תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018) (תיקון מס' ) (תיקון הוראת מעבר בחוק הפצת שידורים), התשפ"א-2021

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – חוק ההסדרים), בסעיף 23(16) הוסף לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 (להלן – חוק הפצת שידורים), פרק ד'2 שעניינו הסדרה של הפצת שידורי טלוויזיה ברשת האינטרנט.

בפרק האמור הוסף סעיף 13ג לחוק הפצת שידורים שבו נקבע כי גוף משדר ייתן לכל ספק תכנים רשום שביקש זאת (להלן – ספק תכנים) הסכמה לשידור של שידוריו ברשת האינטרנט, בלא תמורה.

בסעיף 25 לחוק ההסדרים נקבעו הוראות מעבר לעניין זה: בסעיף 25(א) נקבע כי אם קודם לכניסת חוק ההסדרים לתוקף נחתם הסכם בין גוף משדר לבעלי הזכויות בשידורי הגופים המשדרים וביצירות הכלולות בהם לעניין שימוש בזכויות כאמור, אין בהוראות ההסכם בכדי לגרוע מזכות בעלי הזכויות לקבל תשלום בעד הפצת שידורי הגופים המשדרים על ידי ספקי התכנים; בסעיף 25(ג) נקבע כי לתקופה של חמש שנים ממועד תחילתו של חוק ההסדרים, כלומר עד ליום 1 בינואר 2022, לא יחול סעיף 13ג האמור ואם גוף משדר נתן רישיון לשידור של שידוריו ברשת האינטרנט לפני תחילתו של החוק, יחולו בעניין זה הוראות שונות. כך, בין היתר, גוף משדר ייתן רישיון לשידור שידוריו ברשת האינטרנט לכל ספק תכנים שביקש זאת, במחיר ובתנאים המטיבים ביותר שנתן לכל ספק תכנים אחר במועד שבו ניתן הרישיון.

כעת מוצע להאריך את תקופת תוקפה של הוראת המעבר בשמונה חודשים נוספים.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין

 

ד. השפעת החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות

אין

 

 

ה. להלן נוסח החוק המוצע ודברי הסבר

תזכיר חוק מטעם משרד התקשורת:

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018) (תיקון מס'   ) (תיקון הוראת מעבר בחוק הפצת שידורים), התשפ"א-2021

 

 

 

תיקון סעיף 25

1.  

בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, בסעיף 25(ג), במקום "חמש שנים" יבוא "חמש שנים ושמונה חודשים".


 

דברי הסבר

בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – חוק ההסדרים), בסעיף 23(16) הוסף לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 (להלן – חוק הפצת שידורים), פרק ד'2 שעניינו הסדרה של הפצת שידורי טלוויזיה ברשת האינטרנט.

בפרק האמור הוסף סעיף 13ג לחוק הפצת שידורים שבו נקבע כי גוף משדר[1] ייתן לכל ספק תכנים רשום שביקש זאת (להלן – ספק תכנים) הסכמה לשידור של שידוריו ברשת האינטרנט, בלא תמורה. עוד נקבע כי שידור כאמור טעון קבלת רישיון מאת בעלי זכויות היוצרים והמבצעים הרלוונטיים (להלן – בעלי הזכויות), בין שניתן במישרין על ידי בעלי הזכויות לספק התכנים ובין שניתן בעקיפין על ידי הגוף המשדר נותן ההסכמה לשידור, אם קיבל לכך רשות מאת בעלי הזכויות. בנוסף, נקבע כי רישיון שניתן בעקיפין על ידי גוף משדר יינתן בכפוף לתשלום של ספק התכנים לגוף המשדר בעד התמורה ששילם הגוף המשדר לשם קבלת הרישיון מבעלי הזכויות.

בסעיף 25 לחוק ההסדרים נקבעו הוראות מעבר לעניין תחולת האמור: בסעיף 25(א) נקבע כי אם קודם לכניסת חוק ההסדרים לתוקף נחתם הסכם בין גוף משדר לבעלי הזכויות בשידורי הגופים המשדרים וביצירות הכלולות בהם לעניין שימוש בזכויות כאמור, אין בהוראות ההסכם בכדי לגרוע מזכות בעלי הזכויות לקבל תשלום בעד הפצת שידורי הגופים המשדרים על ידי ספקי התכנים; בסעיף 25(ג) נקבע כי לתקופה של חמש שנים ממועד תחילתו של חוק ההסדרים, כלומר עד ליום 1 בינואר 2022, לא יחול סעיף 13ג האמור ואם גוף משדר נתן רישיון לשידור של שידוריו ברשת האינטרנט לפני תחילתו של החוק, יחולו בעניין זה הוראות שונות. כך, בין היתר, גוף משדר ייתן רישיון לשידור שידוריו ברשת האינטרנט לכל ספק תכנים שביקש זאת, במחיר ובתנאים המטיבים ביותר שנתן לכל ספק תכנים אחר במועד שבו ניתן הרישיון. כלומר, הוראת המעבר קובעת, בין היתר, כי ספקי התכנים ימשיכו לשלם לגופים המשדרים בעד הפצת שידוריהם באינטרנט והסדרת הזכויות בשידורים וביצירות הכלולות בהם בגין הפצה כאמור.

כעת מוצע להאריך את תקופת תוקפה של הוראת המעבר בשמונה חודשים נוספים. הטעם לכך הוא שביום 19 באוגוסט 2020 הוקמה ועדה לבחינת אסדרת העל בתחום השידורים, בראשותו של מר רועי פולקמן (להלן – הוועדה), על מנת להמליץ לשר התקשורת בנוגע לעקרונות האסדרה הרלוונטיים לתחום השידורים, בהינתן המגמות בארץ ובעולם בתחום זה. בין הנושאים שנתבקשה הוועדה להמליץ לגביהם נכללים צמצום ומיקוד הרגולציה; יצירה מקומית והפקות מקור; מבנה הרגולטור; המודלים הכלכליים בשוק השידורים; ואסדרת שידורי ספורט. הוועדה טרם הגישה את המלצותיה לשר התקשורת. הארכת תקופת תוקפה של הוראת המעבר בשמונה חודשים נוספים תאפשר איפוא לבחון את המלצות הוועדה לכשיוגשו, וכן לבחון האם נדרש לתקן את ההסדר הקבוע בחוק הפצת שידורים טרם כניסתו לתוקף או שניתן לאפשר להוראת המעבר לפקוע מאליה.



[1] הגופים המשדרים הם חלק מערוצי הטלוויזיה המופצים על גבי מערך השידור הספרתי ("עידן פלוס"). על ערוצים אלה להיות פתוחים לצפייה בידי הציבור בלא תשלום ובלי שהציבור יהיה חייב להיות מנוי לשירות ספק תוכני טלוויזיה כלשהו.