חוק יסוד-הממשלה (תיקון מס׳ ....)(שר נוסף במשרד)
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
הצעת החוק מבקשת לאפשר מינוי של שר נוסף במשרד ממשלתי אשר יהיה אחראי, בכפוף לשר הממונה על המשרד, על תחומים מסוימים בתחומי הפעילות של המשרד.
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
אין השפעה על תקציב המדינה
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס׳...((שר נוסף במשרד(
תיקון סעיף 43ד !. בחוק-יסוד: הממשלה[I], בסעיף 43ד בסופו יבוא:
"(ז) על אף האמור בסעיף 5(ג), ממשלת חילופים רשאית להחליט, באישור הכנסת, כי במשרד שממונה עליו שר יתמנה שר נוסף, שיהיה אחראי, בכפוף לשר שממונה על המשרד, לתחומים מסוימים בתחומי פעילות המשרד, והכול בהתאם לתנאים שנקבעו בהחלטת הממשלה, ובהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי ובכפוף להוראות סעיף 13א(ד); החליטה הממשלה על מינוי שר כאמור, תודיע לכנסת על המינוי, על התחומים שנמסרו לאחריות השר הנוסף ועל זיקתו לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי; עם אישור ההודעה על ידי הכנסת ייכנס השר הנוסף לכהונתו וסמוך ככל האפשר לאישור יצהיר את הצהרת האמונים.".
דברי הסבר
סעיף 5 לחוק-יסוד: הממשלה קובע את הרכב הממשלה ולפיו הממשלה מורכבת מראש הממשלה ומשרים אחרים. ככלל שר יהיה ממונה על משרד אך יכול שיהיה גם שר בלי תיק, כלומר כזה שאינו ממונה על משרד. אולם ההרכב של ממשלת חילופים הוא שונה. סעיף 5 מבהיר כי בממשלה כזאת יכהן גם ראש ממשלה חלופי.
הצעת החוק מבקשת להוסיף רכיב יחודי נוסף להרכב הממשלה בממשלה חלופים. לפי המוצע ממשלת חילופים תוכל למנות שר נוסף במשרד שבו מכהן שר הממונה על המשרד. השר הנוסף יהיה אחראי על תחומים מסוימים בתחומי האחריות של המשרד, כפוף לשר הממונה על המשרד. עם זאת השר הנוסף יהיה שווה מעמד לשר הממונה על המשרד לכל דבר וענין הנובע ממעמדו כחבר הממשלה לרבות במליאת הממשלה, בוועדות השרים ובכנסת.
שר נוסף במשרד יכול שיהיה מבין שרי הממשלה המכהנים ויכול שיצורף לממשלה ויתמנה ישירות לתפקיד זה.
הוראה בנוסח זהה נכללה בחוק היסוד כהוראת שעה לתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 (ראו חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס׳ 8 והוראת שעה)) ופקעה עם תחילת כהונתה של הכנסת ה-24. עתה מוצע לקובעה כהוראה של קבע.