תזכיר צו בתי דין לעבודה (הקמת בתי דין אזוריים)(הוראת שעה)(תיקון), התשפ"א-2021

טיוטת תיקון צו

 

א. שם הצו המוצע

צו בתי דין לעבודה (הקמת בתי דין אזוריים)(הוראת שעה)(תיקון), התשפ"א-2021.

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

על מנת לווסת את העומסים הקיימים בבתי הדין האזוריים לעבודה השונים וכפועל יוצא, לאפשר מתן השירות הראוי לציבור המתדיינים, מוצע לתקן את צו בתי דין לעבודה (הקמת בתי דין אזוריים), התשכ"ט-1969 ולקבוע כי אזור צפון מערב השרון, אשר כולל את תחום הרשות המקומית נתניה והמועצה האזורית עמק חפר, יועברו לאזור השיפוט של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה במקום בתל אביב. התיקון יחול על הליכים שנפתחו ביום תחילתו של הצו ולאחריו. כמו כן, כדי לבחון את יעילות והשפעות התיקון על העומס בבתי הדין מוצע לקבוע כי התיקון יחול כהוראת שעה לתקופה של 4 שנים.

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד המשפטים:

טיוטת צו בתי דין לעבודה (הקמת בתי דין אזוריים)(הוראת שעה)(תיקון), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 לחוק בית הדין לעבודה, התשכ"ט-1969[1], לאחר התייעצות עם שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים[2], אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לצו בית הדין לעבודה (הקמת בתי דין אזוריים), התשכ"ט-1969[3] (להלן – הצו), אחרי "בצו זה" יבוא '"אזור צפון מערב השרון" – "תחום הרשות המקומית נתניה והמועצה האזורית עמק חפר כהגדרתה בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958[4]";"

תיקון סעיף 2

2.  

בסעיף 2 לצו בטור "אזור שיפוטו" לאחר "מחוזות תל-אביב והמרכז" יבוא "למעט אזור צפון מערב השרון" ולאחר "מחוז חיפה ונפת עכו שבמחוז הצפון" יבוא "לרבות אזור צפון מערב השרון."

הוראת תחילה

3.  

תחילתו של צו זה מיום פרסומו  והוא יעמוד בתוקפו ארבע שנים מיום תחילתו. צו זה יחול על הליכים שנפתחו ביום התחילה או לאחריו ועד לתום תוקפו של הצו.

 

 

___ ב________ התשפ"א

(___ ב________ 2021)

(חמ _____-3)

__________________

בני גנץ, שר המשפטים

דברי הסבר

אזור השיפוט של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כולל את מחוז תל אביב והמרכז ולכן מוגשים אליו תיקים רבים יותר מכל בית דין אזורי אחר. מנתונים סטטיסטים שהוצגו בפני הנהלת בתי המשפט עלה כי במהלך שנת 2019 נפתחו בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב 22,792 תיקים חדשים לעומת 8,481 תיקים בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, מספר הגבוה בכ-150%.

 

על מנת לווסת את העומסים הקיימים בבתי הדין השונים, וכפועל יוצא, לאפשר מתן השירות הראוי לציבור המתדיינים, מוצע לקבוע כי אזור צפון מערב השרון, אשר כולל את תחום הרשות המקומית נתניה והמועצה האזורית עמק חפר, יועברו לאזור השיפוט של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה במקום בתל אביב. כדי לבחון את יעילות והשפעות התיקון על העומס בבתי הדין, מוצע לקבוע כי התיקון יחול כהוראת שעה לתקופה של ארבע שנים.

 

יצוין כי מבחינת התניידות וההגעה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה ביחס לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אשר מקום מושבו בבת ים, הרי שבסמוך לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה מצויה תחנת הרכבת, דבר אשר עשוי להקל על ההגעה של בעלי הדין מאזור צפון מערב השרון לבית הדין בחיפה לעומת ההגעה לבת ים.

 

סעיף 1 – מוצע להוסיף לסעיף ההגדרות הגדרה של "אזור צפון מערב השרון" המפנה לתחום הרשות המקומית נתניה והמועצה האזורית עמק חפר, כפי שהוגדרו בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958.

 

סעיף 2 – מוצע לתקן את אזורי השיפוט של בתי הדין האזוריים לעבודה, כך שאזור צפון מערב השרון יעבור מאזור השיפוט של בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

 

סעיף 3 – מוצע לקבוע כי הצו יחול כהוראת שעה לתקופה של ארבע שנים מיום פרסומו והוא יחול על הליכים שנפתחו ביום תחילתו או לאחריו, ועד תום התקופה האמורה.

 



[1] ס"ח התשכ"ט, עמ' 70.

[2] י"פ התשע"ז, עמ' 1312.

[3] ק"ת התשכ"ט, עמ' 1607.

[4] ק"ת התשי"ח, עמ' 1259.