תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __: העברת חובות לתשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטאליים

. 3

1.  תיקון חוק מס ערך מוסף. 3

"פרק י"ז1: תושב חוץ הנותן שירות דיגיטאלי 4

דברי הסבר. 5


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __: העברת חובות לתשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטאליים

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק _': העברת חובות לתשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטאליים.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

החוק המוצע נועד לאפשר גבייה יעילה של המס החל בשל רכישה של מוצרים ושירותים אלקטרונים, שרותי תקשורת, שידורי רדיו וטלוויזיה, מספקים בינלאומיים אשר מושבם אינו בישראל.

גביית המס החל על שירותים וטובין אלו חיונית, הן לשם אכיפת תשלום מס אמת והגדלת הכנסות המדינה ממסים והן לצורך מניעת אפליה לרעה של עסקים ישראלים המספקים ללקוחותיהם שירותים וטובין דומים, תחת נטל מס מלא.

הקושי בגביית מסים בגין שירותים הניתנים על ידי ספקים אשר מיקומם אינו במדינת מושבם של צרכני השירותים, זוכה לדיון בינלאומי נרחב בשנים האחרונות. הצעדים המוצעים בתזכיר חוק זה יושמו במדינות רבות ואף נכללו בהמלצות פרויקט Base Erosion and Profit Shifting  (BEPS) של ארגון ה OECD, אשר פורסמו בחודש אוקטובר 2015 (להלן – המלצות BEPS).

במצב החוקי הקיים היום, חל תשלום המע"מ בשל קבלת שירותים מאת תושב חוץ אשר אינו חייב ברישום לפי סעיף 60 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, על מקבל השירות - בין אם מקבל השירות מסווג כחייב במס ובין אם מדובר באדם פרטי. אולם, כפי שנדון בהרחבה בסקירות ה OECD, קיים קושי רב בגביית מע"מ מאנשים פרטיים, להבדיל מבתי עסק. לאור האמור, ובהתאם להמלצות BEPS, מוצע לחייב חברות בינלאומיות המספקות שירותים אלה ברישום בישראל ובתשלום מע"מ  למדינה.

כאמור בסקירות ה OECD, אחת המטרות המרכזיות בהסדרת חיובי המע"מ במקרים שבהם מושבם של כל אחד מהצדדים לעסקה הוא בשתי מדינות שונות, היא למנוע מצב של כפל מס, או לחלופין  - העדר חבות במס. עיקרון זה מנחה את התיקון המוצע להלן.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

צפויה תוספת הכנסות של 360 מיליוני ש"ח לשנה להכנסות המדינה בשנת 2022, ותוספת של 500 מיליון ₪ החל משנת 2023.

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק _'- העברת חובות לתשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטאליים

 

 

 

פרק _'- העברת חובות לתשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטאליים

תיקון חוק מס ערך מוסף

1.  

בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[1]-

 

 

(1) אחרי סעיף 16 יבוא:

 

 

"החייב בתשלום המס במתן שירות דיגיטאלי

16א

(א)  במתן שירות דיגיטאלי הניתן מאת תושב חוץ לתושב ישראל, שאינו חייב במס, יהיה החייב בתשלום המס - מפעיל החנות המקוונת שבאמצעותה ניתן השירות;

 

 

 

 

 

 

(ב) במתן שירות דיגיטאלי הניתן על ידי תושב חוץ לתושב ישראל שחייב במס, יהיה החייב בתשלום המס - מקבל השירות הדיגיטאלי; חייב במס יצהיר בפני מפעיל החנות המקוונת על היותו חייב במס במועד התשלום; בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

"מוצר דיגיטאלי"- לרבות שידורי אינטרנט והוראה מרחוק תוכנות ושידרוגן, ספרים, מוזיקה, משחקים, תכניות טלוויזיה וסרטים;

 

 

 

 

 

 

"מפעיל חנות מקוונת" – מפעיל פלטפורמה דיגיטאלית המאפשרת  ממשק ישיר בין מוכרים או נותני שירות לבין קונים לצורך מכירת טובין או מתן שירות, ובאין פלטפורמה- מוכר טובין או נותן שירות באמצעות חנות מקוונת;

 

 

 

 

 

 

"שירות אלקטרוני"- שירות הניתן באמצעות רשת האינטרנט באופן ממוכן, לרבות מכירת טובין בלתי מוחשיים ומוצרים דיגיטאליים, שירות המאפשר פעילות מקוונת, שירות תיווך בין מוכר לקונה ושירות הניתן באופן ממוכן;

 

 

 

 

 

 

"שירות דיגיטאלי" – שירות תקשורת, שידור טלוויזיה או רדיו, או שירות אלקטרוני;

 

 

 

 

 

 

"שירות תקשורת" – שירות בקשר להעברה או  לקבלה של צלילים, תמונות או כל מידע אחר, באמצעות סיב אופטי, רדיו או מערכת אלקטרומגנטית אחרת, לרבות שירותי טלפוניה, פקס ושירותי גישה לאינטרנט;

 

 

 

 

 

 

 "תושב חוץ" – כהגדרתו בסעיף 1, ובלבד שלא היו לו עסקים או פעילות בישראל;

 

 

 

 

 

 

"תושב ישראל" - מי שזוהה על פי מקום מושבו, אמצעי התשלום שלו או הציוד שבאמצעותו קיבל את השירות כמקבל שירות בישראל, מי שקיבל שירות באמצעות תשתית נייחת בישראל או מי שזוהה באופן אחר כתושב ישראל בהתאם לכללים שקבע המנהל לעניין זה";

 

 

(2) בסעיף 29, אחרי פסקה (1ב) יבוא:

 

 

 

"(1ג) בעסקה שסעיף 16א חל עליה, יחול החיוב במס עם קבלת התמורה ועל הסכום שנתקבל";

 

 

(3) בסעיף 30(א), בפסקה (7), אחרי "חוץ לארץ", יבוא "למעט "שירות דיגיטאלי", כהגדרתו בסעיף 16א.";

 

 

(4) בסעיף 60, אחרי סעיף קטן (ה) יבוא:

 

 

 

"(ו) בסעיף זה, "חייב במס"- לרבות החייב בתשלום המס כמשמעותו בסעיף 16א(א)";

 

 

(5) אחרי סעיף 146 יבוא:

 

 

"פרק י"ז1: תושב חוץ הנותן שירות דיגיטאלי

 

 

רישום תושב חוץ הנותן שירות דיגיטאלי

146א.

תושב חוץ המפעיל חנות מקוונת שבאמצעותה ניתן שירות דיגיטאלי לתושב ישראל, חייב ברישום; רישום יתבצע במרשם המיועד לצורך ביצוע פרק זה; בסעיף זה- "מפעיל חנות מקוונת", "שירות דיגיטאלי" ו"תושב ישראל"-כהגדרתם בסעיף 16א.

 

 

 

דו"ח לתושב חוץ הנותן שירות דיגיטאלי

146ב.

(א)  חייב ברישום יגיש דו"ח תקופתי למנהל בדרך ולתקופה שקבע שר האוצר, בצירוף התשלום הנובע ממנו; דו"ח כאמור יכלול את סך כל העסקאות לתקופת הדיווח ואת המס הנובע מהן.

 

 

שמירת נתונים

146ג.

חייב ברישום ישמור נתונים אודות עסקאותיו החייבות בדיווח לתקופה של 10 שנים, באופן אשר יאפשר למנהל  בדיקה יעילה של הדו"חות שהוגשו.

 

 

דרישת תשלום

146ד.

(א)  הגיש חייב ברישום דו"ח תקופתי ולדעת המנהל הדו"ח אינו מלא או אינו נכון, רשאי המנהל לדרוש את תשלום המס החסר בתוך 30 יום ממועד מתן ההודעה על דרישת התשלום.

 

 

 

 

 

 

(ב)  הודעה על דרישת התשלום תהיה בתוך 10 שנים לאחר הגשת הדו"ח ותפרט את הנימוקים לדרישת התשלום.

 

 

 

 

 

 

(ג) על דרישת תשלום יחולו סעיפים 82 ו-83, בשינויים המחויבים."

 

 

 

 


 

דברי הסבר

 

החוק המוצע נועד לאפשר גבייה יעילה של המס החל בשל רכישה של מוצרים ושירותים אלקטרונים, שרותי תקשורת, שידורי רדיו וטלוויזיה מספקים בינלאומיים אשר מושבם אינו בישראל.

גביית המס החל על שירותים וטובין אלו חיונית, הן לשם אכיפת תשלום מס אמת והגדלת הכנסות המדינה ממסים והן לצורך מניעת אפליה לרעה של עסקים ישראלים המספקים ללקוחותיהם שירותים וטובין דומים, תחת נטל מס מלא.

הקושי בגביית מסים בגין שירותים הניתנים על ידי ספקים אשר מיקומם אינו במדינת מושבם של צרכני השירותים, זוכה לדיון בינלאומי נרחב בשנים האחרונות. הצעדים המוצעים בתזכיר חוק זה יושמו במדינות רבות ואף נכללו בהמלצות פרויקט Base Erosion and Profit Shifting  (BEPS) של ארגון ה OECD, אשר פורסמו בחודש אוקטובר 2015 (להלן – המלצות BEPS).

במצב החוקי הקיים היום, חל תשלום המע"מ בשל קבלת שירותים מאת תושב חוץ אשר אינו חייב ברישום לפי סעיף 60 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – החוק העיקרי), על מקבל השירות - בין אם מקבל השירות מסווג כחייב במס ובין אם מדובר באדם פרטי. אולם, כפי שנדון בהרחבה בסקירות ה OECD, קיים קושי רב בגביית מע"מ מאנשים פרטיים, להבדיל מבתי עסק. לאור האמור, ובהתאם להמלצות BEPS, מוצע לחייב חברות בינלאומיות המספקות שירותים אלה ברישום בישראל ובתשלום מע"מ  למדינה.

כאמור בסקירות ה OECD, אחת המטרות המרכזיות בהסדרת חיובי המע"מ במקרים שבהם מושבם של כל אחד מהצדדים לעסקה הוא בשתי מדינות שונות, היא למנוע מצב של כפל מס, או לחלופין  - העדר חבות במס. עיקרון זה מנחה את התיקון המוצע להלן.

 

 יובהר כי תזכיר חוק זה אינו בא לגרוע מסמכותה של רשות המסים מכוח סעיף 60 לדרוש ממי שיש לו עסקים בישראל להירשם בישראל כעוסק.

 

 

פסקאות (1) עד (4)

 

מוצע לקבוע כי בגין מתן שירותים אלקטרונים, שרותי תקשורת, שידורי רדיו וטלוויזיה לתושב ישראל מאת תושב חוץ, יהיה החייב בתשלום המס – מפעיל החנות המקוונת. ניתן השירות לעוסק, למלכ"ר או למוסד כספי, יהיה החייב בתשלום המס – מקבל השירות, זאת בהתאם למצב הקיים היום. עוסק, מלכ"ר או מוסד כספי יצהירו בפני מפעיל החנות המקוונת על היותם חייבים במס במועד התשלום.

שירותים אלקטרוניים יכללו, בין היתר, שידורי אינטרנט והוראה מרחוק, תוכנות, ספרים, מוזיקה, הימורים, משחקים, תכניות טלוויזיה, סרטים; אספקת תוכנות, ספרים, מוזיקה, הימורים, משחקים, תכניות טלוויזיה, סרטים, מכירת טובין בלתי מוחשיים ומוצרים דיגיטאליים, שירות המאפשר פעילות מקוונת, שירות תיווך בין קונה לספק שירותים,  ושירות הניתן באופן ממוכן על ידי מחשב.

שירותי תקשורת יכללו, בין היתר, שירותי טלפוניה, פקס, שירותי גישה לאינטרנט ושירותים דומים נוספים.

עוד מוצע לתקן את סעיף 30(א)(7) לחוק העיקרי ולקבוע כי עוסק ישראלי המספק שירותים כאמור לתושב ישראל, יהיה חייב בתשלום מס מלא, גם אם השירות ניתן מחוץ לישראל.

יובהר כי תחילתו של חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, המוצעת תהיה ביום 1 בינואר 2022.

 

 

פסקה (5)

 

מוצע לקבוע כי תושב חוץ המפעיל חנות מקוונת שבאמצעותה ניתן שירות דיגיטאלי, יהיה חייב ברישום בישראל. תושב החוץ לא ירשם כעוסק, אלא במרשם ייעודי נפרד. תושב החוץ יגיש דו"ח למנהל בדרך שקבע שר האוצר לתקופה שקבע, בצירוף התשלום הנובע ממנו. הדו"ח יכלול את סך כל העסקאות לתקופת הדיווח, ואת המע"מ הנובע מהן. המנהל  יהיה רשאי להוציא לתושב החוץ דרישות תשלום אם  יתברר כי דו"ח שהוגש אינו נכון ולעניין זה יחולו הוראות החוק העיקרי  בנושא השגה וערעור.

 

 



[1] ס"ח התשל"ו, עמ' 239, התשע"ה, עמ' 103