תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' 16)
הצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' 16) (חידוש אוטומטי של הנחה בארנונה), התשפ"א 2021
סעיף 9 לחוק האזרחים הותיקים, התש"ן–1989 (להלן: "חוק האזרחים הוותיקים") מקנה הנחה בתשלומי ארנונה לאזרחים ותיקים בתנאים הנקובים בחוק. בין היתר, קבלת ההנחה כרוכה בהגשת בקשה בכתב לרשות המקומית או על פי הצהרה בכתב של המבקש שמתקיימים לגביו התנאים הקבועים בסעיף 9(ג)(4) לעניין מבחן הכנסות.
סעיף 9(ג)(4) לחוק האזרחים הוותיקים קובע כי "ההנחה תינתן רק לאזרח ותיק שסך כל הכנסותיו, מכל מקור שהוא, אינו עולה על השכר הממוצע כפי שפורסם לאחרונה לפני הגשת הבקשה להנחה; גרים בדירה יותר מאזרח ותיק אחד, תינתן ההנחה רק אם סך כל הכנסות המתגוררים באותה דירה, מכל מקור שהוא, אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע".
ברשויות מקומיות שונות יש צורך להגיש בכל שנת כספים בקשה מחודשת לקבלת ההנחה, הכרוכה בבחינה מחודשת של מבחן ההכנסות.
בעקבות זאת, ישנם מקרים של אזרחים ותיקים שמסיבות שונות נמנעים או לא מצליחים לשוב מדי שנה ולמלא בקשה, בין אם בשל המאמץ הנדרש מצידם, בין בשל כך ששכחו לטפל בכך, מחמת מצב רפואי שאינו מאפשר זאת או בשל כל סיבה אחרת. כך, כאשר ניתן להגיש את הבקשה באמצעות האינטרנט, ישנם אזרחים ותיקים שאינם יודעים כיצד לעשות זאת, וההגעה למשרדי הרשות מהווה טירחה רבה עבורם (ולעיתים אף חסם של ממש).
לבקשת המשרד לשוויון חברתי, ערכה רשות המיסים בדיקה מדגמית של שיעור האזרחים הוותיקים הרלוונטיים שהכנסותיהם מכלל מקורות ההכנסה גדלות משנה לשנה באופן שעשוי לפסול כתוצאה מכך את זכאותם להנחה. מהבדיקה עלה כי רק לגבי כ-4% מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים שנבדקו ושהיו להם הכנסות בשנת 2017 מתחת לשכר הממוצע במשק באותה שנה, חל שינוי בשנת 2018 כך שעברו להיות מעל לשכר הממוצע במשק באותה שנה (או מעל 150% מהשכר הממוצע במשק באותה שנה לגבי בני זוג ששניהם אזרחים ותיקים).
על כן, מוצע לקבוע כי ככל שניתנה הנחה בארנונה לאזרח ותיק לפי חוק האזרחים הוותיקים, היא תמשיך להינתן ללא צורך בהגשת בקשה מחודשת, אלא אם התנאים המפורטים בחוק למתן ההנחה לא יתקיימו עוד לגביו. בצד זאת, תוטל חובה על אזרח ותיק לדווח לרשות המקומית, תוך 45 יום, על שינוי בסך כל ההכנסות כאמור בסעיף 9(ג)(4) לחוק האזרחים הוותיקים בשלו חדלו להתקיים התנאים המפורטים בסעיף 9(ג)(4) הנ"ל.
יצוין כי נתוני הבדיקה המדגמית שהופקו על ידי רשות המיסים מצביעים כי אחוז האזרחים הוותיקים שנדרש לדווח על אי-עמידתם בתנאי ההנחה הוא כה שולי, שיש בו לחזק באופן מובהק וביתר שאת את ההצדקה לתיקון החוק ולקביעת מנגנון המשך מתן ההנחה בארנונה באופן רציף שאינו מהווה הכבדה הן על האזרח הוותיק הזכאי והן על המערכת הנדרשת לעסוק בטיפול בנושא.
לא רלוונטי.
בהצעת החוק תוטל חובה על אזרח ותיק לדווח לרשות המקומית, תוך 45 יום, על שינוי בסך כל ההכנסות כאמור בסעיף 9(ג)(4) לחוק האזרחים הוותיקים בשלו חדלו להתקיים התנאים המפורטים בסעיף 9(ג)(4) הנ"ל.
כדי לגדר את הסיכון למקרה שאזרחים ותיקים לא ידווחו כמחויב - לבקשת המשרד לשוויון חברתי, ערכה רשות המיסים בדיקה מדגמית של שיעור האזרחים הוותיקים הרלוונטיים שהכנסותיהם מכלל מקורות ההכנסה גדלות משנה לשנה באופן שעשוי לפסול כתוצאה מכך את זכאותם להנחה. מהבדיקה עלה כי רק לגבי כ-4% מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים שנבדקו ושהיו להם הכנסות בשנת 2017 מתחת לשכר הממוצע במשק באותה שנה, חל שינוי בשנת 2018 כך שעברו להיות מעל לשכר הממוצע במשק באותה שנה (או מעל 150% מהשכר הממוצע במשק באותה שנה לגבי בני זוג ששניהם אזרחים ותיקים).
תזכיר חוק מטעם המשרד לשוויון חברתי:
|
|
|
|
|
|
1. ב |
בחוק האזרחים הותיקים, התש"ן – 1989[1], בסעיף 9 אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(ד) ניתנה הנחה לפי סעיף זה, היא תמשיך להינתן לאזרח ותיק ללא צורך בהגשת בקשה מחודשת, אלא אם התנאים המפורטים בסעיף זה אינם מתקיימים עוד לגביו; |
|
|
|
|
(ה) אזרח ותיק שקיבל הנחה בארנונה לפי סעיף זה חייב לדווח לרשות המקומית בתוך 45 ימים על שינוי בסך כל ההכנסות כאמור בסעיף קטן (ג)(4) בשלו חדלו להתקיים התנאים המפורטים בסעיף קטן (ג)(4)." |
סעיף 9 לחוק האזרחים הותיקים, התש"ן–1989 (להלן: "חוק האזרחים הוותיקים") מקנה הנחה בתשלומי ארנונה לאזרחים ותיקים בתנאים הנקובים בחוק. בין היתר, קבלת ההנחה כרוכה בהגשת בקשה בכתב לרשות המקומית או על פי הצהרה בכתב של המבקש שמתקיימים לגביו התנאים הקבועים בסעיף 9(ג)(4) לעניין מבחן הכנסות.
סעיף 9(ג)(4) לחוק האזרחים הוותיקים קובע כי "ההנחה תינתן רק לאזרח ותיק שסך כל הכנסותיו, מכל מקור שהוא, אינו עולה על השכר הממוצע כפי שפורסם לאחרונה לפני הגשת הבקשה להנחה; גרים בדירה יותר מאזרח ותיק אחד, תינתן ההנחה רק אם סך כל הכנסות המתגוררים באותה דירה, מכל מקור שהוא, אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע".
ברשויות מקומיות שונות יש צורך להגיש בכל שנת כספים בקשה מחודשת לקבלת ההנחה, הכרוכה בבחינה מחודשת של מבחן ההכנסות.
בעקבות זאת, ישנם מקרים של אזרחים ותיקים שמסיבות שונות נמנעים או לא מצליחים לשוב מדי שנה ולמלא בקשה, בין אם בשל המאמץ הנדרש מצידם, בין בשל כך ששכחו לטפל בכך, מחמת מצב רפואי שאינו מאפשר זאת או בשל כל סיבה אחרת. כך, כאשר ניתן להגיש את הבקשה באמצעות האינטרנט, ישנם אזרחים ותיקים שאינם יודעים כיצד לעשות זאת, וההגעה למשרדי הרשות מהווה טירחה רבה עבורם (ולעיתים אף חסם של ממש).
לבקשת המשרד לשוויון חברתי, ערכה רשות המיסים בדיקה מדגמית של שיעור האזרחים הוותיקים הרלוונטיים שהכנסותיהם מכלל מקורות ההכנסה גדלות משנה לשנה באופן שעשוי לפסול כתוצאה מכך את זכאותם להנחה. מהבדיקה עלה כי רק לגבי כ-4% מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים שנבדקו ושהיו להם הכנסות בשנת 2017 מתחת לשכר הממוצע במשק באותה שנה, חל שינוי בשנת 2018 כך שעברו להיות מעל לשכר הממוצע במשק באותה שנה (או מעל 150% מהשכר הממוצע במשק באותה שנה לגבי בני זוג ששניהם אזרחים ותיקים).
על כן, מוצע לקבוע כי ככל שניתנה הנחה בארנונה לאזרח ותיק לפי חוק האזרחים הוותיקים, היא תמשיך להינתן ללא צורך בהגשת בקשה מחודשת, אלא אם התנאים המפורטים בחוק למתן ההנחה לא יתקיימו עוד לגביו. בצד זאת, תוטל חובה על אזרח ותיק לדווח לרשות המקומית, תוך 45 יום, על שינוי בסך כל ההכנסות כאמור בסעיף 9(ג)(4) לחוק האזרחים הוותיקים בשלו חדלו להתקיים התנאים המפורטים בסעיף 9(ג)(4) הנ"ל.