תקנות הטיס (מכוני בדק)(תיקון), התשפ"א-2021.
מטרת התיקון המוצע היא התאמת תקנות הטיס (מכוני בדק), התשע"ג-2013 (להלן - התקנות העיקריות), שעניינן התנאים וההליכים לרישוי מכון בדק והחובות החלות על בעל הרישיון בהפעלת מכון בדק, לתיקון מספר 106 לנספח 8 לאמנה, במטרה להבטיח הלימה מתמשכת של התקנות העיקריות להוראות הישימות לפי האמנה.
מצ"ב קישור לפרסום באתר רשות התעופה האזרחית במירשתת ובו, גם דוח הערכת השפעות האסדרה (RIA) שנערך לטובת העניין.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), בעניינים שלגביהם אני מוסמך להתקין תקנות לפי סעיפים 24, 46(א), 47 ו- 168 לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב), אני מתקינה תקנות אלה: |
||||
|
תיקון תקנה 4
|
1. |
בתקנות הטיס (מכוני בדק), התשע"ג-2013[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 4(1)(ב), בתחילתה יבוא "כתובת". |
||||
|
תיקון תקנה 14 |
2. |
בתקנה 14 לתקנות העיקריות - |
||||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ה), במקום "לעובדי מכון הבדק" יבוא "לכל מי שלו הפיץ את הקובץ כאמור"; |
|||
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ו), אחרי פסקה (1) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(1א) נוהל לעניין הטמעת שינוי במכון הבדק כהגדרתו בתקנה 10(א);". |
|||
|
תיקון תקנה 36
|
3. |
בתקנה 36(א) לתקנות העיקריות, במקום הסיפה המתחילה במילים "באופן המגן עליהם מפני פגיעה" יבוא "באופן המבטיח את קריאותם, ביטחונם ושלמותם, ובכלל זה הגנתם מפני נזקי אש, מים או גניבה." |
||||
|
תיקון תקנה 38 |
4. |
בתקנה 38(ד)(1) לתקנות העיקריות - |
||||
|
|
|
|
(1) בפסקת משנה (ה) - |
|||
|
|
|
|
|
(א) במקום "חתימת" יבוא "שם"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסופה יבוא "וחתימתו"; |
||
|
|
|
|
(2) אחרי פסקת משנה (ה) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(ו) שם מכון הבדק בו הושלמה פעולת הבדק." |
|||
|
הוספת תקנה 43א |
5. |
אחרי תקנה 43 לתקנות העיקריות יבוא: |
||||
|
|
|
"תקנות שהותקנו לפי סעיף 166 לחוק |
43א. |
(א) תקנות 14(ו)(1א) ו- 38(ד)(1)(ו) הותקנו לפי סעיף 166 לחוק. |
||
|
|
|
|
|
(ב) יראו את תקנות 14(ה), 36(א) ו- 38(ד)(1)(ה) כאילו הותקנו לפי סעיף 166 לחוק. |
||
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה, שישה חודשים מיום פרסומן. |
||||
___ ב________ התשפ"א (___ ב________ 2021)
(חמ 3-4258)
__________________
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
התיקון המוצע בתקנות העיקריות נובע מתיקון מספר 106 לנספח 8 לאמנה עליה חתומה מדינת ישראל. עיקר השינוי נובע מהעברת הסטנדרטים באמנה מנספח 6 לנספח 8 לאמנה. נספח 6 לאמנה מסדיר את הסטנדרטים הבין לאומיים להפעלת כלי טיס וכן את כללי ההפעלה של מכון בדק. בשנת 2018, במסגרת State Letter 19/2018 של ארגון התעופה הבין-לאומי (ICAO), הוחלט להעביר את התקנות המסדירות את כללי ההפעלה של מכון הבדק לנספח 8 לאמנה, המסדיר את נושא הכשירות האווירית הנמשכת של כלי טיס. מעבר זה בין "אכסניות" חוקיות שימש את ארגון ה-ICAO לביצוע מספר שינויים פעוטים, שנועדו לדייק את הסטנדרטים הנוגעים למכוני בדק, לדייק ולשפר אותם. התיקון המוצע נועד להתאים בין הסטנדרטים החדשים לדין הישראלי הנוגע למכוני בדק.
הסמכות לקבוע את התקנות
כפי שפורט לעיל, תקנות אלה מטרתן להתאים את דיני הטיס בישראל להוראות נספח 8.
לפיכך מבוקש לקבוע את התקנות לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק).
יצוין כי לפי הוראות סעיף 166(ד) לחוק, אין ענישה פלילית על הוראות שנקבעו לפיו.
סעיף 166 לחוק, שכותרתו "תקנות להחלת אמות מידה, נהלים או הליכים לפי סעיף 37 לאמנה", קובע:
"(א) השר רשאי לקבוע הוראות לשם החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה, והכל בסייגים או בלא סייגים.
(ב) תקנות לפי סעיף זה לעניין יירוט או הגנה וזיהוי של כלי טיס, וכן תקנות כאמור העשויות להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, יותקנו בהסכמת שר הביטחון.
(ג) לא יתקין השר תקנות לפי סעיף זה, אלא באותם עניינים שלגביהם הוא מוסמך לעשות כן לפי הוראות אחרות בחוק זה ובהתאם לסמכות הנתונה לו לפי אותן הוראות, וכל עוד בהתאם לאמור באותן הוראות, התקנות לפיהן אינן טעונות אישור של הוועדה לפי חוק זה.
(ד) לא תהיה ענישה פלילית על הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף זה."
לעניין סעיף קטן (א): "אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה" כוללים, בין השאר, את הסטנדרטים וההמלצות שנקבעו בנספחי האמנה.
הואיל והתיקונים המוצעים לעיל באים ליישם את הוראות נספח 8 לאמנה, הרי שמדובר בתקנות שעניינן "החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה...".
לעניין סעיף קטן (ב): התיקונים המוצעים אינם עוסקים ביירוט או הגנה וזיהוי של כלי טיס, ואינם עשויים להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, ומשכך אינם טעונים את הסכמת שר הביטחון.
לעניין סעיף קטן (ג): הסמכות להתקין תקנות בעניינים הכלולים בתיקונים המוצעים קבועה, בין היתר, בסעיפים 24 ["תקנות לעניין רישיונות הפעלה אווירית ובעלי רישיונות"], 46 ["חובות, הגבלות ותנאים החלים על בעל רישיון"], 47 ["תקנות לעניין רישיונות"] ו- 168 ["ביצוע ותקנות"] לחוק.
הוראות סעיפים 24, 46, 47 ו- 168 לחוק לעניין זה אינן דורשות את אישור ועדת הכלכלה להתקנת תקנות לפיהם. כמו-כן, מהוראת סעיף 166(ד) לחוק נובע כי תקנות שנקבעו מכוח סעיף 166 כאמור אינן טעונות אישור ועדה מוועדות הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.
עוד יצוין כי לפי סעיף 148(14) לחוק, העיצום הכספי בגין הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף 166 לחוק הוא 25% מהסכום הבסיסי. משמע, האכיפה של הוראות שנקבעו לפי סעיף 166 מוגבלת ביחס להוראות באותם עניינים שמותקנות שלא לפי סעיף 166 לחוק.
לפיכך, מבוקש לקבוע את התקנות המוצעות לפי סמכות השר בסעיף 166 לחוק.
התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית לשר התחבורה ובכך מתמלא גם התנאי הקבוע בסעיף 168(ב) לחוק.
לתקנה 1 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 4"
תקנה 4 לתקנות העיקריות קובעת את מבנה הרישיון ופרטיו.
העמוד הראשון של הרישיון מפרט שורת פריטי יסוד שצריכים להיות גלויים על פני הרישיון ונגישים לכל דורש, כמפורט בתקנה (תקנת משנה (1)). מוצע לעדכן את הפרטים המפורטים בעמוד הראשון לרישיון מכון הבדק בהתאם לרשימה המפורטת בסעיף 6.2.3 בנספח 8 לאמנה. במקרה דנן מדובר רק בהבהרה של הטקסט כך שיהיה ברור שמדובר בכתובת מקום העסקים העיקרי של מכון הבדק.
לתקנה 2 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 14"
תקנה 14 לתקנות העיקריות קובעת את תכולתו של קובץ נהלי מכון הבדק (המכונה בלע"ז MPM – Maintenance Procedure Manual).
קובץ זה הוא הקובץ המרכזי הכולל את כל נהלי תפעול מכון הבדק, שיטות העבודה שלו, שגרות הפעולה שלו, רשימת בעלי התפקידים, הנהלים השונים המחייבים את המכון בתחומי הפעילות השונים שלו ועוד.
מוצע לתקן את תקנה 14(ה), בהלימה לסעיף 6.3.3 לנספח 8 לאמנה, כך שעדכונים בקובץ הנהלים יופצו לכל אדם או ארגון להם מופץ הקובץ כאמור. זאת בניגוד להפצת הנהלים לעובדי המכון בלבד, כפי שכתוב כיום. קיימת חשיבות רבה לכך שכל אדם או ארגון שבעל הרישיון הפיץ אליהם את הקובץ יעודכנו על שינויים בו ויפעלו על פי הנהלים העדכניים ביותר בלבד (לתקנה 2(1) לתיקון המוצע).
עוד מבוקש להוסיף לתקנה 14(ו) תקנת משנה חדשה, "(1א)" מספרה, בהלימה לסעיף 6.3.1(m) בנספח 8 לאמנה.
תוספת זו היא תוספת של נוהל לקובץ הנהלים שיוודא כי למכון הבדק קיים נוהל שמסדיר את שיטת הטמעת השינויים שעשויים להשפיע על ההגדרים שלו או על רשימת היכולות שלו. נוהל זה יבטיח כי למכון הבדק קיימת שיטה להטמיע שינויים אלו באופן שיבטיח כי יעמדו בחובות המוטלות על המכון בתקנה 10 ("שינויים במכון בדק") בצורה הטובה ביותר (לתקנה 2(2) לתיקון המוצע).
לתקנה 3 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 36"
תקנה 36 לתקנות העיקריות קובעת הוראות נוספות לאלו שנקבעו בתקנה 35 לגבי רישומים ושמירתם.
תקנה זו קובעת כי על בעל הרישיון לשמור כל תיעוד ורישום שעליו לערוך או לקיים לפי התקנות העיקריות באופן המגן עליהם מפני גורמים שונים היכולים לפגוע בהם כמפורט בתקנת משנה (א).
מוצע לתקן את תקנה 36(א) לתקנות העיקריות בהלימה לסעיף 6.7.3, כך שתחול על בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק חובה לשמור תיעודים ורישומים באופן שיבטיח את שלמותם, ביטחונם ושיישמרו במצב קריא. בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק הוא יקבע באיזו דרך תתבצע השמירה, אך ניתן להיעזר ב-Doc 9760 של ה-ICAO, בו ניתן פירוט למגוון דרכים בהם ניתן לשמור על תיעודים ורישומים.
מהות השינוי נועדה להבהיר שלא מדובר רק בהגנה מפני פגיעה פיזית, אלא שעל בעל הרישיון לשמור עליהם כך שיהיו קריאים, בטוחים ושלמים ובכך תובטח היכולת לעשות בהם שימוש בעתיד במידת הצורך (לתקנה 3 לתיקון המוצע).
לתקנה 4 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 38"
תקנה 38 לתקנות העיקריות קובעת הוראות לעניין תעודת אחזקה ושחרור (בלע"ז Maintenance Release).
תעודת אחזקה ושחרור היא למעשה המסמך המאשר את השלמתה המוצלחת של פעולת בדק בפריט.
תקנת משנה (ד)(1) מפרטת את הפריטים הנכללים בתעודת אחזקה ושחרור.
מוצע לתקן את תקנה 38(ד)(1) בהלימה לסעיף 6.8.2 לנספח 8 לאמנה. התיקון המוצע מעדכן את הפרטים המופיעים בתעודת האחזקה והשחרור, ומוסיף את שמו של עובד מכון הבדק לחתימתו תיקון פסקת משנה (ה)) וכן את שם מכון הבדק בו בוצעה הפעולה (תיקון פסקת משנה (ו)).
שינוי זה ישפר את השקיפות והבהירות של אופן פעולת מכון הבדק, בכך שיבהיר בדיוק מי ביצע את התיקון.
לתקנה 5 לתקנות המוצעות שעניינה: " הוספת תקנה 43א"
סעיף 166 לחוק, לפיו מבוקש לקבוע את התיקון המוצע, קובע, בין היתר, כך:
" (א) השר רשאי לקבוע הוראות לשם החלה או יישום, בישראל או לגבי כלי טיס ישראלי, של אמות מידה, נהלים או הליכים שארגון התעופה הבין-לאומי קבע או המליץ עליהם לפי סעיף 37 לאמנה, והכל בסייגים או בלא סייגים....
(ד) לא תהיה ענישה פלילית על הפרת הוראות שנקבעו לפי סעיף זה.".
סעיף 148(14) לחוק קובע עיצום כספי בגובה של 25% מהסכום הבסיסי לגבי: "מי שהפר הוראות שנקבעו לפי סעיף 166".
כך, לקביעת תקנות לפי סעיף 166 לחוק משמעות, בין היתר, בכל הנוגע לאופן ומידת אכיפתן.
אחת התקנות העיקריות לא נקבעו מלכתחילה לפי סעיף 166 לחוק קיים צורך בקביעת תקנה אחת לתוכה ייאספו באופן מסודר וברור תקנות שנקבעו לפי סעיף 166 לחוק, וזאת במטרה לייצר שקיפות ובהירות בכל הנוגע להשלכות החוקיות של הפרתן.
לפיכך מבוקש להוסיף תקנה חדשה, "43א" מספרה, שעניינה: "תקנות שהותקנו לפי סעיף 166 לחוק", בה יפורטו במרוכז אותן תקנות שנקבעו לפי סעיף 166 לחוק או שיש לראותן כאילו הותקנו לפי סעיף 166 לחוק.
הטעם להבחנה בין שתי הקבוצות היא שלא אחת בתקנה מסוימת או חלק מנה נעשה תיקון במסגרת הנוסח, כך שלא ניתן להבנות הבחנה בין חלקי הנוסח שנקבעו לפי סעיף 166 ולבין אלה שלא. לגבי תקנות כאלה או חלקיהן מבוקש לקבוע כי אחת חלק מהן מתוקן לפי סעיף 166 לחוק, אזי ייראו התקנה או החלק ממנה המתוקנים, כאילו נקבעו בשלמותם לפי סעיף 166 לחוק, אף זאת במטרה לכונן את הוודאות והבהירות המשפטיות הנדרשות.
לתקנה 6 לתקנות המוצעות שעניינה: "תחילה"
מוצע בזאת כי תחילת תוקפה של ההוראה תהיה שישה חודשים ממועד פרסומה, על מנת שתהיה לציבור בעלי העניין שהות להיערך כראוי לשינויים.
נוסח משולב4. רישיון מכון הבדק יכיל את כל אלה:
(1)בעמוד הראשון, ייכללו הפרטים המפורטים להלן:
(א) שם מכון הבדק;
(ב) כתובת מקום העסקים העיקרי של מכון הבדק;
(ג)מספר הרישיון;
(ד) תאריך הוצאת הרישיון;
(ה) שמו, חתימתו והגדרת תפקידו של נותן הרישיון;
(2)בשאר העמודים ייכללו פרטים אלה:
(א) מספר הרישיון, בכל עמוד;
(ב) פירוט ההגדרים של מכון הבדק, לרבות ההגדרים המוגבלים שברישיון;
(ג)פירוט אישורים שנתן המנהל למכון הבדק והגבלות שקבע לפעילותו;
(ד) תאריך קבלת כל הגדר או תאריך שינויו;
(ה) תנאים אחרים להפעלת מכון הבדק, שהתנה המנהל;
(ו)שמו, חתימתו והגדרת תפקידו של נותן הרישיון, בכל עמוד.
14.(א)לא יפעיל בעל רישיון מכון בדק ולא יפעלו עובדי מכון בדק אלא בהתאם לקובץ נוהלי מכון הבדק (Maintenance Organisation's Procedure Manual).
(ב)בעל רישיון יעמיד את קובץ נוהלי מכון הבדק לשימוש עובדי מכון הבדק ויוודא כי הם פועלים לפיו.
(ג) לא ישתמש בעל רישיון בקובץ נוהלי מכון הבדק ולא יעמידו לשימוש עובדי מכון הבדק, אלא אם כן קובץ הנהלים, וכל שינוי בו, אושר בידי המנהל; ואולם רשאי בעל רישיון לבצע שינויים קלים בקובץ נוהלי הבדק, אם הוא פועל לפי נוהל לפי תקנת משנה (ו)(41), שאישר המנהל.
(ד)בעל רישיון יחזיק את קובץ נוהלי מכון הבדק כך שקל יהיה לעדכנו, ינהיג שיטה שתאפשר לעובדי מכון הבדק לדעת מהי הגרסה המעודכנת ביותר של הקובץ ויציין על גבי כל עמוד את תאריך העדכון האחרון שלו.
(ה)בעל רישיון יעדכן את קובץ נוהלי מכון הבדק ככל הנדרש, ישמור אותו במצב מעודכן בכל עת, ויפיץ את העדכונים לכל מי שלו הפיץ את הקובץ כאמור.
(ו) קובץ נוהלי מכון הבדק יכלול, לכל הפחות, עניינים אלה:
(1) תיאור שטח מכון הבדק, כהגדרתו בתקנה 2(א)(2), המבנים והמיתקנים שבידי בעל הרישיון;
(1א) נוהל לעניין הטמעת שינוי במכון הבדק כהגדרתו בתקנה 10(א);
(2) נהלים לעניין פעילות מכון הבדק, שיבטיחו כי בעל הרישיון ימלא את החובות החלות עליו לפי תקנה 13 ובכלל זה –
(א) נוהל לעניין ביצוע פעולת בדק מחוץ לשטח מכון הבדק בעבור מפעיל אווירי ישראלי שאינו נמנה עם רשימת המפעילים האוויריים לפי תקנה 17(ו)(5), לרבות לעניין פעולות הבדק שהוא מבקש לבצע בכלי טיס של מפעיל כאמור ולעניין המקומות שבהם הוא מבקש לבצען;
(ב) נוהל לעניין סיווג פעולת בדק מסוימת כבת-ביצוע במסגרת תחזוקת קו, לרבות לעניין קביעת מאפייני פעולת הבדק, אופן ותנאי ביצועה, שיבטיח כי בעל הרישיון ימלא את החובות החלות עליו לפי תקנה 13(ד);
(3) נוהלי עבודה לביצוע כלל פעולות הבדק שמכון הבדק מורשה לבצע לצורך השלמת פעולת בדק בפריט הכלול ברשימת היכולת כאמור בתקנה 16;
(4) נוהל לעניין רשימת היכולת, שיבטיח כי בעל הרישיון ימלא את החובות החלות עליו לפי תקנה 16;
(5) נוהל להכללת פריט ברשימת היכולת, לפי תקנה 16(ה);
(6) נוהל לעניין קובץ המידע של מכון הבדק, שיבטיח כי בעל הרישיון ימלא את החובות החלות עליו לפי תקנה 17;
(7) ...
36.(א)בעל רישיון ישמור את התיעוד והרישומים לפי תקנות אלה, באופן המבטיח את קריאותם, ביטחונם ושלמותם, ובכלל זה הגנתם מפני נזקי אז, מים או גניבה.
(ב)הוחלפה או שונתה רשימת יכולת של בעל רישיון, ישמור בעל הרישיון את רשימת היכולת שהוחלפה או ששונתה כאמור, לתקופה של שנתיים מיום שאישר המנהל את ההחלפה או השינוי.
(ג) בעל רישיון ישמור הערכות שביצע כאמור בתקנה 16 במשך שנתיים מעת חתימתן.
38.(א)בעל רישיון ייתן תעודת אחזקה ושחרור לפריט שהוא השלים בו פעולת בדק לאחר שווידא כי –
(1) פעולת הבדק שבוצעה הושלמה לשביעות רצונו, לפי המידע התחזוקתי הישים ובהתאם לנוהלי מכון הבדק, כך שהפריט שמיש ועומד בכללי כושר אווירי;
(2) התקיימו הוראות תקנת משנה (ג).
(ב)לא תיחתם תעודת אחזקה ושחרור של פריט, אלא בידי עובד מכון בדק המוסמך לחתום על תעודת אחזקה ושחרור, כאמור בתקנה 20(ד).
(ג) לא יחתום עובד מכון בדק על תעודת אחזקה ושחרור, אלא אם כן התקיימו כל אלה:
(1) הוא בדק ומצא כי פעולת הבדק בפריט הושלמה, כאמור בתקנת משנה (א);
(2) בוצעו כל הרישומים כנדרש בתקנה 35.
(ד)תעודת אחזקה ושחרור –
(1) תיערך לפי טופס שהורה המנהל, ותכלול לכל הפחות את אלה:
(א) הצהרה חתומה בידי עובד מכון הבדק כי התקיים האמור בתקנת משנה (ג);
(ב) פירוט פעולת הבדק שבוצעה; לעניין זה יש לכלול בתעודה תיאור כללי של פעולת הבדק שבוצעה, בלא ציון מלא של כל השלבים שבוצעו, ובלבד שיש בתעודה הפניה לתיעוד המלא של העבודה שבוצעה;
(ג)הפניה למידע התחזוקתי שעל בסיסו בוצעה;
(ד) המועדים שבהם בוצעה פעולת הבדק, לרבות במונחים של שעות טיסה ומחזורי המראות ונחיתות, לפי העניין;
(ה) שם עובד מכון הבדק אשר בדק ומצא כי פעולת הבדק בפריט הושלמה, כאמור בתקנת משנה (א) וחתימתו;
(ו) שם מכון הבדק בו הושלמה פעולת הבדק.
(2) עותק ממנה ייתן בעל הרישיון למפעיל האווירי הנוגע בדבר.
(ה)על אף האמור בתקנת משנה (ד), תעודת אחזקה ושחרור לכלי טיס יכול שתהיה גם בדרך של רישום ביומן התחזוקה של כלי הטיס, אם בעל הרישיון הוסמך לכך בידי המפעיל האווירי של כלי הטיס, לפי נוהלי המפעיל האווירי האמור, והוראות תקנות משנה (א) עד (ד) יחולו, בשינויים המחויבים, על רישום כאמור; רישום מועד ביצוע פעולת הבדק במונחים של שעות טיסה, מחזורי המראות ונחיתות וכיוצא באלה ייעשה לפי נוהלי המפעיל האווירי; בעל הרישיון יתעד ברישומיו מתן תעודת אחזקה ושחרור כאמור.