תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
.
תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (תיקון מס' 5) (הוראת שעה לעניין מינוי נאמן – הארכת תוקף), התשפ"א-2021
תזכיר החוק מבקש להאריך את הוראת השעה הקבועה בסעיף 376א לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן – החוק), אשר מאפשרת מינוי נאמן שלא מתוך רשימות הנאמנים שיגובשו בהליך רב-שלבי כפי שנקבע בתקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי (כללים לעניין גיבוש רשימת נאמנים), התשפ"א-2021 (להלן – הוראת השעה). תקופת תוקפה של הוראת השעה לפי החוק היא עד יום י"ז באדר התשפ"א (1 במרס 2021), ובעקבות הקדמת הבחירות לכנסת ה-24, ובהתאם להוראות סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, תוקפה הוארך עד יום כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021). עד עתה טרם הושלם מינוין של שתי הוועדות הציבוריות שתפקידן לגבש את רשימות הנאמנים (להלן – הוועדות), בין השאר בשל הבחירות לכנסת ה-24 והקושי המעשי בהשלמת המהלך בתקופה זו. מכיוון שהליך גיבוש רשימות הנאמנים שהותווה בתקנות הוא הליך מורכב, כך שגם אם מינוי הוועדות יושלם לפני תום תקופת הוראת השעה (תחילת חודש יולי 2021) יידרשו מספר חודשים נוספים להשלמת גיבוש הרשימות, מוצע להאריך את הוראת השעה עד סוף שנת 2021.
אין.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|
1. ב |
בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018[1], בסעיף 376א(א), במקום "עד יום י"ז באדר התשפ"א (1 במרס 2021)" יבוא "עד יום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022)". |
הצעת החוק מבקשת להאריך את תוקפה של הוראת השעה המאפשרת מינוי נאמן שלא מתוך רשימות הנאמנים שיגובשו לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן – החוק) והתקנות שהותקנו מכוחו.
החוק נכנס לתוקף ביום ט"ו באלול התשע"ט (15 בספטמבר 2019) (להלן – יום התחילה). לפי החוק, עם מתן צו לפתיחת הליכים ימונו נאמנים בהליכי חדלות פירעון בידי בית המשפט או הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (להלן – הממונה) או רשם ההוצאה לפועל, לפי העניין. לפי סעיפים 33 ו-125 לחוק, הנאמנים ימונו מתוך רשימות נאמנים שיגבשו ועדות ציבוריות לפי כללים שיקבע שר המשפטים בתקנות באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן – ועדת החוקה), וזאת כדי להימנע ממצב שבו יופעל לחץ על נאמן לפעול לטובת נושה כזה או אחר, כדי לא לפגוע ביכולתם של שחקנים חדשים להיכנס לתחום העיסוק כנאמנים ובשל החשיבות של זהות הנאמן ומומחיותו להצלחת ההליך.
ביום י' בכסלו התשע"ט (18 בנובמבר 2018) שרת המשפטים פרסמה להערות הציבור את טיוטת תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי (כללים לעניין גיבוש רשימת נאמנים), התשע"ט-2019, הקובעות הליך רב-שלבי לגיבוש רשימות הנאמנים. פרסום הטיוטה במועד האמור נעשה במטרה להשלים את התקנת התקנות טרם יום התחילה באופן שיאפשר לקיים את ההליך שהותווה בהן ואת כלל הפעולות הדרושות, ברמה המשפטית והמעשית, להשלמת גיבוש רשימות הנאמנים לפני יום התחילה.
ואולם בשל הקדמת הבחירות לכנסת ה-21 ויציאתה של הכנסת לפגרת בחירות לא היה ניתן לסיים את התקנת התקנות, שדרשו כאמור את אישורה של ועדת החוקה, במועד שהיה מאפשר את השלמת גיבוש רשימות הנאמנים לפני יום התחילה. לנוכח האמור, ביום כ"א בתמוז התשע"ט (24 ביולי 2019) נוספה בסעיף 376א לחוק הוראת שעה ולפיה במהלך תקופה של כתשעה חודשים מיום התחילה, ניתן למנות נאמנים שלא מתוך רשימות הנאמנים האמורות, בדומה לדין שחל ערב כניסת החוק לתוקף.
בהתאם להוראות סעיף 376א לחוק, בתקופת הוראת השעה מינוים של נאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחידים לפי סעיף 125 לחוק ממשיך להיעשות מתוך מאגר המנהלים המיוחדים שהקים הכונס הרשמי, המשמש גם בהליכים לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980, אשר ממשיכים להתקיים על אף ביטול הפקודה האמורה, לפי סעיף 373(ב) לחוק. תנאי הסף להכללה במאגר זה, שעודכן לאחרונה בשנת 2017, כללו דרישה לניסיון מקצועי מוכח של שלוש שנים לפחות כעורך דין או כרואה חשבון, בתחום של ניהול הליכי פשיטת רגל, פירוק או הבראת חברות, וכן עמידה בבחינה מקצועית.
לגבי מינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון של תאגידים – לפי סעיף 33 לחוק, בית המשפט ממנה את הנאמן לפי המלצת הממונה. נוסף על כך, התאגיד או כל נושה רשאים להציע לבית המשפט מועמדים אחרים לתפקיד. בתקופת הוראת השעה הממונה ממליצה לבית המשפט על נאמנים העומדים בתנאי כשירות דומים לאלה הקבועים כיום בתקנות החברות (כללים בדבר מינוי כונסי נכסים ומפרקים ושכרם), התשמ"א-1981 (ק"ת התשמ"א, עמ' 646), ובתקנות החברות (בקשה לפשרה או הסדר), התשס"ב-2002 (ק"ת התשס"ב, עמ' 868).
מאז תיקון החוק והוספת הוראת השעה ועד לתחילת כהונת הכנסת ה-23 לא הוקמה ועדת חוקה, שהייתה נחוצה כאמור לאישור התקנות החדשות בעניין גיבוש רשימות הנאמנים. לנוכח האמור, ביום ח' בתמוז התש"ף (30 ביוני 2020) תוקן סעיף 376א לחוק כך שתקופת הוראת השעה הוארכה בשמונה חודשים נוספים, עד יום י"ז באדר התשפ"א (1 במרס 2021). יצוין כי בעקבות הקדמת הבחירות לכנסת ה-24, ובהתאם להוראות סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, תוקפה של הוראת השעה הוארך עד תום שלושת החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת ה-24, קרי עד יום כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021).
בהמשך להארכת תקופת הוראת השעה, שנועדה כאמור לאפשר את השלמת התקנת התקנות וגיבוש רשימות הנאמנים בהתאם למנגנון שיותווה בהן, בסוף שנת 2020 התקיימו דיונים בוועדת החוקה בעניין, וביום כ' בטבת התשפ"א (4 בינואר 2021) פורסמו ברשומות תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי (כללים לעניין גיבוש רשימת נאמנים), התשפ"א-2021 (ק"ת התשפ"א, עמ' 1370). במקביל לאישור התקנות נעשו מאמצים למנות את שתי הוועדות הציבוריות שתפקידן לגבש את רשימות הנאמנים (להלן – הוועדות). ואולם עד עתה טרם הושלם מינוי הוועדות, בין השאר בשל הבחירות לכנסת ה-24 והקושי המעשי בהשלמת המהלך בתקופה זו. מכיוון שהליך גיבוש רשימות הנאמנים כפי שהותווה בתקנות הוא הליך מורכב, כך שגם אם מינוי הוועדות יושלם לפני תום תקופת הוראת השעה (תחילת חודש יולי 2021) יידרשו מספר חודשים נוספים להשלמת גיבוש הרשימות, מוצע להאריך את הוראת השעה עד סוף שנת 2021.