תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), (תיקון מס'...), התשפ"א - 2021
תקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), תשע"ח-2018
האגרות המשולמות למכוני הבקרה נקבעו בתקנות התכנון והבניה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), תשע"ח-2018 (להלן: "התקנות"), מפורטות בטבלה בתוספת החמישית להן ומחושבות על פי סעיפי הבקרה השונים ובהתאם לשטח הבניה.
בהתאם לתקנה 74(א) לתקנות, סכומים אלו מתעדכנים ב-1 בפברואר בכל שנה לפי שיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד היסודי. לפי נוסחו של סעיף 74(ב) לתקנות כיום, סכום שהשתנה כאמור מעוגל למכפלה הקרובה של חמישה שקלים.
מטרת התיקון המוצע לתקנות היא לתקן את הניסוח הקיים בתקנות כיום, אשר לפיו יש לעגל בנפרד את עלות הבקרה של כל אחד מסעיפי הבקרה, במקום את הסכום הסופי המתקבל לאחר סכימה של כלל סעיפי הבקרה. עיגול הסכומים לפי ניסוחו הנוכחי בתקנות מביא להתייקרות אגרות הבקרה בלמעלה מ- 30% לעומת השנה הקודמת, בעוד המדד עצמו עלה בכ- 1% בלבד. בנוסף הוראת העיגול, כלשונה כיום, יוצרת מצב ושחלק מסעיפי הבקרה, שעלותם נמוכה מ- 2.5 שקלים, מתעגלים לאפס, ולכאורה מכון הבקרה אמור לבצע בקרה על סעיפים אלה ללא תשלום כלל.
התיקון המוצע מבטל את תקנה 74(ב) הכוללת את הוראת עיגול הסכומים, ובמקומה מוסיף 2 תקנות משנה חדשות – 40א' לעניין בקרת תכן ו- 50א' לעניין בקרת ביצוע, הקובעות כי יש לעגל רק את סך התשלום לאגרה בעד בקרת התכן (40א) ואת סך התשלום בעד בקרת הביצוע (50א), אשר בגינם מחושבת האגרה.
ביום 2.3.2021 התקיים דיון במועצה הארצית לצורך התייעצות עמה בכל הנוגע להתקנת התקנות, וזאת כנדרש לפי חוק. המועצה הארצית החליטה להמליץ לשר הפנים על התקנת התקנות.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי הגדרות "בקרת ביצוע" ו-"בקרת תכן" בסעיף 1 ולפי סעיפים 157ג, 158כו ו-265 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1], לאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ובנייה ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
||
|
1. |
בתקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), התשע"ח-2018[2], (להלן- התקנות העיקריות), אחרי תקנה 40 יבוא: |
|||
|
|
|
"עיגול סכומי אגרות לבקרת תכן |
40א. |
אם סכום התשלום לאגרה בעד בקרת תכן השתנה כאמור בתקנה 74(א) יעוגל הסכום האמור לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 5 שקלים חדשים." |
|
2. |
אחרי תקנה 50 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||
|
|
|
"עיגול סכומי אגרות לבקרת ביצוע |
50א. |
אם סכום התשלום לאגרה בעד בקרת ביצוע השתנה כאמור בתקנה 74(א) יעוגל הסכום האמור לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 5 שקלים חדשים." |
|
3. |
בתקנה 74 לתקנות העיקריות, תקנת משנה (ב)- תימחק |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _3-5075)
__________________[חתימה]
איילת שקד
שרת הפנים
האגרות המשולמות למכוני הבקרה נקבעו בתקנות התכנון והבניה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), תשע"ח-2018 (להלן: "התקנות"), מפורטות בטבלה בתוספת החמישית להן ומחושבות על פי סעיפי הבקרה השונים ובהתאם לשטח הבניה.
בהתאם לתקנה 74(א) לתקנות, סכומים אלו מתעדכנים ב-1 בפברואר בכל שנה לפי שיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד היסודי. לפי נוסחו של סעיף 74 (ב) לתקנות כיום, סכום שהשתנה כאמור מעוגל למכפלה הקרובה של חמישה שקלים.
מטרת התיקון המוצע לתקנות היא לתקן את הניסוח הקיים בתקנות כיום, אשר לפיו יש לעגל בנפרד את עלות הבקרה של כל אחד מסעיפי הבקרה, במקום את הסכום הסופי המתקבל לאחר סכימה של כלל סעיפי הבקרה. מצב זה מוביל להתייקרות אגרות הבקרה בלמעלה מ- 30% לעומת השנה הקודמת, בעוד המדד עצמו עלה בכ- 1% בלבד. בנוסף הוראת העיגול, כלשונה כיום, יוצרת מצב ושחלק מסעיפי הבקרה, שעלותם נמוכה מ- 2.5 שקלים, מתעגלים לאפס, ולכאורה מכון הבקרה אמור לבצע בקרה על סעיפים אלה ללא תשלום כלל.
התיקון המוצע מבטל את תקנה 74(ב) הכוללת את הוראת עיגול הסכומים, ובמקומה מוסיף 2 תקנות משנה חדשות – 40א' לעניין בקרת תכן ו- 50א' לעניין בקרת ביצוע, הקובעות כי יש לעגל רק את סך התשלום לאגרה בעד בקרת התכן (40א) ואת סך התשלום בעד בקרת הביצוע (50א), אשר בגינם מחושבת האגרה.
ביום 2.3.2021 התקיים דיון במועצה הארצית לצורך התייעצות עמה בכל הנוגע להתקנת התקנות, וזאת כנדרש לפי חוק. המועצה הארצית החליטה להמליץ לשר הפנים על התקנת התקנות.