תזכיר חוק שירות בטחון (תיקון מס' 18 והוראת שעה)(תיקון), התשפ"א-2021
א. שם החוק המוצע
חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 18 והוראת שעה)(תיקון), התשפ"א-2021.
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקריו
חוק שירות בטחון (תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשע"ב-2012 (להלן – הוראת השעה) קבע נוהל חדש להליך ביטולו של פטור שניתן למועמדת לשירות בטחון (מלש"בית) המצהירה כי טעמי הכרה דתית מונעים ממנה לשרת בצה"ל, אם סבר הפוקד כי תצהירה כוזב. טרם קביעת הוראת השעה, ביטולו של פטור כאמור היה רק לאחר הרשעה חלוטה בפלילים של המלש"בית בגין הגשת תצהיר כוזב.
לפי ההסדר החדש שנקבע בהוראת השעה, הפוקד מוסמך לבטל את הפטור, בכפוף לאישורה של ועדה מינהלית בראשות שופט בדימוס ובהשתתפות נציגי ציבור מטעם הרבנות הראשית וצה"ל.
סעיף 3 בהוראת השעה קבע כי ההסדר החדש יחול לתקופה של שלוש שנים, שתחילתן מיום התקנת התקנות המיישמות את התיקון. תקנות שירות בטחון (הרכב הועדה לבחינת פטור מטעמי הכרה דתית וסדרי הדין בה)(הוראת שעה), התשע"ח- 2018, הותקנו באפריל 2018. מינוייה של הוועדה שהרכבה נקבע לפי התקנות התעכב מסיבות שונות ובכלל זה תקופת הבחירות לכנסות ה-21, ה-22 וה-23. הועדה מונתה בסופו של דבר בחודש אוקטובר 2020, ולאחרונה החלה הועדה את פעילותה.
תוקפה של הוראת השעה אמור היה לפקוע באפריל 2021, במלאת שלוש שנים להתקנת התקנות. בשל פיזור הכנסת ה-23, הוארך תוקפה של הוראת השעה בהתאם לסעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת עד שלושה חודשים מיום כינוסה של הכנסת ה-24, עד ליום 6ביולי 2021. על מנת לאפשר לוועדה לפעול לפרק זמן סביר, מוצע להאריך את הוראת השעה בשלוש שנים עד ליום 1 ביולי 2024. בדרך זו יתאפשר לממש את כוונת המחוקק ולבחון את המודל שנקבע בהוראת השעה באמצעות הועדה האמורה, בפרק זמן של שלוש שנים.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן סעיף 3 להוראת השעה.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
אין.
ה. להלן נוסח הצעת החוק:
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק שירות בטחון (תיקון מס' 18 והוראת שעה)(תיקון), התשפ"א-2021
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 3 |
1. |
בחוק שירות ביטחון (תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשע"ב – 2012[1] (להלן –הוראת השעה), בסעיף 3, ברישא, במקום, "עד תום שלוש שנים" יבוא "עד יום כ"ה בסיון התשפ"ד (1 ביולי 2024)." |