תזכיר תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם)(הוראת שעה), התשפ"א-2021

טיוטת תקנות

 

א.  שם התקנות המוצעות

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם)(הוראת שעה), התשפ"א-2021.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

דחיית עדכון התשלומים הקבועים בתקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז -2007, אשר אמור להיכנס לתוקפו ביום 1 ביוני 2021.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם)(הוראת שעה), התשפ"א-2021

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 15(א)(2) ו-(ד) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1], ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בתקנה 2(א) לתקנות התקשורת (בזק ושידורים)(חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם), התשס"ג-2003[2] (להלן - התקנות העיקריות) -

 

 

(1) התשלומים לא יעודכנו ביום כ"א בסיוון התשפ"א (1 ביוני 2021);

 

 

(2) לעניין יום העדכון שחל ביום ב' בסיוון התשפ"ב (1 ביוני 2022) יראו כאילו בתקנה 1 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(א)  בהגדרה "מקדם הפחתה", בפסקה (2), במקום פסקאות משנה (א) עד (ג) יבוא:

 

 

 

 

"(א) היה שיעור הצמיחה בין %(1-) לבין %(3-) – 0.878;

 

 

 

 

(ב) היה שיעור הצמיחה מעל ל-%(1-) – יחושב לפי הנוסחה שבפרט 1(1) בתוספת כשהיא מועלית בחזקת ארבע;

 

 

 

 

(ג)  היה שיעור הצמיחה פחות מ-%(3-) – יחושב לפי הנוסחה שבפרט 1(2) בתוספת כשהיא מועלית בחזקת ארבע;";

 

 

 

(ב) במקום ההגדרה "שיעור הצמיחה" יבוא:

 

 

 

 

""שיעור הצמיחה" – שיעור השינוי השנתי הממוצע שחל בסכום המתואם השנתי לשנת הכספים שקדמה ליום העדכון, לעומת הסכום המתואם השנתי לשנת הכספים שקדמה ליום העדכון הקודם."

תחילה

2.  

תחילתן של תקנות אלה ביום כ"א בסיוון התשפ"א (1 ביוני 2021).

 

______________התשפ"א                                                                                _____________

(______________ 2021)                                                                                 איתן גינזבורג

(חמ 3-2497-ת1)                                                                                                     שר התקשורת

דברי הסבר

 

מרבית התשלומים עבור שירותי טלפוניה ושירותים נלווים הניתנים בידי "בזק", החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן- חברת בזק), קבועים בתקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז-2007 (להלן- תקנות התשלומים), אשר התקין שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, בהתאם לסמכותם לפי סעיף 15 לחוק התקשורת(בזק ושידורים), התשמ"ב-1982.

הצורך בקביעת התשלומים כאמור, נובע בעיקרו מהיותה של חברת בזק מונופול באספקת שירות טלפון בסיסי.

 

תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם), התשס"ג-2003 (להלן- תקנות החישוב), קובעות את מנגנון עדכון התשלומים בעד שירותי חברת בזק המנויים בתקנות התשלומים. בתקנה 2 לתקנות החישוב נקבע כי התשלומים יעודכנו ב- 1 ביוני של כל שנה.  

 

בשנים 2012 עד 2017 ובשנים 2019-2020 קבע שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, הוראות שעה אשר ביטלו את עדכון התשלומים בשנים אלו[3], ודחה את מועד ביצועם ב-12 חודשים בכל פעם. דחיות אלה נעשו, בין היתר, היות שהנוסחה לעדכון התשלומים הקבועה בתקנות החישוב  (להלן- נוסחת העדכון) משקפת את מצב השוק בעת התקנת התקנות בשנת 2003, עת ששירותי הטלפוניה היוו כמעט את כל הכנסות החברה. נוסחת העדכון אינה מתאימה לפילוח ההכנסות של חברת בזק בין השירותים השונים בשנים האחרונות.

 

ביום 14 בדצמבר 2020 פרסם משרד התקשורת (להלן- המשרד) שימוע, בין היתר, להפחתת תעריפי הטלפוניה המפוקחים של חברת בזק בשיעור ממוצע של למעלה מ-40% שמשמעותם הפחתת הכנסות שנתית של כ- 400 מיליון ש"ח לחברת בזק (כולל מרכיב המע"מ),וזאת לאחר ביצוע אומדן עדכני לעלויות אספקת השירות (להלן - השימוע).

היות שנוסחת העדכון אינה מבוססת על מבנה העלויות העדכני של חברת בזק כמפורט לעיל, ומאחר והמשרד נמצא בעת הנוכחית בעיצומה של בדיקה כלכלית מקיפה בנושא מבנה ורמת התעריפים הנכונה לשנים הקרובות, סבור המשרד כי יש להשלים את הבחינה הנערכת בעת הזו ולא לבצע עדכון של התשלומים בחודש יוני 2021,  ולדחות את מועד העדכון  בשנה אחת (לחודש יוני 2022).

 

בנוסף, מבדיקת גורמי המקצוע במשרד עולה שעדכון התשלומים בשנת 2021 בהתאם לנוסחת העדכון צפוי להביא להפחתה קטנה יחסית בהכנסות חברת בזק, בשיעור של כ-11.5 מל' ₪ במונחים שנתיים  (כולל מע"מ) שהם כ-1% מהכנסות החברה משירותי טלפוניה. מבדיקת גורמי המקצוע עולה כי במונחי חשבון הטלפון הממוצע של משק הבית מדובר בהפחתה של כ-1.6 ₪ לחודש שהם הפחתה של כ-2.8% בחשבון הממוצע (כולל מרכיב המע"מ). מהפחתה זו ייהנו, אם יבוצע העדכון, כ-7.6% ממנויי הקווים הרגילים של חברת בזק שהם כ-107 אלף קווים. עדכון התעריפים לא ישפיע על יתרת 1.3 מיליון מנויי הקווים המחויבים על פי סלי תשלומים חלופיים שתעריפיהם לא כלולים בנוסחת העדכון. נתונים אלה מראים שאין מדובר בהשפעה משמעותית על תשלומי משקי הבית.

 

לאור האמור לעיל, מוצע לדחות במסגרת הוראת השעה את מועד עדכון התשלומים מחודש יוני 2021 לחודש יוני 2022. 

 

תקנה 1 - מוצע לקבוע כי על אף האמור בתקנה 2(א) לתקנות החישוב, התשלומים לא יעודכנו ביום כ"א בסיוון התשפ"א (1 ביוני 2021).

 

בנוסף, ועל מנת לאפשר חזרה למתווה העדכון השנתי בהתאם לתקנות החישוב בחודש יוני  2022, ככל שיימצא בכך צורך, מוצע לבצע מספר תיקונים מתמטיים, שיאפשרו את התאמתה של נוסחת העדכון לעובדה כי העדכון הבא יתבצע עבור ארבע שנים ממועד העדכון הקודם, ולא שנה ממועדו כפי שנקבע בתקנות החישוב. על כן, מוצע כי בפסקה (2) בהגדרה "מקדם ההפחתה" שבתקנה 1, יעודכנו פסקאות משנה (א)-(ג). וכמו כן תעודכן  ההגדרה "שיעור הצמיחה" כך ששיעור הצמיחה ייקבע בהתאם לשיעור השנתי הממוצע. 

 

תקנה 2 - מועד התחילה של התקנות המוצעות נקבע ליום כ"א בסיוון  התשפ"א (1 ביוני 2021) וזאת על מנת שלא יחול העדכון לפי תקנות החישוב.

 



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשס"ה, עמ' 395; התשע"ג, עמ' 136.

[2] ק"ת התשס"ג, עמ' 1063; התשע"ט,  עמ' 3266‏.

[3] בשנת 2018 בוצע עדכון לתשלומים בהתאם לתקנות החישוב.