תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע:
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 , פרק ___: כבאות.
טיוב הרגולציה ברשות הכבאות וההצלה באמצעות מעבר מהוראות נציב המנויות בהצעה לתקנות וכן התאמה של הוראות נציב, נהלים והנחיות בתחום הבטיחות מאש לתקן האמריקני.
עיקר 1
מוצע כי לאחר יום 1 בינואר 2026 יפוג תוקפן של כלל הוראות הנציב מכוח חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012 (להלן – חוק הכבאות). כמו כן, מוצע לקבוע אפשרות להארכת תוקפן של הוראות הנציב, במקרים חריגים בתנאים המפורטים.
עיקר 2
מוצע כי התקנות, הוראות נציב, נהלים והנחיות מכוח חוק הכבאות אשר מאסדרות את נושא בטיחות האש יקבעו על סמך התקן הבין-לאומי של האגודה האמריקנית לבטיחות באש NFPA תוך מתן עדיפות לתקן NFPA 101 (Life Safety).
עיקר 3
מוצע לתקן את סעיף 126ב לחוק הכבאות כך שככל וההשלכה הכלכלית הנוצרת מהוראות נציב, שבכוונתו לקבוע, עולה על 30 מיליון ש"ח בשנה, היא תיקבע באישור הוועדה המייעצת לאסדרה, בהתאם למנגנון המוסדר בחוק הכבאות.
עיקר 4
מוצע לתקן את סעיף 126א(ט) לחוק הכבאות כך שהדו"ח שבוחן את עלות האסדרה המבוקשת אל מול התועלת שבאסדרה המבוקשת, יבוצע גם בהתאם לעקרונות ה-RIA (Regulatory Impact Assessment).
עיקר 5
מוצע לקבוע כי טרם התקנת תקנות או הסדרים שצפויים להיכנס למפרטים אחידים כמשמעם בחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, שיש להם השלכה כלכלית העולה על 30 מיליון שקלים בשנה מסוימת יפנה הנציב לוועדה המייעצת לקבלת חוות דעתה.
עיקר 6
מוצע לקבוע כי שר האוצר יבחן רגולציה חדשה גם לפי מידת התאמתה לתקן הבינלאומי ולא רק לפי עלותה הכלכלית.
עיקר 7
מוצע לקבוע כי ראש הממשלה יהיה רשאי להכריע גם בדבר תוכן ההנחיות המקצועיות, במקרה של חוסר הסכמה בין שר האוצר לשר לביטחון פנים לגבי אישור הנחיות מקצועיות בעלות השלכה כלכלית.
עיקר 8
מוצע להגביל את תוקפן של הנחיות מקצועיות דחופות לפי סעיף 126ד לחוק הכבאות כמפורט בסעיף.
עיקר 9
מוצע להסדיר מנגנון ערעור שיפוטי על צוים מתוקף סעיף 43 לחוק הכבאות.
עיקר 10
מוצע כי עד להתקנת התקנות כאמור לעיל, לא יידרש ליישום תנאים נוספים מעבר לאלו שנדרשו ממנו כתנאי לאישור בשלב מתן האישור ובתנאים המפורטים בסעיף.
יתוקן חוק הכבאות.
אין.
אין.
הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021-2022), התשפ"א-2021, פרק __: כבאות
|
1. |
בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012[1] - |
|||||||
|
|
|
|
(1) אחרי סעיף 147 יבוא: |
|||||
|
|
|
"תוקפן של הוראות הנציב |
148. |
(א) הוראות הנציב בתחום ההגנה מאש המפורטות בתוספת השלישית (להלן - הוראות הנציב) יעמדו בתוקפן עד ליום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) (להלן – המועד הקובע) אלא אם שונו או בוטלו קודם לכן. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר יתקין תקנות אשר יבואו במקום הוראות הנציב כאמור בסעיף קטן (א); ולגבי הוראות הנציב שנוגעות לתכנון ובניה יתקין שר הפנים תקנות כאמור. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) ראה השר כי טרם הותקנו תקנות כאמור בסעיף קטן (ב) עד למועד הקובע, רשאי השר בהסכמת שר האוצר לדחות את המועד הקובע בתקופה נוספת אחת של 120 ימים (להלן – תקופת ההארכה) ובלבד ששוכנע כי מדובר במקרה חריג שבו ביטולה של ההוראה יביא לפגיעה ממשית בשלום הציבור ולאחר קבלת חוות דעת של הוועדה המייעצת לפי סעיף 126א. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לא נתן שר האוצר את הסכמתו לדחיית המועד הקובע כאמור בסעיף קטן (ג), יכריע בעניין ראש הממשלה לגבי תוקפן ורשאי להכריע גם לגבי תוכנן של הוראות הנציב. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) לא התקין השר או שר הפנים, לפי העניין, תקנות כאמור בסעיף קטן (ב) עד תום תקופת ההארכה יפקע תוקפן של הוראות הנציב וראש הממשלה יהיה רשאי להתקין תקנות תחתיהן; השר או שר הפנים, לפי העניין, רשאים לבטל או לתקן תקנות שהותקנו בידי ראש הממשלה כאמור בסעיף קטן זה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) השר ידווח לוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בדבר התקדמות התקנת התקנות לפי סעיף קטן (ב) עד ליום 31 בדצמבר של השנים 2022 עד 2025. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ז) הוראות נציב כבאות והצלה בתחום ההגנה מאש יקבעו בתקנות. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ח) על האף האמור בסעיף קטן (ז) - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) נציב כבאות והצלה רשאי לקבוע הוראה בתחום ההגנה מאש אם ההוראה נדרשת באופן דחוף לאור חשש משמעותי לחיי אדם. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוראה כאמור בפסקה (1) תיקבע כהוראה זמנית לתקופה שאינה עולה על 180 ימים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) השר רשאי להאריך את תוקפה של הוראה כאמור בפסקה (1) בתקופה של 180 ימים נוספים."; |
|
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף 126ה יבוא: |
|||||
|
|
|
"התאמה לתקן האמריקני |
126ו |
תקנות, הוראות נציב, נהלים והנחיות לעניין בטיחות אש לפי חוק זה יקבעו על סמך תקן של האגודה האמריקנית לבטיחות באשNFPA (להלן – התקן האמריקני) תוך מתן עדיפות לתקן NFPA 101 (Life Safety), ואם לא ניתן ליתן עדיפות כאמור הם ייקבעו על בסיס תקינה בינלאומית מקובלת אחרת, ככל הניתן."; |
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף 126ב(א), לאחר "לעניין הנחיה מקצועית" יבוא "או התקנת תקנות או קביעת הוראות למפרט אחיד" ובמקום "200 מיליון שקלים" יבוא "30 מיליון שקלים"; |
|||||
|
|
|
|
(4) בסעיף 126א(ט), בסופו יבוא "גם בהתאם לדו"ח הערכת השפעות אסדרה (Regulatory Impact Assessment)."; |
|||||
|
|
|
|
(5) אחרי סעיף 126ד יבוא: |
|||||
|
|
|
"תקנות או מפרטים בעלי השלכה כלכלית |
126ה |
(א) בטרם התקנת תקנות או קביעת הוראות למפרטים אחידים לפי סעיף 7ג1 לחוק רישוי עסקים, בעניין הגנה מאש, שיש או שעשויה להיות ליישומן עלות הכרוכה בהגדלת ההוצאה, יבחן הנציב את עלות היישום (בסעיף זה – בחינת עלות). |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מצא הנציב כי לתקנות או למפרט אחיד יש השלכה כלכלית , יחולו הוראות סעיף 126ו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מצא הנציב כי לתקנות או למפרט אחיד אין השלכה כלכלית, יפנה לעובד משרד ראש הממשלה שהמנהל הכללי של משרד ראש הממשלה הסמיך לעניין זה (בסעיף זה – עובד משרד ראש הממשלה) לשם ביצוע בחינת עלות; עובד משרד ראש הממשלה יודיע לנציב על עמדתו בעניין בחינת העלות בתוך 30 ימים מיום שהועברה לו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הודיע עובד משרד ראש הממשלה לנציב כי לתקנות או למפרט אחיד יש השלכה כלכלית, יחולו הוראות סעיף 126ו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הודיע עובד משרד ראש הממשלה לנציב כי לתקנות או למפרט אחיד אין השלכה כלכלית, או לא הודיע לנציב על עמדתו כאמור בסעיף קטן (ג) בתוך 30 ימים, רשאי השר לפרסם את המפרט או להתקין את התקנות. |
|
|
|
|
תקנות או מפרטים בעלי השלכה כלכלית – בחינת הוועדה המייעצת לאסדרה |
126ו |
(א) מצא הנציב או הודיע עובד משרד ראש הממשלה לנציב כי לתקנות או למפרטים האחידים יש השלכה כלכלית, לפי העניין, יעביר הנציב את התקנות או המפרטים האחידים לבחינת הוועדה המייעצת לאסדרה, שתמסור לו ולשר את חוות דעתה בנוגע לתקנות או למפרטים האחידים בתוך 60 ימים מיום שהועברו לה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) קיבל הנציב את עמדת הוועדה המייעצת לאסדרה, רשאי הוא לתקן את התקנות או את המפרטים האחידים, ואם הציעה הוועדה המייעצת לאסדרה בחוות דעתה שינויים, רשאי הוא להתקין את התקנות או את המפרטים האחידים באותם שינויים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) דחה הנציב שינויים שהציעה הוועדה המייעצת לאסדרה בחוות דעתה או לא מסרה הוועדה המייעצת לאסדרה את חוות דעתה לנציב בתוך 60 ימים מיום שהועברו לבחינתה התקנות או המפרטים האחידים, יודיע על כך הנציב לשר בהקדם האפשרי. |
|
|
|
|
|
(6) בסעיף 126ג(ד), אחרי "מהתועלת שנובעת מהן" יבוא "או שוכנע כי ההנחיות אינן עומדות בהלימה, ככל הניתן, לתקן האמריקני"; |
|||||
|
|
|
|
(7) בסעיף 126ג(ו)(2), בסופו יבוא "וכן רשאי ראש הממשלה בתוך התקופה האמורה להכריע בדבר שינוי תוכן ההנחיות"; |
|||||
|
|
|
|
(8) בסעיף 126ד, במקום "כל עוד לא בוטלו או שונו על ידי הנציב או על ידי ראש הממשלה, כאמור באותם סעיפים" יבוא "לתקופה של 180 ימים. השר יהא רשאי להאריך את תוקפן של ההנחיות בתקופה של 180 ימים נוספים"; |
|||||
|
|
|
|
(9) אחרי סעיף 43 יבוא: |
|||||
|
|
|
"בקשה לביטול |
43א |
(א) הרואה עצמו נפגע על ידי צו שהוצא לפי סעיף 43, רשאי להגיש לבית משפט לעניינים מינהליים בקשה לביטולו; בסעיף זה – "בית משפט לעניינים מינהליים" כהגדרתו בסעיף 3 לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הגשת בקשה לביטול צו, לפי הוראות סעיף קטן (א), לא תתלה את תוקפו של הצו, כל עוד לא החליט בית משפט לעניינים מינהליים אחרת; החליט בית המשפט להתלות את תוקפו של הצו במעמד צד אחד, תידון הבקשה במעמד הצדדים בהקדם האפשרי, ולא יאוחר מתום שבעה ימים מיום ההחלטה כאמור; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בית משפט לעניינים מינהליים רשאי לבטל את הצו, לאשרו או לשנותו."; |
||
|
|
|
|
(10) אחרי סעיף 148 יבוא: |
|||||
|
|
|
"תנאים נוספים |
149. |
עד להתקנת התקנות על ידי השר לביטחון הפנים כאמור בסעיף 148, עסק טעון רישוי שהוא בעל אישור כבאות בתוקף אשר לא יבצע שינוי ייעוד או שינוי שימוש משמעותי, לא יידרש ליישום תנאים נוספים מעבר לאלה שנדרשו ממנו בעת קבלת האישור מלכתחילה, אלא אם הורה אחרת רמ"ח בטיחות אש ביידוע ראש אגף הגנה מאש נוכח סיכונים שיועברו לידיעת בעל העסק. נציב הכבאות יוכל לקבוע כי יישום כאמור נדרש ביחס לסוגי עסקים, מנימוקים מיוחדים ולאחר שיידע על כך את הוועדה המייעצת."; |
||||
|
|
|
|
(11) אחרי התוספת השנייה יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"תוספת שלישית |
||||
|
|
|
|
|
(סעיף 148) |
||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
(1) הוראה 503 – הכנת תיק שטח; (2) הוראה 504 – סידורי בטיחות אש בתחנות משנה של חברת החשמל; (3) הוראת 505 – סידורי בטיחות אש בבתי חולים ומוסדות בריאות; (4) הוראה 507 – אמצעי כיבוי במתקני גפ"מ; (5) הוראה 508 – סידורי בטיחות אש ומניעת דליקות במרפאות; (6) הוראות 509 – ציוד כיבוי בחניונים; (7) הוראה 514 – אמצעי כיבוי במתקני שאיבת מים; (8) הוראה 521 – סידורי בטיחות אש בחדרי אירוח; (9) הוראה 522 – סידורי בטיחות אש באולם שמחות קיים ובגן אירועים קיים; (10) הוראה 523 - סידורי בטיחות אש במוסדות חינוך; (11) הוראה 528א - סידורי בטיחות אש במתקני פריקה לגז טבעי דחוס; (12) הוראה 528 - סידורי בטיחות אש במתקני PRMS במכרת הולכת הגז הטבעי; (13) הוראה 529 – זמינות רשת מים ופריסת ברזי כיבוי; (14) הוראה 530 - סידורי בטיחות אש בתחנות טרנספורמציה של חברת החשמל; (15) הוראה 531 - סידורי בטיחות אש במנהרות תשתית רב מערכתיות; (16) הוראה 532 – אופן הגשת נספח אמצעי בטיחות אש ומקרא אחיד; (17) הוראה 536 – משטר הפעלות מערכות בטיחות אש – אינטגרציה; (18) הוראה 550 – מערכות ציוד לגילוי וכיבוי אש; (19) הוראה 501 – תכנית עבודה במדורי מניעת דלקות; (20) הוראה 502 – הגשת ערעור על דרישות שירותי הכבאות; (21) הוראת 511 – ציוד כיבוי בחוות מכלים; (22) הוראה 512 – סידורי בטיחות אש בבתי אבות; (23) הוראה 515 – סידורי מניעת דליקות במוסדות לטיפול במשתמשים בסמים; (24) הוראות 516 – סידורי מניעת דליקות בדירות מעבר לשיקום אסירים משוחררים; (25) הוראה 517 – שימוש במבנים יבילים - קרוונים ככיתות לימוד; (26) הוראה 519 – דרישות בטיחות אש לאספקת מים לברזי כיבוי אש וגלגלונים בבניינים בגובה של 100 מטר ומעלה; (27) הוראה 524 – בטיחות באירועים שנעשה בהם שימוש באש – משואות, סיסמאות אש ותהלוכות לפידים; (28) הוראה 525 - תנאי רשות הכבאות לרישוי עסק לשינוע דלק; (29) הוראה 527 - סידורי בטיחות ב"מרכז יום לזקן"; (30) הוראה 534 - סדרי בטיחות אש באתרי אחסון צמיגים; (31) הוראה 537 – סידורי בטיחות אש ומניעת דליקות במתקני כליאה בשב"ס; (32) הוראה 538 - סידורי בטיחות אש במחנות נוער; (33) הוראה 539 - סידורי בטיחות אש בתחנות כח; (34) הוראה 541 – סידורי בטיחות אש במעגנות; (35) הוראה 542 – חלוקת גז טבעי פנים מפעלית; (36) הוראה 543 – סדרי בטיחות אש במתקנים פוטו וולטאים; (37) הוראה 544 – סידורי בטיחות אש בעת ביצוע עבודות שדרוג בקניונים ומרכזי מסחריים פעילים." |
||||
סעיף 1
פסקה (1)
מוצע כי לאחר יום 1 בינואר 2026 יפוג תוקפן של כלל הוראות הנציב בנספח וכן מוצע כי מעתה והלאה הנחיות לעניין בטיחות מאש יעוגנו בתקנות.
עד מועד זה, מוצע לקבוע כי על כלל הגורמים הממשלתיים הנוגעים לכך, ובכללם השר לביטחון הפנים, שר הפנים והרשות הכבאות וההצלה, לפעול להסדרת הדרישות לעניין סידורי בטיחות אש במנגנונים הקבועים בחוק הכבאות, ובהתאם לתיקונים המוצעים. בהתאם לכך, מוצע להנחות את השר לביטחון הפנים ואת שרת הפנים, להתקין תקנות בתחומי סמכותם, בהתייחס להוראות הנציב ולאור המועד הקובע.
במקרים חריגים בעלי חשיבות לשמירה על שלום הציבור, מוצע לקבוע כי השר לביטחון פנים יוכל, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים של הכנסת, להאריך את תוקף הוראות הנציב כאמור, בתקופה נוספת אחת של 120 ימים. במידה ובתום 120 הימים לא יותקנו התקנות, תינתן לראש הממשלה הסמכות להתקנתן.
פסקה (2)
מוצע כי התקנות, הוראות נציב, נהלים והנחיות מכוח חוק הכבאות אשר מאסדרות את נושא בטיחות האש יקבעו על סמך התקן הבין-לאומי של האגודה האמריקנית לבטיחות באש NFPA תוך מתן עדיפות לתקן NFPA 101 (Life Safety). שינויים והתאמות יעשו על סמך תקינה בין-לאומית מקובלת אחרת ככל הניתן ובהתחשב בין השאר בעניינים של פערים ארגוניים, התאמות לחקיקה ישראלית אחרת, שוני בסיכונים בשל האקלים, המצב הביטחוני, תוואי ומאפייני הבניה בישראל, תורת הלחימה באש, או בכדי לסייע בישימות ולהקל על הציבור. כל זאת על מנת להתאים את אסדרת תחום הבטיחות מאש לתקינה הבין-לאומית המוכרת, כשהעדיפות היא לתקנים המתפרסמים על ידי האגודה האמריקנית לבטיחות באש כגוף מקצועי, המקובל במדינות רבות בעולם כבסיס לאסדרה של בטיחות באש.
פסקה (3)
מוצע לתקן את סעיף 126ב לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012 (להלן – חוק הכבאות), בהתאם לעקרון המפורט בהחלטה מס' 4398 מיום 23 בדצמבר 2018, שעניינה רגולציה חכמה, ובפרט בסעיף ב(2)(ו)(1), כך שככל וההשלכה הכלכלית הנוצרת מהוראות שבכוונת הנציב לקבוע עולה על 30 מיליון ש"ח בשנה, היא תיקבע באישור הוועדה המייעצת לאסדרה, בהתאם למנגנון המוסדר בחוק הכבאות.
פסקה (4)
מוצע לתקן את סעיף 126א(ט) לחוק הכבאות כך שהדו"ח אותו צריכים להגיש השר לביטחון פנים או נציב הכבאות, לפי העניין, שבוחן את עלות האסדרה המבוקשת אל מול התועלת שבאסדרה המבוקשת, יבוצע גם בהתאם לעקרונות ה-RIA (Regulatory Impact Assessment), וזאת על מנת לקדם רגולציה חכמה, עקבית, ודאית אשר תיצור תועלת מקסימלית למשק ולחברה ותאזן בין כלל האינטרסים הציבוריים.
פסקה (4)
מוצע להוסיף לחוק הכבאות סעיף לפיו טרם התקנת תקנות או מפרטים חדשים שיש להם השלכה כלכלית העולה על 30 מיליון שקלים בשנה מסוימת, יפנה הנציב לוועדה המייעצת לקבלת חוות דעתה.
מנגנון זה נועד להבטיח כי גם בעת התקנת התקנות תהיה בפני הנציב והשר העלות הכלכלית של הרגולציה המושתת על הציבור.
פסקה (6)
מוצע כי בנוסף לבחינתה של רגולציה חדשה לפי העלות המשקית הנובעת מנתינתה ביחס לתועלת שנובעת ממנה בהתחשב בחוות הדעת של הוועדה המייעצת לאסדרה, שר האוצר יבחן רגולציה חדשה גם לפי התאמתה לתקן הבינלאומי.
פסקה (7)
מוצע לקבוע כי אם התגלע חוסר הסכמה בין שר האוצר לשר לביטחון פנים באשר לאישור הנחיות מקצועיות בעלות השלכה כלכלית, ראש הממשלה יהיה רשאי להכריע גם בדבר תוכן ההנחיות המקצועיות.
פסקאות (8) ו-(9)
מוצע כי תוקפן של הנחיות מקצועיות דחופות, בהתאם לסמכותו של נציב הכבאות מתוקף סעיף 126ד לחוק הכבאות, יעמדו לתקופה של 180 תוך מתן סמכות להארכה לשר לביטחון הפנים ב-180 ימים נוספים. כמו כן, מוצע לקבוע מנגנון ערעור שיפוטי על צווים לפי סעיף 43 לחוק הכבאות.
פסקה (10)
על מנת לאפשר לעסקים להסתמך על הרגולציה הקיימת בתקופת הביניים עד להתקנת התקנות מוצע הסדר אשר מייצר הקפאה רגולטורית, ולפיו עד להתקנת התקנות עסק טעון רישוי שהוא בעל אישור כבאות בתוקף, אשר לא יבצע שינוי ייעוד או שינוי שימוש משמעותי, לא יידרש ליישום תנאים נוספים מעבר לאלו שנדרשו ממנו כתנאי לאישור כבאות אלא אם הורה אחרת רמ"ח בטיחות אש ביידוע ראש אגף הגנה מאש ובשים לב לסיכונים שיועברו לידיעת בעל העסק.