תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון), התשפ"א-2021.
מטרת התיקון המוצע היא התאמת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות), שעניינן התנאים, בין היתר, הפעלת מטוסים גדולים בתובלה אווירית מסחרית בין-לאומית והאחריות לתחזוקתם ולשמירה על כשירותם האווירית הנמשכת, לתיקון מספר 106 לנספח 8 לאמנה, במטרה להבטיח הלימה מתמשכת של התקנות העיקריות להוראות הישימות לפי האמנה.
מצ"ב קישור לפרסום באתר רשות התעופה האזרחית במירשתת ובו, גם דוח הערכת השפעות האסדרה (RIA) שנערך לטובת העניין.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), בעניינים שלגביהם אני מוסמכת להתקין תקנות לפי סעיפים 24, 46(א), 47 ו- 168 לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב), אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
תיקון תקנה 413 |
1. |
בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981[2], בתקנה 413(1)(א), במקום "שבסעיף 8.7 לחלק 1 לנספח 6 לאמנה" יבוא "שבפרק 6 לחלק II לנספח 8 לאמנה". |
|
תיקון תקנה 413א |
2. |
בתקנה 413א(א)(2)(א) לתקנות העיקריות, במקום "שבסעיף 8.7 לחלק 1 לנספח 6 לאמנה" יבוא "שבפרק 6 לחלק II לנספח 8 לאמנה". |
|
תחילה |
3. |
תחילתן של תקנות אלה 6 חודשים ימים מיום פרסומן. |
|
|
|
|
___ ב________ התשפ"א (___ ב________ ____20)
(חמ 1299 -3 - ת1)
__________________
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
התיקון המוצע בתקנות העיקריות נובע מתיקון מספר 106 לנספח 8 לאמנה עליה חתומה מדינת ישראל.
עיקר השינוי נובע מהעברת הסטנדרטים באמנה מנספח 6 לנספח 8 לאמנה.
כך, נספח 6 לאמנה מסדיר את הסטנדרטים הבין לאומיים להפעלת כלי טיס וכן את כללי ההפעלה של מכון בדק. בשנת 2018, במסגרת State Letter 19/2018 של ארגון התעופה הבין-לאומי (ICAO), הוחלט להעביר את ההוראות המסדירות את כללי ההפעלה של מכון הבדק לנספח 8 לאמנה, המסדיר את נושא הכשירות האווירית הנמשכת של כלי טיס.
מעבר זה בין "אכסניות" חוקיות שימש את ארגון ה-ICAO לביצוע מספר שינויים פעוטים, שנועדו לדייק את הסטנדרטים הנוגעים למכוני בדק, לדייק ולשפר אותם.
בתקנות העיקריות קיימות שתי תקנות – 413, שעניינה: "תחזוקת קו מחוץ לישראל" ו- 413א, שעניינה: "תיקון תקלה מחוץ לישראל בנסיבות בלתי צפויות" – המפנות ל"סעיף 8.7 לחלק 1 לנספח 6 לאמנה", כנוסחו לפני תיקון מספר 106, ובו פירוט של אמות המידה המזעריות לעניין רישוי והפעלה של מכון בדק. לאחר תיקון מספר 106, יש לתקן את ההפניות שבהן לנספח 6 לאמנה למיקום המתאים בנספח 8 לאמנה.
הסמכות לקבוע את התקנות
כפי שפורט לעיל, תקנות אלה מטרתן להתאים את דיני הטיס בישראל להוראות נספח 8.
לפיכך מבוקש לקבוע את התקנות לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק).
יצוין כי לפי הוראות סעיף 166(ד) לחוק, אין ענישה פלילית על הוראות שנקבעו לפיו.
סעיף 166 לחוק, שכותרתו "תקנות להחלת אמות מידה, נהלים או הליכים לפי סעיף 37 לאמנה", קובע:
"(א) השר רשאי לקבוע הוראות לשם החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה, והכל בסייגים או בלא סייגים.
(ב) תקנות לפי סעיף זה לעניין יירוט או הגנה וזיהוי של כלי טיס, וכן תקנות כאמור העשויות להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, יותקנו בהסכמת שר הביטחון.
(ג) לא יתקין השר תקנות לפי סעיף זה, אלא באותם עניינים שלגביהם הוא מוסמך לעשות כן לפי הוראות אחרות בחוק זה ובהתאם לסמכות הנתונה לו לפי אותן הוראות, וכל עוד בהתאם לאמור באותן הוראות, התקנות לפיהן אינן טעונות אישור של הוועדה לפי חוק זה.
(ד) לא תהיה ענישה פלילית על הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף זה."
לעניין סעיף קטן (א): "אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה" כוללים, בין השאר, את הסטנדרטים וההמלצות שנקבעו בנספחי האמנה.
הואיל והתיקונים המוצעים לעיל באים ליישם את הוראות נספח 8 לאמנה, הרי שמדובר בתקנות שעניינן "החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה...".
לעניין סעיף קטן (ב): התיקונים המוצעים אינם עוסקים ביירוט או הגנה וזיהוי של כלי טיס, ואינם עשויים להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, ומשכך אינם טעונים את הסכמת שר הביטחון.
לעניין סעיף קטן (ג): הסמכות להתקין תקנות בעניינים הכלולים בתיקונים המוצעים קבועה, בין היתר, בסעיפים 24 ["תקנות לעניין רישיונות הפעלה אווירית ובעלי רישיונות"], 46 ["חובות, הגבלות ותנאים החלים על בעל רישיון"], 47 ["תקנות לעניין רישיונות"] ו- 168 ["ביצוע ותקנות"] לחוק.
הוראות סעיפים 24, 46, 47 ו- 168 לחוק לעניין זה אינן דורשות את אישור ועדת הכלכלה להתקנת תקנות לפיהם. כמו-כן, מהוראת סעיף 166(ד) לחוק נובע כי תקנות שנקבעו מכוח סעיף 166 כאמור אינן טעונות אישור ועדה מוועדות הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.
עוד יצוין כי לפי סעיף 148(14) לחוק, העיצום הכספי בגין הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף 166 לחוק הוא 25% מהסכום הבסיסי. משמע, האכיפה של הוראות שנקבעו לפי סעיף 166 מוגבלת ביחס להוראות באותם עניינים שמותקנות שלא לפי סעיף 166 לחוק.
לפיכך, מבוקש לקבוע את התקנות המוצעות לפי סמכות השר בסעיף 166 לחוק.
התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ובכך מתמלא גם התנאי הקבוע בסעיף 168(ב) לחוק.
לתקנה 1 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 413"
תקנה 413 לתקנות העיקריות, עניינה: "תחזוקת קו מחוץ לישראל".
בין היתר קבועים בתקנה התנאים לקבלת שירותי תחזוקת קו בשדה תעופה מחוץ לישראל, גם ממי שאינו טכנאי לבדק כלי טיס הפועל במסגרת מכון בדק שניתן לו רישיון לפי סעיף 22 לחוק. אחד התנאים, הקבועים שם בפסקה (1)(א) הוא שעל נותן השירות להיות: "[הוא] בעל רישיון מקביל לרישיון להפעלת מכון בדק, שניתן מאת רשות מוסמכת במדינה חברה, ובלבד שהמנהל לא הורה לבעל הרישיון לגבי אותה מדינה, בהחלטה מנומקת בכתב, שלא ניתן להסתמך על דיניה לעניין רישוי והפעלה שלמכוני בדק כמספקים רמת בטיחות מקבילה לזאת המושגת באמצעות אמות המידה שבסעיף 8.7 לחלק 1 לנספח 6 לאמנה...", וזאת על מנת להבטיח את רמתו המקצועית המזערית של נותן השירות.
היות ובמסגרת תיקון מספר 106 לנספח 8 הועברו אמות המידה השייכות לעניין מנספח 6 לנספח 8, הפנייה זו אינה נכונה יותר.
לפיכך מבוקש לתקן את ההפניה בתקנה לפרק 6 לחלק השני לנספח 8 לאמנה (Chapter 6 in Annex 8, Part II) (לתקנה 1 המוצעת).
לתקנה 2 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 413א"
תקנה 413א לתקנות העיקריות, עניינה: "תיקון תקלה מחוץ לישראל בנסיבות בלתי צפויות".
בין היתר קבועים בתקנה התנאים לקבלת שירותי אחזקה למטוס בשדה תעופה מחוץ לישראל שבו אין למחזיק הרישיון הסדר לקבלת שירותי תחזוקת קו. אחד התנאים, הקבועים שם בתקנת משנה (א)(2)(א) הוא שעל נותן השירות להיות: "[הוא] בעל רישיון מקביל לרישיון להפעלת מכון בדק, שניתן מאת רשות מוסמכת במדינה חברה, ובלבד שהמנהל לא הורה לבעל הרישיון לגבי אותה מדינה, בהחלטה מנומקת בכתב, שלא ניתן להסתמך על דיניה לעניין רישוי והפעלה שלמכוני בדק כמספקים רמת בטיחות מקבילה לזאת המושגת באמצעות אמות המידה שבסעיף 8.7 לחלק 1 לנספח 6 לאמנה...", וזאת על מנת להבטיח את רמתו המקצועית המזערית של נותן השירות.
היות ובמסגרת תיקון מספר 106 לנספח 8 הועברו אמות המידה השייכות לעניין מנספח 6 לנספח 8, הפנייה זו אינה נכונה יותר.
לפיכך מבוקש לתקן את ההפניה בתקנה לפרק 6 לחלק השני לנספח 8 לאמנה (Chapter 6 in Annex 8, Part II) (לתקנה 2 המוצעת).
לתקנה 3 לתקנות המוצעות שעניינה: "תחילה"
מוצע בזאת כי תחילת תוקפה של ההוראה תהיה שישה חודשים ממועד פרסומה, על מנת שתהיה לציבור בעלי העניין שהות להיערך כראוי לשינויים.
"נוסח משולב"
413. על אף האמור בסעיף 23(ב) לחוק, לפי סעיף 172(4)(א) לחוק, מחזיק רישיון רשאי לקבל שירותי תחזוקת קו בשדה תעופה מחוץ לישראל, גם ממי שאינו טכנאי לבדק כלי טיס הפועל במסגרת מכון בדק שניתן לו רישיון לפי סעיף 22 לחוק, ועל אף האמור בתקנה 133 הוא רשאי להפעיל מטוס לאחר שבוצעה בו פעולת אחזקה במסגרת תחזוקת קו כאמור, ובלבד שהתקיימו כל אלה:
(1) מחזיק הרישיון התקשר בהסכם לקבלת שירותי תחזוקת הקו עם גוף שמחזיק הרישיון וידא כי מתקיימים לגביו כל אלה (להלן – מכון בדק זר):
(א) הוא בעל רישיון מקביל לרישיון להפעלת מכון בדק, שניתן מאת רשות מוסמכת במדינה חברה, ובלבד שהמנהל לא הורה לבעל הרישיון לגבי אותה מדינה, בהחלטה מנומקת בכתב, שלא ניתן להסתמך על דיניה לעניין רישוי והפעלה שלמכוני בדק כמספקים רמת בטיחות מקבילה לזאת המושגת באמצעות אמות המידה שבפרק 6 לחלק II לנספח 8 לאמנה; הורה המנהל כאמור, יפרסם את החלטתו באתר האינטרנט;
(ב) ....
413א. (א) על אף האמור בסעיף 23(ב) לחוק, לפי סעיף 172(4)(א) לחוק, במקרה שבו, בשל נסיבות בלתי צפויות, נמצאה תקלה במטוס בשדה תעופה מחוץ לישראל שבו אין למחזיק הרישיון הסדר לקבלת שירותי תחזוקת קו, והמטוס אינו יכול להמריא בלא תיקון התקלה, מחזיק הרישיון רשאי לקבל שירותי אחזקה למטוס כאמור, גם ממכון בדק שלא ניתן לו רישיון לפי סעיף 22 לחוק (להלן – מכון בדק זר), וכן ממי שאינו טכנאי לבדק כלי טיס הפועל במסגרת מכון בדק שניתן לו רישיון לפי סעיף 22 לחוק, ועל אף האמור בתקנה 133 הוא רשאי להפעיל את המטוס לאחר שבוצעה בו פעולת אחזקה, ובלבד שהתקיימו כל אלה:
(1) התקלה ניתנת לתיקון במסגרת תחזוקת קו;
(2) מחזיק הרישיון וידא, לאחר שביצע הערכה כי מתקיימים לגבי מכון הבדק הזר כל אלה:
(א) הוא בעל רישיון מקביל לרישיון להפעלת מכון בדק, שניתן מאת הרשות המוסמכת במדינה חברה, ובלבד שדיניה, לעניין רישוי והפעלה של מכוני בדק אינם קובעים דרישות הפחותות מהנדרש לפי אמות המידה שבפרק 6 לחלק II לנספח 8 לאמנה, למעט הוראות הנספח שהמנהל הודיע לגביהן, לפי סעיפים 4(ב) ו-6(ד) לחוק רשות התעופה האזרחית, כי ישראל פועלת באופן שונה, והוראות הדין הישראלי בעניין מקלות לעומת הוראות הנספח, והכול אלא אם כן אישר לו המנהל אחרת...