נספח- מבחני תמיכה קורונה - קופות - בריאות הנפש

 

מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד הבריאות בקופות חולים בשירות –

 תמיכה נפשית טלפונית – התערבות קצרת מועד

בשל התפרצות הנגיף 19-COVID לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

 

1.  תקנה תקציבית: 24200365

2.  הגדרות:

"האגף" – האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות.

"התערבות קצרת מועד" - כמפורט בסעיפים 5-6.

"מבוטח" – כהגדרתו בחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד 1994.

"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד 1994.

3.  "מספר הטיפולים הבסיסי " – מספר הטיפולים בתחום בריאות הנפש שניתנו על ידי קופת החולים למבוטחיה בין חודש מרץ 2019 לחודש פברואר 2020, בהתאם לנתונים במערכת BI אמבולטורי בבריאות הנפש של המשרד בתוספת 1.8% בגין גידול דמוגרפי[1].

4.  מטרת התמיכה:

הפעלת שירות להתערבות קצרת מועד בזמינות גבוהה למטופלים, גם ללא חשד לקיומה של אבחנה נפשית, למניעת הידרדרות נפשית.

5.  הפעילות הנתמכת במבחן זה:

ביצוע התערבות קצרת מועד הכוללת עד 3 מפגשים עם מבוטחי הקופה היוצרים קשר עם מוקד טלפוני/ מוקד חירום בקופה, עקב מצוקה נפשית, למניעת הידרדרות נפשית. ההתערבות תינתן גם ללא חשד לקיומה של אבחנה נפשית.

6.  הגופים הנתמכים:

הגופים הנתמכים במבחן זה יהיו קופות חולים.

7.  תנאי סף:

הקופה תפרסם את המוקד ואת תוכנית השירות באפיקים והערוצים המקובלים ובכלל זה באתר הקופה ובמרפאותיה.

8.  תנאים לפעילות הנתמכת:

-  פניה לקבלת השירות תיעשה באמצעות מוקד טלפוני שתקים לכך כל קופה עבור מבוטחיה. כל מבוטח יופנה לקבלת שירות ע"י מטפל.

-  כל פניה תתועד לצרכי בקרה. תיעוד הפניות יכלול שם, ת.ז. ותאריך הפניה למוקד.

-  השירות יינתן, בדומה לאופן בו פועל כיום מערך ברה"ן של הקופות – על ידי הקופות בעצמן או על ידי נותני שירות שבהסדר עימן – בתי"ח, עמותות, ארגונים פרטיים.

-  הקשר עם הפונה יעשה  טלפונית או בהיוועדות חזותית באמצעי שיאושר על ידי ממונה אבטחת המידע בקופה אך ללא הקלטה של ההתערבות, אלא רק תיעוד עיקריה. יש להעדיף התערבות בהיוועדות חזותית.

-  התערבות תעשה בהתאם לאמות מידה מקצועיות מקובלות להתערבות שכזו ובהתאם לחוזר מנכ"ל "הפעלה של מענה נפשי לאוכלוסיה בשעת חירום" 14/2018[2]

-  נותני השירות יהיו עו"סים, פסיכולוגים (מומחים, מתמחים ופרקטיקנטים), רופאים פסיכיאטרים, אנשי סיעוד פסיכיאטרי ומטפלים בהבעה ויצירה.

-  השרות לא יינתן ע"י רופאים ראשוניים (רופאי משפחה, ילדים וכיוצ"ב), ואנשי סיעוד במרפאות ראשוניות.

-  שיחה טיפולית ראשונה למטופל תתקיים תוך שבוע מיום הפניה למוקד השירות.

-  כלל השיחות שיקבל הפונה (עד 3 שיחות) יינתנו בפרק זמן שאינו עולה על 21 יום מיום השיחה הטיפולית הראשונה.

-  בכל שלב, ככל שלפי שיקול דעת המטפל המבצע את ההתערבות, צורת התערבות זו אינה מתאימה או שנדרשת התערבות נוספת במסגרת מערך בריאות הנפש, המבוטח יופנה על ידו למסגרת שירות מתאימה, גם אם טרם מוצו 3 הפגישות. יש לדווח על כך למערך ברה"ן של הקופה, ועל הקופה לדאוג שהמשך הטיפול יתבצע בטווח זמנים בהתאם לדחיפות הקלינית.

-  ההתערבות צריכה להיות מותאמת תרבותית ושפתית (כולל ערבית, רוסית, אמהרית ושפת הסימנים), ויש לתעד  את שפת המפגש.

-  ההתערבות תהיה מותאמת לילדים ונוער, מבוגרים וקשישים.

-  מתן השירות יתועד כמקובל ברשומה רפואית ויכלול נוסף לתכנים המקובלים גם פירוט לדרך מתן השירות (טלפונית/היוועדות חזותית) ושפת המפגש. המפגשים יתועדו בקוד שירות ייעודי ונפרד ל"התערבות קצרת מועד – קורונה".

-  לא תהיה גביה של השתתפות עצמית מהמבוטח בגין קבלת השירות.

-  . פרסום

-  הקופה תפרסם את המוקד ואת תוכנית השירות באפיקים והערוצים המקובלים ובכלל זה באתר הקופה ובמרפאותיה.

-  הקופה תפרסם השירות באמצעות מסרונים (SMS) למבוטחיה, שיכללו תוכן על השירות הזה בלבד. על מסרונים אלו הקופה תקבל תמיכה לפי 1.5 אגורות למסרון ועד לתקרה של 500,000 ₪ עבור כל הקופות יחד

9.  אמות מידה לחלוקה:

-  כל קופה תצבור זכאות בעבור כל טיפול בהתאם לטבלה להלן:

השירות

סכום צבירת זכאות למגע

שיחה בודדת

200 ₪

תוספת לשיחה לגילאים מעל 65+

20 ₪

תוספת עבור שיחה עם תרגום לשפת הסימנים

200 ₪

שליחת SMS למבוטחים על השירות

1.5 אגורות

 

במידה שתהיה ירידה בהיקפי הפעילות בתקופה המדווחת בהשוואה למספר הטיפולים הבסיסי, הירידה תקוזז מסך הזכאות שצברה הקופה במבחן זה.

10. אופן חלוקת התמיכה:

-  כל קופה תהיה זכאית לקבלת סכום תמיכה השווה לסך הזכאויות שצברה.

-  במקרה בו סכום הזכאויות הכולל יהיה גדול מסכום מבחן התמיכה: כל קופה תהיה זכאית לקבלת סכום תמיכה השווה לסך הזכאויות שצברה לחלק לסך הזכאויות שצברו כלל הקופות הזכאיות במכפלת סכום התמיכה הכולל למבחן זה.

11. נהלים:

א. דיווח:

כל קופה תעביר דיווח על מתן השירות שיכלול:

-  סך הפונים שקיבלו מענה וסך המפגשים בחלוקה לפי חודשים.

-  פילוח לפי ספקי השירות השונים ( קופה – צוות מרפאה של הקופה; מטפל עצמאי/ספק שירות שבהסדר עם הקופה/ מרפאה ממשלתית וכו'), ולפי קבוצות גיל (0-65; מעל גיל 65).

-  פירוט פרטני לא מזוהה של המגעים שבוצעו כולל: ת.ז. מקבל המגע; מועד הפניה למוקד השירות; מועד ביצוע המגע; הספק שנתן את המגעים.

-  סך השיחות בהן נעשה שימוש בתרגום לשפת הסימנים.

-  בנוסף, יועבר דיווח במערכת BI אמבולטורי בברה"ן. על כל קופה להעביר דיווח חודשי על כלל פעילות ברה"ן בקהילה באמצעות המערכת, לתקופה של לפחות שנה קלנדרית אחורה. תיקונים שנערכו על תקופות קודמות – נדרסים עם העברת קבצים חדשים.

ככל שלא יועבר דיווח באמצעות מערכת ה BI – לא יוקצו כספי התמיכה עד להעברתו.

ב.  סכום התמיכה לכל קופה לא יעלה על עלות פעילותה.

12. תחילה:

תחילתו של מבחן זה ביום 1.1.2021

 

 

 



[1] נתוני הלמ"ס – שיעור השינוי בכמות האוכלוסייה הממוצעת בין השנים 2019-2020

-  [2] https://www.health.gov.il/hozer/mk14_2018.pdf