רשומות

הצעת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה) (תיקון מס'...), (תיקוני אסדרה בענף הצניחה החופשית),  התשפ"א – 2021

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 46(א)(2) ו- 168(א)(3) לחוק הטיס, התשע"א- [1]2011 (להלן- החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, לפי סעיף 197 לחוק,  ובאישור וועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977[2] אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 15

1.  

בתקנה 15 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה),  התשמ"ב- 1981[3],  (להלן-  התקנות העיקריות):

 

 

 

(א)  בתקנת משנה (א), במקום פיסקאות (1) ו- (2) יבוא:

 

 

 

 

"(1) המצנח הרזרבי מאושר כאמור בפרק העשירי; 

 

 

 

 

(2) המצנח נארז בהתאם לתקנה 194 .".  

 

 

 

(ב) בתקנת משנה (ב), המילה "של" – תימחק;

 

 

 

(ג)  בתקנת משנה (ג), אחרי המילה "מצנח" יבוא "רזרבי";

 

 

 

(ד) בתקנת משנה (ד), בפיסקה (2), במקום המילה "סחירורים" יבוא "סחרורים".

החלפת תקנה 181

2.

במקום האמור בתקנה 181 לתקנות העיקריות יבוא -

 

 

"הגדרות לפרק העשירי-

181.

בפרק זה-

 

 

 

 

 

 

 

"מאושר" -  רכיב של מערכת הצניחה אשר יוצר בהתאם לנוהל תקן טכני TSO C23  או בהתאם לנוהל תקן טכני אירופי ETSO C23D ;   לעניין זה, "נוהל תקן טכני אירופי" – מפרט כשירות אווירית מפורט, המהווה תקן ביצועים מזערי לפריט מסוים, שהוציאה הסוכנות האירופית לבטיחות אווירית (EASA), לפי תקנת הנציבות האירופית 2012/748 מיום 03 באוגוסט 2012, הקובעת כללים מיישמים בדבר הכשירות האווירית והרישוי הסביבתי של כלי טיס ומוצרים,  חלקים ויישומים קשורים, וכן רישוי ארגוני תכן וייצור, או  שאושר על ידי צה"ל;

 

 

 

 

 

 

 

"מכשיר הפעלה אוטומטי"- התקן מכני או אלקטרו- מכני עצמאי המחובר לפנים מיכל המצנח הרזרבי, היוזם אוטומטית פרישת המצנח הרזרבי  בגובה, זמן, או שיעור מהירות סופית,  מוגדרים מראש,  או שילוב שלהם;

 

 

 

 

 

 

 

"מערכת צניחה"- מערכת צניחה ליחיד או זוגית (טנדם);

 

 

 

 

 

 

 

"מערכת צניחה זוגית (טנדם)" – שילוב של מצנח ראשי, מצנח רזרבי מאושר, רתמה מאושרת, מארז כפול ורתמה קדמית נפרדת מאושרת לצנחן נוסע, ומכשיר הפעלה אוטומטי למצנח הרזרבי;

 

 

 

 

 

 

 

"מערכת צניחה ליחיד"- שילוב של מצנח ראשי, מצנח רזרבי מאושר, רתמה מאושרת,  מארז כפול, ומכשיר הפעלה אוטומטי למצנח הרזרבי;

 

 

 

 

 

 

 

"מצנח כנף"- מצנח בעל חופה המורכבת ממשטח עליון ותחתון, המתנפחת כתוצאה מזרימת אוויר דרך פתחים מיוחדים בקדמתה, ליצירת משטח עילוי;

 

 

 

 

 

 

 

"מצנח ראשי"- מצנח המשולב במערכת צניחה כמצנח עיקרי לצניחה;

 

 

 

 

 

 

 

"מצנח רזרבי" -  מצנח המשולב במערכת צניחה לשימוש במצב חירום;

 

 

 

 

 

 

 

"מקפל מוסמך"- כמשמעותו בתקנה           194(1)(א);

 

 

 

 

 

 

 

"צניחה" – ירידת אדם מכלי טיס הנמצא בטיסה, אל שטח יבשתי או ימי כאשר הוא מתכוון להשתמש, או משתמש, במצנח במשך אותה ירידה או במשך חלק ממנה;

 

 

 

 

 

 

 

"צניחה זוגית (טנדם)" – צניחה בה שני בני אדם משתמשים בו זמנית באותה מערכת צניחה זוגית;

 

 

 

 

 

 

 

"צניחה חופשית" – צניחה הכוללת נפילה חופשית, שהיא קטע הצניחה המתחיל ברגע היציאה בכלי הטיס ומסתיים בפרישת המצנח ידנית על ידי הצנחן או אוטומטית;

 

 

 

 

 

 

 

"צניחת יחיד" – יציאה מכלי טיס בכוונה לצנוח ממנו, תוך שימוש במערכת צניחה ליחיד;

 

 

 

 

 

 

 

"צנחן" – אדם המתכוון לצאת בצניחה מכלי טיס בטיסה, תוך עשיית שימוש במערכת צניחה ליחיד או במערכת צניחה זוגית;

 

 

 

 

 

 

 

"צנחן יחיד"-  צנחן הצונח לבדו ומבצע צניחה במערכת צניחה ליחיד;

 

 

 

 

 

 

 

"צנחן מפקד" – צנחן האחראי לניהול ולבטיחות צניחה זוגית (טנדם);

 

 

 

 

 

 

 

"צנחן נוסע" –  צנחן המתכוון לבצע שימוש במערכת צניחה זוגית שלא כצנחן מפקד;

 

 

 

 

 

 

 

"קיפול" –  קיפול מצנח ואריזתו.".

החלפת תקנה 194 והוספת תקנות 194א ו- 194ב 

 3.

במקום האמור בתקנה 194 לתקנות העיקריות יבוא :  

 

 

"צניחה חופשית של יחיד

194.

לא יצנח אדם צניחת יחיד  אלא אם כן הוא  חוגר מערכת צניחה ליחיד, שנתקיימו בה כל אלה:   

 

 

 

 

 

 

 

(1) המצנח הראשי מקופל בידי אחד מאלה, תוך תקופה שאינה עולה על 180 ימים לפני יום השימוש בו:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) אדם שנתקיים בו אחד מאלה (להלן- מקפל מוסמך):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)  עבר הכשרה אצל יצרן מצנחים, ובלבד שהמצנח מאושר;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)  מחזיק ברישיון או היתר מקפל מצנחים לפי דיני מדינה חברה, שהמנהל הכיר בה לעניין זה; המנהל יפרסם באתר רשימה של מדינות מוכרות לעניין תקנה זו;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)  עבר הכשרה אצל מחזיק רישיון הפעלה אווירית, אשר במפרטי ההפעלה הצמודים לרישיונו הותר לו להפעיל כלי טיס להצנחת צנחנים, והכשרתו בוצעה בהתאם לנוהל המפורט בספר העזר למבצעים של אותו מחזיק רישיון, אשר אושר בידי המנהל;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)  צנחן יחיד;  

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  צנחן מפקד.  

 

 

 

 

 

 

 

(2) המצנח הרזרבי נארז בידי מקפל מוסמך    -

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) תוך תקופה שאינה עולה על 60 ימים לפני יום הטיסה, אם חלק כלשהו של המצנח עשוי כותנה, פשתן, משי או סיב טבעי אחר שאינו מפורט בפסקת משנה (ב);

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)  תוך תקופה שאינה עולה על  180 ימים לפני יום הטיסה, אם החופה, המיתרים, הרתמה וחלקי המצנח עשויים ניילון, קוולאר, דקרון, פוליאתילן, זהורית או חומר סינתטי אחר המשמש לייצור מצנחים, והעמיד בפני עובש או גידול פטרייתי אחר הגורם לריקבון בסביבה לחה."

 

 

"צניחה חופשית זוגית (טנדם)

194א.

לא יצנח אדם צניחה זוגית (טנדם) ולא יתיר המפעיל האווירי לאדם לבצע צניחה  כאמור, אלא אם כן נתקיימו כל אלה: 

 

 

 

 

 

 

 

(1)  אחד הצנחנים המבצע את הצניחה הזוגית הוא צנחן מפקד שנתקיימו בו כל אלה: 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) בעל 3 שנות ניסיון בצניחה חופשית לפחות, למעט כצנחן נוסע;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) ביצע 500 צניחות חופשיות לפחות, תוך שימוש במצנח כנף;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  בעל תעודה המעידה כי השלים בהצלחה קורס הדרכה במערכת צניחה  זוגית (טנדם), מאותו הסוג שבו הוא מבצע את הצניחה, שנערך על ידי יצרן מערכת הצניחה, או בוחן מוסמך מטעם היצרן, או קורס אחר שאישר המנהל;

 

 

 

 

 

 

 

(2)  הצנחן המפקד עושה שימוש במערכת צניחה זוגית (טנדם) בהתאם להוראות היצרן;

 

 

 

 

 

 

 

(3)  צנחן מפקד תדרך את הצנחן הנוסע טרם העלייה לכלי הטיס, אודות הסבר ותרגול מצבי הגוף של הצנחן הנוסע בשלבי הצניחה השונים, והנחיה להישמע להוראות הצנחן המפקד במקרה של מצב חירום בכלי הטיס או בצניחה, בהתאם לשיקול דעתו של הצנחן המפקד;

 

 

 

 

 

 

 

(4)  במערכת צניחה זוגית (טנדם) בה עושים שימוש -

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) המצנח הראשי והרזרבי קופלו בהתאם להוראות פרק זה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)  המצנח הראשי מצויד במנגנון ניתוק מנקודה אחת.

 

 

צניחה סטאטית

194ב.

לא יצנח אדם תוך כדי שימוש ברצועת פתיחה סטטית המחוברת לכלי הטיס ולמצנח הראשי, אלא אם כן הוא משתמש  במתקן עזר לפתיחת המצנח  המתואר והמחובר כאמור להלן, כדי לעזור למצנח המוביל למלא את תפקידו, או אם לא משתמשים במצנח מוביל, כדי לעזור בפרישה ישירה של חופת המצנח הראשי –

 

 

 

 

 

 

 

(1) מתקן העזר לפתיחת המצנח  חייב להיות באורך מתאים שיאפשר לתיק מעטפת המצנח להיפתח לפני העמסת משקל על  מתקן העזר לפתיחת המצנח;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מתקן העזר לפתיחת המצנח חייב להיות בחוזק העמסה סטטי של –

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) לפחות 12.7 ק"ג (28 פאונד) ולא יותר מ-72.6 ק"ג (160 פאונד), אם משתמשים בו כדי לעזור למצנח המוביל למלא את תפקידיו;

 

 

 

 

 

 

 

 

 (ב) לפחות 25.4 ק"ג (56 פאונד) ולא יותר מ-145.3 ק"ג (320 פאונד), אם משתמשים בו כדי לעזור בפרישה ישירה של חופת המצנח הראשי;

 

 

 

 

 

 

 

(3) מתקן העזר לפתיחת המצנח יחובר כלהלן:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) בקצהו האחד יחובר לפיני הפתיחה, או, אם אין משתמשים בפיני פתיחה יחובר לקונוסים של תיקי המצנח, ובקצהו השני יחובר למצנח המוביל; אם אין משתמשים במצנח מוביל יחובר ישירות לציצית המצנח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לא יחבר אדם  מתקן עזר לפתיחת המצנח כאמור בתקנת משנה זו לכל מצנח ראשי, אלא אם הוא מקפל מוסמך, צנחן מפקד או צנחן יחיד.  

תיקון תקנה 196

4.

בתקנה 196 לתקנות העיקריות, במקום לא ישתמש מקפל מצנחים בעל רישיון בזכויותיו לפי הרישיון" יבוא "מקפל מוסמך  לא יקפל מצנח,"  

תיקון תקנה 197

5.

בתקנה 197 לתקנות העיקריות - 

 

 

 

(1)  ברישה, במקום "מקפל מצנחים בעל רישיון" יבוא "מקפל מוסמך" ";  

 

 

 

(2)  בפסקה (1),  במקום האמור בה יבוא "לא יקפל, יאחזק, או ישנה, כל מצנח רזרבי,  אלא בהתאם לתנאי הסמכתו" ;

 

 

 

(3)  בפסקאות (2) ו- (3), בכל מקום, אחרי המילה "מצנח" יבוא "רזרבי";

 

 

 

(4)  בפסקה (4),  המילים "על ידי המנהל או" – יימחקו;

 

 

 

(5)  בפסקה (5), אחרי המילים "לא יקפל" יבוא "מצנח רזרבי, ולא";

 

 

 

(6)  פיסקה (6)-  תימחק.

תיקון תקנה 198

6.

בתקנה 198 לתקנות העיקריות- 

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א),  ברישה, במקום האמור בה יבוא:  "מקפל מוסמך ינהל רישום של כל קיפול מצנח רזרבי,  וכן אחזקה ושינוי של מצנח שנעשו על ידו או שנעשו בהשגחתו; הרישום יכלול את הפרטים שלהלן לגבי כל מצנח שבו בוצעה פעולה כאמור:".  

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ג), במקום האמור בה יבוא: "מקפל מוסמך יכתוב על גבי תג הצמוד לאריזת המצנח הרזרבי את תאריך הקיפול והאריזה ומקום ביצועם, ויציין על גביו כל פגם שנתגלה תוך כדי כך, ובסופן יחתום בשמו המלא".  

תיקון תקנה 199

7.

במקום האמור בתקנה 199 לתקנות העיקריות יבוא:  

 

 

"הוראת מעבר"

199.

הוראות פרק זה יחולו על מי שקיבל רישיון מקפל מצנחים או מקפל מצנחים בכיר מרשות הרישוי, עד למועד כניסתו של תיקון זה לתוקף, והוא יהיה פטור מהדרישות בתקנה 194(א)(1).

תחילה

8.

תחילתן של תקנות אלה – שנה  מיום פרסומן.

(חמ  -  .........................)

.......................... התשפ"א

(............................2021)  

  _____________

            ...............

שר התחבורה והבטיחות בדרכים



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[3] ק"ת התשמ"ב, עמ' 8.