תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
פרק __: היטל על פעילות פרטית של ניתוחים וייעוץ רפואי
1. השם
2. סעיפי החוק
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _': היטל על פעילות פרטית של ניתוחים וייעוץ רפואי.
לאור ההשפעות החיצוניות השליליות של המערכת הפרטית על המערכת הציבורית, מוצע להטיל היטל על כל תשלום שתשלם חברות הביטוח או קופות החולים במסגרת התוכניות לשירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) לרופא או למוסד הרפואי בגין פעילות פרטית של ניתוחים וייעוציים. כמו כן, מוצע להטיל היטל גם על תשלום ניתוח במימון פרטי המבוצע ללא כיסוי של חברת ביטוח.
מוצע כאמור להטיל היטל על כל תשלום שתשלם חברות הביטוח או קופות החולים במסגרת התוכניות לשירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) לרופא או למוסד הרפואי בגין פעילות פרטית של ניתוחים וייעוציים. כמו כן, מוצע להטיל היטל גם על תשלום ניתוח במימון פרטי המבוצע ללא כיסוי של חברת ביטוח. לצורך גביית ההיטל מוצע לחייב את מי שחייב בתשלום ההיטל לדווח דיווחים שונים לחשב משרד הבריאות וכן לתת לחשב משרד הבריאות סמכויות לגביית ההיטל ולקבל מידע הנדרש לצורך גבייתו.
יחוקק חוק חדש - חוק היטל על פעילות פרטית של ניתוחים וייעוץ רפואי, התשפ"א -2021, ויתוקן סעיף 24ג לפקודת בריאות העם, 1940.
ההצעה צפויה להגדיל את הכנסות המדינה ב- 300 מיליוני ש"ח בשנה.
אין.
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _: היטל על פעילות פרטית של ניתוחים וייעוץ רפואי
|
|
|
||||||
|
1. |
פרק זה ייקרא "חוק היטל על פעילות פרטית של ניתוחים וייעוץ רפואי, התשפ"א-2021". |
||||||
|
2. |
ואלה סעיפי חוק היטל על פעילות פרטית של ניתוחים וייעוץ רפואי, התשפ"א-2021: |
||||||
|
|
|
"הגדרות |
1. |
בחוק זה - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
"חברת ביטוח" – מבטח כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[1]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"היטל" – היטל שישולם בהתאם להוראות סעיף 2; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"חוק ביטוח בריאות"- חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"כיסוי ביטוחי" – זכאות בהתאם לפוליסת ביטוח או בהתאם לתכנית לשירותי בריאות נוספים למימון חלקי או מלא של פעילות רפואית פרטית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"מימון ציבורי" – כהגדרתו בסעיף 24ד(ג) לפקודת בריאות העם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"ספק שירותים" – מוסד רפואי וכן בעל מקצוע רפואי או פארה רפואי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"שירותי בריאות נוספים" - כמשמעותם בסעיף 10 לחוק ביטוח בריאות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"פוליסת ביטוח" – פוליסה שהוצאה לפי תכנית ביטוח כהגדרתה בסעיף 40 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, הכוללת ביטוח לניתוחים או לייעוץ רפואי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"פעילות רפואית פרטית" – ניתוח במימון שאינו מימון ציבורי, שיש לגביו זכאות בסל שירותי הבריאות, ולעניין זה אין נפקות אם הזכאות כוללת אפשרות לבחירת מנתח ואם לאו, או ייעוץ רפואי שניתן במימון שאינו מימון ציבורי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"פקודת בריאות העם" – פקודת בריאות העם, 1940; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"תכנית ביטוח" – כהגדרתה בסעיף 40 לחוק הפיקוח על הביטוח. |
|
|
|
חובת תשלום היטל |
2. |
על כל תשלום לספק שירותים, או על החזר כספי למבוטח שנותנת חברת ביטוח בהתאם לזכאותו בפוליסת ביטוח והחזר כספי שנותנת קופות חולים לחבר במסגרת זכאותו בתוכנית לשירותי בריאות נוספים, לפי העניין, בעד פעילות רפואית פרטית (בסעיף זה - התשלום), יוטל היטל על גופים אלה בהתאם לשיעורים הקבועים לצדם: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) חברת ביטוח לגבי פעילות רפואית פרטית שמכוסה על ידה –30% מגובה התשלום ששילמה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) קופת חולים לגבי פעילות שמכוסה על ידי תכנית למתן שירותי בריאות נוספים –10% מגובה התשלום ששילמה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) ספק השירותים לגבי פעילות שאינה מכוסה לפי פסקאות (א) ו-(ב) –30% מגובה התשלום שקיבל. |
|
|
|
גביית ההיטל |
3. |
חשב משרד הבריאות יגבה את ההיטל לפי חוק זה. |
|||
|
|
|
מועדי תשלום ההיטל ואופן גבייתו |
4. |
(א) ההיטל ישולם לא יאוחר מיום ה- 15 בכל חודש בעד הפעילות הרפואית הפרטית בחודש הקודם. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא שולם ההיטל במועד האמור בסעיף קטן (א) ייווספו עליו, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, עד למועד תשלומו, ודין הפרשי ההצמדה והריבית, כדין ההיטל. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על גביית ההיטל יחולו הוראות פקודת המיסים (גבייה). |
|
|
|
|
חובת דיווח |
5. |
(א) במועד תשלום ההיטל, ימסור משלם ההיטל לחשב משרד הבריאות דיווח בדבר פירוט החישוב לקביעת הסכום ששולם, במתכונת שיורה עליה חשב משרד הבריאות. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בתום כל שנה ולא יאוחר משישה חודשים מתום אותה השנה, ימציא כל משלם היטל, לחשב משרד הבריאות, דיווח שנתי הכולל פירוט של סכומי ההיטל ששילם בשנה הקודמת והחישוב לקביעת הסכומים כאמור; הדיווח השנתי יוגש כשהוא מאושר בידי רואה חשבון. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) חשב משרד הבריאות יפרסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות הוראות בדבר אופן תשלום ההיטל ודרך העברתו למשרד הבריאות וכן כללים לעניין מתכונת הדיווח כאמור בסעיף קטן (א). |
|
|
|
|
דרישת מידע |
6. |
חשב משרד הבריאות או נציג מטעמו רשאים לדרוש מקופת חולים, חברת ביטוח וספק שירותים להמציא להם כל מידע שנדרש לצורך גביית ההיטל ואופן חישובו; נדרש משלם ההיטל להמציא מידע כאמור, ימציאו במועד ובאופן שצויינו בבקשה. |
|||
|
|
|
ביצוע ותקנות |
7. |
שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו. |
|||
|
3. |
בפקודת בריאות העם, סעיף 24ג(ב) - יימחק. |
||||||
כללי
למערכת הבריאות הפרטית השפעות חיצונית שליליות על המערכת הציבורית. ראשית, המערכת הציבורית מממנת עלויות משמעותיות אשר לא חלות על המערכת הפרטית- כגון הכשרת רופאים, החזקת תשתיות חירום ואספקת שירותי בריאות לכלל המבוטחים. בנוסף, על המערכת הציבורית חלות הגבלות רבות אשר לא חלות על המערכת הפרטית כגון פיקוח על השכר, פיקוח מחירים וכללי התחשבנות בין בתי החולים וקופות החולים. כמו כן, בישראל עבור כל פרוצדורה קיים מחיר אחיד בתעריפון משרד הבריאות. תעריף זה מהווה ממוצע של העלויות, בעוד במרבית הפרוצדורות ישנה שונות גדולה בעלויות הקשורה קשר ישיר למידת המורכבות של המטופל. פער זה בין העלות הממוצעת לעלויות המשתנות לפי רמת המורכבות עשוי ליצור תמריץ לברירת מטופלים. תוצאת כשל שוק זה, הקרוי "גריפת שמנת", היא יצירת תמריץ לברירת מטופלים בקרב ספקים פרטיים והשתת עומס ועלויות כבדות על המערכת הציבורית, אשר מטפלת במקרים המורכבים ביותר ללא פיצוי הולם.
השוני בפונקציית ההוצאה בין המערכות השונות והעובדה שלא קיים פיקוח שכר במערכת הבריאות הפרטית מאפשרת למערכת הפרטית לשלם שכר גבוה יותר מהמערכת הציבורית ויכולת זו של המערכת הפרטית מביאה למעבר רופאים למערכת הפרטית, מגדילה את התורים במערכת הציבורית באופן שמחליש את אמון הציבור במערכת הציבורית ומביא להגדלת הביקוש למערכת הפרטית.
לאור ההשפעות החיצוניות השליליות של המערכת הפרטית על המערכת הציבורית, מוצע להטיל היטל על כל תשלום שתשלם חברות הביטוח או קופת חולים במסגרת תכנית למתן שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) לרופא או למוסד הרפואי בגין פעילות פרטית של ניתוחים וייעוציים, כספים אלו יועברו להכנסות המדינה. כמו כן, מוצע להטיל היטל גם על תשלום ניתוח במימון פרטי המבוצע ללא כיסוי של חברת ביטוח (out of pocket).
לסעיף 2
מוצע לקבוע מהו שיעור ההיטל שעל כל גוף לשלם ולאור העובדה שלקופות החולים במסגרת תכנית למתן שירותי הבריאות הנוספים, השפעה שלילית נמוכה יותר על מערכת הבריאות הציבורית, מוצע לקבוע שקופות החולים ישלמו היטל בשיעור של 10% לעומת היטל בשיעור של 30% שיוטל על חברות הביטוח וספקי השירותים.
לסעיפים 3 עד 4
מוצע לקבוע הוראות לעניין אופן ומועדי גביית ההיטל אשר יועבר בהתאם לדין לאוצר המדינה.
לסעיפים 5 עד 6
על מנת שניתן יהיה לאכוף את גביית ההיטל יידרש כל משלם היטל להעביר לחשב המשרד נתונים כדוגמת מחיר הניתוחים או הייעוץ שרכש לרבות מחיר האביזרים שנדרשו לצורך הניתוח, אם נדרשו בפירוט לפי סוגי הניתוחים והכמויות שלהם, הדיווח יהיה דיווח חודשי בנוגע להיטל ששולם באותו החודש וכן דיווח שנתי מסכם וכן כל נתון אחר שיידרש לצורך גביית ההיטל.