי "(להלן – נותן האישור)" יבוא "בדבר עמידת העסק בתנאים שנקבעו במפרט האחיד לעסק מסוגו או בתנאים שנקבעו לפי סעיף 7(א1) עד (א5) לחוק, ככל שאישור כאמור נדרש."; |
||||
|
|
|
|
(5) בסעיף 6ב, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(ה) עסק אשר השר הממונה על רשות הרגולציה פרסם או שינה מפרט אחיד לעסקים מסוגו, לא יחול עליו האמור בסעיף זה."; |
|||
|
|
|
|
(6) בסעיף 6ג, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(ה) עסק אשר השר הממונה על רשות הרגולציה פרסם או שינה מפרט אחיד לעסקים מסוגו, לא יחול עליו האמור בסעיף זה."; |
|||
|
|
|
|
(7) בסעיף 7 – |
||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א1), במקום "בדרך הקבועה בסעיף 7ג3" יבוא "במפרט רשותי"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (א2), אחרי "בהחלטה מנומקת וכתב" יבוא "ויפקע תוקפו במועד שיקבע ולכל היותר בתום שנה מיום תחילת תוקפו."; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (א3), אחרי "אותן נסיבות" יבוא "ושתנאי כאמור ייקבע לתקופה שלא תעלה שנה" ואחרי "לתקופה שתורה" יבוא "ושלא תעלה על שנה מיום שנקבע לראשונה."; |
|||
|
|
|
|
|
(ד) אחרי סעיף קטן (א3) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(א4) תנאים כאמור בסעיף קטן (א1), אשר מחייבים שינוי במבנה לא ייקבעו אלא באישור הוועדה לאסדרת רישוי עסקים. |
||
|
|
|
|
|
|
(א5) תנאים כאמור בסעיף קטן (א), לגבי עסק אשר לעסקים מסוגו נקבע מפרט אחיד, אשר חורגים מהמפרט האחיד, יכול לקבוע גורם מוסמך ארצי לעסק מסוים אם התנאים מתחייבים מהמאפיינים הייחודים של העסק או של מבקש הרישיון, לרבות מאפיינים מבניים או גאוגרפיים."; |
||
|
|
|
|
(8) בסעיף 7ג1 – |
||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), במקום "נותני האישור יפרסמו" יבוא "השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים, יפרסם", במקום "מטעמם" יבוא "מטעמו או לפי חיקוק", ובמקום "ורשאים הם" יבוא "ורשאי הוא"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) סעיף קטן (ב) – בטל; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ג), בפסקה (1), במקום "שר הפנים" יבוא "השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים", והמילים "בהסכמת כל אחד מן השרים שקביעתו של עסק כטעון רישוי נעשתה בהתייעצות עמו, ביוזמתו או לפי בקשתו של שר כאמור" – יימחקו, ובמקום "מטעם נותני האישור" יבוא "מטעמו או לפי חיקוק"; |
|||
|
|
|
|
(9) בסעיף 7ג2 – |
||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), במקום "באינטרנט" יבוא "באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה ושל משרד הפנים", אחרי "ממשל זמין" יבוא "באופן בולט לעין, במיקום שייועד לכך ובאופן שיאפשר מעקב אחר שינויים ותיעודם לאורך זמן", ובסיפה במקום "שר הפנים" יבוא "השר הממונה על רשות הרגולציה". |
|||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב), במקום "המנהל הכללי של משרד הפנים" יבוא "השר הממונה על רשות הרגולציה, ובלבד שלא יהיה מועד תחילתן מוקדם מיום פרסום ההודעה."; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ג), המילים "6ב, 6ג" – יימחקו; |
|||
|
|
|
|
(10) בסעיף 7ג3 – |
||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), במקום "לפי סעיף 11ג, בכל הנוגע לעסקים הכלולים במפרט האחיד" יבוא "(להלן בחוק זה – המפרט הרשותי)"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(א1) הודעה בדבר פרסום הוראות במפרט רשותי ומועד תחילתן כפי שנקבע במפרט הרשותי, תפורסם ברשומות על ידי ראש רשות הרישוי, ובלבד שלא יהיה מועד תחילתן מוקדם מיום פרסום ההודעה." |
||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ב), בסופו יבוא "ושלא פורסמה לגביהם הודעה ברשומות, ואולם לא יהיה בהעדר פרסום כאמור לפגוע בתוקפם של חוקי עזר."; |
|||
|
|
|
|
|
(ד) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(ג) הוראות סעיף זה לא יחולו על עסק שמצוי מחוץ לתחומה של רשות מקומית או שנקבע כי הוא מפעל ביטחוני."; |
||
|
|
|
|
(11) בסעיף7ג4, בסעיף קטן (א), במקום "לפי המוקדם" יבוא "לפי המאוחר"; |
||||
|
|
|
|
(12) בסעיף 7ג5 – |
||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(א1) השגה שהוגשה לנותן אישור ובה טוען המשיג על עצם קביעתו של מסמך או תנאי במפרט אחיד, יעבירה נותן האישור לוועדה לאסדרה. |
||
|
|
|
|
|
|
(א2) המבקש רישיון, היתר זמני או היתר מזורז לפי חוק זה או בעל רישיון או היתר כאמור, או ארגון מעסיקים יציג, המבקש להשיג על מסמך או תנאי שלא נקבע במפרט אחיד, במפרט רשותי או בחיקוק, ושלא נקבע בהתאם לסעיפים 7(א1) עד (א5) לחוק, רשאי להגיש השגה לוועדה לאסדרה. |
||
|
|
|
|
|
|
(א3) הוגשה השגה לוועדה לאסדרה כאמור בסעיף (א2) לעיל, יחולו הוראות אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) עם קבלת ההשגה, תפנה הוועדה לאסדרה לנותן האישור או לגורם מוסמך ארצי, אשר קבע את התנאי שבעניינו ההשגה, בבקשה שינמק את התנאי שקבע. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) החלטת הוועדה לאסדרה לקבל השגה כאמור, תינתן בכתב ותימסר למשיג ולנותן האישור או לגורם המוסמך הארצי, לפי העניין, ובה תודיע כי התנאי שקבע יבוטל, מייד או בתוך תקופה שתקבע; בכל מקרה, אין בהחלטה הוועדה כאמור לפגוע בתוקפו של תנאי שקבע נותן אישור או גורם מוסמך ארצי, עד למועד שקבעה הוועדה לאסדרה שבו יבוטל. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הודעה בדבר ביטול תנאי לפי החלטת הוועדה לאסדרה בהשגה על תנאי ייחודי, יעביר נותן אישור לבעלי הרישיונות או ההיתרים כאמור, אשר ביטול התנאי רלוונטי להם, ולרשויות הרישוי. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) החלטת הוועדה לאסדרה שלא לקבל השגה כאמור לביטול התנאי שנקבע, תוכל הוועדה להעבירה לבחינתו של נותן אישור, לצורך בחינת האפשרות לקבוע שינויים בתנאי שקבע. |
|
|
|
|
|
|
|
(א5) הוגשה השגה לנותן אישור, לרשות רישוי או לוועדה לאסדרה, והגורם אשר אליו הוגשה ההשגה סבור כי הייתה צריכה להיות מוגשת לגורם אחר, יעביר את ההשגה אל הגורם המתאים וכן יעביר הודעה בעניין למשיג."; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב), במקום "או נותן האישור" יבוא "נותן האישור או הוועדה לאסדרה"; |
|||
|
|
|
|
(13) אחרי סעיף 11ב יבוא: |
||||
|
|
|
"תקנות למכוני כושר |
11ב1. |
שר התרבות והספורט, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי להתקין תקנות בעניין רישוי מכוני כושר. |
|||
|
|
|
עדיפות תקנות רישוי עסקים |
11ב2. |
תקנות שיותקנו מכוח סעיפים 9 עד 11ב1 לחוק זה, אשר נקבעו בהן הוראות בדבר תנאים מוקדמים או תנאים ברישיון אשר עד למועד התקנתן נקבעו במפרט אחיד, הוראות התקנות יהיו עדיפות, והמפרט האחיד יתוקן בהתאם."; |
|||
|
|
|
|
(14) בסעיף 12ב – |
||||
|
|
|
|
|
(א) במקום כותרת השוליים יבוא "הוועדה לאסדרת רישוי עסקים"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף זה, בכל מקום, במקום "המייעצת" יבוא "לאסדרה"; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ב) – |
|||
|
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), במקום הרישה עד למילים "שתפקידה" יבוא "תוקם ועדה לאסדרת רישוי עסקים (בחוק זה – הוועדה לאסדרה) שתפקידיה לגבש הצעות לפרסום מפרטים אחידים ולשינוים, לפי סעיף 7ג1 לחוק זה, אשר יובאו בפני השר הממונה על רשות הרגולציה, וכן"; |
||
|
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2) – |
||
|
|
|
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (א), במקום "עובד משרד ראש הממשלה שימנה ראש הממשלה" יבוא "עובד רשות הרגולציה, שימנה ראש הרשות"'; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקת משנה (א) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"(א1) היועץ המשפטי של רשות הרגולציה או מי מטעמו, והוא יהיה היועץ המשפטי של הוועדה;"; |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בפסקת משנה (ד), במקום "עובד" יבוא "שני עובדי"; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) אחרי פסקת משנה (ה) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"(ו) עובד משרד המשפטים שימנה היועץ המשפטי לממשלה."; |
|
|
|
|
|
|
(ג) אחרי פסקה (2) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
|
"(2א) בדיון הוועדה לאסדרה לגיבוש הצעות לפרסום מפרטים אחידים או לשינוים, ככל שנדון חלק במפרט אחיד אשר נוגע ליותר מנותן אישור אחד, יהיו חברים בוועדה לאסדרה כל נציגי נותני האישור הרלוונטיים; במחלוקת בדבר הנגיעה של נותן אישור לחלק במפרט אחיד, יכריע יושב ראש הוועדה."; |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) אחרי פסקה (6) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
|
"(7) הרכב הוועדה לאסדרה בקשר לסמכויותיה שאין להן נגיעה לנותן אישור מסוים, יכלול עובד אחד של כל אחד מהמשרדים נותני האישור, כפי שיקבע השר האחראי על אותו משרד. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(8) בכל עניין הנוגע לסדרי עבודת הוועדה לאסדרה ואינו מוסדר בחוק זה, תקבע הוועדה בנוהל את סדרי עבודתה; נוהל עבודת הוועדה, יפורסם באינטרנט, בפורטל השירותים והמידע של ממשלת ישראל "ממשל זמין"."; |
|
|
|
|
|
|
(ד) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(ב1) הוועדה לאסדרה תמסור לשר הממונה על רשות הרגולציה, הצעתה בדבר פרסום מפרט אחיד או שינויו, לפי סעיף 7ג1 לחוק זה. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב2) בהצעת הוועדה לאסדרה לפרסום מפרט אחיד או שינויו, יובאו כלל התנאים הרוחביים המוקדמים והתנאים ברישיון אשר יש לקבוע לסוג העסק, וכן המסמכים הנדרשים לבחינת בקשה לרישיון עסק מסוגו, לרבות אישורים, דוחות, חוות דעת, תכניות ותרשימים. הצעת הוועדה לאסדרה תכלול גם תנאים או מסמכים כאמור, שנקבעו בחיקוק לגבי עסק מאותו סוג. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב3) הוועדה לאסדרה תקבע את המפרטים האחידים שבהם תדון לצורך גיבוש הצעה לפרסום או שינוי מפרט אחיד, בהתאם לשיקולים המפורטים להלן: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) ההשפעה הכלכלית והמשקית של סוג העסק; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מספר העסקים הקיימים אשר למפרט האחיד השפעה עליהם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) העלות הרגולטורית שמוטלת על עסקים מסוג מסוים במצב הקיים, בהעדר פרסום מפרט אחיד או נוכח המפרט האחיד הקיים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב4) טרם דיון הוועדה לאסדרה במפרט אחיד לסוג עסק מסוים, תודיע לנותני האישור אשר קביעתו של העסק כטעון רישוי נעשתה בהתייעצות עמם, כי בכוונתה לדון במפרט האחיד כאמור, ותיתן להם תקופה בת 4 חודשים להביא בפניה הצעתם לחלקם במפרט האחיד. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב5) הוועדה לאסדרה, בגיבוש הצעתה לחלקו של כל נותן אישור במפרט אחיד, לפרסומו או לשינויו, תבחן בנוסף למטרות שקביעתו של עסק כטעון רישוי נועדו להבטיח גם את המפורט להלן: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) מיפוי הסיכונים אשר קביעת סוג העסק כטעון רישוי נועדה למנוע ומיפוי חלופות שונות להתמודדות עם הסיכונים כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) עלויות יישום האמצעי שקבוע במפרט אחיד, שנדרש מעסקים מאותו סוג במצב הקיים או שהוצע על ידי נותן האישור, לקיום המטרה אשר לצורך הבטחתה נקבע העסק כטעון רישוי, על עסקים קיימים ועסקים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) בחינת האפשרות לקיים את המטרה אשר לצורך הבטחתה נקבע העסק כטעון רישוי על ידי חלופה אשר עלותה לעסק נמוכה יותר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) השוואה לדרישות מעסקים דומים במדינות ייחוס בקרב ארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי ; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) השפעת התנאים המוקדמים או התנאים ברישיון שייקבעו, על עסקים שיש בהם שימושים המשלבים יותר מסוג עסקים טעון רישוי אחד; במידת הצורך, תציע הוועדה לאסדרה הוראות ייעודיות לעסקים כאמור. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב6) בסיום הדיון בחלקו של כל נותן אישור במפרט האחיד, תקיים הוועדה לאסדרה הצבעה לגבי אותו חלק. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב7) לצורך גיבוש הצעתה לפרסום מפרט אחיד או לשינויו וכן לבחינת השגות שמוגשות אליה או עריכת בדיקות יזומות מטעמה, תוכל הוועדה לאסדרה לרכוש שירותי יעוץ, בין היתר, בתחומים של בטיחות מזון, הגנת סביבה, כיבוי אש, בטיחות בעבודה, וכל יעוץ נוסף, כפי שיקבע יושב ראש הוועדה. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב8) בכפוף לכל דין, רשאית הוועדה לאסדרה לקבל חוות דעת מכל גורם מקצועי כפי שתמצא לנכון. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב9) במסגרת גיבוש הצעתה לפרסום מפרט אחיד או לשינויו, תסתייע הוועדה לאסדרה בנציג של מערך הדיגיטל הלאומי, לצורך הטעמה דיגיטלית של דרישות המפרט האחיד; לחלופין, תוכל הוועדה לאסדרה לרכוש לצורך זה, שירותי יעוץ, בהתאם לאמור בסעיף (ב6) לעיל, לפי המלצת המנהל הכללי של מערך הדיגיטל הלאומי. |
||
|
|
|
|
|
|
(ב10) הוועדה לאסדרה יכולה ליזום בדיקה בעניין מסמכים או תנאים שנקבעו על ידי גורם מוסמך ארצי או נותן אישור ברישיון עסק או היתר, לצורך בחינה האם מסמכים או תנאים כאמור קבועים במפרט אחיד, במפרט רשותי או שנקבעו לפי סעיפים 7(א1) עד (א5) לחוק זה. מצאה הוועדה לאסדרה כי מסמך או תנאי לא נקבעו באחד מאלו, תפעל בהתאם לאמור בסעיף 7ג5(א1) לחוק, בשינויים המחויבים."; |
||
|
|
|
|
|
(ה) בסעיף קטן (ט) – |
|||
|
|
|
|
|
|
(1) ברישה, במקום "סעיף זה" יבוא "סעיפים קטנים (ג) עד (ח) לסעיף זה"; |
||
|
|
|
|
|
|
(2) פסקה (1) – בטלה; |
||
|
2. 2 |
(א) תחילתו של חוק רישוי עסקים כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, למעט ביטול סעיפים 2(א1), (ג) ו-(ד), 2ד(א) ו-2ו, כנוסחם בסעיפים 1(1) עד 1(3) לחוק זה, ביום כ"ז בכסלו התשפ"ב (1 בדצמבר 2021) (בפרק זה – יום התחילה). |
||||||
|
|
|
(ב) ביטול סעיפים 2(א1), (ג) ו-(ד), כאמור בסעיף 1(1) לחוק זה, יהיה בחלוף 3 שנים מיום התחילה של החוק. |
|||||
|
|
|
(ג) ביטול סעיף 2ו, כאמור בסעיף 1(3) לחוק זה, יהיה בחלוף 3 שנים מיום התחילה אלא אם יתקין השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, תקנות אשר יחליפו את הוראות סעיף 2ו לפני כן, שאז ביטולו יהיה ביום תחילת התקנות כאמור. |
|||||
|
|
|
(ד) ביטול סעיף 2ד(א), כאמור בסעיף 1(2) לחוק זה, יהיה בחלוף שנה מיום תחילתו של החוק, אלא אם יתקין שר התרבות והספורט, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, תקנות אשר יחליפו את הוראות סעיף 2ד(א) לפני כן, שאז ביטולו יהיה ביום תחילת התקנות כאמור. על אף האמור, בפסקה (1), הסיפה החל במילים "וכי לקוחותיו של מכון הכושר" – תימחק ביום התחילה. |
|||||
|
|
|
(ה) מפרטים אחידים שפורסמו לפני יום התחילה של החוק, לא ייפגע תוקפם. |
|||||
|
|
|
(ו) קביעתם של סוגי עסקים שלגביהם לא יפורסם מפרט אחיד או שלגביהם יפורסם מפרט אחיד חלקי, כאמור בסעיף 7ג1(ג) לחוק רישוי עסקים, בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג-2013, לא ייפגע תוקפה עד למועד שבו תופעל הסמכות כאמור על ידי השר הממונה על רשות הרגולציה לפי סעיף 1(8)(ג) לחוק זה. |
|||||
|
3. |
בתקופה שמיום התחילה ועד ליום כ"ב בשבט התשפ"ד (1 בינואר 2025) יקראו את סעיף 6א2, כאילו בסעיף קטן (א), פסקה (1) לא חלה ובסעיף קטן (א1), פסקה (1) לא חלה. |
||||||
|
תיקון חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34) |
4. |
בחוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018[2], סעיף 48 – בטל.
|
|||||
|
5. |
תחילתו של חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018, כנוסחו בסעיף 4 לחוק זה, ביום התחילה. |
||||||
|
|
6. |
בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012[3], בסעיפים 126א, 126ה ו-126ו, בכל מקום, המילים "פרסום מפרט אחיד או "מפרט אחיד" – יימחקו. |
|||||
|
7. |
בחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994[4], סעיף 9 – בטל. |
||||||
|
8. |
תחילתו של חוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994, כנוסחו בסעיף 7 לחוק זה, ביום התחילה. |
||||||
כללי
חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – חוק רישוי עסקים), נועד להבטיח שעסקים יפעלו תוך שמירה על המטרות הקבועות בו, ובהן איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים, מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות, בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו, מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים, את בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים, קיום תכליות דיני התכנון והבניה וקיום דינים הנוגעים לכבאות (להלן – מטרות חוק רישוי עסקים).
במטרה ליישם את מטרות חוק רישוי עסקים, נקבעו סוגי עסקים אשר לצורך פעילותם נדרשים לרישיון עסק (להלן – עסקים טעוני רישוי). ככלל, רישיון עסק ניתן על ידי הרשות המקומית, אשר פונה למשרדי הממשלה האחראים על קיום מטרות החוק (להלן – נותני אישור), לקבלת אישורם בדבר עמידת העסק בדרישותיהם.
בחינה של דרישות נותני האישור למתן רישיון עסק במצב הקיים היום, מעלה כי רבות מהדרישות שהם מציבים אינן מעוגנות בחקיקה או בתקנות, אינן ברורות, אינן מאוגדות יחד באופן שנהיר לבעל העסק ולעיתים אף קיימות ביניהן סתירות. עוד עלה מהבחינה שנעשתה, כי מצב דברים זה נובע ממספר סיבות. ראשית, התמריץ העיקרי של נותני האישור הוא צמצום סיכונים מלא ככל הניתן, ללא שקילת שיקולים כלכליים; שנית, נותני האישור אינם בקיאים בעולם העסקי וחסרה להם היכולת להבין את ההשפעות של הדרישות על בעלי העסקים; שלישית, תהליך קביעת תנאי הרישיון על ידי נותני האישור נעשה ללא סנכרון ביניהם ובלי בחינה של התמונה הכוללת שנוצרת בעקבות הדרישות השונות של כל נותן אישור; רביעית, דרישות הרישוי קובעות את האמצעים המדויקים לשם עמידה במטרות החוק ולא יעדים או מדדים, באופן שמקשה על עסקים שמאפייניהם שונים ליישמם, וזאת מבלי שברורה ההצדקה או ההכרח לקביעת אמצעי מסוים דווקא כאשר ניתן לענות על מטרות חוק רישוי עסקים גם באמצעים אחרים.
הנה כי היקף הדרישות של נותני האישור והקושי לעמוד בהן עקב הטעמים המנויים מעלה, מביא לכך שעסקים רבים בוחרים לפתוח עסק על בסיס היתר זמני ולקבל רישיון קבוע במהלך עבודתם או לפתוח ללא רישיון עסק. כך, על פי סקירה שערך משרד הפנים, כ-30% מהעסקים פועלים ללא רישיון עסק. כמו כן, מצב דברים זה כמובן פוגע בוודאות ובצפיות של בעלי העסקים, מחייב אותם בהשקעת זמן וממון אשר אינם יכולים לצפות מראש, ובאפשרות שלהם לתכנון עסקי, באופן שגורם לעיכובים בפתיחת עסקים וייתכן אף שמהווה חסם ליזמים פוטנציאליים לפתיחת עסק. נוסף לכך, אופן כתיבת דרישות נותני האישור ואופן הנגשתן ליזמים ולבעלי העסקים, מוסיפים גם הם על הקושי הכרוך ממילא בהליך קבלת רישיון עסק. בין היתר, דרישות נותני האישור מנוסחות על ידי אנשי המקצוע אצל נותן האישור בלשון מקצועית שפעמים רבות אינה נהירה לציבור, ולפי סדר שמבטא את הלוגיקה של נותן האישור ולא את זו של בעל עסק.
בעשור האחרון, הממשלה פעלה לטיפול בקשיים שעורר חוק רישוי עסקים ויישומו באמצעות מספר רפורמות שנועדו להפחית את הנטל הרגולטורי על עסקים בישראל, וביניהן שתי רפורמות עיקריות. "רפורמת המפרטים האחידים" משנת 2010, שבמסגרתה נוצר כלי "המפרט האחיד", אשר מחייב איגוד של כלל דרישות נותני האישור לרישיון עסק מסוג מסוים. מטרת רפורמת המפרטים האחידים הייתה להקנות ודאות לעסקים חדשים ולעסקים קיימים, באופן שיאפשר לעסק לצפות את ההוצאה שאליה יידרש לצורך פתיחת העסק כך שיעמוד בדרישות נותני האישור, לגייס הון בהתאם ולכלכל את צעדיו, כמו גם להקל על התנהלותו השוטפת. "רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי" משנת 2018, שבמסגרתה נקבעו מסלולי רישוי דיפרנציאליים המאפשרים רישוי עצמי על בסיס הצהרה לעסקים בעלי מפרט אחיד ברמת סיכון בינונית ומטה (להלן – מסלול רישוי עצמי). רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי נועדה לצמצם את משך הזמן הנדרש לקבלת רישיון עסק ולעודד את צמיחת הסביבה העסקית בישראל ואת התחרותיות בה.
עוד קבעה רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי, לוחות זמנים לפרסום המפרטים האחידים, הואיל והמפרטים האחידים היוו תנאי הכרחי ליישום רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי שנשענה עליהם. אלא שעד היום פורסמו רק 75 מתוך 184 מפרטים אחידים שנדרשים לפרסום. כך שאותה ודאות וצפיות שביקש המחוקק להקנות לבעלי עסקים בישראל וליזמים חדשים, בפועל לא ניתנת להם, על כל ההשלכות המשמעותיות שיש לכך על הסביבה העסקית בישראל ועל המשק בכלל, כמתואר לעיל, ואף מסלול הרישוי העצמי אינו ניתן ליישום מלא עד שלא יפורסמו כלל המפרטים האחידים.
הצורך בתיקון החקיקה המוצע כעת עולה עקב הקושי של העסקים למול דרישות הרישוי המורכבות של נותני האישור, וביניהן הדרישות שנקבעו במפרטים האחידים. משיח עם בעלי עסקים עולה כי עומס הדרישות שפורסמו במסגרת המפרטים האחידים יוצר אצל בעלי העסקים העדפה שלא לפעול במסלול הרישוי העצמי, כיוון שזה דורש הצהרה על עמידה בתנאי רישיון העסק, אשר אותם לא מצליחים בעלי העסקים להבין. כלומר, נוצר מצב שבו עומס דרישות הרישוי ואי-בהירותן, הופך את תהליך קבלת רישיון העסק למורכב ומסורבל ולא מאפשר יישום של מסלול הרישוי העצמי, כך שבמצב הדברים הקיים ועד שלא יתוקנו המפרטים האחידים, מסלול הרישוי העצמי נותר בגדר אפשרות תאורטית שאינה ישימה.
סעיפים 1(1)-1(3) המוצעים
סעיפים 2(א1), (ג) ו-(ד), 2ד ו-2ו לחוק רישוי עסקים, קובעים דרישות רישוי ספציפיות שבהן נדרש לעמוד עסק כמפורט בהם. זאת, באופן חריג ביחס לשאר הוראות חוק רישוי עסקים, אשר ככלל מסדירות את המסגרת שבה ייקבעו התנאים המוקדמים למתן רישיון עסק והתנאים ברישיון העסק. לכן, מוצע לבטל סעיפים אלה בתוך תקופה של שנה או שלוש שנים, כמפורט בהוראת המעבר, אשר תאפשר הערכות לגורמים הרלוונטיים, לבחון את הצורך בעיגון הוראות אלה בתקנות והתקנתן בהתאם, באופן שיאפשר התאמה מיטבית של דרישות הרישוי למטרה אשר אותה הן נועדו לקיים, בהתאם לאמצעים הזמינים ולתנאי הסביבה המשתנים.
סעיף 1(4)
בהתאם להעברת הסמכות לפרסום המפרטים האחידים ולשינוים לשר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים, מוצע לקבוע במפורש שנותן אישור יאשר את עמידת העסק גם בתנאים שנקבעו במפרט אחיד, ככל שנדרש אישור כאמור, לצורך קבלת רישיון עסק או היתר זמני.
סעיף 1(5)-1(6)
סעיף 6ב לחוק קובע כי יש כמה מסמכים אשר נדרש לצרף לכל בקשה לרישיון עסק, אלא אם יקבע שר הפנים לגבי סוג עסק מסוים אחרת. מדובר במסמכים אשר עלותם אינה מבוטלת ולא ברור כי קיים צורך בהגשתם לצורך בחינת הבקשה לרישיון עסק או להיתר לכל סוגי העסקים, נוכח השונות הגדולה שיש ביניהם. לכן, מוצע לשנות את ברירת המחדל ולקבוע כי סוג עסק אשר השר הממונה על רשות הרגולציה פרסם או שינה מפרט אחיד, אשר בו יאוגדו בנוסף לדרישות הרישוי גם כלל המסמכים שיידרש לצרף לבקשתו למתן רישיון עסק או היתר, סעיף 6ב לא יחול. כן מוצע לקבוע כי על עסק כאמור, לא יחול גם סעיף 6ג לחוק, אשר מאפשר לקבוע מסמכים נוספים שנדרש יהיה לצרף לבקשה לקבלת רישיון או להיתר.
סעיף 1(7)
על מנת להקנות ליזמים ולבעלי עסקים את הוודאות והצפיות באשר לדרישות הרישוי אשר בהן יידרשו לעמוד, ולכלכל את צעדיהם בהתאם, במסגרת הצעת החוק מוצע לקבוע כי סוג עסק שלגביו פורסם מפרט אחיד, לא יוכלו נותני האישור לקבוע לגביו דרישת רישוי שלא נקבעה במפרט האחיד או בחיקוק. ואולם, על מנת להקנות לנותני האישור ולרשות הרישוי את הגמישות הנדרשת להם לצורך קיום מטרות החוק, מוצע בסעיף זה כי יוכל גורם מוסמך ארצי לקבוע דרישת רישוי שלא נקבעה במפרט אחיד או במפרט רשותי, כהגדרתו בסעיף 7ג3 לחוק, בהתאם לסעיפים 7(א1) עד (א3) ולתקופה שלא תעלה על שנה או עקב מאפיינים ייחודיים שמתקיימים בעסק, דוגמת מאפיינים מבניים, גאוגרפיים או אחרים, שמחייבים קביעת תנאי ספציפי עבורו. באופן זה תוקנה לעסקים יציבות מבחינת דרישות הרישוי מהם ועדיין תיוותר בידי נותני האישור הגמישות הנדרשת לקביעת דרישות ייחודיות הכרחיות.
סעיפים 1(8)-1(9)
מוצע להעביר את הסמכות לפרסום מפרטים אחידים ולשינוים, ואת הסמכות לקבוע לאילו סוגי עסקים לא ייקבע מפרט אחיד או שייקבע מפרט אחיד חלקי, לשר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים. עוד מוצע לקבוע דרך אפקטיבית ליידוע הציבור בדבר פרסום מפרט אחיד או שינויו כאמור ולבטל את סמכות שר הפנים לקבוע הוראות לעניין אופן הכנת המפרט האחיד, על מנת לאפשר לוועדה לאסדרה גמישות בהנגשה של מפרטים אחידים שונים, בהתאם לנסיבות וכפי שתמצא לנכון בקשר לכל מפרט אחיד לגופו, בצורה בהירה וברורה לציבור.
סעיף 1(10)
סעיף 7ג3 קובע כי רשות רישוי תפרסם את כלל דרישות הרישוי שלה והמסמכים שתדרוש לבחינת בקשה לרישיון עסק באתר האינטרנט של הרשות, וכי תנאי שלא יפורסם כך, לא תוכל רשות הרישוי לדרוש אותו. כעת מוצע לקרוא לדרישות רשות הרישוי שייקבעו כאמור בשם "מפרט רשותי", כפי שנהוג לקרוא להן כבר היום. על מנת להנגיש לבעלי העסקים את כלל המידע הדרוש להם, באופן שיקנה להם ודאות, מוצע להגביל עריכת שינויים תכופים במפרט הרשותי, ולכן כל שינוי כאמור יחייב פרסום הודעה ברשומות ולא יוכל השינוי להיכנס לתוקף לפני כן.
סעיף 1(11)
מוצע לשנות את ברירת המחדל בדבר תוקף שינויים שיערכו במפרט אחיד, באופן שיקנה יותר ודאות לבעלי עסקים, אשר לא יידרשו לערוך שינויים בעסק בתקופה בה עדיין הם מחזיקים ברישיון או היתר בתוקף, על בסיס דרישות הרישוי שנהגו עד לשינוי כאמור. לפי המצב החוקי היום, שינוי במפרט אחיד יהיה תקף ומחייב בחלוף 3 שנים או מתום תקופת הרישיון או ההיתר, לפי המוקדם מביניהם. כעת מוצע לקבוע כי, שינוי במפרט אחיד יהיה תקף ומחייב בחלוף 3 שנים או מתום תקופת הרישיון או ההיתר, לפי המאוחר מביניהם. יובהר כי קיימת גמישות לגורם מומסך ארצי לקבוע כי תנאי במפרט אחיד יהיה תקף במועד מוקדם יותר, בנסיבות מסוימות וכפי שקבוע כבר היום בסעיף 7ג4 לחוק.
סעיף 1(12)
על מנת לוודא שאכן המדיניות שיקבע השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים, כפי שהיא באה לידי ביטוי במפרטים האחידים, מתרגמת לתנאים הנדרשים מעסקים ברישיונות עסק בפועל, תוסמך הוועדה לאסדרה לקבל השגות בדבר תנאים אשר חורגים מהמפרט האחיד ולא מקיימים את התנאים שבהם ניתן לחרוג ממנו, קרי, קביעת תנאי לפי סעיפים 7(א1) עד (א3) לתקופה שלא תעלה על שנה או קביעת תנאי ספציפי נוכח מאפייניו הייחודים של העסק. זאת, לגבי תנאים שנדרשו על ידי נותן האישור, רשות הרישוי או במסגרת דו"ח תיקון ליקויים. כן תוסמך הוועדה לאסדרה לערוך בדיקות יזומות בעניין זה.
ככל שתמצא הוועדה כי תנאי ברישיון עסק או בהיתר אכן נקבע בניגוד לאמור, תוכל להורות על ביטולו, מייד או בתוך תקופה שתקבע, ואולם לא יהיה בכך לפגוע בתוקפו של התנאי בתקופה שלפני מועד ביטולו. מובן כי בהתממשות סיכון בשל ביטול תנאי כאמור על ידי הוועדה לאסדרה, תחול האחריות על הוועדה אשר הורתה על ביטולו.
עוד מוצע לקבוע, נוכח העברת הסמכות לפרסום מפרטים אחידים ושינוים לידי השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרה, כי מקום השגה על תנאי שנקבע במפרט אחיד כאמור, תוגש לוועדה לאסדרה. ואולם, תנאי שנקבע במפרט אחיד אשר פורסם או שונה, טרם יום התחילה של החוק, על ידי נותן האישור, תוגש ההשגה לנותן האישור.
סעיף 1(13)
נוכח ביטול סעיף 2ד(א) לחוק, אשר קובע היום דרישות רישוי שיחולו לגבי מכוני כושר, ומעת ששר התרבות והספורט אינו נותן אישור לפי החוק, מוצע להסמיך אותו להתקין בתקנות דרישות לרישוי עסק מסוג מכון כושר, על מנת שלא ליצור ואקום חקיקתי ולהבטיח את שמירת מטרות חוק רישוי עסקים.
עוד מוצע להבהיר, נוכח הסמכת השר הממונה על רשות הרגולציה לקבוע מפרטים אחידים, כי תקנות שיתקינו השרים נותני האישור יהיו במדרג נורמטיבי גבוה יותר מהוראות שנקבעו רק במפרט אחיד.
סעיף 1(14)
סעיף 12ב לחוק קובע כי תוקם ועדה מייעצת לאסדרה וקובע את הרכבה. כעת, מוצע להסמיך את הוועדה להגיש הצעות לפרסום מפרטים אחידים ושינוים ולקביעת סוגי עסקים שלגביהם לא ייקבע מפרט אחיד או שייקבע מפרט אחיד חלקי, לשר הממונה על רשות הרגולציה.
בהתאם, מוצע לשנות את הרכב הוועדה האמורה, כך שיתווספו לחבריה גם 2 נציגי רשות הרגולציה, אשר מביניהם יבוא יושב ראשה והוא יבוא במקום עובד משרד הראש הממשלה, נציג משרד המשפטים ונציג נוסף של המשרד נותן האישור המוסמך לקבוע את האסדרה הנדונה באותו דיון. זאת כאשר, בהתאם להרכב חברי הוועדה לפי סעיף 12ב לחוק, עובד משרד נותן האישור המוסמך לקבוע את האסדרה הנדונה באותו דיון הינו חבר בוועדה לאסדרה גם כן, כך שיהיו שני נציגים של נותן האישור בדיונים אשר בהם תדון הוועדה לאסדרה בנושאים הרלוונטיים אליהם. במצב שבו חלק מסוים במפרט האחיד רלוונטי ליותר מנותן אישור אחד או שנדרש תיאום בין כמה נותני אישור, יהיו כל נציגי נותני האישור הרלוונטיים לעניין אותו חלק במפרט האחיד, חברים בוועדה. כמו כן, מוצע להקנות לוועדה אפשרות מפורשת להסתייע ביועצים מקצועיים בתחומי האסדרה שבהם תדון, כמו גם בהשגות שתקבל או בבחינת ממצאים שיעלו עקב בדיקות יזומות שתערוך, לעניין דרישות רישוי אשר חורגות מהמפרט האחיד ואינן מוגבלות לשנה או נקבעו עקב מאפייניו הייחודיים של העסק.
הרכב הוועדה לאסדרה כמוצע מביא לידי ביטוי מומחיות בהיבטים הרלוונטיים לרישוי עסקים: היבטי רגולציה, היבטים כלכליים ברמת העסק וברמה המשקית והכל תוך דגש על מטרות חוק רישוי עסקים. באופן זה, הדיון בהרכב המוצע יאפשר לוועדה לאסדרה לבחון באופן עצמאי ומזוויות שונות הרלוונטיות לחוק רישוי עסקים, את העמידה במסגרת הרגולטורית שנתונה לכל נותן אישור, כפי שייקבע אותה בחקיקה ובתקנות בין היתר, כמו גם סנכרון בין דרישות נותני האישור הרלוונטיים לכל מפרט אחיד והסתכלות מתכללת על המפרט האחיד כולו.
תיקון המפרטים האחידים וקביעתם ייעשה על בסיס בחינת הדרישות האפקטיביות ביותר לעמידה במטרות החוק בעלות מינימלית, בהשוואה לסטנדרט המקובל בעולם, לאחר מיפוי הסיכונים והחלופות להתמודדות עמם. כך, הוועדה לאסדרה תוכל להביא לשר הממונה על רשות הרגולציה הצעותיה לפרסום מפרטים אחידים ולשינוי במפרטים אחידים קיימים, באופן שיישמרו מטרות חוק רישוי עסקים, תוך שיילקחו בחשבון שיקולים כלכליים, אשר לא ניתן להסדיר את הסביבה העסקית מבלי להתייחס גם אליהם.
בעוד שנותן האישור הינו הגורם האחראי למטרה ממטרות חוק רישוי עסקים, הוא חסר תמריץ לבחון את ההשפעות הרוחביות על המשק ובפרט העלויות שדרישותיו לקיום אותה מטרה משיתות על העסק, גם כאשר דרישות אלו נועדו למנוע תרחישי סיכון בעלי סבירות או חומרה נמוכות. מנגנון הוועדה לאסדרה מבקש לפתור זאת על ידי דיון מעמיק, הנגשת המידע הרלוונטי, המקצועי והעסקי והתייחסות להיבטים השונים ששלובים ברישוי עסק, לרבות אלו הכלכליים – אשר יגובשו להצעה אשר תובא לשר הממונה על רשות הרגולציה. מובן כי מקום שבו קבע השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרה, במפרט אחיד הסדר רגולטורי חדש אשר אינו קבוע בחיקוק, האחריות בקשר להסדר שקבע תהא מוטלת עליו.
סעיף 2, 7 ו-8
מוצע לקבוע כי תיקוני החקיקה המוצעים ייכנסו לתוקף ביום פרסום החוק ברשומות ולצורך מתן תקופת היערכות לביטול סעיפים 2(א1), (ג) ו-(ד), 2ד(א) ו-2ו לחוק רישוי עסקים, כי ביטולם ייכנס לתוקף רק בחלוף שנה או שלוש שנים, בהתאם להיערכות הנדרשת לבחינת הצורך בקביעת הסדר חלופי ועיגונו בתקנות לגבי כל אחד מהם, אלא אם יותקנו תקנות במועד מוקדם יותר, שאז יבוטלו הסעיפים האמורים החל ממועד תחילתן. ואולם, חובת הביטוח של לקוחות מכון כושר, אשר קבועה בסעיף 2ד(א)(1) לחוק, תבוטל החל ביום פרסום החוק ברשומות.
בהתאם לביטול סעיף 2ד(א) לחוק רישוי עסקים, מוצע לבטל גם את סעיף 9 לחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994, אשר בו נקבע כי ההסדר של סעיף 2ד(א) האמור ייקבע בחוק רישוי עסקים.
עוד מוצע לקבוע במפורש כי לא ייפגע תוקפם של מפרטים אחידים שפורסמו לפני יום פרסום החוק ברשומות ולא ייפגע תוקף הקביעה של סוגי עסקים שלגביהם לא יפורסם מפרט אחיד או שלגביהם יפורסם מפרט אחיד חלקי, כאמור בסעיף 7ג1(ג) לחוק רישוי עסקים, בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג-2013, עד למועד שבו תופעל הסמכות כאמור על ידי השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרת רישוי עסקים.
סעיף 3
עסקים רבים פועלים כיום ללא רישיון עסק, בין היתר בשל משך הזמן הארוך הנדרש לתהליך קבלת הרישיון. בעקבות זאת, בחוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018, נקבעו שלושה מסלולים לקבלת היתר מזורז, אשר מתבססים על הצהרה של בעל העסק לעמידה בדרישות הקיימות במפרטים האחידים. אלא שמאז כניסתם לתוקף של מסלולי ההיתר המזורז בחודש אפריל השנה, מעטים מאוד העסקים שמשתמשים בהם, בין היתר בשל ההתניה כי רק עסקים שאינם פועלים ללא רישיון עסק יוכלו לבקש רישיון במסלול מזורז. לכן, על מנת להטמיע את השימוש במסלולי ההיתר המזורז, ולאפשר לעסקים אשר פועלים כיום שלא כדין להסדיר את רישיונם, מוצע כעת לקבוע הוראת שעה שלפיה עד ליום 1 בינואר 2025 גם עסקים אשר פועלים היום בלי רישיון עסק יוכלו לעשות שימוש באחד ממסלולי ההיתר המזורז.
סעיפים 4 ו-5
בהתאם להסמכת הוועדה לאסדרה לפרסם את המפרטים האחידים, כמו גם לקבוע את סדר המפרטים האחידים אשר בהם תדון ותגבש הצעתה לשר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הנחיצות הכלכלית המשקית של המפרט האחיד לסוג עסק מסוים, מוצע לבטל את סעיף 48 לחוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018, שקבע מועדים לפרסום המפרטים האחידים על ידי נותני האישורים, שאי עמידה בהם תביא לכך שאותו נותן אישור לא יוכל להתנות מתן רישיון עסק בתנאים שלא עוגנו במפרט אחיד.
זאת, מתוך הבנת החשיבות של חוק רישוי עסקים ומתן רישיונות עסק מכוחו, על התנאים השונים שמתנים נותני האישור למתן רישיונות, בהתאם למומחיותם. כך שמצב שבו לא היו מפורסמים המפרטים האחידים במועדים שנקבעו לכך לפי תיקון 34, היה עלול להביא לחשש ממשי מפגיעה במטרות המוגנות בחוק רישוי עסקים, מעת שלא היו יכולים להתנות נותני האישור תנאים ברישיון עסק שלא נקבעו במפרט אחיד שפורסם כנדרש, גם אם היה באלו להגן על הסביבה, על הבריאות וכיו"ב.
סעיף 6
נוכח המוצע, להסמיך את הוועדה המייעצת לאסדרה, כפי שהוקמה בסעיף 12ב לחוק רישוי עסקים, לוועדה לאסדרת רישוי עסקים, אשר תגיש הצעות לפרסום מפרטים אחידים ושינוים, לשר הממונה על רשות הרגולציה, ונוכח הרכבה המוצע, אין צורך שההשלכות הכלכליות אשר נובעות מהחלק במפרט האחיד של קיום הדינים הנוגעים לכבאות, ייבחן על ידי ועדה מייעצת לאסדרה, כפי שקבועה בסעיף 126א לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012.