טיוטת צו

א. שם הצו המוצע

צו לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה) (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"א-2021

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בתוספת הראשונה לחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן – "החוק"), מנויות הרשויות המקומיות שבהן יפעל מערך אכיפה עירוני ("שיטור עירוני").

בהתאם להוראת סעיף 18(א) לחוק, השר לביטחון הפנים רשאי לשנות את התוספת הראשונה לחוק, בצו, בהסכמת שר הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

בהמשך להחלטת ממשלה מס' 4389 מיום 20.12.2018 שעניינה "מערכי אכיפה עירוניים במודל מותאם למועצות אזוריות" ולצורך קידום יישום המודל הניסיוני להפעלת מערכי אכיפה עירוניים במועצות אזוריות, ובהתאם לתבחינים שנקבעו בנושא בהחלטת הממשלה ולתקציב המוקצה לתכנית בעת הזו, מוצע להוסיף את המועצות האזוריות מעלה יוסף, מרום הגליל, לכיש, בני שמעון, שדות נגב ומרחבים לתוספת הראשונה לחוק כך שיפעל בתחומן מערך אכיפה עירוני במודל מותאם למועצות האזוריות, בכפוף להסכמת שר הפנים ולאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

צו לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה) (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"א-2021

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 18(א) לחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), בהסכמת שר הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

שינוי התוספת הראשונה לחוק

1.

בתוספת הראשונה לחוק, אחרי פרט 72 יבוא-

 

 

"73. מעלה יוסף

74. מרום הגליל

75. לכיש

76. בני שמעון

77. שדות נגב

78. מרחבים".

 

 

 

 

 

__________ התשפ"א

(___________  2021)

 (חמ _____)

__________________

ח"כ אמיר אוחנה

השר לביטחון הפנים

 

דברי הסבר

כללי

סעיף 7 לחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן- החוק או החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים) קובע, כי ברשות מקומית המנויה בתוספת הראשונה לחוק, יפעל מערך אכיפה עירוני, שיורכב מיחידת פיקוח עירוני ייעודית של פקחים מסייעים ומכוח שיטור עירוני ייעודי של שוטרים.

בהתאם להוראת סעיף 18(א) לחוק, השר לביטחון הפנים רשאי לשנות את התוספת הראשונה לחוק, בצו, בהסכמת שר הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

בהחלטת ממשלה מס' 4389 מיום 20.12.2018 שעניינה "מערכי אכיפה עירוניים במודל מותאם למועצות אזוריות" (להלן – החלטת הממשלה), נרשמה הודעת המשרד לביטחון הפנים לפיה בכוונתו לבחון את הפעלת תכנית מערכי אכיפה עירוניים במודל ניסיוני המותאם למועצות אזוריות. זאת, בין השאר, במטרה לשפר את הביטחון האישי ותחושת הביטחון של התושבים במועצות האזוריות.

בהמשך להחלטת הממשלה, פעל המשרד לביטחון הפנים בתחילת שנת 2019 לקידום הפעלת המודל הניסיוני במועצות האזוריות, אולם טרם הבאת טיוטת הצו לתיקון התוספת הראשונה לחוק לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לצורך הוספת המועצות האזוריות הרלוונטיות לתוספת הראשונה לחוק, החליטה הכנסת על התפזרותה וקידום הנושא התעכב, בין היתר, בשל תקופת הבחירות הממושכת.

כעת, בהמשך לעבודת מטה שבוצעה בנושא בחודשים האחרונים, מבקש המשרד לביטחון הפנים לקדם את יישום המודל הניסיוני במועצות האזוריות. בהתאם לתבחינים שנקבעו בנושא בהחלטת הממשלה, לרבות בהחלטת ממשלה מס' 566 מיום 22.11.2020 שעניינה "תכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" לשנים 2021–2022 ותיקון החלטות ממשלה", ולתקציב המוקצה לתכנית בעת הזו, מוצע לתקן את התוספת הראשונה לחוק, ולהוסיף לרשימת הרשויות המקומיות המנויות בה את המועצות האזוריות: מעלה יוסף, מרום הגליל, לכיש, בני שמעון, שדות נגב ומרחבים, כך שיפעל בתחומן מערך אכיפה עירוני במודל ניסיוני מותאם למועצות אזוריות. זאת, בכפוף להסכמת שר הפנים ולאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, כנדרש בהתאם להוראת סעיף 18(א) לחוק.

 

לסעיף 1

מוצע לתקן את התוספת הראשונה לחוק ולהוסיף לאחר פרט 72 לתוספת הראשונה לחוק, את פרטים 73–78 ובהם המועצות האזוריות שלהלן: מעלה יוסף, מרום הגליל, לכיש, בני שמעון, שדות נגב ומרחבים- בהתאמה, אשר בתחומן מוצע כי יפעל מערך אכיפה עירוני.



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 1057; ק"ת התשע"ו, עמ' 2272.