כללי מועצת תאגיד השידור הישראלי (שידור פרסומות, הודעות חסות ותשדירים לשירות הציבור), התשפ"א-2021 1בתוקף סמכותה לפי סעיפים 69(ב), 70(ב), 71, 72(ד), 77 ו–78(ב) לחוק השידור הציבורי הישראלי, התשע"ד-2014 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם המנהל הכללי של תאגיד השידור הישראלי לעניין סעיף 7, פרק ג' למעט סימן ה', פרק ה' למעט סעיפים 45 עד 49, 57 ו–58, וסעיפים 63 ו-64 לכללים אלה, קובעת מועצת תאגיד השידור הישראלי כללים אלה: |
| 1. בכללים אלה - "שעת שידור" - 60 הדקות שבין שעה תמימה לשעה התמימה שלאחריה; "תוכנית" - כל תוכן שמשודר בטלוויזיה או ברדיו שמפעיל התאגיד, לרבות מישדרי ספורט ומישדרים בשידור חי, ולמעט קדימון או תשדירי פרסום; "תשדיר פרסום" - תשדיר לשירות הציבור, פרסומת או הודעת חסות. |
| 2. התאגיד ישדר תשדירי פרסום ברדיו ובטלוויזיה לפי כללים אלה ובהתאם לכל דין. |
| 3. התאגיד לא יפלה לרעה ולא יעדיף לטובה מפרסם, פרסומאי או חברת מדיה, בתהליך קבלתו או דחייתו לפרסום של תשדיר פרסום. |
| 5. לא ישודר תשדיר פרסום בחינם; סעיף זה לא יחול על תשדיר פרסום שניתן כהטבה במסגרת חבילת פרסום ששולמה בעדה תמורה כספית לפי הסכם ההתקשרות לשידור תשדירי פרסום. |
| 8. |
| 9. התאגיד לא ישדר תשדיר פרסום הכולל אחד או יותר מאלה: (1) דבר הנוגד את חוקי המדינה; (2) תעמולה מפלגתית, או תשדיר פרסום בעניין השנוי במחלוקת פוליטית או אידיאולוגית בציבור, לרבות בדרך של קריאה לשינוי חקיקה בנושאים אלה; (3) תשדירי פרסום והטפה שעניינם גורמים מיסיונריים וכיתות; (4) פגיעה בכבוד האדם, בדת, בלאום, בעדה, במגדר, בנטייה מינית, לרבות פגיעה ברגשות הדתיים של חלק זה או אחר מאוכלוסיית המדינה, או כולל דברים העלולים לפגוע ברגשותיהם הלאומיים והתרבותיים של מיעוטים היושבים בישראל; (5) הסתה לגזענות, לאפליה או לפגיעה באדם או בקבוצת בני אדם; (6) פגיעה בפרטיותו של אדם בלא הסכמתו; (7) התנהגות העלולה לעודד אלימות, עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים או המציגה התנהגות כאמור באור חיובי; (8) קולות או הצגה של יחסים מיניים, רמיזות מיניות או הצגה של אדם כקורבן של אלימות מינית או כיוזם אלימות מינית, אלא אם כן קיים עניין ציבורי מובהק בכך; (9) שימוש בסטריאוטיפים המציגים בני אדם, בין השאר, כאובייקטים מיניים, כחפצים, כחסרי אונים, או כילדותיים, או הפוגעים בשוויון בין המינים; (10) שמות של בני אדם בלי שהתקבלה רשותם לכך, בכתב, אלא אם כן הסכמתם ניתנה במסגרת אחרת או שהיא מותרת בלי הסכמתם לפי כל דין; (11) קללות, דברי תועבה או אלימות מילולית, במפורש או במשתמע; (12) דברי לעז, דיבה או השמצה; (13) הטפת מוסר דתי או המכוון לתכלית הנושאת אופי דתי, למעט תשדיר פרסום שעניינו מוצרים או שירותים הכרוכים בדת; (14) טענה שאינה אמת, במפורש או במשתמע; (15) דברים העלולים לזרוע בהלה או פחד בציבור, בין השאר, לעניין סכנת מחלה, או המנצלים אמונות תפלות; (16) אלימות יתרה או פנייה אל רגש הפחד, אלא אם כן קיים עניין ציבורי מובהק בכך; (17) ניצול לרעה של דעה קדומה, טעות רווחת, אמונה שיסודה בטעות, תווית חברתית פסולה, בורות או תמימות אפשריים בקרב הצופים או המאזינים; (18) הצהרות היוצרות רושם מוטעה של עצה או המלצה מקצועית לגבי מוצר או שירות הניתנת מפי אנשים המוצגים, באופן ישיר או עקיף, כמוכשרים לתת עצה או המלצה כאמור, אף שאינם מוכשרים לעשות כן; בלי לגרוע מכלליות האמור בסעיף קטן זה, יש לציין בגוף תשדיר הפרסום כי המציג אינו יועץ מקצועי אם אינו יועץ מקצועי; (19) חוות דעה של רופא, מרפא או אחות, המובאת במישרין או בעקיפין, לגבי טיב מוצר או שירות וסגולותיו, והוא הדין גם אם דמויותיהם ושמותיהם בדויים; (20) מוצרים ושירותים בתחום הבריאות, למעט לפי סימן ג'; (21) סיגריות ומוצרי טבק אחרים; (22) תשדיר פרסום שעניינו שירות או מוצר, כמפורט להלן: (א) בעלי מקצוע שאין לפרסמם לפי כל דין; (ב) מגידי עתידות, תורת הנסתר, יועצים לעניינים שבנפש, אסטרולוגים וכיוצא באלה; (ג) מין, לרבות שירותי ואבזרי מין, ליווי, עיסוי, זנות, ולמעט אמצעי מניעה; (ד) נשק, תחמושת ומועדוני ירי או מועדונים לנשק; (ה) מוצר המיועד לסייע להתחמק מבדיקה חוקית או להפריע לביצועה בכל דרך אחרת; (ו) סוכנויות פרטיות לחקירות; (23) ניסוח, צליל או תמונה העלולים להתפרש בציבור כמישדר חדשות או כתוכנית אחרת שאינה תשדיר פרסום; (24) עידוד להתנהגות העלולה להזיק לבריאות, לפגוע בבטיחות, באיכות הסביבה או בבעלי חיים, לרבות עידוד לצריכה מוגזמת של מוצר או שירות באופן העלול לפגוע בבריאות או בבטיחות; (25) הגרלות, תחרויות או מבצעי פרסים כלשהם, למעט אלה המותרים לפי סעיפים 230 ו–231 לחוק העונשין, התשל"ז-1977; (26) משקאות אלכוהוליים, באופן המקשר בין שתייה לנהיגה או לפעולה או לשימוש במכשיר בעל פוטנציאל סיכון או המציע תחרות או מבצעי פרסים בקשר לשתייה, או המציג שתייה בלתי מבוקרת; (27) ענייני כספים, לרבות בענייני בנקאות, ביטוח, השקעות כספים וכיוצא באלה, אלא אם כן הגוף המפרסם הוא גוף מוכר שהגורם הרשמי המפקח על הפעילות באותו ענף אישר, או שהוא בעל רישיון כנדרש לפי כל דין. |
| 11. תשדיר פרסום לא יכלול דבר המהווה הטעיה, לרבות הטעיה לפי חוק הגנת הצרכן והתקנות לפיו; כהטעיה יראו, בין השאר, תשדיר פרסום הכולל טענה, תיאור או הדגמה שיש בהם משום הטעיה מפורשת או מרומזת, לגבי מוצר או שירות המתפרסם או לגבי התאמתו למטרה המומלצת, לרבות הגזמה לגבי איכותו או אי-מתן הבהרה לגבי מגבלות או תכונות חשובות של המוצר או השירות. |
| 12. בטלוויזיה - לא ישודר תשדיר פרסום שמוצגת בו דמות הלבושה במדים של רשות מרשויות המדינה, אלא אם כן ניתן אישור מראש של אותה רשות שמדיה מופיעים בתשדיר הפרסום. |
| 14. התאגיד רשאי לדרוש מהמפרסם או מהמזמין, לפי העניין, ביסוס לנתון שנטען או שנרמז בו, לגבי מוצר או שירות המתפרסם אם סבר כי הדבר עלול להטעות. |
| 15. בתשדיר פרסום המציין מחיר מוצר או שירות, יוצג המחיר הכולל של המוצר; לעניין סעיף זה, |
| 16. לא ישודר תשדיר פרסום שנעשה בו שימוש במונח "חדש" או "חדיש", או במילים דומות לגבי מוצר או שירות, אלא אם כן טרם חלפו 6 חודשים מיום שיוצר המוצר או שניתן השירות לראשונה. |
| 18. לא ישודר תשדיר פרסום שיש בו תקיפה מפורשת או משתמעת של מוצרים או גופים אחרים או שממעיט בערכם, בדרך שאינה הוגנת או באמצעות הטעיה. |
| 19. לא ישודר תשדיר פרסום המציע קורסי לימוד או הכשרות אם משתמעת ממנו הבטחה לתעסוקה ודאית. |
| 21. לא ישודר תשדיר פרסום בענייני בריאות, תכשירים רפואיים או טיפולים רפואיים, אלא אם כן התקיימו תנאים אלה: (1) הוכחה יעילותם ובטיחות השימוש בהם לפי אישור מראש מאת משרד הבריאות; (2) התקבלה מהמפרסם חוות דעת רפואית מתאימה בדבר מהימנות תשדיר הפרסום; (3) לגבי התכשירים הרפואיים, התקבל אישור המנהל הכללי של משרד הבריאות, כאמור בתקנה 28(ב)(2) לתקנות הרוקחים (תכשירים), התשמ"ו-1986; (4) תשדיר הפרסום לתכשירים רפואיים יכלול את הערות משרד הבריאות הנוגעות לתכשיר; (5) תשדיר הפרסום אינו כולל שימוש במילים, ביטויים או המחשות הטוענים או הרומזים לריפוי מחלה או התמכרות, למעט בדבר הקלת הסימפטומים של מחלה או התמכרות. |
| 23. בלי לגרוע מהוראות תקנות בריאות הציבור (מזון) (איסור ייחוס סגולת ריפוי למצרך מזון), התשל"ח-1978, והוראות כל דין אחר, לא ישודר תשדיר פרסום למזון שנטען שהוא בריא, אלא אם כן העביר המזמין ביסוס רפואי לנטען. |
| 24. לא ישודר תשדיר פרסום לתוספים דיאטטיים, לוויטמינים או למינרלים הכוללים טענה מפורשת או משתמעת בדבר השפעתם, אלא אם כן העביר המזמין ביסוס רפואי לנטען בתשדיר. |
| 25. |
| 27. שיבוץ תשדיר פרסום בתוכניות המיועדות לילדים ולנוער, או בסמוך להן, יבוצע בהתחשב בהרגלי ההאזנה והצפייה של ילדים ובחופשות הלימודים לסוגיהן. |
| 28. לא ישודר תשדיר פרסום המכוון לקטינים שיש בו משום ניצול לרעה של עובדת היותם של קטינים נוחים לשכנוע יותר מבגירים. |
| 29. בלי לגרוע מתקנות הגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים), התשנ"א-1991, בתשדיר פרסום או במקבץ פרסום המשודר במהלך תוכנית המיועדת או המופנית לילדים או במהלך מקבץ פרסום הצמוד לתוכנית כאמור, במסגרת שידורי הערוץ המרכזי או בערוץ הטלוויזיה לילדים ולנוער, לא ישודר תשדיר פרסום למוצרים או לנושאים המפורטים להלן, אלא אם כן המנהל הכללי אישר את השידור בהחלטה מנומקת בכתב, בשים לב לתוכנם, לקהל היעד של התוכנית שבמהלכה או במהלך מקבץ הפרסום הצמוד לה מבקשים לשדרם, ולשעת שידורם: (1) שיש בו משום עידוד קטינים למעשים לא ראויים או לא בטוחים; (2) הכולל ביטוי חזותי, מילולי או קולי של אלימות, של מין או של אכזריות; (3) שיש בו עניין העלול לגרום לחרדה או למצוקה אצל ילדים, או שאינו מתאים מבחינה אחרת לגילם, לרבות בשל נגיעה מפורשת לנושאי מין; (4) קדימון לתוכניות המתאימות למבוגרים בלבד. |
| 30. התאגיד לא ישדר תשדיר פרסומת שבו מופיעים קטינים בהופעה שאינה ראויה לקטינים, או שיש בו משום פגיעה בכבודם של קטינים או ניצולם בכל דרך שהיא. |
| 31. |
| 33. לא ישודר דבר שהוא בגדר פרסומת אלא בדרך של תשדיר פרסום. |
| 34. לא ישודר דבר שהוא בגדר פרסומת סמויה, פרסומת בלתי מודעת או פרסומת אגב. |
| 40. המנהל הכללי רשאי לקבוע כי לערוצי שידור מסוימים או לתחנות רדיו מסוימות ייקבע זמן מרבי לשידור תשדירי פרסום הנמוך מהזמנים שנקבעו בסעיף 38. |
| 43. (א) אורך תשדיר לשירות הציבור או פרסומת לא יעלה על 90 שניות. (ב) אורך הודעת חסות לא יעלה על שש שניות בטלוויזיה, ועד עשר שניות בשידורי הרדיו. |
| 44. בשעת שידור ברדיו לא ישובצו יותר משישה מקבצי פרסום. |
| 47. חסות בודדת לפינה במהלך תוכנית שאינה חדשות או ענייני היום, שקיבלה אישור מראש של המנהל הכללי, תשולב בתחילת הפינה באופן המבדיל בצורה מובהקת בין הפינה לבין נותן החסות לפינה. |
| 48. בכל שעת שידור בטלוויזיה יהיו עד ארבעה מקבצי פרסום; המנהל הכללי יורה על אופן שיבוץ מקבצי הפרסום בכל שעת שידור. |
| 50. (א) לא ישודרו תשדירי פרסום בימים האלה: (1) יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, כמשמעותו בסעיף 2 לחוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג-1963, מתחילת טקס פתיחת יום הזיכרון עד סיום טקס פתיחת יום העצמאות כמשמעותו בחוק יום העצמאות, התש"ט-1949; (2) יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כמשמעותו בסעיף 1 לחוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה, התשי"ט-1959, מתחילת טקס פתיחת יום הזיכרון עד השעה 20:00 למוחרת; (3) ט' באב משעה 20:00 בערב ט' באב עד שעת סיום הצום למוחרת. (ב) על אף האמור בסעיף זה, ועדת הפיקוח על תשדיר פרסום רשאית להתיר שידור תשדיר פרסום במועדים הנקובים בסעיף זה, במקרים שבהם מתקיימים התנאים האלה: (1) המפרסם הוא גוף ציבורי או מוסד ללא כוונת רווח; (2) תוכן תשדיר הפרסום עולה בקנה אחד עם אופיו הייחודי של המועד שבו הוא צפוי להיות משודר ועם אופי השידורים בו; (3) אין בתשדיר הפרסום כדי לקדם מוצרים מסחריים. |
| 53. במהלך תוכנית המשודרת בטלוויזיה או במהלך מקבץ פרסום הצמוד לתוכנית לא ישודר תשדיר פרסום המציג דמות המופיעה באותה תוכנית בתפקיד ראשי או משמעותי. |
| 56. המועצה רשאית להורות על הסדרי הפרדה נוספים בין תשדירי פרסום לבין תוכניות, אם ראתה שיש בשידור בלא הסדרי ההפרדה כדי להביא להטעיית הציבור או לפגיעה אחרת בו. |
| 57. בשידור תשדיר פרסום או קדימון, עוצמת הקול לא תחרוג מטווח עוצמת הקול בתוכנית שבה שולב תשדיר פרסום כאמור או מהמקובל בתוכנית שאינה תשדיר פרסום. |
| 59. (א) תשדיר פרסום המיועד לשידור בטלוויזיה יוגש לתאגיד כשהוא כולל כתוביות כמשמען בחוק שידורי טלוויזיה (כתוביות ושפת סימנים), התשס"ה-2005. (ב) כותרות נעות, נחות או מוקרנות הכלולות בתשדיר פרסום המשודר בטלוויזיה, יהיו ברורות וקריאות ויוקרנו במשך הזמן הדרוש לצופה ממוצע כדי לקוראן. (ג) בכתוביות שבתשדיר פרסום בטלוויזיה יתקיימו גם תנאים אלה: (1) צבע האותיות יהיה ניגודי לרקע שעליו הן מופיעות; (2) גובה האותיות לא יפחת מגובה אות של 18 פיקסלים; לעניין זה, "פיקסל" - ברזולוציה של מסך טלוויזיה; (3) המרווח בין השורות יהיה גדול מהמרווח בין המילים; (4) הכתוביות ישודרו במהלך התשדיר למשך הזמן הדרוש לצופה סביר לקריאתן, ולא פחות מ–5 שניות רצופות. |
| 62. התאגיד יפרסם כללים אלה באתר האינטרנט של התאגיד. |
| 64. תשדיר פרסומי שהפיק התאגיד או הזכיין ישודר בכפוף לכללים אלה; המזמין לא יעשה שימוש אחר בתשדיר פרסומי כאמור בלא אישור מראש של התאגיד או הזכיין, למעט אם אושר בהסכם ההזמנה. |