תוכן עניינים

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __': שונות. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 3

ז. מצורף נוסח תזכיר החוק המוצע. 3

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __': שונות. 4

1.  תיקון חוק יום חינוך ארוך ולימודי  העשרה. 4

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __': שונות

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 באוגוסט 2020, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו- 2022 לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __': שונות.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז-1997 (להלן – חוק יום חינוך ארוך), בא להוסיף שעות לימודים וחינוך על השעות הקיימות במוסדות החינוך. סעיף 4(א) לחוק יום חינוך ארוך, כנוסחו כיום, קובע כי הוראות החוק יחולו בהדרגה החל בשנת הלימודים התשנ"ח ביישובים, בשכונות, במוסדות חינוך או בשכבות גיל שיקבע שר החינוך בצו, תוך מתן עדיפות ליישובים, לשכונות, למוסדות חינוך או לשכבות גיל אשר לדעת השר זקוקים לסיוע נוסף בחינוך, ובלבד שהחלתו תושלם לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"ג.

עד היום הוחל בהדרגה יישומו של חוק יום חינוך ארוך יישומו של חוק יום חינוך ארוך בבתי ספר בכ-  100 יישובים ושכונות, ובגני ילדים בכ- 90 יישובים, בהתאם לצווים שפרסמו שרי החינוך מכוחו של חוק יום חינוך ארוך.

עם זאת, לנוכח קיומן של תכניות אשר האריכו בפועל את שעות הלימוד במוסדות החינוך, ובייחוד רפורמת "אופק חדש", נדחתה במהלך השנים החלתו של החוק ביישובים נוספים ובשכונות נוספות.

נוסף על כך, השלמת החלתו של חוק זה כרוכה בעלויות תקציביות רחבות היקף העומדות על למעלה משלושה מיליארד שקלים חדשים בשנה. בשל כך, ובשים לב להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ולצורך עמידה במסגרת התקציבית הכלולה בתכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2022 עד 2025, מוצע לדחות את השלמת החלתו של חוק יום חינוך ארוך בארבע שנות לימוד, כך שהשלמת החלתו תיעשה לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"ז.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

דחיית השלמת החלתו של חוק יום חינוך ארוך בארבע שנות לימוד, כך שתיעשה לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"ז.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז-1997.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

השלמת החלתו של חוק יום חינוך ארוך כרוכה בעלויות תקציביות רחבות היקף העומדות על למעלה משלושה מיליארד שקלים חדשים בשנה. בשל כך, ובשים לב להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ולצורך עמידה במסגרת התקציבית הכלולה בתכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2022 עד 2025, מוצע לדחות את השלמת החלתו של חוק יום חינוך ארוך בארבע שנות לימוד, כך שהשלמת החלתו תיעשה לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"ז.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ז. מצורף נוסח תזכיר החוק המוצע


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו- 2022), התשפ"א-2021, פרק __': שונות

תיקון חוק יום חינוך ארוך ולימודי  העשרה

1.  

בחוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז-1997[1], במקום "התשפ"ג" יבוא "התשפ"ז".

 

דברי הסבר

 

כללי חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז-1997 (בפרק זה – חוק יום חינוך ארוך), בא להוסיף שעות לימודים וחינוך על השעות הקיימות במוסדות החינוך. סעיף 4(א) לחוק יום חינוך ארוך כנוסחו כיום, שכותרתו "החלה בהדרגה" קובע כי הוראות החוק יחולו בהדרגה החל בשנת הלימודים התשנ"ח ביישובים, בשכונות, במוסדות חינוך או בשכבות גיל שיקבע שר החינוך בצו, תוך מתן עדיפות ליישובים, לשכונות, למוסדות חינוך או לשכבות גיל אשר לדעת השר זקוקים לסיוע נוסף בחינוך, ובלבד שהחלתו תושלם לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"ג.

עד היום הוחל בהדרגה יישומו של חוק יום חינוך ארוך בבתי ספר בכ- 100 יישובים ושכונות, ובגני ילדים בכ- 90 יישובים, בהתאם לצווים שפרסמו שרי החינוך מכוחו של חוק יום חינוך ארוך.

עם זאת, לנוכח קיומן של תכניות אשר האריכו בפועל את שעות הלימוד במוסדות החינוך, ובייחוד רפורמת "אופק חדש", נדחתה במהלך השנים החלתו של החוק ביישובים נוספים ובשכונות נוספות.

נוסף על כך, השלמת החלתו של חוק זה כרוכה בעלויות תקציביות רחבות היקף העומדות על למעלה משלושה מיליארד שקלים חדשים בשנה.

בשל כך, ובשים לב להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ולצורך עמידה במסגרת התקציבית הכלולה בתכנית התקציב הרב-שנתית לשנים 2022 עד 2025, מוצע לדחות את השלמת החלתו של חוק יום חינוך ארוך בארבע שנות לימוד, כך שהשלמת החלתו תיעשה לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"ז.

סעיף 1 מוצע לדחות את זכאותם של תלמידים ליום חינוך ארוך, מתחילת שנת הלימודים התשפ"ג לתחילת שנת הלימודים התשפ"ז. כפי שצוין לעיל, עד היום הוחל בהדרגה יישומו של חוק יום חינוך ארוך בבתי ספר בכ- 100 יישובים ושכונות, ובגני ילדים בכ- 90 יישובים שקבע שר החינוך בצווים מכוח חוק יום חינוך ארוך, בהתאם למדדים סוציו-אקונומיים. במקומות שבהם הוחל יום חינוך ארוך, ימשיך להיות מונהג הסדר זה, והחלת יום חינוך ארוך ביישובים נוספים ובשכונות נוספות תותאם למועד החדש.

 



[1] ס"ח התשנ"ז, עמ' 204; התשע"ז, עמ' 317.