כללי העמותות (הגשה באופן מקוון)(תיקון) תשפ (002).doc תזכיר טיוטת כללי העמותות (הגשה באופן מקוון)(תיקון), התשפ"א-2021

 

טיוטת כללים

 

א. שם הכללים המוצעים

טיוטת כללי העמותות (הגשה באופן מקוון)(תיקון), התשפ"א-2021

 

 

ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם

בהתאם לסמכות לפי סעיף 38ב(ב) לחוק העמותות, התש"ם-1980, נקבעו כללי העמותות (הגשה באופן מקוון), התשע"ט-2019 המאפשרים להגיש בקשות ומסמכים לפי סעיפים 2, 10 ו-38 לחוק באופן מקוון וקובעים את הליכי הזיהוי של מגיש הבקשה, הדיווח או המסמך, אופן ההגשה ומבנה המסרים האלקטרוניים שיש להשתמש בהם לצורך ההגשה.

 

 

מטרת התיקון המוצע היא להרחיב את סוגי הבקשות והמסמכים שניתן להגיש באופן מקוון לפי הכללים האמורים ולאפשר גם הגשה מקוונת של בקשה לפירוק מרצון על ידי העמותה, הכוללים את טפסים 12-14 שבתוספת לתקנות העמותות (טפסים) וכן את פרוטוקול האסיפה הכללית על פירוק מרצון ועל מינוי מפרק, וזאת לטובת המשך המגמה של הקלת העומס הבירוקרטי המושת על עמותות ושיפור השירות הניתן על ידי רשות התאגידים.

 

בנוסף, נועד התיקון מהמוצע לאפשר למייסד עמותה ולא רק לעורך דין או רואה חשבון להגיש בקשה מקוונת לרישום עמותה.

 

מטרה נוספת של התיקון המוצע להרחיב את רשימת המורשים להגיש דיווחים ומסמכים בהתאם לכללים האמורים, כך שיתאימו באופן מיטבי יותר להתנהלותן של עמותות בפועל ויקלו עליהן במלאכת הדיווח, לצד שמירת העיקרון המנחה לפיו יהיה מדובר בבעלי תפקידים הנושאים באחריות והמעורים היטב בנעשה בעמותה.

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:


 

כללי העמותות (הגשה באופן מקוון)(תיקון), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 38ב לחוק העמותות, התש"ם-[1]1980 אני קובעת כללים אלה:

תיקון סעיף 2

1.  

בכללי העמותות (הגשה באופן מקוון), התשע"ט-[2]2019 (להלן-הכללים העיקריים), בסעיף 2(א) אחרי "דיווח שנתי לפי סעיף 38(א)(3), (6) ו-(6א) יבוא:

 

 

 "הגשת פרוטוקול האסיפה הכללית לפי סעיף 38(א)(5), הגשת תצהיר כושר פירעון, לפי תקנה 10 לתקנות העמותות (טפסים), התשס"ט- 2009[3] (להלן- תקנות העמותות), דיווח על החלטת האסיפה כללית בדבר פירוק מרצון לפי תקנה 11 לתקנות העמותות ודיווח על סיום פירוק מרצון של עמותה לפי תקנה 12 לתקנות העמותות.  

תיקון  סעיף 3

2.  

בסעיף 3 לכללים העיקריים -

 

 

 

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א) בקשה מקוונת לרישום עמותה רשאי להגיש אחד מאלה:   

 

 

 

 

(1) מייסד;

 

 

 

 

(2) עורך דין או רואה חשבון";

 

 

 

 

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב) –

 

 

 

 

(1) ברישה,  במקום "יצורפו" יבוא "יצרף המגיש את";

 

 

 

 

(2) בפסקה (3), במקום "הדיווח המקוון המוגש על ידי" יבוא "הבקשה המקוונת המוגשת".

 

 

 

תיקון סעיף 5

3.  

בסעיף 5 לכללים העיקריים, ברישה, במקום "או המנהל הכללי" יבוא "המנהל הכללי שלה, מי שכפוף במישרין למנהל הכללי שלה או מי שרשאי לחתום בשם העמותה על מסמכים שיחייבו אותה ".

 

 

 

תחילה

4.  

תחילתו של סעיף 3(א) לכללים העיקריים כנוסחו בסעיף 2(1) לכללים אלה 90 ימים מיום פרסומם של כללים אלה.  

 

 

 

 

__________התשפ"א

(____________2021)

(חמ 3-5800)                                                                                                       ___________

 

                                                                                                                                קארן שוורץ

  רשמת העמותות

                   

                                                                                  

דברי הסבר

בהתאם לסמכות לפי סעיף 38ב(ב) לחוק העמותות, התש"ם-1980, נקבעו כללי העמותות (הגשה באופן מקוון), התשע"ט-2019 המאפשרים להגיש בקשות ומסמכים לפי סעיפים 2, 10 ו-38 לחוק באופן מקוון וקובעים את הליכי הזיהוי של מגיש הבקשה, הדיווח או המסמך, אופן ההגשה ומבנה המסרים האלקטרוניים שיש להשתמש בהם לצורך ההגשה.

 

כיום ניתן להגיש לפי הכללים בקשה לרישום עמותה, את הדוח המילולי, הדוח הכספי, פרוטוקול האסיפה הכללית לאישור הדוח הכספי והמילולי והמלצות ועדת הביקורת, הודעות על שינוי מען העמותה, דיווח על בחירת חבר ועד, חבר ועדת ביקורת או גוף מבקר, רואה חשבון או מורשה חתימה או סיום תפקידם של מי מאלה. כן, ניתן להגיש באופן מקוון גם דיווחים אודות החלטת האסיפה הכללית על שינוי שם מטרות ותקנון, הגשת פרוטוקול החלטת האסיפה הכללית על אודות שינוי כאמור או בדבר הרשאים לחתום בשם העמותה.

 

התיקון המוצע מאפשר גם הגשה מקוונת של בקשה לפירוק מרצון על ידי העמותה, הכוללים את טפסים 12-14 שבתוספת לתקנות העמותות (טפסים) וכן את פרוטוקול האסיפה הכללית על פירוק מרצון ועל מינוי מפרק, וזאת לטובת המשך המגמה של הקלת הנטל הבירוקרטי המושת על עמותות ושיפור השירות הניתן על ידי רשות התאגידים.

 

בהתאם לכללים בנוסחם כיום, מי שרשאי להגיש דיווח מקוון בשם עמותה הוא עורך הדין של העמותה, רואה החשבון של העמותה, חבר ועד העמותה והמנהל הכללי שלה. מטרת התיקון המוצע היא להרחיב את הרשאים להגיש דיווח כאמור בשם העמותה, כך שגם מנהל הכפוף במישרין למנכ"ל העמותה וכן מי שהוסמך כמורשה חתימה בעמותה, יהיה רשאי להגיש דיווחים ומסמכים באופן מקוון בשם העמותה, וזאת בעקבות פניות שהתקבלו מעמותות, ועל בסיס הניסיון שהצטבר מאז כניסת הכללים לתוקף, שהעלו את הצורך להתאים את הכללים באופן מיטבי יותר להתנהלותן של עמותות בפועל, באופן שיקל עליהן במלאכת הדיווח, תוך שמירת העיקרון המנחה לפיו הרשאים לדווח יהיו בעלי תפקידים הנושאים באחריות והמעורים היטב בנעשה בעמותה.

 

כיום רק בעל מקצוע - עורך דין או רואה חשבון רשאי להגיש בקשה מקוונת לרישום עמותה בהתאם לכללים. התיקון המוצע מוסיף אפשרות להגשת בקשה כאמור גם  בידי מייסד, באופן שיקל על הגשת בקשה כאמור ועשוי להפחית את עלות הגשתה. 

 

 

 



[1] ס"ח התש"ם, עמ' 210;התשע"ז, עמ' 970.

[2] ק"ת התשע"ט עמ' 3030; התש"ף, עמ'  697

[3] ק"ת תשס"ט, עמ' 1040; ק"ת תשע"ח, עמ' 2114