תוכן עניינים
טיוטת צו ההגבלים העסקיים (הוראת שעה), התשפ"א-2021
1. תיקון השם
2. תיקון הפתיח
4. תיקון סעיף 2
צו ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 20 – הוראת שעה), התשפ"א-2021.
ביום 26.7.2018 פורסם חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 20 – הוראת שעה), התשע"ח-2018. התיקון נחקק כהוראת שעה לשלוש שנים בלבד, ומשכך צפוי לפקוע ביום 26.7.2021. אולם המחוקק הסמיך את שר הכלכלה להאריך בצו את תוקפו של התיקון. מכאן הצו המוצע.
כמוסבר בהצעת החוק ה"ח הממשלה תשע"ח מס' 1174 עמ' 158, תחרות מצד יבוא מקביל היא בעלת משמעות רבה, בעיקר בהיבט התחרות על המחיר. החשיבות התחרותית של יבוא אישי, בעיקר באמצעות האינטרנט, גוברת גם כן בשנים האחרונות. תכליתו המרכזית של פרק ד'2 לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988 (להלן החוק) – "מתן הוראות ליבואן ישיר – הוראת שעה" (להלן הוראת השעה)[1] היא למנוע פגיעה בתחרות בידי יבואן ישיר בדרך של סיכול או צמצום התחרות מיבוא מקביל. אשר על כן, הוראת השעה מסמיכה את הממונה על התחרות (להלן הממונה) להורות ליבואן ישיר בדבר צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט כדי למנוע פגיעה פוטנציאלית בתחרות שיוצר יבוא מקביל או יבוא אישי. הוראת השעה מאפשרת לממונה לפעול נקודתית אל מול יבואן ישיר שכתוצאה ממעמדו או התנהגותו קיים חשש לפגיעה משמעותית ביבוא מקביל או אישי ובד בבד אינה כוללת איסור התנהגות גורף החל על כלל היבואנים הישירים ואשר עלול למנוע שימוש בפעולות עסקיות לגיטימיות ופרו-תחרותיות.
שר הכלכלה, בהמלצת הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, מוסמך להאריך בצו את תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת שלא תעלה על שלוש שנים.
מוצע להאריך בצו את תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת בת שלוש שנים. זאת בשים לב לשימוש שנעשה בסמכות בפועל[2] ולכך שלא חל שינוי במאפייני המשק הישראלי מאז נחקקה הוראת השעה - גודלו הקטן יחסית, תלות משמעותית ביבוא במגזרים תעשייתיים לא מעטים והיותו מבודד מבחינה כלכלית מסביבתו הקרובה.[3]
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 20 – הוראת שעה), התשע"ח-2018[4], בהמלצת הממונה על התחרות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|
|
|
|
|
1. |
בחוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 20 – הוראת שעה), התשע"ח-2018[5] (להלן – החוק העיקרי) במקום שם החוק העיקרי יבוא: "חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 20 – הוראת שעה), התשע"ח-2018". |
|
|
2. |
בחוק העיקרי, ברישה במקום "את חוק ההגבלים העסקיים" יבוא "את חוק התחרות הכלכלית". |
|
|
3. |
בסעיף 1 לחוק העיקרי, בכותרת השוליים, במקום "חוק ההגבלים העסקיים" יבוא "חוק התחרות הכלכלית". |
|
|
4. |
בסעיף 2 לחוק העיקרי במקום "הממונה על הגבלים עסקיים" יבוא "הממונה על התחרות". |
|
|
5. |
תוקפה של הוראת השעה בחוק העיקרי יוארך עד יום כ' בתמוז התשפ"ד (26 ביולי 2024). |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
[שם מלא של המתקין]
שר הכלכלה
ביום 26.7.2018 פורסם חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 20 – הוראת שעה), התשע"ח-2018. התיקון נחקק כהוראת שעה לשלוש שנים בלבד, ומשכך צפוי לפקוע ביום 26.7.2021. אולם המחוקק הסמיך את שר הכלכלה להאריך בצו את תוקפו של התיקון. מכאן הצו המוצע.
כמוסבר בהצעת החוק ה"ח הממשלה תשע"ח מס' 1174 עמ' 158, תחרות מצד יבוא מקביל היא בעלת משמעות רבה, בעיקר בהיבט התחרות על המחיר. החשיבות התחרותית של יבוא אישי, בעיקר באמצעות האינטרנט, גוברת גם כן בשנים האחרונות. תכליתו המרכזית של פרק ד'2 לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988 (להלן החוק) – "מתן הוראות ליבואן ישיר – הוראת שעה" (להלן הוראת השעה)[6] היא למנוע פגיעה בתחרות בידי יבואן ישיר בדרך של סיכול או צמצום התחרות מיבוא מקביל. אשר על כן, הוראת השעה מסמיכה את הממונה על התחרות (להלן הממונה) להורות ליבואן ישיר בדבר צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט כדי למנוע פגיעה פוטנציאלית בתחרות שיוצר יבוא מקביל או יבוא אישי. הוראת השעה מאפשרת לממונה לפעול נקודתית אל מול יבואן ישיר שכתוצאה ממעמדו או התנהגותו קיים חשש לפגיעה משמעותית ביבוא מקביל או אישי ובד בבד אינה כוללת איסור התנהגות גורף החל על כלל היבואנים הישירים ואשר עלול למנוע שימוש בפעולות עסקיות לגיטימיות ופרו-תחרותיות.
שר הכלכלה, בהמלצת הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, מוסמך להאריך בצו את תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת שלא תעלה על שלוש שנים.
מוצע להאריך בצו את תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת בת שלוש שנים. זאת בשים לב לשימוש שנעשה בסמכות בפועל[7] ולכך שלא חל שינוי במאפייני המשק הישראלי מאז נחקקה הוראת השעה - גודלו הקטן יחסית, תלות משמעותית ביבוא במגזרים תעשייתיים לא מעטים והיותו מבודד מבחינה כלכלית מסביבתו הקרובה.[8]
[1] ס"ח התשע"ח, עמ' 911.
[2] החלטה בדבר מתן הוראות לש.שסטוביץ בע"מ פי סעיף 31ו לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988.
https://www.gov.il/BlobFolder/legalinfo/mirshamschestowitz/he/mirsham_%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%98%D7%94%20%D7%91%D7%93%D7%91%D7%A8%20%D7%9E%D7%AA%D7%9F%20%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%A9.%D7%A9%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5%20%D7%91%D7%A2%D7%9E.pdf
[3] ר' גם ע"א 7629/12 אלעד מנחם סויסה נ' TOMMY HILFIGER LICENSING LLC (פורסם בנבו, 16.11.2014), המובא בדברי ההסבר להצעת החוק.
[4] ס"ח התשע"ח, עמ' 911.
[5] ס"ח התשע"ח, עמ' 911.
[6] ס"ח התשע"ח, עמ' 911.
[7] החלטה בדבר מתן הוראות לש.שסטוביץ בע"מ פי סעיף 31ו לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988.
https://www.gov.il/BlobFolder/legalinfo/mirshamschestowitz/he/mirsham_%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%98%D7%94%20%D7%91%D7%93%D7%91%D7%A8%20%D7%9E%D7%AA%D7%9F%20%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%A9.%D7%A9%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5%20%D7%91%D7%A2%D7%9E.pdf
[8] ר' גם ע"א 7629/12 אלעד מנחם סויסה נ' TOMMY HILFIGER LICENSING LLC (פורסם בנבו, 16.11.2014), המובא בדברי ההסבר להצעת החוק.