תזכיר תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – בטיחות גפ"מ), התשפ"א-2021

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – בטיחות גפ"מ), התשפ"א-2021

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – בטיחות גפ"מ), התשס"ג-2003 (להלן – התקנות העיקריות) קובעות כיום עבירות בתחום בטיחות הגפ"מ (גז פחמימני המעובה) לפי חוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 (להלן – חוק הגז (בטיחות ורישוי)) כעבירות מינהליות.

ביום 17 בדצמבר 2020 נחקק חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020 (להלן - חוק הגפ"מ), שעתיד להחליף את חוק הגז (בטיחות ורישוי) בכל הנוגע לגפ"מ.

במסגרת חוק הגפ"מ נקבע בפרק ח' לחוק שמנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה רשאי להטיל עיצומים כספיים על הפרת הוראות בתחום בטיחות הגפ"מ. העבירות המינהליות הקבועות כיום בתקנות העיקריות נקבעו בחוק הגפ"מ כהפרות שמנהל מינהל הדלק רשאי להטיל בגינן עיצומים כספיים. מכיוון שלא ניתן לקבוע על אותן הוראות מנגנון של עיצומים כספיים ומנגנון של עבירות קנס מוצע לבטל את העבירות המינהליות הקיימות בתקנות, ובמקומן לקבוע חמש עבירות חדשות לפי חוק הגפ"מ כעבירות מינהליות. ככלל, מדובר בעבירות שאינן מבוצעות על ידי בעל רישיון ושמתאים לאכוף אותן באמצעות הטלת קנסות מינהליים.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – בטיחות גפ"מ) (תיקון), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-2 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר האנרגיה, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

ביטול תקנה 4

1.  

בתקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – בטיחות גפ"מ), התשס"ג-2003[2] (להלן – התקנות העיקריות), תקנה 4 - בטלה.

החלפת התוספת

2.  

במקום התוספת לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"תוספת

 

 

(תקנות 1 ו-2)

 

 

טור א'

העבירות המינהליות

טור ב'

קנס מנהלי קצוב

בשקלים חדשים ליחיד

(1) חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020[3]

 

(א) סעיף 38(א) לעניין צרכן גז שאינו צרכן גז ביתי

4,500

(ב) סעיף 38(ב) –

 

 

(1)  לעניין מי שפטור מחובת 

קבלת רישיון ספק גז לפי סעיף 3(א)(2)

7,500

(2)  לעניין מי שפטור מחובת קבלת רישיון ספק גז לפי סעיף 3(א)(3);

5,000

(ג)  סעיף 39 לעניין מי שאינו צרכן גז ביתי, ואינו בעל רישיון ספק גז או סוכן

4,500

(2)   צו הגז (בטיחות ורישוי) (מכלי גפ"מ מיטלטלים), התשע"ה-2015[4]

 

(א) סעיף 2  לעניין מי שאינו בעל רישיון ספק גז, סוכן או בעל רישיון עבודת גז

1,000 בשל כל מכל

(ב) סעיף 6 לעניין מי שאינו בעל רישיון ספק גז, סוכן או בעל רישיון עבודת גז

750 בשל כל מכל"

תחילה

3.  

תחילתן של תקנות אלה ביום תחילת חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2021.

 

 

_______, התשפ"א

_______, 2021

 (חמ 3-1922-ת1)

 

__________________

 

שר המשפטים

 

דברי הסבר

 

כללי           תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – בטיחות גפ"מ), התשס"ג-2003 (להלן – התקנות העיקריות) קובעות שלוש עבירות בתחום בטיחות הגפ"מ (גז פחמימני המעובה) לפי חוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 (להלן – חוק הגז (בטיחות ורישוי)) כעבירות מינהליות. חוק הגז (בטיחות ורישוי) לא כולל סמכות להטיל עיצומים כספיים ואכיפתו נעשית באמצעים פליליים בלבד.

ביום 17 בדצמבר 2020 נחקק חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020 (להלן - חוק הגפ"מ), שביום 1.7.2021 עתיד להחליף את חוק הגז (בטיחות ורישוי) בכל הנוגע לגפ"מ. במסגרת חוק הגפ"מ נקבע בפרק ח' שמנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה רשאי להטיל עיצומים כספיים על הפרת הוראות בתחום בטיחות הגפ"מ. העבירות המינהליות הקבועות כיום בתקנות העיקריות נקבעו כעת בחוק הגפ"מ כהפרות שהמנהל רשאי להטיל בגינן עיצומים כספיים. מכיוון שלא ניתן לקבוע על אותן הוראות מנגנון של עיצומים כספיים ומנגנון של עבירות קנס מוצע לבטל את העבירות המינהליות הקיימות בתקנות, ובמקומן לקבוע חמש עבירות חדשות כעבירות מינהליות. מדובר בעבירות שאינן מבוצעות על ידי בעל רישיון ומשכך לא נקבעו בחוק הגפ"מ על הפרתן עיצומים כספיים שהם, ככלל, כלי המיועד לציבור מפוקח מוגדר בלבד.

 

לתקנה 1          תקנה 4 לתקנות העיקריות קובעת קנס מינהלי לעבירה מינהלית נמשכת. העבירות החדשות אותן מוצע לקבוע כעבירות מינהליות אינן עבירות נמשכות ולכן מוצע לבטל תקנה זו.

לתקנה 2          בתוספת לתקנות העיקריות קבועות שלוש עבירות בתחום בטיחות הגפ"מ כעבירות מינהליות. כאמור, עבירות אלה נקבעו בחוק הגפ"מ כהפרות שניתן להטיל עליהן עיצום כספי ולכן מוצע לבטלן. במקומן מוצע לקבוע חמש מהעבירות החדשות כעבירות מינהליות:

1. צרכן גז שאינו צרכן גז ביתי הרוכש גז ממי שאינו בעל רישיון ספק גז או ממי שפטור מחובת קבלת רישיון ספק גז, בניגוד להוראות סעיף 38(א) לחוק הגפ"מ - קנס מינהלי בסך של 4,500 ש"ח;

2. תחנת תדלוק או משווק מכלי מחנאות שפטור מחובת קבלת רישיון ספק גז הרוכש גז שלא מבעל רישיון ספק גז או מסוכן, בניגוד להוראות סעיף 38(ב) לחוק הגפ"מ - קנס מינהלי בסך של 7,500 ש"ח לתחנת תדלוק וקנס מינהלי בסך של 5,000 ש"ח למי שמשווק מכלי מחנאות;

3. מי שאינו צרכן גז ביתי ואינו בעל רישיון ספק גז או סוכן, המעסיק בעבודת גז את מי שאינו בעל רישיון עבודת גז, בניגוד להוראות סעיף 39 לחוק הגפ"מ – קנס מינהלי בסך של 4,500 ש"ח;

4. מי שאינו ספק גז או סוכן או בעל רישיון לעיסוק בעבודות גפ"מ, המבצע שינוי במכל גפ"מ, בניגוד להוראות סעיף 2 לצו מכלי גפ"מ מיטלטלים - קנס מינהלי בסך של 1,000 שקלים בשל כל מכל;

5. מי שאינו ספק גז או סוכן או בעל רישיון לעיסוק בעבודות גפ"מ המכניס לישראל או מייבא אליה מכלי גפ"מ שמולאו במיתקן גז מחוץ לתחומי השיפוט בישראל, בניגוד לסעיף 6 לצו מכלי גפ"מ מיטלטלים - קנס מינהלי בסך של 750 שקלים בשל כל מכל.

כאמור, מדובר בעבירות שאינן מבוצעות על ידי בעל רישיון ומשכך לא נקבעו בחוק הגפ"מ על הפרתן עיצומים כספיים. סכומי הקנסות המוצעים נגזרים מחומרת ההפרה, הסכנה הבטיחותית שנשקפת מהן, והרווח הצפוי למפר כתוצאה מאותה הפרה. בהתאם לתקנה 2 לתקנות, סכום הקנס המינהלי הקבוע בטור ב' לתוספת הוא סכום הקנס שיוטל על יחיד, וסכום הקנס שיוטל על תאגיד יהיה כפל הקנס הקבוע ליחיד.

 

לתקנה 3          מוצע לקבוע כי מועד תחילת התיקון יהיה ביום תחילתו של חוק הגפ"מ- 1 ביולי 2021.



[1] ס"ח התשמ"ו, עמ' 31.

[2] ק"ת התשס"ג, עמ' 1131; התשע"ז, עמ' 40.

[3] ס"ח התשפ"א, עמ' 146.

[4] ק"ת התשע"ה, עמ' 950.