תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
1. תיקון חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק ___: אנרגיה.
לאפשר את המשך השימוש באסבסט הפריך שבתחנת הכח רידינג, וזאת כל עוד הדבר נדרש לצורך אמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן.
מוצע לקבוע כי המשך השימוש באסבסט הפריך שבתחנת הכח רידינג יהיה כל עוד בעל הרישיון לניהול המערכת כמשמעו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996, אישר כי הדבר דרוש למניעת פגיעה, באספקת החשמל לאזור גוש דן.
כמו כן, מוצע לקבוע כי החל משנת 2028, לצורך המשך השימוש האמור יידרש אף אישור שר האנרגיה, לאחר שהתייעץ עם השר להגנת הסביבה בנוגע להשלכות המשך השימוש, שלפיו אישור מנהל בעל רישיון לניהול המערכת מקובל עליו. החל משנת 2030, לצורך המשך השימוש יידרש בנוסף לאמור גם אישורו של השר להגנת הסביבה ודיווח של שני השרים בנוגע לאישור שנתן כל אחד מהם, לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. בנוסף, מוצע להבהיר כי לאחר שהודיע בעל הרישיון לניהול המערכת כי אין עוד צורך בהמשך השימוש, יהא על מפעיל המיתקן להסיר ולהטמין את האסבסט בהתאם להוראות החוק, וזאת בתוך חמישה עשר חודשים.
יתוקן החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011.
אין.
אין.
|
|
|
||||
|
1. |
בחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011[1], בסעיף 5, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א)- |
||
|
|
|
|
(1) |
מפעיל מיתקן תעשייתי שהוא תחנת הכח רידינג בתל אביב, יהא רשאי להמשיך שימוש קיים באסבסט פריך שהותקן לצורך בידוד תרמי, לא יאוחר מיום כ"ד בסיוון התשצ"ב (3 ביוני 2032), ובלבד שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) |
בעל רישיון לניהול המערכת אישר, אחת לשנה, כי המשך השימוש דרוש למניעת פגיעה; |
|
|
|
|
|
(ב) |
אחת לשבוע יערוך מפעיל המיתקן ביקורת חזותית במיתקן לאיתור מפגע אסבסט, וידווח למנהל אודות ממצאיו. אותר מפגע אסבסט, יפעל מפעיל המיתקן באופן מיידי לטיפול במפגע בהתאם להוראות מכח חוק זה. |
|
|
|
|
(2) |
החל משנת 2028, נוסף לאמור בפסקה (1), יידרש אישור שר האנרגיה, לאחר שהתייעץ עם השר בנוגע להשלכות המשך השימוש, אחת לשנה, כי האמור באישור בעל רישיון לניהול המערכת שניתן לפי פסקה (1)(א) מקובל עליו. |
|
|
|
|
|
(3) |
החל משנת 2030, נוסף לאמור בפסקאות (1) ו- (2), יידרש אישור השר להמשך השימוש באסבסט, אחת לשנה. |
|
|
|
|
|
(4) |
השר ושר האנרגיה ידווחו לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אודות האישור שנתן כל אחד מהם לפי פסקאות (2) או (3). |
|
|
|
|
|
(5) |
סבר בעל רישיון לניהול המערכת כי אין עוד צורך בהמשך השימוש למניעת פגיעה, יודיע על כך למפעיל המיתקן. |
|
|
|
|
|
(6) |
מפעיל המיתקן יסיר ויטמין את האסבסט הפריך בהתאם להוראות לפי חוק זה, בתוך חמישה עשר חודשים מיום שקבל את ההודעה כאמור בפסקה (4). |
|
|
|
|
|
(7) |
בעל הרישיון לניהול המערכת ישלח למנהל עותק מאישורו כאמור בפסקה (1) ואם היה האישור כפוף לאישור שר האנרגיה בהתאם לאמור בפסקה (2), אף עותק מאישור שר האנרגיה, ועותק מהודעתו כאמור בפסקה (4). |
|
|
|
|
|
(8) |
מפעיל המיתקן יפסיק את השימוש באסבסט הפריך שהותקן כבידוד תרמי, שהוא חיצוני למבנה תחנת הכח, יסירו ויטמינו במועד שיקבע המנהל, אלא אם שוכנע המנהל, בתוך 60 ימים מיום שהתקבל חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, כי הפסקת השימוש כאמור תפגע בתפקוד תחנת הכח. |
|
|
|
|
|
(9) |
בסעיף קטן זה- |
|
|
|
|
|
|
|
"בעל רישיון לניהול המערכת" - כמשמעו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[2]; |
|
|
|
|
|
|
"פגיעה" – פגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל באזור זה שצופה בעל רישיון לניהול המערכת.". |
סעיף 5 לחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011, קבע כי בעלים של מתקן תעשייתי נדרש להפסיק שימוש קיים באסבסט פריך במיתקן, להסירו ולהטמינו בהתאם לחוק האמור, בתוך 10 שנים מיום תחילת החוק האמור, קרי עד ליום 4 באוגוסט 2021.
בתחנת הכח רידינג קיים אסבסט פריך, אשר הסרתו עלולה לפגוע בתפקוד תחנת הכח. ואולם במצב הדברים הנוכחי, בו לא התקיימה הנחייתו של בעל הרישיון לניהול המערכת כמשמעו בחוק משק החשמל, בדבר קידומה של תכנית להגדלת הספק החשמל המיוצר במתחם רידינג, פגיעה בתפקוד תחנת הכח צפויה להביא לפגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל לאזור זה. פגיעה כאמור יכולה להוביל להשלכות רוחב משמעותיות על הפעילות המשקית כמו גם ביחס להיבטים חשובים אחרים בתחומי גוש דן.
לאור האמור, נדרשות פעולות למתן מענה לצורך באספקת החשמל לאזור גוש דן. הממשלה קבלה החלטה מס' _____ מיום _____, אשר כוללת את הצעדים הדרושים לכך, ואולם כל עוד לא הושלמו צעדים אלה, יהא צורך להמשיך ולייצר חשמל באמצעות תחנת הכח רידינג וזאת על מנת לתת את המענה לצורך באספקת החשמל באזור גוש דן.
לאור זאת, יש לאפשר את המשך השימוש באסבסט הפריך שבתחנת הכח רידינג, אף מעבר לתקופה הקבועה כיום בחוק, לפרק הזמן הקצר ביותר הנדרש, ומוצע לקבוע כי שימוש זה ימשך כל עוד בעל הרישיון לניהול המערכת אישר כי הדבר דרוש למניעת פגיעה כהגדרתה בתזכיר (להלן – תקופת השימוש), והחל משנת 2028, ידרש אף אישור שר האנרגיה אשר יתיעץ עם השר להגנת הסביבה בנוגע להשלכות המשך השימוש.
כמו כן, החל משנת 2030 יידרש, בנוסף, אישור השר להגנת הסביבה וכן דיווח של שר האנרגיה ושר להגנת הסביבה לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. בכל מקרה במהלך תקופת השימוש יהא על מפעיל המיתקן לערוך ביקורת חזותית אחת לשבוע לאיתור מפגע אסבסט. בנוסף, מוצע להבהיר כי לאחר שהודיע בעל הרישיון לניהול המערכת כי אין עוד צורך בהמשך השימוש, יהא על מפעיל המיתקן להסיר ולהטמין את האסבסט בהתאם להוראות החוק, וזאת בתוך חמישה עשר חודשים (על מנת לאפשר למפעיל המיתקן זמן מספק לכך).
בנוסף מוצע לחייב את בעל הרישיון לניהול המערכת לעדכן את מנהל רישוי אסבסט במשרד להגנת הסביבה אודות האישורים שהתקבלו לפי התיקון המוצע.
מוצע גם כן, להבהיר כי יהא על מפעיל המיתקן להפסיק את השימוש באסבסט פריך שהוא חיצוני למבנה תחנת הכח, ולהסירו, אלא אם מנהל רישוי אסבסט השתכנע כי הדבר יפגע בתפקוד תחנת הכח.