חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 4), התשפ"א - 2021
סעיף 13(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א - 2011 (להלן - החוק) קובע כי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח), יחול על חלב בקר במכסה, על חומרי גלם חלביים ועל שירותי ייבוש וחיבוץ, בשינויים הקבועים בסעיף האמור.
כך, לפי סעיף 13(א)(1) ו- 13(ב)(1) לחוק, על אף האמור בסעיף 9 לחוק הפיקוח, על שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – השרים) לקבוע, בצו לפי פרק ה' לחוק הפיקוח, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, עקרונות שלפיהם ייקבעו המחירים המזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן בעבור חלב בקר במכסה (להלן – מחיר המטרה).
בסעיף 44(א) לחוק נקבעה הוראת מעבר שלפיה עד תום שמונה שנים מיום תחילתו של החוק, היינו, עד ז' בתשרי התש"ף (6 באוקטובר 2019), מחיר המטרה לא ייקבע ולא יעודכן בהתאם למנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק אלא בהתאם למנגנון אחר שקבעו השרים בתקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים), התשע"ב-2012 (להלן – הוראת המעבר והתקנות, בהתאמה). המועד האמור נדחה לפי חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 3), התש"ף – 2020, עד ליום ד ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).
נוכח התפזרות הכנסת ה-23 ביום ח' טבת תשפ"א (23 דצמבר, 2020) בשל אי קבלת חוק תקציב, הוארך תוקפן של הוראת המעבר והתקנות מכוח סעיף 44(ב) לחוק מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021).
מטרתו של החוק המוצע, לקבוע כי תוקפה של הוראת המעבר יוארך בשלוש שנים נוספות, עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), תוך מתן אפשרות לשרי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר להאריך את התקופה בפרק זמן נוסף, עד י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).
כן מוצע לקבוע כי בתקופה שעד ליום 31 דצמבר 2025, יהיו השרים רשאים לקבוע בתקנות הוראות השונות מנוהל ההתחשבנות האמור בסעיף 44(ב)(1) לחוק, באופן שיאפשר חישוב עלויות של ייצור חלב לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 700 אלף ליטר או יותר. תיקון זה יאפשר הוזלה של מחיר המטרה ויתרום להורדת יוקר המחיה.
ההוראות המוצעות מבוססות על סיכום מקצועי בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האוצר, אשר גובש תוך הדברות עם מועצת החלב ונציגי יצרני החלב והמחלבות.
לא רלוונטי
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 44 |
1. |
בחוק תכנון משק החלב, התשע"א - 2011[1], בסעיף 44 - |
|
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום "עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020)" יבוא "עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023)"; |
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (א1), במקום "עד יום כ' בתמוז התשפ"א (30 ביוני 2021)" יבוא "י"א טבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)". |
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (2) יבוא: |
|
|
|
|
"על אף האמור בפסקה (1), בתקופה שעד יום 31 בדצמבר 2025, רשאים השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות לפי אותה פסקה כי חישוב עלויות ייצור חלב ייעשה לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 700 אלף ליטר או יותר". |
דברי הסבר
בסעיף 44(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011 (להלן – החוק) נקבעה הוראת מעבר לפיה, עד יום ז' בתשרי התש"ף (6 באוקטובר 2019), המחירים המזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן בעד חלב בקר במכסה (להלן - מחיר המטרה) יקבעו בתקנות שיתקינו שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ולא לפי המנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק, שהוא לפי חוק הפיקוח. המועד האמור נדחה לפי חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 3), התש"ף – 2020, עד ליום ד ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).
נוכח התפזרות הכנסת ביום ח' טבת תשפ"א (23 דצמבר, 2020) בשל אי קבלת חוק תקציב, הוארך תוקפן של הוראת המעבר והתקנות מכוח סעיף 44(ב) לחוק מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021).
לסעיף 1 (1) ו - (2) –
מוצע לקבוע כי תוקפה של הוראת המעבר יוארך בשלוש שנים נוספות, עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), תוך מתן אפשרות לשרי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר להאריך את התקופה בפרק זמן נוסף, עד י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).
לסעיף 1(3) -
מוצע לקבוע כי בתקופה שעד ליום 31 דצמבר 2025, יהיו השרים רשאים לקבוע בתקנות הוראות השונות מנוהל ההתחשבנות האמור בסעיף 44(ב)(1) לחוק, באופן שיאפשר חישוב עלויות של ייצור חלב לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 700 אלף ליטר או יותר. תיקון זה יאפשר הוזלה של מחיר המטרה ויתרום להורדת יוקר המחיה.