תוכן עניינים
1. תיקון סעיף 1
2. תיקון סעיף 2
3. תיקון סעיף 5
4. תיקון סעיף 6
5. תיקון סעיף 8 .........................................................................................................3
6. תיקון סעיף 12........................................................................................................................ 3
7. תיקון פקודת הסמים המסוכנים...............................................................................3
8. דברי הסבר.
חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי (תיקון מס' _), התשפ"א-2021
ביום י' באב התשפ"א (19.7.2021 ) קיבלה הממשלה את החלטה מס' 137 שעניינה "העברת שטח פעולה מהמשרד לחיזוק ולקידום קהילתי למשרד לביטחון הפנים וקידום תיקון חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז- 2017" (להלן: "החלטת הממשלה") בה הוחלט, בין השאר, בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה[1], לבטל את המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, שהוקם בהחלטת ממשלה מס' 31 מיום 31.05.2020, ולקדם תיקון חקיקה בחוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז - 2017[2] (להלן: "חוק הרשות") כנדרש לצורך העברת הרשות הלאומית לביטחון קהילתי (להלן: "הרשות") ותקציבה אל המשרד לביטחון הפנים, וכן להעביר לשר לביטחון הפנים סמכויות על פי דין שניתנו לשר לחיזוק וקידום קהילתי.
לאור האמור, וכצעד משלים להחלטת הממשלה כאמור, הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק הרשות באופן שיבהיר כי השר שיהיה ממונה על ביצוע החוק יהיה השר לביטחון הפנים וכי הרשות תפעל במשרד עליו ממונה השר, כלומר המשרד לביטחון הפנים. בנוסף, מוצע לבצע בחוק הרשות תיקונים משלימים אשר נדרש לבצעם לאור העברת הרשות מהמשרד לחיזוק וקידום קהילתי שהוחלט לבטלו, למשרד לביטחון הפנים, וכן תיקון עקיף בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג–1973[3].
בהתאם להחלטת הממשלה ביטול המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ייכנס לתוקפו לאחר תיקון החוק כמוצע.
לא רלוונטי.
כפי שיסוכם בין המשרד לביטחון הפנים למשרד ראש הממשלה, בתיאום עם משרד האוצר ונציבות שירות המדינה.
תזכיר חוק מטעם המשרד לביטחון הפנים :
תזכיר חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי (תיקון מס'...), התשפ"א-2021
|
|
|
|
|
|
|
1. |
בסעיף 1 לחוק העיקרי – (א) בהגדרת "השר", במקום "השר לחיזוק וקידום קהילתי" יבוא "השר לביטחון הפנים". (ב) תתווסף הגדרת "המשרד" – "המשרד עליו ממונה השר". |
|
||
|
2. |
בסעיף 2 לחוק העיקרי, המילים "לחיזוק וקידום קהילתי" יימחקו; |
|
||
|
תיקון סעיף 5 |
3. |
בסעיף 5 לחוק העיקרי, המילים "לחיזוק וקידום קהילתי" יימחקו. |
|
|
|
4. |
בסעיף 6 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב), פסקה "(8א) נציג השר לביטחון הפנים, מבין עובדי משרדו" תימחק. |
|
||
|
5. |
בסעיף 8 לחוק העיקרי, בפסקה (2) "במקום 6(ב)(1)עד (8א)" יבוא "6(ב)(1) עד (8)". |
|
||
|
תיקון סעיף 12 |
6. |
בסעיף 12 לחוק העיקרי המילים "לחיזוק וקידום קהילתי" יימחקו. |
|
|
|
תיקון פקודת הסמים המסוכנים |
7. |
בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג–1973[4], בסעיף 36ח(ב) - במקום "והשר לחיזוק וקידום קהילתי" יבוא "והשר לביטחון הפנים". |
|
|
ביום י' באב התשפ"א (19.7.2021 ) קיבלה הממשלה את החלטה מס' 137 שעניינה "העברת שטח פעולה מהמשרד לחיזוק ולקידום קהילתי למשרד לביטחון הפנים וקידום תיקון חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז- 2017" (להלן: "החלטת הממשלה") בה הוחלט, בין השאר, בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה[5], לבטל את המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, שהוקם בהחלטת ממשלה מס' 31 מיום 31.05.2020, ולקדם תיקון חקיקה בחוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז - 2017[6] (להלן: "חוק הרשות") כנדרש לצורך העברת הרשות הלאומית לביטחון קהילתי (להלן: "הרשות") ותקציבה אל המשרד לביטחון הפנים, וכן להעביר לשר לביטחון הפנים סמכויות על פי דין שניתנו לשר לחיזוק וקידום קהילתי.
לאור האמור, וכצעד משלים להחלטת הממשלה כאמור, הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק הרשות באופן שיבהיר כי השר שיהיה ממונה על ביצוע החוק יהיה השר לביטחון הפנים וכי הרשות תפעל במשרד עליו ממונה השר, כלומר המשרד לביטחון הפנים. בנוסף, מוצע לבצע בחוק הרשות תיקונים משלימים אשר נדרש לבצעם לאור העברת הרשות מהמשרד לחיזוק וקידום קהילתי שהוחלט לבטלו, למשרד לביטחון הפנים, וכן תיקון עקיף בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג–1973[7].
בהתאם להחלטת הממשלה ביטול המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ייכנס לתוקפו לאחר תיקון החוק כמוצע.
סעיפים 1, 2 ו- 3- לצורך הסדרת העברת הסמכויות הנתונות כיום לשר לחיזוק וקידום קהילתי לפי חוק הרשות, לשר לביטחון הפנים, מוצע לתקן את הגדרה ה"שר" שבסעיף 1 לחוק הרשות, כך שבמקום "השר לחיזוק ולקידום קהילתי" יבוא "השר לביטחון הפנים". כמו כן, מוצע להוסיף לסעיף ההגדרות הגדרה של "משרד"- "המשרד עליו ממונה השר", כלומר המשרד לביטחון הפנים. בנוסף, מוצע לבצע התאמות הנובעות מהעברת הסמכויות כאמור, בסעיפים אחרים בחוק הרשות שבהם מוזכר המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. כמו כן, לצורך העברת הרשות ותקציבה מהמשרד לחיזוק וקידום וקהילתי למשרד לביטחון הפנים, מוצע לתקן את סעיפים 2 ו- 5 לחוק הרשות כך שיובהר כי הרשות תפעל במשרד וכן כי תקציב הרשות ייקבע בחוק התקציב השנתי במסגרת תקציב המשרד.
סעיף 4 - הוראת סעיף 6(א) לחוק קובעת כי השר ימנה ועדה מייעצת לעניין מאבק בסמים ובאלכוהול, שתייעץ לרשות הלאומית לביטחון קהילתי בהתוויית המדיניות בנושא וכן, לבקשת הרשות, בכל עניין אחר הנוגע לתפקידי הרשות (להלן: "הוועדה"). הוראת סעיף 6(ב) לחוק מפרטת את הרכב הוועדה. במסגרת התיקון הקודם שבוצע בחוק, אשר הסדיר את העברת הרשות מהמשרד לביטחון הפנים למסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, ובשים לב לתחומי עיסוקו של המשרד לביטחון הפנים בכל הנוגע לנושאים שלגביהם נדרשת הוועדה המייעצת לייעץ לשר, התווסף נציג של המשרד לביטחון הפנים להרכב הוועדה. כעת, בהמשך להחלטה בדבר העברת הסמכויות והרשות לשר לביטחון הפנים ולמשרד- בהתאמה, מוצע למחוק את פסקה (8א) לסעיף 6(א), בדבר מינוי נציג המשרד לביטחון הפנים לוועדה המייעצת.
סעיפים 5, 6 ו- 7 - בהמשך להעברת הסמכויות והרשות כאמור, מוצע לבצע תיקונים והתאמות הנובעים מההעברה, ובכלל זה תיקון עקיף בפקודת הסמים המסוכנים, כמפורט בנוסח המוצע.
[1] ס"ח תשס"א עמ' 158; תש"ף, עמ' 72.
[2] ס"ח התשע"ז עמ' 1136.
[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 27, עמ' 526; ס"ח התשע"ט, עמ' 126.
[4] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 27, עמ' 526; ס"ח התשע"ט, עמ' 126.
[5] ס"ח תשס"א עמ' 158; תש"ף, עמ' 72.
[6] ס"ח התשע"ז עמ' 1136.
[7] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 27, עמ' 526; ס"ח התשע"ט, עמ' 126.