צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת מחירים מרביים לתעריפי חיבור וניתוק בגין חוב לספק גז), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 6, 7 ו-12(א)(1) לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – החוק), ולאחר שקוימה התייעצות עם ועדת המחירים לפי סעיפים 8 ו-13 לחוק, אנו מצווים לאמור:

הגדרות

1.  

בצו זה –

 

 

"חוק הגנת הצרכן" – חוק הגנת הצרכן תשמ"א-1981; 

 

 

"מדד המחירים לצרכן" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

"מדד השכר" – מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר בתעשייה, במחירים שוטפים (סמל C), שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

"מע"מ" – מס ערך מוסף כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975;

 

 

"ספק גז" – בעל רישיון ספק גז, כמשמעותו בחוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א – 2020, ובתקופה שעד תחילתו של חוק זה - כמשמעותו בחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989;

 

 

"ריבית פיגורים" – ריבית פיגורים שקבע החשב הכללי בהתאם להוראת תקנון כספים ומשק (התכ"ם) מספר 3.1.0.3 של החשב הכללי במשרד האוצר או הוראה אחרת שתחליף אותה, כאשר ריבית הבסיס תהיה בשיעור ריבית החשב הכללי כפי שהיא מתפרסמת מזמן לזמן ברשומות;

 

 

"שירות" – כל שרות של ספק גז הכלול בתהליך הפסקת האספקה של גפ"מ בגין אי תשלום חשבון או בחידוש האספקה של גפ"מ לאחר ניתוק כאמור;

 

 

" יום העדכון" – יום חישוב עדכון מחיר שמבוצע לפי סעיף 4;

 

 

" המנהל" – מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה.

החלת החוק וקביעת רמת הפיקוח

2.  

החוק יחול על שירותים הכרוכים בהפסקת הספקת גפ"מ לצרכן במערכת גז מרכזית עקב חוב ובחידוש ההספקה; רמת הפיקוח תהיה קביעת מחיר מרבי לפי פרק ה' לחוק.

מחירים מירביים

3.  

(א)

ספק גז רשאי לגבות בעד שירות המנוי בטור (א) בתוספת הראשונה כעדכונה מזמן לזמן לפי סעיף 4, מחיר שלא יעלה על המחיר הנקוב בטור (ב) לצדו; אין בהוראות סעיף זה כדי להתיר גבייה של תשלום בניגוד להוראות סעיף 13ב2 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981[1].

 

 

(ב)

ספק גז לא יגבה תשלום נוסף מצרכן גז בעד שירות שאינו מפורט בתוספת.

עדכון מחיר

4.  

(א)

 

התברר ביום פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר כי מודד העדכון עלה או ירד ב-1% או יותר, ביום העבודה הראשון בחודש פברואר שלאחריו יתעדכנו המחירים שבתוספת הראשונה בהתאם לנוסחה להלן:

P1=P0*0.7*(1+M)+P0*0.3*(1+S);

לעניין זה –

"מודד העדכון" - 0.7*(1+M)+ 0.3*(1+S))/ (0.7*(1+ML)+ 0.3*(1+SL))-1).

 

 

(ב)

בנוסחאות שבסעיף זה –

"M" - שיעור שינוי מדד המחירים לצרכן לפי המדד הידוע ביום העדכון לעומת מדד דצמבר 2018 (101.2);

"ML" – שיעור שינוי מדד המחירים לצרכן לפי המדד הידוע ביום העדכון הקודם לעומת מדד דצמבר 2018;

"S" - שיעור השינוי במדד השכר לפי ממוצע 3 מדדי השכר האחרונים שפורסמו לאחרונה עד ליום פרסומו של מדד לחודש דצמבר, לעומת ממוצע מדד השכר בחודשים אוקטובר-דצמבר 2018 (119.6);

"SL" – שיעור שינוי במדד השכר לפי ממוצע 3 מדדי השכר ששימשו לעדכון המחירים הקודם, לעומת ממוצע מדד השכר בחודשים אוקטובר-דצמבר 2018;

"P0"  - המחיר, כפי שמופיע בתוספת השנייה;

"P1" - מחיר מעודכן.

 

 

(ג)

מחיר שחושב לפי סעיף זה יעוגל לאגורות שלמות.

 

 

(ד)

המנהל יפרסם את התוספת כפי שהשתנתה לפי סעיף זה באתר האינטרנט של משרד  האנרגיה לכל המאוחר יום קודם ליום תחילתה של התוספת המעודכנת, וכן יעבירה לפרסום ברשומות.

ריבית פיגורים

5.  

ספק גז רשאי לגבות מצרכן ריבית על חשבון שלא שולם במועדו, בשיעור שלא יעלה על ריבית הפיגורים.

תיקון צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תשלומים בעד גז המסופק במערכת מרכזית), תשמ"ט-1989

6.  

בצו פיקוח על מצרכים ושירותים (תשלומים בעד גז המסופק במערכת מרכזית), התשמ"ט – 1989 (להלן – צו תשלומים במערכת מרכזית) –

(1) סעיף 3 – בטל;

(2) התעריפים הקבועים בסעיף 5 לצו בטלים, ובמקומם יבואו התעריפים הקבועים בצו זה.

תחילה ומעבר

7.  

תחילתו של צו זה ביום העבודה הראשון בחודש שלאחר פרסום הצו;

לעניין עדכון המחירים הראשון –

(1)  יום העדכון הקודם הוא יום י"ח בשבט, התשפ"א (1 בפברואר 2021);

(2) לעניין חישוב SL  יראו כאילו ממוצע מדדי השכר ששימש לחישוב המחיר הקודם הוא 121.15.

 

 

תוספת ראשונה

המחירים המרביים המעודכנים

 

 

 

 

טור א'

טור ב'

 

 

 

שירות

תעריף בש"ח ללא תוספת מע"מ

 

 

1.  

משלוח מכתב התראה בגין אי תשלום חשבון בדואר רגיל

7.11

 

 

2.  

משלוח מכתב התראה בגין אי תשלום חשבון בדואר רשום

15.03

 

 

3.  

מסירת הודעה על הפסקת אספקת גפ"מ בגין אי תשלום חשבון במעונו של הצרכן, בתנאים המפורטים בסעיף 5 (ב) בצו תשלומים במערכת מרכזית

25.81

 

 

4.  

גביה במקום האספקה במועד בו הספק מעוניין להפסיק אספקה עקב חוב וטרם הניתוק, כמפורט בסעיף 5 (ג) בצו תשלומים במערכת מרכזית

30.57

 

 

5.  

ניתוק אספקת גפ"מ בשל אי תשלום חשבון

48.98

 

 

6.  

חידוש אספקת גפ"מ שנותקה בגין אי תשלום חשבון

64.00

 

תוספת שניה

מחירי הבסיס לצורך עדכון המחיר לפי סעיף 4

 

 

טור א'

טור ב'

 

שירות

תעריף בש"ח ללא תוספת מע"מ

7.  

משלוח מכתב התראה בגין אי תשלום חשבון בדואר רגיל

7.09

8.  

משלוח מכתב התראה בגין אי תשלום חשבון בדואר רשום

14.98

9.  

מסירת הודעה על הפסקת אספקת גפ"מ בגין אי תשלום חשבון במעונו של הצרכן, בתנאים המפורטים בסעיף 5 (ב) בצו תשלומים במערכת מרכזית

25.73

10.  

גביה במקום האספקה במועד בו הספק מעוניין להפסיק אספקה עקב חוב וטרם הניתוק, כמפורט בסעיף 5 (ג) בצו תשלומים במערכת מרכזית

30.47

11.  

ניתוק אספקת גפ"מ בשל אי תשלום חשבון

48.82

12.  

חידוש אספקת גפ"מ שנותקה בגין אי תשלום חשבון

63.80

 

 

 

___ ב________ התשפ"א  (___ ב________ 2021)

 

 (חמ          )

 

 

 

 

שר האנרגיה

 

 

שר האוצר

דברי הסבר

צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תשלומים בעד גז המסופק במערכת מרכזית), תשמ"ט-1989 (להלן – צו התשלומים) עוסק, בין השאר, בחיבור וניתוק של גפ"מ מצרכנים שאינם משלמים את חשבונות הגז.

ס' 3 לצו התשלומים קובע את שיעור ריבית הפיגורים שספק גז רשאי לגבות ריבית פיגורים בשל אי תשלום חשבון גז במועדו וסעיף 5 לצו התשלומים קובע מחירים שספק רשאי לגבות בגין ניתוק הספקת גז עקב אי תשלום חוב ועבור חידוש ההספקה לאחר ניתוק כאמור.

ס' 3 לצו התשלומים התעדכן לאחרונה בשנת 2006 וקבע כי ספק רשאי לגבות מצרכן ריבית פיגורים על חשבון שלא שולם במועדו בשיעור שלא יעלה על ריבית הפיגורים כמשמעותה בהודעה בדבר שיעורי ריבית החשב הכללי שפורסמה ברשומות לאחרונה לפני תשלומו בפועל של כל חשבון, ואילו המחירים הקבועים בס' 5 לצו התשלומים לא עודכנו מאז הותקן לפני למעלה מ-30 שנה.

ב רע"א 2957/17 בעניין סופרגז נ' שוורצמן וע"א 3861/17 ברודט נ. אמישראגז (ערעורים בעניין תביעות ייצוגיות), הוברר כי חלק מן הספקים גובה מחיר העולה על הקבוע בצו, בין השאר בטענה כי במסגרת הסרת הפיקוח על מחירי הגז לצרכן, הוסר הפיקוח גם ממחירים אלה. כמו כן נטען כי המחירים אינם מעודכנים ואינם סבירים.

עמדת המדינה היא כי הפיקוח על מחירים אלה לא הוסר והמחירים המרביים הקבועים בצו מחייבים, כל עוד לא נקבעו בצו מחירים אחרים. עם זאת המדינה הודיעה כי בכוונת משרד האנרגיה לפנות לוועדת המחירים לפי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח על המחירים) ולהמליץ על עדכון תעריפים אלה במסגרת צו לפי חוק הפיקוח על המחירים.

בינתיים חוקק חוק הגז הפחמימני המעובה, אשר עיגן את תקפו של הצו, וקבע כי יראו אותו כאילו הותקן מכח חוק הגז הפחמימני המעובה. החוק צפוי להיכנס לתוקף רק ביולי.

התעריפים המוצעים בטיוטת הצו המוצע הומלצו בידי ועדת המחירים, ומבוססים על תהליך שהחל בעבודה מקצועית של מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, לאחר שהתקבלו נתונים מספקי הגפ"מ. ההמלצות הראשוניות של משרד האנרגיה נבחנו בוועדת המחירים ולאחר מכן פורסמו בידי ועדת המחירים להערות הציבור. לאחר שהתקבלו הערות הציבור, נערך דיון בוועדת המחירים. 

   



[1] ס"ח התשמ"א, עמ' 248; התשע"ו, עמ' 897