תיק הצעת חוק מס':פ-0000-18
סימוכין: 803-99-2010-000000
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק העונשין (נשיאת מאסר בעבודות שירות)(הארכת תוקף הוראת שעה), התשפ"א - 2021
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
בחוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה), התשע"ח – 2018 (להלן: "הוראת השעה") הוארכה, במסגרת הוראת שעה לתקופה של שנתיים, תקופת המאסר המירבית שאותה ניתן לשאת בעבודות שירות, משישה חודשי מאסר לתשעה חודשי מאסר. על פי הוראת השעה, בית המשפט מוסמך לקבוע כי נאשם שנגזר עליו עונש מאסר בפועל שאינו עולה על תשעה חודשים, יישא את מאסרו בעבודות שירות. במסגרת הוראת השעה נקבעה תכנית ליווי ושיקום על ידי קצין מבחן לכל עובד שירות שנגזרו עליו עבודות שירות לתקופה העולה על שישה חודשים וכן נקבע בסעיף 51י1 מנגנון לקיצור תקופת עבודות השירות לעובד שירות שעמד בחובותיו כנדרש.
הוראת השעה נחקקה בעקבות המלצות הוועדה הציבורית לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים בראשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) דליה דורנר (להלן: "ועדת דורנר"), אשר עסקה, בין השאר, בענישה בדרך של מאסר בעבודות שירות. במסגרת ההמלצות הוצע להרחיב את השימוש בענישה בקהילה כתחליף לעונשי מאסר קצרים, תוך שמירה על עקרון ההלימה בין חומרת העבירה לעונש הקהילתי שיוטל על העבריין. בהחלטת הממשלה מס' 1840 מיום 11.8.2016 בעניין "ייעול מדיניות הענישה ושיקום האסירים בישראל" אומצו עיקרי המלצות הוועדה הציבורית והוחלט, בין היתר, "לקבוע בהוראת שעה סמכות לבתי המשפט לפיה ניתן יהיה להמיר עונשי מאסר לתקופה של עד תשעה חודשים בעבודות שירות...".
תיקון החוק נקבע, כאמור, כהוראת שעה לתקופה של שנתיים, החל מיום 1 באפריל 2019, ועל כן הוא אמור היה לפקוע ביום 31 במרץ 2021. עם זאת, סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת קובע כי חיקוק שתוקפו אמור היה לפקוע בתקופה שלאחר פיזורה של הכנסת, יעמוד בתקפו עד תום שלושה חודשים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת. על כן תוקפה של הוראת השעה מוארך אוטומטית עד למועד האמור. עם זאת, נראה כי נדרש פרק זמן נוסף בטרם קבלת החלטה לגבי הפיכתה של הוראה זו להסדר קבע, או ביטולה.
במהלך חקיקת הוראת השעה הובהר כי הכוונה היא ללוות את הוראת השעה במחקר אשר יבחן את השפעת הוראת השעה והאם היא משיגה את התכלית של צמצום השימוש במאסרים קצרים על-ידי המרת עונשי מאסר נוספים בעבודות שירות, או שמא התיקון מביא לתוצאות אחרות, כגון הארכת עבודות השירות לתשעה חודשים במקרים שבהם לפני חקיקת הוראת השעה הוטלו עבודות שירות למשך שישה חודשים. בהתאם לתוצאות המחקר המלווה אמורה היתה להתקבל ההחלטה האם להפוך את הוראת השעה להוראה קבועה.
במועד זה, המחקר המלווה מצוי עדיין בשלביו הראשוניים. זאת בשל עיכובים שחלו בהליך הוצאתו לפועל של המחקר ומאחר שבתקופה שמאז פרוץ מגפת הקורונה חלו שינויים אשר מקשים על גיבוש תמונת מצב ברורה בנוגע להשפעת הוראת השעה ואופן השימוש בה על ידי בתי המשפט. על-כן, בנקודת הזמן הנוכחית לא ניתן לעמוד על השפעתה של חקיקת הוראת השעה ולקבוע האם השיגה את מטרתה. לאור האמור, מוצע להאריך את תקופת הוראת השעה בשנה נוספת לצורך השלמת המחקר המלווה וקבלת החלטה, על בסיס הממצאים שייאספו, בשאלה אם יש להפוך את הוראת השעה לקבועה, לבטלה או לתקנה.
עיקרי החוק המוצע
עיקר 1: יוארך משך הוראת השעה בשנה אחת.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
הוראת השעה תתוקן בהתאם למוצע.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין השפעה.
ה. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק מוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|
תיקון חוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה), התשע"ח - 2018 |
1. |
בחוק העונשין (תיקון מס' 133 – הוראת שעה), התשע"ח – 2018, בסעיף 1, ברישה, במקום "שנתיים" יבוא "שלוש שנים"." |