תזכיר תזכיר חוק שירות ביטחון(תיקון מס.}, התשפ"א-2021

תזכיר חוק שירות ביטחון(תיקון מס׳".}, התשפ"א-2021

א.       שם החול: המוצע

הצעת חוק שירות ביטחון(תיקון מס־ .), התשפ"א־2021

ב.        עיקרי החוק המוצע והצורך בו

בהצעת החוק שלפנינו מוצע לדחות את קיצור שירות החובה, כפי שנקבע בחוק שירות ביטחון(תיקון מס־ 22) התשע־יז-2016. כך שתקופת שירות החובה הסדיר של יוצא צבא גבר תעמוד על 32 חודשי□ וקיצור התקופה ל־30 חודשי□ לגברי□ ־ יידחה, וייכנס לתוקפו ביו□ 1 ביולי 2024. מוצע כי התיקון ייכנס לתוקפו ע□ פרסומו. ויחול ג□ על חיילי□ שהתגייסו טר□ פרסומו.

ג.           השפעת רדרזולז המוצע על מקציב המדינה

קיצור שירות החובה נקבע, בין היתר. משיקולי תקציב, תחת ההנחה כי שחרור מוקד□ ישפיע על מספר המועסקים במשק וכתוצאה מכך יגדל התוצר. דחיית קיצור שירות החובה צפויה לצמצם השפעה זו.

ד.      השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי אין השפעה על כח אדב בשירות המדינה

דחיית קיצור השירות תשמר את מספר משרתי החובה בצה"ל כפי שהוא היום, ותמנע את צמצומו העתידי שהיה נגר□ אילולי הביטול.

ה.      להלן נוסח הצער. החוק :

הצעת חוק מטעם הממשלה:

נת חוק שירות ביטחון(תיקון מס׳".), התשפ"א-2021

בחוק שירות ביטחון (נוסח משולב], התשמ"ו-11986 (להלן: חוק שירות ביטחון). בסעיף 15(1), במקום המילים "של שלושים חודשים" יבוא "של שלושים ושתיים חודשים. ובסופו יבוא: "אם נקרא להתייצב לשירות עד ליום כ"ה בסיוון התשפ"ד (1 ביולי 2024), ושל שלושים חודשים אם הוא נקרא להתייצב לשירות כאמור לאחר מועד זה".

(א) תחילתו של חוק זה ביום פרסומו. ואולם חוק שירות ביטחון כנוסחו לפי סעיף 1 לחוק זה, יחול גם על חייל ששירותו בצה"ל התחיל לפני יום התחילה.

דברי הסבר

הוראת סעיף 15 לחוק שירות בטחון [נוסח משולב], התשמ"ו- 1986 (להלן חוק שירות ביטחון) קובעת את תקופות שירות החובה של יוצאי צבא גברים סעיף 15(1) קובע את תקופת השירות למי שנקרא לשירות בין הגילים 18 ל־ 26 (להלן: ההוראה).

עד ליום 1 ביולי 2020, קבעה ההוראה כי תקופת שירות החובה לגברים היא 32 חודשים.

ההוראה תוקנה בשנת 2016, בתיקון מס־ 22 לחוק שירות ביטחון(להלן: תיקון 22), בו נקבע כי תקופת שירות החובה לגברים תעמוד על 30 חודשים. התיקון נכנס לתוקפו ביום 1 ביולי 2020 (שנתון הגיוס מתחיל בכל שנה בתאריך 1 ביולי).

בהצעת החוק שלפנינו מוצע לדחות את מועד תחילת תוקפו של התיקון האמור, ולחזור למצב הקודם הקבוע בסעיף 15 לחוק שירות ביטחון. דהיינו. תקופת שירות החובה הסדיר של יוצא צבא גבר תעמוד על 32 חודשים. תיקון זה יחול גם על חיילים שהתגייסו לאחר ה־1 ביולי 2020. כן מוצע לקבוע כי קיצור השירות ייכנס לתוקפו ביום 1 ביולי 2024.

הצע

תיקון סעיף 15 ן

תחילה ותחולה י

נוסיף ונסביר כי משך שירות החובה לגברים בצה"ל עמד עד ליום 1 ביולי 2015 על 36 חודשים, והחל מאותו מועד קוצר ל-32 חודשים

ביום 12 באוגוסט 2016 התקבלה החלטה מסי ב/136 של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי שעניינה

סייח תתשמ"ו. :לבד 107

ל

שינויים מבניים בתקציב מטרד הביטחון(להלן: "החלטה ב/136"). במסגרת החלטה ב/136, הוחלט על ביצוע תיקוני חקיקה לשם הנהגת תכנית רב שנתית לצה׳יל, ובכלל זה, הוחלט על קיצור נוסף של שירות החובה לגברים. מ־32 חודשים ל-30 חודשים. החל מחודש יולי 2020.

בעת קבלת ההחלטה. נקבע כי במהלך שנת 2019 ייבחנו השלכות קיצור השירות ל־30 חודשים. ובמידת הצורך תפעל הממשלה לשינוי ההחלטה.

בהתאם להחלטה ב/136, . ונקבע כי סעיף 15(1) לחוק שירות ביטחון יתוקן כך שמשך שירות החובה של יוצא צבא גבר יעמוד על 30 חודשים. מיו□ 1 ביולי 2020.

בהמשך. גם כן בהתאם להחלטה ב/136. נערכה בשנת 2019 בחינה מחודשת ועדכנית ביחס להשלכות קיצור השירות הצפוי ל-30 חודשים. זאת. בין היתר על רקע הלקחים מיישום קיצור השירות ל־32 חודשים.

מהבחינה שנערכה עלה. כי קיצור השירות שכבר נערך, הביא לירידה במצבת הלוחמים ומסגרות לוחמות חסרות בכוח אדם. דבר המשפיע על כשירות היחידות לביצוע משימותיהן ועל מוכנותן לתרחישי הייחוס.

כן עלה מהבחינה. כי קיימים פערים בהיקפי כוח אדם בצה"ל במקצועות מסוימים. בדגש על תפקידי לחימה ותומכי לחימה. המערך הטכנולוגי ומקצועות חיונייכ נוספים.

בנוסף, לאור המציאות הביטחונית הדינמית ושינויים בפני המערכה, חלים שינויים בצרכי צה"ל בכוח אד□ כדי לעמוד בכלל משימותיו. בין השאר בהתחשב במשך ההכשרות בצה"ל.

חרף הנתונים האמורים, בעיקר בשל תקופת הבחירות הרצופה לכנסת ה־ 21, ה־ 22 וה־ 23, לא הובא הנושא לדיון בממשלה. והחוק נכנס לתוקפו ביו□ 1 ביולי 2020. יצוין כי, בראי הצורך המבצעי ובהמתנה להבאת הנושא לדיון בממשלה, צה"ל עדכן את המתגייסים מיום 1 ביולי ואילך. כי משך שירות החובה אמנם קוצר על פי החוק ל־30 חודשים. אך קיימת אפשרות שלאחר גיוסם החוק יתוקן, כך שאם משך שירות החובה ישתנה, החוק החדש יוחל עליהם

בתקופת כהונתה של הכנסת ה־ 23 נדון הנושא מספר פעמים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בדיונים אלה הוצגה עמדת צה־יל כי קיצור השירות ל־ 30 חודשים פוגע בכשירותו של צהי׳ל ויכולתו לתת מענה לצרכים הביטחוניים ועדת החוץ והביטחון דרשה לקבל בעניין זה את עמדת שר הביטחון והממשלה, אך הדברים לא הובאו לדיון בממשלה, שכידוע עסקה בעיקר בהתמודדות ע□ משבר הקורונה. לאור המציאות הביטחונית הדינמית ושינויים בפני המערכה, חלים כל העת שינויים בצרכי צה׳־ל בכוח אדם כדי לעמוד בכלל משימותיו, בין השאר בהתחשב במשך ההכשרות בצה׳־ל. לאור האמור, ולאחר בחינת הצרכים שהוצגו והאתגרים העומדים בפני צה"ל בשנים הקרובות, מוצע לפעול לדחיית קיצור השירות הנוסף. ולקבוע את משך שירות החובה לגברים על 32 חודשים, לפרק זמן של 3 שנים נוספות.

ההחלטה בדבר ביטול קיצור השירות תחול ג□ על חיילי□ שכבר התגייסו מאז יולי 2020. כלומר, גם חיילי□ אלו יידרשו בשירות שמשכו 32 חודשי□