תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __': תקציב רשות הטבע והגנים
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2021, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 פרק __': הסדרת תקציב רשות הטבע והגנים.
מכוח חוק גנים לאומיים ושמורות טבע, התשכ"ג-1963, הוקמו שתי רשויות סטטוטוריות: רשות שמורות הטבע ורשות הגנים הלאומיים. רשויות אלו היו אחראיות, כל אחת בתחומה, על כ- 370 שמורות טבע בשטח כולל של כ- 6,130,000 דונם ועל כ־90 גנים לאומיים בשטח כולל של כ- 250,000 דונם. זמן קצר לאחר הקמת המשרד לאיכות הסביבה בתחילת שנות ה-90 הועברו שתי הרשויות לאחריותו. על מנת לייעל ולשפר את הטיפול בשמירה ובפיתוח של גנים לאומיים ושמורות טבע, לרבות השמירה עליהם ועל ערכי הטבע, הנוף והמורשת, החליט המשרד לאחד את שתי הרשויות מטעמים של יעילות מקצועית, ארגונית ותקציבית. איחוד הרשויות הוסדר במסגרת חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998 (להלן – חוק גנים לאומיים).
בעבר, התקציב של רשות שמורות הטבע התבסס ברובו על אוצר המדינה, ואילו התקציב של רשות הגנים הלאומיים התבסס ברובו על הכנסות עצמיות שנובעות מאגרות, כגון דמי כניסה לאתרים שבאחריותה. מעבר לתקציב הממשלתי הבסיסי, שנקבע מדי שנה בתיאום עם משרד האוצר, היו תקציבים ממשלתיים נוספים שנועדו למטרות ייעודיות כגון פיתוח אתרים, יישום החלטות ממשלה או תקציבים בגין הסכמים נוספים בין משרדי הממשלה השונים לבין הרשות הטבע והגנים. מקורות אלו נותרו במתכונת דומה גם לאחר איחוד הרשויות וחקיקת חוק גנים לאומיים, אך מסיבה לא ידועה לא נקבע בחוק גנים לאומיים סעיף הסמכה בדבר מקורות התקציב של רשות הטבע והגנים, כנדרש ביחס לכל גוף הממומן על ידי אוצר המדינה.
תיקון החוק המוצע בא לתקן להבהיר את הסמכות החוקית לתקצוב רשות הטבע והגנים מאוצר המדינה, ובכך להבטיח את המשך הניהול והשימור של ערכי הטבע ושמורות הטבע. יובהר כי תיקון זה אינו משנה דבר ביחס למקורות ההכנסה העצמיים של רשות הטבע והגנים ואינו פוגע בעצמאותה התקציבית של הרשות, הרשאית לקבל, בין היתר, תרומות, עזבונות, מתנות ומענקים לצורך ביצוע תפקידיה, כחלק מתקציבה.
מוצע לתקן את סעיף 9(ג) לחוק גנים לאומיים, תוך הוספת קביעה מפורשת כי תקציב רשות הטבע והגנים ימומן מאוצר המדינה, וזאת לצד הכנסות, אגרות ותשלומים אחרים שישולמו לרשות הטבע והגנים לפי כל דין.
תיקון חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998.
אין.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, פרק __': תקציב רשות הטבע והגנים
|
|
|
פרק ___: תקציב רשות הטבע והגנים |
|
תיקון חוק גנים לאומיים, שמורת טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה |
1. |
בסעיף 9(ג) לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998[1], במקום האמור בו יבוא "תקציב הרשות ימומן מאוצר המדינה, מהכנסות מאגרות ומתשלומים אחרים שישולמו לרשות לפי כל דין". |
דברי הסבר
סעיף 1
מוצע לתקן את סעיף 9(ג) לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998, תוך הוספת קביעה מפורשת כי תקציב רשות הטבע והגנים ימומן מאוצר המדינה, וזאת לצד הכנסות, אגרות ותשלומים אחרים שישולמו לרשות הטבע והגנים לפי כל דין.
זאת, על מנת להבהיר את הסמכות החוקית לתקצוב רשות הטבע והגנים מאוצר המדינה, ובכך להבטיח את המשך הניהול והשימור של ערכי הטבע ושמורות הטבע, וכל זאת מבלי לפגוע ביתר מקורות ההכנסה העצמיים של רשות הטבע והגנים או בעצמאותה התקציבית של הרשות, הרשאית לקבל, בין היתר, תרומות, עזבונות, מתנות ומענקים לצורך ביצוע תפקידיה, כחלק מתקציבה.