חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), פרק ___': תחבורה
חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), פרק ___': תחבורה.
מטרת החוק היא להקל על רמת הגודש בכבישים באמצעות מתן אלטרנטיבות תחבורתיות על בסיס שיתופי ובאמצעות שיפור התשתיות המיועדות לשימושים תחבורתיים ופרט נתיבי תחבורה ציבורית.
רמת הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר הנאמד בכ-40 מיליארד ש"ח בשנה בגין אובדן שעות עבודה ופנאי (כ-20 מיליארד בשנה) ובגין תאונות דרכים וזיהום אוויר. ללא התערבות הממשלה ונקיטת צעדים אקטיביים, אומדן זה אף צפוי לגדול ולהגיע לשיעור שנתי של כ-70 מיליארד שקלים בשנת 2030. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות (בכניסות ובמרכזי המטרופולינים) ומנסיעה יחידנית ברכב.
ואלה עיקרי התיקונים המוצעים:
מוצע לתקן את החוקים הבאים:
פקודת התעבורה [נוסח חדש];
פקודת הקרקעות (רכישת לצרכי ציבור), 1943;
בחוק נתיבים מהירים, התש"ס–2000.
אין.
אין.
חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), פרק ___: תחבורה
|
|
|
פרק __': תחבורה |
||||||
|
תיקון פקודת התעבורה |
1. |
בפקודת התעבורה [נוסח חדש] (בפרק זה – פקודת התעבורה)[1] – |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף 1, אחרי ההגדרה "קו שירות" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
""קו שירות מותאם ביקוש" – מסלול הסעה של אוטובוס ציבורי או מונית שאינו מחייב תחנות קבועות להעלאת נוסעים ולהורדתם. המסלול ומקומות העצירה ייקבעו בהתאם להזמנות נוסעים שהזמינו את נסיעתם מראש, באמצעות אמצעי טכנולוגי, לרבות יישומון סלולרי, כפי שנקבע ברישיון קו השירות מותאם הביקוש"; |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף 14ז, אחרי ההגדרה "קו שירות למוניות" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
""קו שירות למוניות מותאם ביקוש" – קו שירות מותאם ביקוש למוניות באזור מסוים שאינו מחייב מסלול הסעה קבוע או תחנות מוצא ויעד קבועות. המסלול ומקומות העצירה ייקבעו בהתאם להזמנות נוסעים שהזמינו את נסיעתם מראש, באמצעות אמצעי טכנולוגי, לרבות יישומון סלולרי. בעל רישיון להפעלת קו שירות למוניות מותאם ביקוש יהיה רשאי לעצור את המונית לאיסוף נוסע או להורדתו בתחנת אוטובוס או לאורך מסלול ההסעה, כפי שנקבע ברישיון להפעלת קו שירות למוניות מותאם ביקוש"; |
|||||
|
|
|
(3) בסעיף 14ח - |
||||||
|
|
|
|
(א) במקום סעיף קטן (א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(א) |
לא יפעיל אדם קו שירות למוניות, או קו שירות למוניות מותאם ביקוש אלא אם כן נתן לו המפקח על התעבורה רישיון לכך לפי סעיף זה, והוא מפעיל את קו השירות, או קו השירות מותאם הביקוש, לפי העניין, בהתאם לתנאי הרישיון שניתן לו, ובאמצעות מוניות שניתן עליהן רישיון לנסיעת שירות, בלבד."; |
||||
|
|
|
|
(ב) אחרי סעיף קטן (א1) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(א2) |
המפקח על התעבורה רשאי לתת רישיון קו שירות למוניות מותאם ביקוש לגבי קו שירות למוניות, אחד או כמה יחד, בהתאם לרשימה שפרסם לפי סעיף 14טז1. |
||||
|
|
|
|
|
|
(א3) |
לא ייתן המפקח על התעבורה רישיון קו שירות המשלב קו שירות למוניות וקו שירות למוניות מותאם ביקוש."; |
||
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ב) - |
|||||
|
|
|
|
|
(1) בפסקת משנה (3א)(ג), אחרי "ניהול קווי השירות" יבוא "או קווי השירות מותאמי הביקוש"; |
||||
|
|
|
|
|
(2) בפסקת משנה (5), בסופה יבוא "התבקש רישיון קו שירות למוניות מותאם ביקוש, לא יידרש אישורן של תחנות מוצא ויעד, ולא תחול הדרישה כי מקום חניית המוניות יהיה סמוך לאחת התחנות האמורות"; |
||||
|
|
|
|
(ד) בסעיף קטן (ה) - |
|||||
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (2) אחרי "רישיונות להפעיל מונית" יבוא "בקו שירות למוניות"; |
||||
|
|
|
|
|
(2) אחרי פסקה (2) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
"(3) רישיונות להפעלת מוניות בקו מוניות שירות מותאם ביקוש שיינתנו לפי פסקה (1) יעמדו לרשותו של בעל רישיון קו שירות לשם הפעלת המוניות באזור הפעילות שקבע המפקח ברישיון לפעילות קו השירות מותאם הביקוש בלבד, כל עוד רישיון קו השירות שלו בתוקף וניתנו לגבי אותן מוניות רישיונות לנסיעת שירות; רישיונות להפעלת מונית כאמור אינם ניתנים להעברה, לשעבוד או לעיקול, בכל דרך שהיא, ואין להשתמש בהם לשם הסעת נוסעים אלא בתחומו של קו השירות מותאם הביקוש שלגביו ניתנו"; |
|||
|
|
|
(4) בסעיף 14י - |
||||||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
|
|
(1) במקום פסקת משנה (1) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
"(1) היה הרישיון רישיון קו שירות להפעלת קו שירות מוניות: פרטי קו השירות למוניות שלשם הפעלתו ניתן הרישיון, לרבות ציון תחנת המוצא ותחנת היעד שאושרו לפי סעיף 14ח(ב)(5) ומסלול ההסעה של המוניות הפועלות בו; היה הרישיון רישיון קו שירות להפעלת קו מוניות שירות מותאם ביקוש: אזור הפעילות של קו השירות מותאם הביקוש"; |
|||
|
|
|
|
|
(2) בפסקת משנה (2), אחרי "בקו השירות למוניות" יבוא "או בקו שירות למוניות מותאם הביקוש"; |
||||
|
|
|
|
|
(3) בפסקת משנה (2), אחרי "בקו השירות למוניות" יבוא "או בקו שירות למוניות מותאם הביקוש"; |
||||
|
|
|
|
|
(4) בפסקת משנה (4), אחרי "תקופת הפעלת קו השירות למוניות" יבוא "או לקו שירות למוניות מותאם הביקוש"; |
||||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (4), אחרי "תקופת הפעלת קו השירות למוניות" יבוא "או לקו שירות למוניות מותאם הביקוש"; |
|||||
|
|
|
(5) בסעיף 14יא(א), אחרי "בקו שירות למוניות" יבוא "או בקו שירות למוניות מותאם ביקוש, לפי העניין"; |
||||||
|
|
|
(6) בסעיף 14יג(א)(5), אחרי "קו השירות למוניות" יבוא "או את קו השירות למוניות מותאם הביקוש, לפי העניין"; |
||||||
|
|
|
(7) במקום סעיף 14יז, יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"14יז. המפקח על התעבורה יפרסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את פירוט אזורי הפעילות של קווי מוניות השירות מותאמות הביקוש, שלגביהם יינתנו רישיונות קו שירות לפי סימן זה. המפקח על התעבורה רשאי לעדכן, מזמן לזמן את הרשימה, ובלבד שחלפה שנה ממועד עדכונה האחרון"; |
|||||
|
|
|
(8) בסעיף 27א1, אחרי סעיף קטן (טו) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(טז) |
רשות מקומית תקצה לפחות מחצית מההכנסות שהפיקה מקנסות כמפורט בסעיף 27א1(ב), בניכוי הוצאותיה לצורך אכיפת עבירות המנויות בתוספת האחת עשרה, למטרה הבלעדית של תפעול, תחזוקת ושיפור התחבורה הציבורית ותשתיות התחבורה הציבורית שבתחומה; |
||||
|
|
|
|
|
|
(יז) |
רשות מקומית תהיה רשאית, לצבור את הכנסותיה כאמור בסעיף קטן (טז) משנה לשנה העוקבת אחריה ובלבד שניתן לכך אישור השר; |
||
|
|
|
|
|
|
(כ) |
רשות מקומית תדווח אחת לשנה למשרד התחבורה על סך הכנסותיה שהופקו בהתאם לסעיף קטן (טז) ועל אופן הקצאת ההכנסות לשיפור התחבורה בציבורית בתחומה."; |
||
|
|
|
(9) אחרי סעיף 27א1 יבוא: |
||||||
|
|
|
"יחידת אכיפה בנתיב תחבורה ציבורית |
27א2 |
(א) השר ושר האוצר יקימו בצו, יחידה לאכיפת עבירה של שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית ((בסעיף זה – יחידת האכיפה). |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) יחידת האכיפה תהיה רשאית: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) להציב, לתפעל ולתחזק מצלמות, למטרת תיעוד של עבירות של שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית (בסעיף 27א2 זה – עבירות); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) להפיק צילומים של אירועים שתועדו במצלמות האמורות בפסקה (1) למטרה האמורה באותה פסקה, המעידים על ביצוע עבירות. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) |
הפעולות כאמור בסעיף קטן (ב) תבוצענה בהתאם להוראות שעניינן הגנת הפרטיות בפקודה ולתקנות כאמור בסעיף 27א(יד)"; |
|
|
|
|
(10) בסעיף 61ב, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(א1) הנוסע באוטובוס בקו שירות יתקף את כרטיס הנסיעה או אמצעי תשלום מתקדם, לרבות יישומון סלולרי, לפני תחילת הנסיעה או בתכוף לאחר תחילתה, ובכלל זה באמצעות סריקה, סימון יעד הנסיעה ביישומון או בכל דרך אחרת שקבע המפקח על התעבורה לעניין זה, אלא אם כן שילם את דמי נסיעתו לנהג האוטובוס בכרטיס חד פעמי, בקווי שירות באוטובוסים בהם ניתן לשלם כאמור, או הסדיר את תשלום דמי הנסיעה בכל דרך אחרת שאושרה לכך על ידי המפקח על התעבורה ובתנאים שאושרו לגביה, ולרבות באמצעות תיאום אמצעי תשלום מתקדם עם התקן שמותקן או שקשור באמצעי התחבורה הציבורית השונים לשם אישור נסיעה והתשלום בעדה. הוראות המפקח על התעבורה לפי סעיף קטן זה יפורסמו ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים"; |
|||||
|
|
|
(11) בסעיף 61ה - |
||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א)(1), אחרי "בלא כרטיס" יבוא "כאמור בסעיף 61ב(א) או בלא לתקף את כרטיס הנסיעה או את אמצעי התשלום כאמור בסעיף 61ב(א1)"; |
|||||
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ה) |
(1) לא שולם התעריף המוגדל לנציג בעל הרישיון כאמור בסעיף קטן (ג), ימסור נציג בעל הרישיון לחייב בתשלום דרישה בכתב לשלם את החיוב המוגדל בתוך 30 ימים מיום מסירת הדרישה כאמור (להלן – דרישה לתשלום); |
||||
|
|
|
|
|
(2) מסירת דרישה לתשלום לחייב כאמור בפסקה (1) תיחשב כמסירת התראה לפי סעיף 81א1(ב) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (בסעיף זה – התראה, חוק ההוצאה לפועל), בדבר הכוונה להגיש את הדרישה לתשלום לביצוע בהוצאה לפועל כתביעה על סכום קצוב אם לא ישולם החיוב במוגדל בתוך המועד כאמור באותה פסקה; |
||||
|
|
|
|
|
(3) בדרישה לתשלום יצויין כי מסירתה נחשבת כמסירת התראה וכי החייב רשאי להגיש התנגדות לתביעה אם תוגש; |
||||
|
|
|
|
|
(4) לא שולם התעריף המוגדל בתוך המועד כאמור בפסקה (1), ייתוספו עליו לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, עד למועד המוקדם מבין אלה: מועד תשלומו; מועד הגשת הבקשה לביצוע בהוצאה לפועל; הוגשה בקשת ביצוע כאמור, יחולו ממועד זה הוראות סעיף 81א3 לחוק ההוצאה לפועל, בשינויים המחויבים; |
||||
|
|
|
|
|
(5) בעל רישיון יגיש בקשה לביצוע תעריף מוגדל לפי הוראות פרק א'1 לחוק ההוצאה לפועל, בשינויים אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
(1) הוראות סעיפים 20ב(ב) ו-(ג) ו-20ח(ב) לא יחולו; |
|||
|
|
|
|
|
|
(2) (1) על אף האמור בסעיף 20ו(א)(1), ביצוע בקשה לביצוע תעריף מוגדל לא תסתיים אלא אם כן גובה החוב בתיק ההוצאה לפועל עולה על 5,000 שקלים חדשים. |
|||
|
|
|
|
(ו) |
הוגשה בקשה למימוש ביחס למי שהוא קטין, תשלח לשכת ההוצאה לפועל את הבקשה למענם של הורי הקטין ובמקרה שהורי הקטין מתגוררים במענים שונים, לכל אחד מהמענים כאמור, אשר ישלמו, תוך זמן שיוגדר בבקשה, את החוב כאמור בבקשה. נשלחה הבקשה למענם הורי הקטין יראו את מועד שליחת הבקשה כמועד ממנו יתווספו על גובה הקנס הפרשי הצמדה וריבית כאמור בסעיף 61ב(ה)(4). |
||||
|
|
|
|
(ז) |
שר המשפטים רשאי להתקין תקנות לביצוע סעיפים קטנים (ה) ו- (ו), לרבות בעניינים אלה: |
||||
|
|
|
|
|
(1) |
נוסח הדרישה לתשלום והפרטים הנוספים שיצוינו בה, נוסף על האמור בסעיף קטן (ה); |
|||
|
|
|
|
|
(2) |
דרכי המסירה וההמצאה של הדרישה לתשלום לחייב בתשלום, לרבות לעניין חייבים קטינים."; |
|||
|
|
|
(12) בסעיף 61ו - |
||||||
|
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום "בלא כרטיס תקף המתאים לנסיעתו" יבוא "שהפר את חובת התשלום או את חובת התיקוף"; |
|||||
|
|
|
|
(2) פסקה (2) – תימחק; |
|||||
|
|
|
(13) בסעיף 70ב - |
||||||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), המילים הבאות אחרי "בתחומי הרשות המקומית בה מצויה אותה דרך" יימחקו; |
|||||
|
|
|
|
(ב) סעיף קטן (ג) - יבוטל; |
|||||
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ד), בפסקת משנה (1), המילים "על אף הוראות סעיף קטן (א)" – יימחקו; |
|||||
|
|
|
(14) בסעיף 77(א), אחרי פסקת משנה (7) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(8) קביעת אזור כאזור חניה מוסדר בו יהיו רשאים התושבים המתגוררים באותו אזור, להעמיד במקום כלי רכב פרטיים בבעלותם בפטור מתשלום בעד העמדת הרכב, ובלבד שלא יקבע כאזור חניה מוסדר אזור שמספר תושביו גבוה ממספר התושבים שיקבע המפקח על התעבורה, ופירסמן ברשומות". |
|||||
|
תיקון פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) |
2. |
בפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943[2] - |
||||||
|
|
|
(1) |
בסעיף 22(2ב), אחרי "רכבת ישראל" יבוא "חברת חוצה ישראל בע"מ, חברת נתיבי איילון בע"מ, חברת נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ". |
|||||
|
תיקון חוק נתיבים מהירים |
3. |
בחוק נתיבים מהירים, התש"ס–2000[3] (בסעיף זה – חוק הנתיבים המהירים) – |
||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 1 - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) בהגדרה "בעל זיכיון" בסופה יבוא "וכן חניון חנה וסע כפי שיקבע השר לגבי נתיב מהיר כאמור בסעיף 2א(א1)"; |
||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "בעל הזיכיון" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
""דמי גביה" – תשלום לפי חוק זה בגין עלות איתור בעל רכב ויידועו בדבר התשלום המיתוסף לאגרה בעד נסיעת רכב בנתיב מהיר כאמור בסעיף 3(ה);"; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) אחרי ההגדרה "חוזה זיכיון" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
"חוק ההוצאה לפועל" - חוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967"; |
|||
|
|
|
|
|
(ד) אחרי ההגדרה "חייב" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
""חניון חנה וסע" – חניון רב קיבולת שעיקר מטרתו היא לשמש את הנוסעים ברכב ציבורי בנתיב המהיר;"; |
|||
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף 2א(א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"א(א1) השר רשאי לקבוע כי חניון חנה וסע הקשור לנתיב המהיר יופעל על ידי בעל הזיכיון המפעיל את אותו נתיב";
|
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף 2ב, ברישה, אחרי "הדרושים לתפעולו התקין" יבוא "ובכלל זאת ביחס לחניוני חנה וסע הקשורים בנתיב המהיר כפי שקבע השר "; |
|||||
|
|
|
|
(4) בסעיף 2ג – |
|||||
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), בסופה יבוא "אלא אם כן, לעניין הפעלת נתיב מהיר או חלק ממנו, המנוי בתוספת, העניק המפקח על התעבורה, כהגדרתו בפקודת התעבורה [נוסח חדש], סמכות זו לרשות ממונה;"; |
||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (3) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
"(4) סמכויות להצבה, לתפעול ולתחזוקה של מצלמות למטרת זיהוי רכב בעת הנסיעה בנתיב המהיר וספירת נוסעים ברכב כאמור, ולהפקת צילומים שתועדו במצלמות האמורות למטרה האמורה, ויחולו לעניין זה ההוראות הבאות: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(א) צילום לפי סעיף זה לא יהיה ניתן לשימוש אלא למטרה האמורה, והוא לא יהיה ניתן לצפייה ולא יישמר, אלא באופן שלא יביא לזיהוי הנוסעים ברכב המצולם או עוברי דרך אחרים; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה לא יועבר אלא לבעל הרכב שצולם - אם ביקש זאת בעל הרכב, וכן למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולרשות הממונה - לצורך פיקוח על קיום הוראות סעיף זה, ולוועדת הערר ולעורר, במסגרת הליך ערר לפי סעיף 4ח לחוק נתיבים מהירים, ולצורך קיום הדיון בערר והכל במידה הנדרשת למטרות האמורות."; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) שמירת הצילומים תיעשה בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש לא מורשה במידע המופיע בצילומים, שיבושו, חשיפתו או העתקתו בלא רשות כדין; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הצילומים יישמרו במאגר מידע נפרד למשך פרק הזמן המזערי הדרוש, כפי שייקבע בתקנות, ובתום התקופה יימחק המידע; מאגר המידע שיכלול את הצילומים ואת החיובים המופקים מהם, לא יחובר לכל מאגר מידע אחר, אלא במידה הנדרשת ליישום הוראות סעיף זה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) תפעול המצלמות, שמירת המידע המתועד בצילומים והפקת הצילומים והחיובים, לפי סעיף זה, ייעשו באופן שמפחית את הפגיעה בפרטיות ואת סיכוני אבטחת המידע; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) בעל הזיכיון יידע את הציבור על הצבת המצלמות, הפעלתן אופן שמירת צילום יושבי הרכב והאפשרות לפנות לבעל הזיכיון בתלונה כאמור בסעיף זה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ז) מי שרואה את עצמו נפגע מהפעלת סמכויות על ידי בעל הזיכיון שלא כדין לפי סעיף זה, רשאי, בתוך 45 ימים ממועד הפעלת הסמכויות כאמור, לפנות לבעל הזיכיון בתלונה, וזאת מבלי לגרוע מהאמור בסעיף 4ח; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ח) משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יבצע פיקוח ובקרה על מאגר המידע והשימוש בצילומים כאמור בסעיף זה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ט) שר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע בתקנות הוראות בעניינים אלו: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אופן הצבת המצלמות ותפעולן; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אופן שמירת הצילומים והמידע המתועד בהם ומשך שמירת הצילומים, ואופן הגישה לצילומים וההרשאות לשימוש בהם, ובכלל זה חיבור מאגר המידע למאגרים אחרים ואופן הפקת הצילומים והדוחות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) אופן המצאת הצילומים לבעליו של הרכב שתועד בהם, ואופן יידוע הציבור על הצילום."; |
|
|
|
|
|
(5) אחרי סעיף 3ב(ב), יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(ג) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על הנתיב המהיר המנוי בתוספת"; |
||||
|
|
|
|
(6) אחרי סעיף 3ד(ג), יבוא:
|
|||||
|
|
|
|
|
"(ד) הוראות סעיפים (א) ו-(ב), לא יחולו על נסיעה בנתיב המהיר המנוי בתוספת, ולעניין נתיב זה החייב בתשלום האגרה לפי הוראות חוק זה הוא מי שהיה בעל הרכב הרשום ברישיון הרכב במועד הנסיעה בכביש האגרה, זולת אם הוכיח שהרכב נגנב ממנו."; |
||||
|
|
|
|
(7) אחרי סעיף 3ד יבוא: |
|||||
|
|
|
"דמי גביה |
3ה. |
(א) נוסף לאמור בסעיף 3ד(ד), לא היה ברכב בעת הנסיעה בנתיב מהיר המנוי בתוספת אמצעי זיהוי על פי הסכם תקף או הסכם תקף אחר, יהיה בעל הרכב במועד הנסיעה, חייב בתשלום דמי גביה; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בעל זיכיון יגיש בקשה לביצוע דמי גביה כאמור בסעיף קטן (א) שלא שולמו במועד, במסלול המקוצר לפי פרק א'1 לחוק ההוצאה לפועל; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) השר, בהסכמת שר האוצר, רשאי לקבוע את סכומי דמי הגביה."; |
||
|
|
|
|
(8) בסעיף 4, המילה "חריגים" - תימחק; |
|||||
|
|
|
|
(9) בסעיף 4ט(ב), אחרי פסקה (3) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(4) מספר הנוסעים ברכב כפי שנקלט ברשומה האלקטרונית"; |
||||
|
|
|
|
(10) אחרי סעיף 4ט יבוא: |
|||||
|
|
|
"סמכות בחניון חנה וסע |
4י. |
הסמכויות הנתונות לפי חוק זה לבעל הזיכיון לעניין נתיב מהיר, יהיו נתונות, בשינויים המחויבים, לבעל הזיכיון גם לעניין חניון חנה וסע שנקבע בידי השר כאמור בסעיף 2א(א) לגבי אותו נתיב מהיר. |
||||
|
|
|
שינוי התוספת |
4יא. |
השר רשאי לשנות את התוספת בצו. ". |
||||
|
|
|
תוספת לעניין סעיפים (2ג, 3ב(ג), 3ד(ד), 3ה – "נתיבים מהירים שנקבעו לפי סעיף 2 החל מיום 22 בינואר 2018".
|
||||||
דברי הסבר
כללי
רמת הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר הנאמד בכ-40 מיליארד ש"ח בשנה בגין אובדן שעות עבודה ופנאי (כ-20 מיליארד בשנה) ובגין תאונות דרכים וזיהום אוויר. ללא התערבות הממשלה ונקיטת צעדים אקטיביים, אומדן זה אף צפוי לגדול ולהגיע לשיעור שנתי של כ-70 מיליארד שקלים בשנת 2030. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות (בכניסות ובמרכזי המטרופולינים) ומנסיעה יחידנית ברכב. התנהגות זו משוקפת במגוון מדדים בינלאומיים שונים, ובראשם "מקדם הפיצול" – שיעור השימוש בתחבורה ציבורית מכלל הנסיעות – עומד על 10%-23% במטרופולינים בישראל, לעומת 40% במטרופולינים מתקדמים בעולם.
מעורבות הממשלה בטיפול בבעיית הגודש כוללת טיפול ניכר בצד ההיצע. בין היתר, הממשלה מקדמת מספר מיזמי תשתית עתירי נוסעים הנמצאים בשלבי ביצוע שונים ובעלות תקציבית של מיליארדי ש"ח, ביניהם: הקמת הרכבת המהירה בין ירושלים ותל אביב; הקמת רכבות קלות בתל אביב; הארכת הרכבת הקלה בירושלים; קידום רכבת קלה נוספת בחיפה; הקמת נתיבים מהירים בכניסות למטרופולין דן וכן רשת נתיבי תחבורה ציבורית באזורי הגודש; הקמת מערכת רכבת תחתית במטרופולין דן ועוד. עם זאת, הטיפול בצד ההיצע באמצעות קידום מיזמי תשתית איטי מטבעו ויאפשר מענה בטווח הארוך בלבד. לכן נדרשים צעדים לשיפור התחבורה גם בטווח הקצר והבינוני, על ידי עידוד אקטיבי של מעבר מנסיעה יחידנית ברכב פרטי לנסיעה בתחבורה ציבורית או שיתופית.
סעיפים 1(1)-1(7) המוצעים
בהינתן האתגרים הקיימים כיום במערך התחבורה הארצי, ובראשם הצורך להקל על העומסים והגודש בכבישים, משרדי התחבורה האוצר שמו להם למטרה להגדיל את "מקדם הפיצול", כלומר להגדיל את שיעור הנסיעות המבוצעות בתחבורה ציבורית מתוך סך הנסיעות המבוצעות. המטרה המרכזית של השינויים המוצעים בפרק זה היא להפוך את התחבורה הציבורית לאטרקטיבית ונוחה יותר עבור הנוסעים, על מנת להעביר נוסעים מרכב פרטי לשירותי התחבורה הציבורית. על פי המודלים של משרד התחבורה, התועלת המשקית של נסיעה למקום העבודה בתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי נעה בין 25- 35 ש"ח לכל נסיעת נוסע.
בשנים האחרונות חלה התפתחות טכנולוגית המאפשרת תכנון דינמי של מסלולי הנסיעה ולוחות הזמנים בהתאם לביקוש המשתנה בזמן אמת. בשוק פועלות מספר חברות טכנולוגיה המציעות פתרונות מוכחים להפעלת שירות מותאם ביקוש, בהתבסס על פרמטרים שנקבעים מראש (סטייה מותרת ממסלול, משך נסיעת נוסע, מספר נוסעים וכדומה). השירות מיועד בעיקר לאוכלוסייה המגיעה אל מוקדי הביקוש באמצעות רכב פרטי, ותהיה מוכנה לעבור לתחבורה ציבורית בהינתן רמת שירות גבוהה יותר ולשלם בעדה תעריף גבוה יותר. שירות זה מהווה שירות נוסף לשירותי התחבורה הציבורית הקיימים כיום. הסדרים דומים נעשו בעבר, לדוגמא החלטת ועדת המחירים מיום 19 בנובמבר 2018 בנושא פיילוט תחבורה חכמה – תעריפי הנסיעה בשירות מותאם ביקוש.
על מנת לאפשר מתן רישיון להפעלת שירות תחבורה גמישה מותאמת ביקוש שאינו מחייב מסלול קבוע או תחנות מוצא ויעד קבועות, שאינו במסגרת הפיילוטים הקיימים במועד פרסום התזכיר. המסלול יקבע בהתאם להזמנה שתתבצע מראש על ידי הנוסעים באמצעות אמצעי טכנולוגי. מוצע לתקן את ההגדרה ל"קו שירות" וכן את סעיפים 14ז, 14ח,14י, 14יא, 14יג, 14יז לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – פקודת התעבורה) כך שהגדרה הקיימת לקווי שירות למוניות וההסדרה הנוגעת להן יאפשרו הפעלת קווי שירות גמישים, וכן לאפשר לשירות תחבורה גמישה לעצור בנוסף לתחנות אוטובוס גם לאורך המסלול, וזאת מבלי להפריע לתנועה התקינה, על מנת ליצור את המסלול הקצר והנוח ביותר עבור הנוסעים ובכפוף לכתוב ברישיון.
סעיף 1(8) המוצע
סעיף 27א1 לפקודה מסדיר את סמכויות הרשות המקומית לאכוף עבירות של נסיעות בנתיבי תחבורה ציבורית. עם זאת, כיום מעטות מהרשויות המקומיות אוכפות עבירות אלו בפועל. על כן, ועל מנת לעודד רשויות מקומיות לאכוף עבירות אלו ולהשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית, אשר כיום מסובסדות כמעט באופן מלא על ידי המדינה מוצע לקבוע סעיף קטן חדש (טז) הוראה לפיה רשות מקומית תקצה לפחות מחצית מההכנסות שהפקידה מקנסות בגין עבירות של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית, לצורך המטרה הבלעדית של תפעול תחזוקה ושיפור התחבורה הציבורית בתחום אותה רשות. וכן לקבוע חובת דיווח שנתי על ייעוד סך ההכנסות מקנסות ואופן הקצאתן בהתאם להוראות הסעיף.
סעיף 1(9) המוצע
המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל הינה נמוכה בהשוואה לעולם ועומדת על כ-16 קמ"ש, בהשוואה לכ-25 קמ"ש בערים במדינות המפותחות, שבהן אמצעים מגוונים עם זכות דרך בלעדית. בניו יורק, דבלין, ונקובר, לונדון, בריסל נרשמה ירידה משמעותית במשך הנסיעה של התחבורה הציבורית בעקבות הקמת נת"צים. בניו-יורק המהירות התפעולית של האוטובוסים עלתה בעד 23% בזכות נת"צים, בבריסל המהירות התפעולית עלתה ב-38% בזמן שיא, והפער בין זמן השיא והשפל הצטמצם משמעותית. מחקרים מצאו קשר ישיר בין מהירות האוטובוס להגדלת מספר הנוסעים. בדבלין למשל זמן נסיעת האוטובוסים הפך למהיר יותר ב-30% מהרכבים הפרטיים, ומספר הנוסעים גדל ב-176%.
לפי דגימה שנערכה בחודשים יוני עד נובמבר 2019 בישראל, במקומות שבהם יש נתיב תחבורה ציבורית (למשל נסיעה מירושלים לתל אביב) זמן הנסיעה מדלת לדלת זהה בין אוטובוס לרכב פרטי. לעומת זאת, במקומות שאין בהם העדפה לאוטובוסים, זמן הנסיעה ארוך משמעותית באוטובוס.
על רקע ההשקעה המאסיבית בהקמת נת"צים נוספים, ועל מנת למקסם את יעילותם, מוצע להגביר את אכיפת העבירה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית שלא כדין. נכון להיום, יש שני גורמים בלבד אשר מבצעים אכיפה של עבירות נסיעה בנת"צ – משטרת ישראל והרשות המקומית (בנתיבים עירוניים בלבד). האכיפה כיום איננה מספקת או אפקטיבית, כך שבפועל רכבים פרטיים משתמשים בנתיבי התח"צ על חשבון אוטובוסים. ולכן מוצע להקים במשרד התחבורה יחידת אכיפה מיוחדת לעבירות בנתיב תחבורה ציבורית ולהקנות לעובדיה אשר יוסמכו כדין, סמכויות אכיפה באמצעות מצלמות לתיעוד העבירה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית שלא כדין. עובדי היחידה יהיו מוסמכים להתקין, לתפעל ולתחזק מצלמות בדרכים לצורך תיעוד עבירות של נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית וכן להסמיכם, בהתאם לסעיף 228(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, למסור הודעת תשלום קנס אם נוכחו לדעת על סמך צילום או בכל דרך אחרת כי אדם עבר עבירה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית שלא כדין. אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית על ידי משרד התחבורה צפויה להפחית משמעותית את מספר הרכבים הפרטיים על נתיבי התחבורה הציבורית ולהגביר את מהירות הנסיעה של אוטובוסים. הגברת מהירות הנסיעה תעביר נוסעים רבים יותר לשימוש בתחבורה ציבורית מהרכב הפרטי ותסייע לפתרון בעיית הגודש.
סעיף 1(10) המוצע
על מנת להגביר את מהירות הנסיעה של התחבורה הציבורית וכן לשפר את בטיחות הנסיעה כך שנהג לא יצטרך להתעסק בתשלום, הוחלט בשנת 2016 על מהלך הדרגתי של פתיחת דלת אחורית באוטובוסים. לצד היתרונות הגלומים במהלך, התגברה התופעה של השתמטות מתשלום (Fraud), שמוערכת בהפסד תקציב של כ-300 מיליון שקלים בשנה. כיום, אף שהוראות פקודת התעבורה קובעות חובת תשלום, מתקשים נציגי מפעילי התחבורה הציבורית לאכוף את תיקוף הכרטיסים, אשר אינו כלול באופן מפורש כחלק מחובת התשלום. מוצע לתקן את נוסח פקודת התעבורה כך שתובהר חובת התיקוף והתשלום, ותיקבע בסעיף 61ב(א1) הוראה כי הנוסע באוטובוס בקו שירות יתקף את כרטיס הנסיעה או אמצעי התשלום המתקדם (לרבות יישומון), לפני תחילת הנסיעה או בתכוף לאחר תחילתה, באמצעות סריקת ברקוד, סימון יעד נסיעה ביישומון או בכל דרך אחרת שיקבע המפקח על התעבורה לעניין זה.
סעיפים 1(11)-1(12) המוצעים
הוראות סעיף 61ה לפקודת התעבורה קובעים כי נוסע שלא שילם בגין נסיעתו, נמסרת לו דרישה לתשלום דמי הנסיעה ופיצוי כספי בגין אי תשלום (להלן – חיוב מוגדל). מאחר שמדובר בסכום קצוב, הרי שסעיף 81א1 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההוצאה לפועל), מאפשר להגיש תביעה על סכום קצוב לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל. מכיוון שעלות פתיחת תיק בהוצאה גבוהה יותר מסכום הקנס, מפעילי תחבורה ציבורית אינם מתומרצים לפתיחת תיקים כאמור, ועל כן לא קיימת הרתעה משמעותית מהשתמטות לתשלום. מוצע לתקן את סעיף 61ה לפקודת התעבורה כך שמסירה של דרישה לתשלום מוגדל תיחשב כמסירת התראה בדבר הכוונה להגיש את הדרישה לתשלום לביצוע בהוצאה לפועל, אם לא ישולם החיוב המוגדל תוך 30 יום מיום מסירת הדרישה, ובכך לקצר את הליך הגבייה בהוצאה לפועל. ההליך יבוצע דרך מנגנון ההליך המקוצר כתביעה על סכום קצוב. מוצע לקבוע כי תשלום מוגדל שלא ישולם תוך 30 ימים מיום מסירת הדרישה ועד למועד הגשת הבקשה לביצוע בהוצאה לפועל, יישא הפרשי הצמדה וריבית. מוצע לקבוע כי אגרה בהליך מקוצר לביצוע הדרישה כאמור בסעיף זה תקבע לסכום המינימלי לפי חוק ההוצאה לפעול. כמו כן יובהר כי במקרה של מסירת דרישת תשלום מוגדל לנוסע שהינו קטין, או מי שהתברר בעת הגשת הבקשה לביצוע בלשכת ההוצל"פ כי הוא קטין, תשלח לשכת ההוצאה לפועל את דרישת התשלום למענם של הורי הקטין, וככל שהינם רשומים במענים שונים, לכל אחד מהמענים כאמור. הורי הקטין ישלמו את הדרישה.
סעיף 1(13) המוצע
מדיניות הממשלה בשנים האחרונות מתמקדת בהפחתת השימוש ברכב הפרטי ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית. בהתאם, הושקעו משאבים רבים בשיפור התחבורה הציבורית בכלל המדינה וברשויות המקומיות בפרט. בין הפרויקטים הרבים הנמצאים בתכנון וביצוע ניתן למנות את פיתוח רשת הרכבות וחשמולה, סלילת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, בניית רכבות קלות, סלילת נתיבים מהירים ושבילי אופניים. למדיניות החניה בערים השפעה רבה על השימוש ברכב הפרטי והיום זו מעודדת שימוש ברכב פרטי על ידי הצעת מגוון מקומות חנייה ציבורית במחירים נמוכים יחסית.
מחיר החנייה הציבורית מפוקח על ידי משרד הפנים והתחבורה, שקבעו מחיר מקסימום העומד במועד פרסום התזכיר על 6.3 ש"ח לשעה כאשר הרשות המקומיות קובעת את המחיר בפועל. נכון לשנת 2019 המחירים נעים בין 3.6 ש"ח בממוצע במחוז הצפון ועד 6.30 ש"ח בתל אביב. מחירים אלו לא משקפים את שווי השוק של החניות: באזור תל אביב, המחיר נמוך מדי, ולראיה – מחיר החנייה בחניונים הפרטיים יכול להגיע ליותר מ-20 ₪ לשעה. ואכן, למרות שמחיר החנייה הממוצע לשעת חנייה גבוה ביותר במחוז תל אביב, הוא לא משקף את הביקוש הרב לחנייה באזור. יצוין כי מדובר בממוצע מחוזי וישנם אזורים בתוך כל מחוז בהם הרשות המקומית כלל לא גובה תשלום עבור חנייה. גם בהשוואה לערים מתקדמות בעולם, מחירי החניה בישראל נמוכים יחסית. בלונדון שעת חניה נעה בין 9-54 ש"ח, בניו יורק בין 9-45 ש"ח , בברלין בין 8-16 ש"ח ובמלבורן בין 10-17 ש"ח.
במצב החוקי הקיים, רשות מקומית איננה רשאית להתאים את מחיר החניה בתשלום לצרכי התנועה במידה שאלו דורשים מחיר גבוה מהקבוע בתקנות. על מנת לאפשר לרשויות להתאים את מחיר החניה על פי יחסי הביקוש וההיצע בתחומן, מוצע לתקן את סעיף 70ב לפקודת התעבורה באופן שיבוטל המחיר הארצי אחיד וכן תבוטל סמכות השרים לקביעת מחיר וכן לבטל את סמכות השרים לקביעת מחיר חניה מריבי. ביטול ההגבלה על מחיר החניה, כך שמחירי החניה בדרך ייקבעו על פי חוק העזר (העמדת רכב וחנייתו) בכל רשות בה מצויה אותה דרך. העלאת המחיר צפויה להקטין את התמריץ לנסיעה עם רכב פרטי במרכזי הערים הגדושות.
סעיף 1(14) המוצע
על מנת לצמצם נסיעות עירוניות, מוצע לקבוע בחוק כי לא יקבע אזור חניה באזור שמספר תושביו עולה על המספר המקסימלי שקבע המפקח על התעבורה לצורך קביעת אזור חניה באותה רשות מקומית.
סעיף 2
על פי סעיף 22(2ב) לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943 (להלן – פקודת הקרקעות), לא תינתן הרשאה לשימוש בסמכויות והזכויות שהוענקו לשר האוצר או ליועץ המשפטי לממשלה על פי הוראות פקודת הקרקעות אלא בכפוף לקיומם של תנאים מצטברים. עם זאת, הוראות סעיף 22(2ב) לא יחולו על הרשאה שנתן שר התחבורה והבטיחות בדרכים לחברה הלאומית לדרכים, לרכבת ישראל או לגוף אחר שאישרה ועדת הכספים של הכנסת, לגבי קרקע שחלה עליה תכנית כמשמעותה בחוק התכנון והבניה, שהתקבלה החלטה על אישורה, המייעדת אותה לצורך ציבורי שהוא דרך או צורך שנובע ממנו או כרוך בו, לרבות קרקע המיועדת לפרויקט בטיחותי. מוצע להרחיב את רשימת הגופים הפטורים מהוראות סעיף 22(2ב) גם לחברת נתיבי איילון בע"מ, חברת חוצה ישראל בע"מ וחברת נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ.
סעיף 3
פרויקט הנתיבים המהירים הוא חלק מפרויקט תחבורתי לאומי ה"נתיבים המהירים במטרופולין גוש דן", אשר נועד כאמור לתת מענה לבעיית הגודש בכניסה למטרופולין גוש דן מצפון, מדרום וממזרח, תוך מתן דגש על מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית ועידוד נסיעות משותפות למוקדי הביקוש במטרופולין. הפרויקט התחבורתי הלאומי יכלול נתיבים מהירים בגוש דן בתוואי כביש 20 וכביש 2 באורך של כ- 75 ק"מ, ממחלף מבוא איילון בדרום ועד למחלף נתניה בצפון על כביש 2. כמו כן, יכלול הפרויקט מרכזי תחבורה משולבים הכוללים חניוני רכב פרטי, רציפים למערך היסעים ותחבורה ציבורית, מרכזי בקרה ומתקנים לשירות הנוסעים (ללן - מתחמ"ים), בשלב ראשון בראשון לציון ובשפיים, ובהמשך יוקמו מתח"מים נוספים לאורך כביש 5. הנתיבים המהירים יאפשרו נסיעה בחינם למערך היסעים ייעודי, לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה, וכן יאפשרו נסיעה לרכבים פרטיים באגרה שתיקבע על בסיס הקיבולת הפנויה בכביש ובכפוף להוראות הדין הרלוונטיות.
ועדת מכרזים בין-משרדית, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, הכוללת נציגים של משרד האוצר, אגף הפרויקטים בחברת ענבל, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, אמונה על ההליך המכרזי שמטרתו בחירת זכיין לפרויקט הנתיבים המהירים. כדי לאפשר את תפעולו של פרויקט הנתיבים מוצע לבצע מספר תיקונים בחוק נתיבים מהירים. חלק מהתיקונים נובעים מהעובדה שתפעולו של פרויקט הנתיבים המהירים יהיה שונה מתפעול הנתיב המהיר בכביש 1, כך שמוצע שחלק מהתיקונים יחולו רק על הנתיבים המהירים המפורטים בתקנות קטעי הדרך ולא על הנתיב המהיר בכביש 1, וחלק מהתיקונים יחולו על כל נתיב מהיר כהגדרתו בחוק נתיבים מהירים, בהתאם להסברים שלהלן.
בפרויקט הנתיבים המהירים לא קיימים מתקני ביקורת דרכם עוברים רכבים על מנת לקבל פטור לנסיעה בנתיב המהיר. לכן, מוצע לתקן את חוק נתיבים מהירים כדי שבעל הזיכיון יוכל להציב מצלמות לצורך זיהוי רכב החייב וספירת נוסעים ברכב אשר נסע בנתיב מהיר ומתן פטור מאגרה ככל שרלוונטי בהתאם להוראות הדין. כן מוצע לקבוע לעניין זה הוראות שמטרתן קביעת דרך השימוש בצילומים לצורך שמירה על הפרטיות. מוצע לקבוע כי לשר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, תינתן סמכות לקבוע בתקנות הוראות בעניין זה. באופן משלים, כדי להשתמש בתצלום זה בהליך משפטי ובכל הליך לפי הוראות חוק נתיבים מהירים, מוצע כי רשומה אלקטרונית כהגדרתה בחוק נתיבים מהירים, תהיה ראיה קבילה גם לגבי מספר הנוסעים ברכב.
מוצע לקבוע כי בחניוני חנה וסע תהיה לבעל זיכיון, כהגדרתו בחוק נתיבים מהירים, סמכות של רשות תמרור מקומית. עוד מוצע לקבוע כי המפקח על התעבורה כהגדרתו בפקודת התעבורה יוכל להעניק לרשות ממונה כהגדרתה בחוק נתיבים מהירים (הגדרה אשר חברת נתיבי איילון נכנסת בה), סמכות של רשות תמרור מקומית במקום בעל הזיכיון לעניין הפעלת הנתיבים המהירים המפורטים כאמור בתקנות קטעי הדרך. כל זאת, מאחר שקיים צורך בפרויקט הנתיבים המהירים להפריד בין הסמכה של רשות תמרור מקומית בנתיב מהיר לבין הסמכה של רשות תמרור מקומית בחניוני חנה וסע. זאת, על מנת לייצר אחידות בהוראות של רשות תמרור מקומית באותו אזור תחבורתי הכולל במקרה זה את הנתיבים המהירים המפורטים בתקנות קטעי הדרך ונתיבי איילון (כביש 20) וכביש 2, מבלי שתהיה הפרדה פיזית בין הנתיבים לכבישים אלו. לבעל הזיכיון בפרויקט הנתיבים המהירים תהיה סמכות רשות תמרור מקומית בחניוני חנה וסע כאמור. התיקון המוצע יותיר לבעל הזיכיון בנתיב המהיר בכביש מס' 1 את הסמכות של רשות תמרור מקומית, ורק תתווסף לו סמכות זו בחניוני חנה וסע.
מוצע להרחיב את סמכות שר התחבורה והבטיחות בדרכים להגביל כניסת כלי רכב שאינם ציבוריים לנתיב מהיר כך שסמכות זו לא תוגבל רק למקרים חריגים, אלא השר יוכל לקבוע מקרים ודרכים להגבלת כניסה כאמור לנתיב מהיר. מוצע כי תיקון זה יחול על כל נתיב מהיר כהגדרתו בחוק נתיבים מהירים.
מוצע לשנות את התנאים לשימוש בנתיב מהיר כך שמשתמש אשר נסע בנתיבים המהירים המפורטים בתקנות קטעי הדרך, ולא נרשם מראש כמנוי, יוכל להיכנס לקטעים אלו ויצטרך לשלם נוסף לאגרה בגין הנסיעה, גם דמי גבייה. זאת, כדי שבניגוד למצב הקיים בחוק נתיבים מהירים לפיו נסיעה ברכב ללא אמצעי זיהוי על פי הסכם תקף אסורה, תתאפשר נסיעה בנתיבים אלו גם ללא אמצעי זיהוי על פי הסכם תקף כאמור. כן ייקבע כי לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, בהסכמת שר האוצר, סמכות לקבוע את סכומי דמי הגבייה.