תבנית חקיקה תזכיר חוק לתיקון פקודת המשטרה [נוסח חדש] (תיקון מס' )(מערכות צילום מיוחדות), התשפ"א-2021

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

תזכיר חוק לתיקון פקודת המשטרה [נוסח חדש] (תיקון מס'  )(מערכות צילום מיוחדות), התשפ"א-2021. 4

1.  הוספת פרק שני1. 4

2.  "הגדרות. 4

3.  הרשאה לסוגי מערכות צילום מיוחדות. 5

4.  תכליות להצבה והפעלה. 5

5.  תנאים להצבה והפעלה. 5

6.  חיסיון מידע שנאגר ממערכות צילום מיוחדות. 6

7.  תנאים לשימוש. 6

8.  שימוש במידע ממערכות צילום שאינן מערכות צילום מיוחדות. 7

9.  מסירת מידע לגוף ציבורי 7

10. שמירת דינים לעניין חומר חקירה וראיות בהליך פלילי 8

11. סייג לתחולה על עיבוד סטטיסטי או מצטבר. 8

12. סייג לתחולה על שימוש לצורך תיעוד עבירות או לצורך חקירה. 8

13. ביצוע ותקנות. 8

14. הוספת תוספת רביעית. 9

15. הוראת מעבר. 9

דברי הסבר. 9


 

 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

פקודת המשטרה [נוסח חדש](תיקון מס'     )(מערכות צילום מיוחדות), התשפ"א-2021

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

התפתחויות טכנולוגיות מאפשרות שימוש בכלים דיגיטליים ואלקטרוניים מתקדמים גם בסיוע למשטרה למאבק בפשיעה, מניעת עבירות ושמירה על שלום הציבור ובטחונו. מזה שנים רבות נעשה שימוש במצלמות רגילות על ידי גורמים שונים לשם פיקוח ואבטחה כמו גם על ידי משטרת ישראל לשם פיענוח מקרי פשיעה ועבירה על החוק. בשנים האחרונות הפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים שימוש יעיל גם במערכות צילום מיוחדות המאפשרות ניתוח של החומר המצולם, גיבוש ועיבוד מידע המתקבל מהמערכות בזמן אמת תוך סנכרונו עם מאגרי מידע קיימים.

כבר כיום עושה המשטרה שימוש במערכת צילום מתקדמת "עין הנץ", המבוססת על טכנולוגיית זיהוי לוחית רישוי (LPR – License Plate Recognition), לשם שיפור האכיפה והשמירה על שלום הציבור ובטחונו. מטרת חוק זה היא להסדיר הצבה, הפעלה ושימוש של מערכות צילום מיוחדות בידי משטרת ישראל.

ככלל, שימוש במערכות צילום מיוחדות, נעשה בסמכות שכן הפעלתה נועדה לאפשר למשטרת ישראל לבצע את ליבת התפקידים והמשימות המוטלים עליה מכוח סעיפים 3 ו-5 לפקודת המשטרה [נוסח חדש], תשל"א-1971[1] (להלן: "פקודת המשטרה"), היינו לעסוק ב"...מניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים, ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש" ומהחובה המוטלת על משטרת ישראל לחקור עבירות פליליות מכוח הוראות חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982[2] ובשים לב לאמור בסעיף 19 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981[3]. עם זאת, לאור ההיבטים הרבים והמורכבים הנלווים לשימוש במערכות צילום מיוחדות ואשר נוגעים לסוגיות של הגנת הפרטיות, גובש תיקון זה במטרה להסדיר בחקיקה ראשית היבטים מרכזיים הנוגעים להפעלת מערכות כאמור, וביניהם התנאים להצבת המערכות, התכליות לשימוש במערכות כאמור, הגורמים המוסמכים לקבל החלטה בדבר הצבתן והפעלתן וכיוצ"ב  במטרה להבטיח כי הפגיעה בפרטיות תהיה מצומצמת ככל הניתן, מוגבלת, סבירה ומידתית. בנוסף נועד החוק המוצע להסדיר את העילות והאופנים של שימוש במידע שנאסף במערכות צילום מיוחדות וכן להסדיר את העילות והאופנים של העברת מידע כאמור לגופים ציבוריים נוספים, כפי שיוגדרו בחוק.

ההסדר המוצע בתזכיר זה הוא תיקון לפקודת המשטרה אשר נועד להסדיר את השימוש במערכות צילום מיוחדות על ידי משטרת ישראל, בהתאם למטרותיה, תפקידיה, סמכויותיה ולאופן פעולתה ומכאן שאין בהסדר זה כדי להשליך על שימוש במערכות צילום מיוחדות על ידי גופים ציבוריים, ביטחוניים או אחרים, הפועלים מכח סמכויותיהם על פי כל דין.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 


 

תזכיר חוק מטעם המשרד לביטחון הפנים:  

תזכיר חוק לתיקון פקודת המשטרה [נוסח חדש] (תיקון מס'  )(מערכות צילום מיוחדות), התשפ"א-2021

 

 

 

 

 

 

פרק שני1: מערכות צילום מיוחדות

הוספת פרק שני1

1.  

בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א–1971,‏[4] (להלן- הפקודה) אחרי סעיף 10 יבוא:

"הגדרות

10א.

בפרק זה -

 

 

"גוף ציבורי" - רשויות התביעה, המחלקה לחקירת שוטרים במשרד המשפטים, המשטרה הצבאית, היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל, מערך המודיעין של צבא ההגנה לישראל, שירות הביטחון הכללי, הרשות להגנה על עדים, היחידה הפועלת מכח סעיף 11 לחוק להגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, תשס"ו-2006,[5] היחידה בשירות בתי הסוהר שסוהריה הוסמכו לפי סעיף 95ב לפקודת בתי הסוהר, תשל"ב-1971[6] לשם אבטחת סוהרים ובני משפחותיהם וכל גוף ציבורי אחר שקבע שר המשפטים בצו באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת;

 

 

"הצבה" – חיבור מצלמה למקרקעין כהגדרתו בסעיף 1 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969[7] או לאמצעי נייד;

 

 

"הפעלה" – צילום באמצעות מערכת הצילום המיוחדת;

 

 

"מערכת צילום מיוחדת" מצלמה אחת או יותר, שמתקיימים בהן כל התנאים הבאים:

 

 

(1)  

מעבד ממוחשב, המאפשר אגירה ועיבוד של נתונים או תמונה;

 

 

(2)  

המערכת בעלת יכולת עיבוד שמאפשרת לזהות באופן חד ערכי אדם או חפץ בזמן אמת ובכך להתחקות או לבלוש אחר אדם.

 

 

"מצלמה" – מתקן אופטי לתיעוד חזותי באמצעות צילום;

 

 

"מצלמה נייחת" – מצלמה שהיא חלק ממערכת צילום מיוחדת, המוצבת במקום מסוים לתקופה העולה על שלושה חודשים ואינה ניידת;

 

 

"מצלמה נפרשת" - מצלמה שהיא חלק ממערכת צילום מיוחדת שהצבתה ארעית לפרק זמן שלא יעלה על 3 חודשים;

 

 

"מצלמה ניידת" – מצלמה שהיא חלק ממערכת צילום מיוחדת המוצבת על גוף שנע במרחב והפעלתה מתבצעת תוך כדי תנועה;

 

 

"קצין מוסמך" - לעניין הצבת מצלמות נייחות והפעלתן וכן קביעת מתווה הפעלת מצלמות ניידות– קצין בדרגת תת ניצב;

 

 

לעניין הצבת  מצלמות נפרשות והפעלתן – קצין בדרגת ניצב-משנה;

 

 

"שימוש" – אחזור מידע, עיבודו או בדיקת תמונה וזיהוי אובייקט באמצעות יכולות ייחודיות המאפיינות מערכת צילום מיוחדת המנויה בתוספת הרביעית בזמן אמת או בדיעבד.

הרשאה לסוגי מערכות צילום מיוחדות

10ב.

משטרת ישראל רשאית להציב, להפעיל ולהשתמש במערכת צילום מיוחדת המנויה בתוספת הרביעית בהתאם להוראות פרק זה ובלבד שנקבעו תקנות כאמור בסעיף 10יב; השר, בהתייעצות עם שר המשפטים, רשאי לתקן את התוספת הרביעית.

פרטים בתוספת הרביעית אינם טעונים פרסום ברשומות.

תכליות להצבה והפעלה

10ג.

הצבה והפעלה של מערכת צילום מיוחדת, נייחת, נפרשת או ניידת, תהא רק לצורך התכליות המפורטות להלן:

 

 

(א)   

מניעה או סיכול של עבירות שעלולות לסכן את שלומו או בטחונו של אדם, את שלום הציבור או את בטחון המדינה;

 

 

(ב)  

חקירת דפוסי פשיעה בעבירות מסוג פשע, וכן גילוי עבירות מסוג פשע ומבצעיהן;

 

 

(ג)   

מניעת פגיעה חמורה בביטחון הנפש או הרכוש, מצב שבו יש חשש ממשי לפגיעה כאמור;

 

 

(ד)  

איתור אדם נעדר או שיש חשש לשלומו;

 

 

(ה)   

אכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה ממקומות ציבוריים;

תנאים להצבה והפעלה

10ד.

הצבה והפעלה של מערכת צילום מיוחדת המנויה בתוספת, נייחת, נפרשת או ניידת, תעשה באופן הבא:

 

 

(א)   

מערכת צילום מיוחדת תוצב, תכוון ותופעל כך שיצולם המרחב הציבורי בלבד ולא רשות היחיד. ואולם ביחס למערכת צילום מיוחדת שהיא מצלמה ניידת יחול האמור ככל הניתן;

 

 

(ב)  

הצבה והפעלה של מערכת צילום מיוחדת לפי פרק זה, יעשו באופן שאין בו כדי לפגוע, במידה העולה על הנדרש, בפרטיותו של אדם;

 

 

(ג)   

הצבה והפעלה של מצלמות נייחות ומצלמות נפרשות תעשה באישור קצין מוסמך על בסיס תשתית עובדתית ממנה עולה הצורך בהצבה והפעלה של מצלמות נייחות ונפרשות. הצבת מצלמות נייחות והפעלתן תבחן מידי שלוש שנים ביחס לצורך בהצבתן ובהפעלתן וביחס לעמידתן בהוראות סעיף  זה;

 

 

(ד)  

קביעת מתווה הפעלה של מצלמות ניידות תאושר על ידי קצין מוסמך ותבחן על ידו לפחות אחת לשלוש שנים. על מתווה ההפעלה יחולו הוראות סעיפים קטנים (א), (ב) ו-(ה)(2);

 

 

(ה)

(1) מערכות צילום מיוחדות נייחות ונפרשות שיוצבו לפי סעיף זה יוצבו בדרך שתהיה גלויה לעין, אלא אם קבע הקצין המוסמך כי נסיבות העניין מצדיקות הצבת המצלמות בדרך שאינה גלויה לעין;

 

 

 

(2) הקצין המוסמך ייתן דעתו באשר לאפשרות ליידע את הציבור על הצבת מצלמות באמצעות שילוט מתאים ככל שאין בכך כדי לפגוע בתכליות האמורות בסעיף 10ג.

חיסיון מידע שנאגר ממערכות צילום מיוחדות

10ה.

מידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת יהיה חסוי, לא יימסר ולא ייעשה בו שימוש אלא לפי הוראות פרק זה.

תנאים לשימוש

10ו.

משטרת ישראל תהא רשאית לעשות שימוש במידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת המנויה בתוספת הרביעית ובלבד שמתקיימים כל התנאים הבאים:

 

 

(א)   

לא יעשה שימוש במידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת אלא על פי נהלי משטרת ישראל לשם התכליות המפורטות בסעיף 10ג ולשם המטרות המפורטות להלן:

 

 

 

(1)  

הצלת חיי אדם או הגנה עליהם;

 

 

 

(2)  

גילוי עבירות עוון ופשע, חקירתן או מניעתן;

 

 

 

(3)  

גילוי עבריינים והעמדתם לדין;

 

 

 

(4)  

חילוט רכוש על פי דין;

 

 

 

(5)  

אכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה ממקומות ציבוריים.

 

 

(ב)  

משטרת ישראל תהא רשאית לעשות שימוש במידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת לצורך מחקר בקשר לתפקידים האמורים בסעיפים 3 ו-5 לפקודה זו ובלבד שהמידע מהמאגר המועבר לצורך המחקר אינו כולל פרטים מזהים; מחקר כאמור יאושר בידי קצין משטרה בדרגת ניצב משנה ומעלה שהמפקח הכללי הסמיכו לעניין זה.

 

 

(ג)   

שמירת המידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת תעשה בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש לא מורשה במידע, שיבושו, חשיפתו או העתקתו בלא רשות כדין.

 

 

(ד)  

מידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת ישמר אך לתקופה הנדרשת לשמן של מטרות הצבת המצלמות, בשים לב למידע הנוגע לתכליות המנויות בסעיף 10ג, לסוג מערכות הצילום המיוחדות כפי שנקבעו בתוספת הרביעית, לאופן הצבת המצלמות ולמיקומן. תקופת שמירת המידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת לפי פרק זה תיקבע בתקנות.

 

 

(ה)   

שימוש במידע שנאגר ממערכת צילום מיוחדת לפי פרק זה, יעשה באופן שאין בו כדי לפגוע, במידה העולה על הנדרש, בפרטיותו של אדם.

שימוש במידע ממערכות צילום שאינן מערכות צילום מיוחדות

10ז.

מבלי לגרוע מסמכות המשטרה לפי כל דין, שימוש כהגדרתו בפרק זה במידע שמקורו במערכות צילום שאינן מערכות צילום מיוחדות יעשה לשם התכליות הקבועות בסעיפים 10ג ו-10ו. 

מסירת מידע לגוף ציבורי

10ח.

(א)  משטרת ישראל רשאית למסור מידע לגוף ציבורי לפי דרישתו בהתקיים התנאים הבאים:

 

 

(1)  

לצורך מילוי תפקידו;

 

 

(2)  

לשימושו למטרות המנויות בסעיף 10ג או למטרה של הגנה על ביטחון המדינה;

 

 

(ב) כן רשאית משטרת ישראל למסור מידע לגוף ציבורי אם מסירת המידע דרושה למשטרה לצורך המטרות המפורטות בסעיף 10ו(א). 

 

 

(ג)  על מידע שהועבר לפי סעיף זה יחולו הוראות פרק זה והתקנות מכוחו;. לא יימסר לגוף ציבורי מידע כאמור אלא אם כן נקבעו הנחיות או נהלים פנימיים לעניין השימוש במידע .

שמירת דינים לעניין חומר חקירה וראיות בהליך פלילי

10ט.

אין בהוראות פרק זה כדי לגרוע מהוראות לפי כל דין לרבות פקודות משטרת ישראל ופקודות הצבא, לעניין החזקה, שמירה, העמדה לעיון או כל שימוש אחר, בחומר חקירה כמשמעותו בסעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982,[8] או בראיות המוגשות, במסגרת ההליך הפלילי, לבית משפט או לבית דין צבאי.

סייג לתחולה על עיבוד סטטיסטי או מצטבר

10י.

הוראות פרק זה לא יחולו על הפקת מידע סטטיסטי ומצטבר ממידע שנאגר ממערכות צילום מיוחדות.

סייג לתחולה על שימוש לצורך תיעוד עבירות או לצורך חקירה

10יא.

אין באמור בפרק זה כדי לפגוע בסמכות המשטרה לפי כל דין לעשות שימוש במערכות צילום או במצלמות שאינן מערכות צילום מיוחדות או במידע שנאגר שלא תוך שימוש ביכולות המיוחדות של מערכות הצילום המיוחדות או להציב, להפעיל או להשתמש במערכות צילום מיוחדות לצורך אחד מאלה:

(א)  תיעוד של ביצוע עבירות בלבד ללא תיעוד של כלל העוברים בדרך;

(ב)  חקירה;

(ג)  הצבה, הפעלה או שימוש בכניסה למתקן המצוי בשימוש או המוחזק בידי המשטרה וזאת לצורך אבטחתו ולשם התכליות האמורות בסעיפים 10ג(א) או 10ג(ג) ובהתאם להחלטה שהתקבלה על ידי קצין מוסמך.                          לעניין סעיף זה יקבעו בנוהל הוראות מפורטות בדבר השימוש במידע לפי סעיף זה.

ביצוע ותקנות

10יב.

השר לביטחון הפנים, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, יקבע בתקנות הוראות בעניינים אלה, ורשאי הוא לקבוע הוראות שונות לסוגים שונים של מערכות בהתאם לאיזון הנדרש בין הפגיעה בפרטיות לאינטרס הציבורי; ואולם תקנות לעניין תנאי גישה והעברת מידע לצבא ההגנה לישראל יקבעו גם בהסכמת שר הביטחון:

 

 

(א)   

אמות מידה לקביעת מקום להצבת מערכות הצילום המיוחדות, לרבות הבחנה בין מערכות ניידות לנייחות;

 

 

(ב)  

שמירת המידע ואבטחתו;

 

 

(ג)   

כללים ותקופות לשמירה ולמחיקה של המידע שנשמר;

 

 

(ד)  

תנאי גישה למידע או העברתו;

 

 

(ה)   

יידוע הציבור בדבר הצבת המצלמות, בכפוף לאמור בסעיף 10ד(ה);

הוספת תוספת רביעית

2.  

אחרי התוספת השלישית לפקודה יבוא:

 

 

"תוספת רביעית

 

 

(פרק שני1)

 

 

(1) מערכת LPR – License Plate Recognition

 

 

(2) מצלמות זיהוי פנים

הוראת מעבר

3.  

עד לקביעת תקנות כאמור בסעיף 10יב לפקודה לעניין מערכת LPR, תמשיך המשטרה לעשות שימוש במערכת LPR באופן בו נעשה שימוש במערכת כאמור עובר לקביעת התקנות. מצלמות שפעלו עובר לכניסתו של החוק לתוקף ועומדות בתנאים להצבה ולהפעלה של מצלמות הקבועים בפרק זה, יראו אותן כאילו הוצבו והופעלו מתוקף חוק זה.

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

מטרת חוק זה היא להסדיר היבטים מסוימים של הצבה ושימוש של מערכות צילום מיוחדות במרחב הציבורי על ידי משטרת ישראל.

שימוש במערכות צילום מיוחדות,  נעשה בסמכות שכן הפעלתה נועדה לאפשר למשטרת ישראל לבצע את ליבת התפקידים והמשימות המוטלים עליה מכוח סעיפים 3 ו-5 לפקודת המשטרה [נוסח חדש], תשל"א-1971 (להלן: "פקודת המשטרה"), היינו לעסוק ב"...מניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים, ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש" ומהחובה המוטלת על משטרת ישראל לחקור עבירות פליליות מכוח הוראות חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982 ובשים לב להוראות סעיף 19 לחוק הגנת הפרטיות. לאור ההיבטים הרבים והמורכבים הנלווים לשימוש במערכות צילום מיוחדות והיקף המידע שנאגר בהן, מוצע לקבוע בחקיקה הסדרים בדבר תכליות ההצבה, וההפעלה של מערכות אלה וכן השימוש בתוצריהן.

ההסדרים המוצעים בתזכיר החוק משקפים איזון ראוי בין ההגנה על הפרטיות לבין האינטרס הציבורי במניעת עבירות, גילוין, איתור מבצעיהן והבאתם לדין, ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש. 

התיקון המוצע נועד להסדיר מסגרת כללית לשימוש בסוגים שונים של מצלמות מיוחדות, כאשר ההסדרים הפרטניים המותאמים לכל סוג מצלמות ייקבעו בתקנות, זאת, על מנת להתאים את ההסדרה החוקית לסוגי המצלמות השונים בשים לב למאפיינים השונים של המערכות השונות.

 

סעיף 10א – הגדרות

הגדרת "גוף ציבורי" - מוצע כי רשימת הגופים הנמנים בסעיף זה, וכן  גופים אחרים ששר המשפטים יכריז עליהם בצו באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ככאלו, יוגדרו כ"גוף ציבורי" לצורך קבלת מידע לפי סעיף 10ח.

הגדרת "מערכת צילום מיוחדת" – מוצע לייחד את ההסדר למערכות להן מאפיינים טכנולוגיים ייחודים המאפשרים, באמצעות עיבוד אוטומטי, זיהוי חד ערכי בזמן אמת של אדם או של חפץ שבאמצעותם ניתן להתחקות או לבלוש אחר אדם באופן החורג מצפייה בתיעוד רגיל.

מוצע לייחד הגדרות הנגזרות מדרכי ההצבה השונות של מצלמות שהן חלק ממערכת צילום מיוחדת, תוך הבחנה בין מצלמה נייחת המוצבת במיקום קבוע לפרק זמן העולה על 3 חודשים, מצלמה נפרשת – המוצבת באופן ארעי לפרק זמן של עד 3 חודשים ומצלמה ניידת – המוצבת על גוף שנע במרחב, כדוג' רכב.

הגדרת "קצין מוסמך" – מוצע לקבוע כי הגורם שיהיה מוסמך לאשר הצבתן של מצלמות נייחות, שהן חלק ממערכת צילום מיוחדת וכן לאשר את מתווה ההפעלה של מצלמות ניידות שהן חלק ממערכת צילום מיוחדת, יהיה קצין משטרה בדרגת תת-ניצב. הגורם שיוסמך לאשר הצבתן של מצלמות נפרסות שהן חלק ממערכת צילום מיוחדת, שהצבתן כאמור ארעית, לפרק זמן שלא יעלה על 3 חודשים, יהיה קצין משטרה בדרגת ניצב משנה.

הגדרת "שימוש" – על מנת להבחין בין שימוש רגיל בתוצרי צילום שאינו מאופיין ברגישות מיוחדת ואינו דורש הסדרה מיוחדת בחוק, לבין שימוש הכולל את היכולות המייחדות מערכות צילום מיוחדות, מוצע להגדיר "שימוש" כאחזור או עיבוד מידע ובדיקת תמונה וזיהוי אובייקט, כשאלה נעשים באמצעות יכולות ייחודיות המאפיינות מערכת צילום מיוחדת המפורטת בתוספת הרביעית לפקודה. יובהר כי אין בהגדרת שימוש כאמור או בהוראות תיקון זה ביחס לשימושים המותרים, כדי לגרוע מסמכויות המשטרה על פי כל דין, ובכלל זה הוראות חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי).

 

סעיף 10ב – מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תהיה רשאית להציב ולהפעיל רק מערכות צילום מיוחדות שנקבעו בתוספת הרביעית לפקודה, כפי שקבע השר לביטחון הפנים בהתייעצות עם שר המשפטים, לפי ההסדרים הקבועים בחוק ובכפוף לקביעת תקנות כאמור בסעיף 10יב. פרטים בתוספת הרביעית אינם טעונים פרסום ברשומות, על מנת לשמור על חסיון האמצעים והמערכות.

יובהר כי ההסדר המבוקש הינו הסדר החל על משטרת ישראל, בעוד  סמכותם של גורמים אחרים לעשות שימוש במצלמות מיוחדות ואופן השימוש על ידי גורמים אלו תבחן בהתאם לדין החל עליהם.

 

סעיף 10ג – נוכח הפגיעה בפרטיות הגלומה בעצם השימוש במערכות צילום מיוחדות, ועל מנת להבטיח כי יינתן משקל לשמירה על הזכות לפרטיות אל מול האינטרס הציבורי בשיפור יכולותיה של המשטרה לבצע את תפקידיה במניעת עבירות וגילוין, איתור עבריינים והבאתם לדין ובשמירה על בטחון הנפש והרכוש, מוצע להגדיר באופן מצומצם את התכליות שלשמן רשאית המשטרה להציב ולהפעיל מערכות צילום מיוחדות ולקבוע כי מערכת צילום מיוחדת תוצב ותופעל רק לתכליות שלהלן:  לשם מניעת עבירות שעלולות לסכן את שלומו או בטחונו של אדם, את שלום הציבור או את בטחון המדינה; לשם חקירת דפוסי פשיעה עבירות פשע; גילוי עבירות מסוג פשע וגילוי מבצעיהן;  למנוע פגיעה חמורה בביטחון הנפש או הרכוש כאשר יש חשש ממשי לפגיעה כאמור; לאיתור נעדר או לאיתור אדם שיש חשש לשלומו וכן לצורך אכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה ממקומות ציבוריים.

 

סעיף 10ד – בסעיף זה מוצע לקבוע את התנאים להצבה ולהפעלה של מערכות צילום מיוחדות, בהתאם לתפקידי משטרת ישראל ובשים לב לאיזון הראוי שבין פגיעה אפשרית בפרטיות לבין השמירה על שלום הציבור ובטחונו. מוצע לקבוע כי ככלל הצבת מצלמות תעשה באופן שיצולם רק מרחב ציבורי ולא שטח פרטי תוך סייג שבמצלמות ניידות, אשר מטבען, מיקומן משתנה יחול האמור ככל הניתן. במטרה להביא את השיקול של צמצום הפגיעה בפרטיות לכל שלב בקבלת ההחלטות הנוגע להצבה ולהפעלה של המצלמות מוצע לקבוע כי ההצבה וההפעלה של מערכת צילום מיוחדת תעשה באופן שלא יפגע בפרטיות אדם במידה העולה על הנדרש לשם השגת התכלית לשמה מוצבת ומופעלת המצלמה. עוד לתכלית זו מוצע לקבוע כי קצין מוסמך כהגדרתו בסעיף 10א לחוק יידרש לאשר הצבת מצלמות נייחות ונפרשות בהתאם לתשתית עובדתית ממנה עולה צורך לשם מימוש התכליות הקבועות בסעיף 10ג. אישור כאמור ייבחן מדי שלוש שנים במטרה לוודא שעדיין יש הצדקה להצבת המצלמות ולהפעלתן. באשר למצלמות ניידות, מאחר שאינן מוצבות במקום קבוע ולא ניתן לצפות מראש את המקומות בהן ישהו, מוצע לקבוע כי ייקבע מתווה להפעלתן, בשים לב לתכליות המפורטות בסעיף 10ג, שיאושר על ידי קצין מוסמך לפחות אחת לשלוש שנים. קביעת מתווה ההפעלה תיעשה אף היא באופן שלא יפגע בפרטיות במידה העולה על הנדרש.

ככלל, מערכות צילום מיוחדות נייחות ונפרשות יוצבו באופן הגלוי לעין, אלא אם קבע קצין מוסמך כי הנסיבות מצדיקות הצבתן בדרך שאינה גלויה לעין. בנוסף, קצין מוסמך ייתן דעתו לגבי האפשרות ליידע את הציבור על הצבת מצלמות באמצעות שילוט מתאים ובתנאי שלא יהיה בכך כדי לפגוע במטרות הצבת המצלמות. מכל מקום, היידוע הנדרש אינו מחייב את פירוט סוג המצלמה ואת זהות הגורם המצלם.

 

סעיף 10ה – מוצע לקבוע חיסיון על המידע הנאגר באמצעות מערכות צילום מיוחדות ולהתיר את השימוש בו ואת מסירתו רק בהתאם לתנאים ולהוראות הקבועים בפרק זה.

 

סעיף 10ו – מוצע להכפיף גם את אופן השימוש במידע שנאסף ממצלמות מיוחדות לעקרון שלא לפגוע בפרטיות במידה העולה על הנדרש. ביתר פירוט, סעיף זה מציע להסדיר את אופן השימוש במידע שנאסף ממערכות צילום מיוחדות כמפורט להלן: מוצע לקבוע כי השימוש במידע יעשה לשם התכליות הקבועות בסעיף 10ג ולשם המטרות המנויות בסעיף: הצלה והגנה על חיי אדם; גילוי עבירות עוון ופשע, חקירתן או מניעתן; גילוי עבריינים והעמדתם לדין; חילוט רכוש על פי דין ואכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה ממקומות ציבוריים. כן מוצע לחייב את המשטרה לקבוע נהלים לעניין השימוש במידע. על אף שמדובר בשימוש רחב מעילות ההצבה המקוריות הוחלט שאין מקום להגביל את המשטרה בשימוש בראיות שנאספו על ידה מכוח סמכות על פי דין, בדומה למצב החוקי הקיים בדברי חקיקה אחרים, אף ביחס למידע שהוא רגיש יותר.

מעבר לאמור, מוצע לאפשר למשטרה לעשות שימוש במידע לצורך מחקר בקשר לתפקידי המשטרה המנויים בסעיפים 3 ו-5 לפקודת המשטרה ובתנאי שהמידע אינו כולל פרטים מזוהים ושהוא אושר על ידי קצין משטרה בדרגת ניצב משנה ומעלה שהוסמך לכך על ידי מפכ"ל המשטרה.

באשר לשמירת המידע מוצע לקבוע כי היא תיעשה בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש לא מורשה במידע, שיבושו, חשיפתו או העתקתו בלא רשות כדין.  בהתאם לעקרונות כלליים בדיני הגנת הפרטיות מוצע לקבוע כי תקופות שמירת המידע, אשר ייקבעו בתקנות, יוגבלו רק לפרק הזמן הנדרש להשגת המטרות לשמן הן הוצבו ובשים לב לשיקולים הבאים: א. האם המידע המצולם קשור לביצוע עבירה או לאיתור נעדר או שמדובר בעוברי דרך שנקלטו באקראי. ב. סוג מערכת הצילום המיוחדת בהתאם לסוגים שאושרו לשימוש והמנויים בתוספת הרביעית - האם מדובר במערכת צילום המזהה לוחיות רישוי של רכבים, זיהוי ביומטרי של בני אדם וכו'. ג. האם מדובר במידע ממצלמות נייחות, נפרשות או ניידות. ד. מיקומן של המצלמות עשוי להשפיע על משך השמירה – כך למשל, במקומות בהם הפגיעה בפרטיות גדולה יותר יישמר המידע לפרק זמן קצר יותר בעוד במקומות בהם אדם צפוי להידרש להזדהות, כגון במעברי גבול, ניתן יהיה לשמור את המידע לפרקי זמן ארוכים יותר.

 

סעיף 10ז – מוצע לקבוע כי מידע שנאסף ממצלמות שאינן מיוחדות אשר המשטרה מבקשת לעשות בו שימוש, כהגדרתו בסעיף ההגדרות, קרי, תוך שימוש ביכולות ייחודיות המאפיינות את מערכות הצילום המיוחדות, יעשה לתכליות הקבועות בסעיפים 10ג ו-10ו(א) יובהר כי אין באמור כדי לגרוע מסמכויותיה של המשטרה על פי כל דין, ובכלל זה הוראות חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי).

 

סעיף 10ח – מוצע להסדיר את אופן העברת מידע שנאסף ממערכות צילום מיוחדות לידי גופים ציבוריים, כפי שהוגדרו בסעיף 10א. מוצע לאפשר את העברת המידע לגוף הציבורי בשני מצבים: א. על פי דרישתו של הגוף הציבורי, לצורך מילוי תפקידו ובלבד שהמידע נדרש לצורך התכלית המנויות בסעיף 10ג או לצורך הגנה על בטחון המדינה. ב. אם מסירת המידע לגוף הציבורי דרושה למשטרה לצורך התכליות המפורטות בסעיף 10ו(א). כן מוצע לקבוע כי על כל מידע שיועבר לגוף ציבורי יחולו הוראות הפרק והתקנות מכוחו וכי גוף ציבורי המבקש לקבל מידע יקבע הנחיות או נהלים פנימיים לעניין השימוש במידע.

 

סעיף 10ט – מוצע להבהיר כי אין בהוראות הקבועות בפרק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין לעניין החזקה, שמירה, העמדה לעיון או כל שימוש אחר בחומר חקירה. הבהרה זו נדרשת על מנת להדגיש כי על מידע שנאסף ממצלמות מיוחדות ושנעשה בו שימוש לצורך חקירה קונקרטית יחולו הוראות הדין החלות על חומרי חקירה לרבות ההסדרים הספציפיים שהוחלו בחוקים, הוראות ונהלים שונים ולא יחולו ההסדרים המיוחדים הקבועים בפרק זה.

 

סעיף 10י – מאחר שהתממת המידע מאיינת את הפגיעה בפרטיות, מוצע להבהיר כי ההוראות המיוחדות הקבועות בפרק זה לא יחולו על מידע סטטיסטי ומצטבר שהופק ממערכות הצילום המיוחדות.

 

סעיף 10יא – מוצע להבהיר כי הוראות פרק זה אינן פוגעות בסמכויות המשטרה העומדות לה ממקורות אחרים: א. לעשות שימוש במצלמות או במערכות צילום שאינן מערכות צילום מיוחדות; ב. לעשות שימוש במידע שנאגר ממערכות צילום מיוחדות וזאת מבלי שנעשה שימוש ביכולות המיוחדות של מערכת הצילום; ג. הצבת, הפעלת או שימוש במערכות צילום מיוחדות לצורך חקירה ספציפית; ד. שימוש במערכות צילום מיוחדות לצורך תיעוד ביצוע עבירות מבלי שנעשה תיעוד של כלל העוברים בדרך, דוגמת מצלמות מהירות המצלמות רק את מבצעי העבירה; ה. הצבה, הפעלה או שימוש של מערכות צילום מיוחדות בכניסה למתקן אשר מוחזק בידי המשטרה או נמצא בשימוש על ידה לצורך אבטחתו ולשם התכליות האמורות בסעיפים 10ג(א) או 10ג(ג) ובהתאם להחלטה שהתקבלה על ידי קצין מוסמך. כך לדוגמא ניתן יהיה להתקין בכניסה לחניון תחנת משטרה מערכת LPR לזיהוי לוחיות הרכבים הנכנסים. לעניין סעיף זה יקבעו בנוהל הוראות מפורטות בדבר השימוש במידע לפי סעיף זה.

 

סעיף 10יב – מוצע לקבוע כי תקנות לשם יישום ההוראות הקבועות בפרק זה ייקבעו על ידי השר לביטחון הפנים בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. השר לביטחון הפנים יהיה רשאי לקבוע הוראות שונות בקשר לסוגים שונים של מערכות צילום מיוחדות תוך שימת לב לאיזון הנדרש בין הפגיעה בפרטיות לאינטרס הציבורי.

עוד מוצע לקבוע כי תקנות בעניין העברת מידע ותנאי גישה לגופים ציבוריים בצה"ל יקבעו גם בהסכמת שר הביטחון. 

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] תשל"א מס' 17 מיום 11.3.1971 עמ' 390.

[2] ס"ח תשמ"ב מס' 1043 מיום 1.3.1982 עמ' 43

[3] ס"ח תשמ"א מס' 1011 מיום 11.3.1981 עמ' 128

[4] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 17, עמ' 390; ס"ח התשע"ז, עמ' 1141.

[5] ס"ח תשס"ו מס' 2050 מיום 3.1.2006 עמ' 234.

[6] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 21, מיום 20.10.1971 עמ' 459.

[7] ס"ח התשכ"ט מס' 575, עמ' 259.

[8] ס"ח התשע"ו מס' 2571, עמ' 1140.