רשומות

טיוטת תקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס)(תיקון)[ביטול חובת רישיון תדריכן מודיעין טיס], התשפ"א-2021

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס)(תיקון)[ביטול חובת רישיון תדריכן מודיעין טיס], התשפ"א-2021.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

שירותי ניהול תעבורה אווירית (נת"א) במדינת ישראל פועלים מכוח חוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן: חוק הטיס) המפרט את חובת הרישוי של יחידת נת"א ואת התנאים הכלליים לקבלת רישיון.

אחד מתפקידי יחידת נת"א הוא לאשר תוכניות טיסה ולספק למפעילים אוויריים וטייסים, לצורך הכנת הטיסה, מידע תעופתי שיסייע להם בתכנון הטיסה באמצעות תדרוך מוקדם ("briefing"). בהתאם לפרק השלישי בחלק ה' והפרק השלישי לחלק ו' לתקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן: התקנות העיקריות), הגורם המוסמך לספק שירותים כאמור הוא תדריכן מודיעין טיס שניתן לו רישיון אישי לכך על ידי רת"א. בפרקים האמורים פורטו הדרישות והתנאים לקבלת רישיון תדריכן מודיעין טיס ולקבלת הגדר מאמן ברישיון כאמור.

מדינת ישראל חתומה על אמנת התעופה האזרחית הבינלאומית שנחתמה בשיקגו בשנת 1944, ועל כן היא מחויבת לעמוד בתקנים המחייבים וההמלצות (Standards and recommended practices) של נספחי האמנה, וביניהם נספח 1 המפרט דרישות תקינה לנושא רישוי אישי של עובדי טיס. רישיון תדריכן מודיעין טיס, הנדרש על פי התקנות העיקריות, לא מוכר בנספח 1 לאמנה האמורה. בנוסף, סקירת תקינה בין-לאומית מעלה כי רישיון כזה לא נדרש במדינות נבחרות שנסקרו (מדינות האיחוד האירופי וארה"ב). בנוסף, להבנת גורמי המקצוע ברת"א, אין צורך מבצעי ובטיחותי ברישיון עובד טיס לבעל תפקיד מסוג זה באופן ייחודי למדינת ישראל. די לקבוע דרישות מקצועיות בעניין כשירותם של מספקי השירות כאמור במסגרת ספר העזר המבצעי של יחידות הנת"א הנוגעות בדבר, ללא צורך בנטל הבירוקרטי והרגולטורי הכרוך בתהליכי רישוי אישי מול רת"א.

בהתאם לכך, מבוקש לבטל בתקנות העיקריות את ההסדרים הנוגעים לרישוי אישי של תדריכני מודיעין טיס.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

 

 

 

תקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס) (תיקון)[ביטול חובת רישיון תדריכן מודיעין טיס], התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2 ו- 168(א) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), ובהתאם לסעיף 197 לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 6

1.  

בתקנה 6 לתקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981[2] (להלן - התקנות העיקריות), פסקה (6) - בטלה.

תיקון תקנה 7

2.  

בתקנה 7(2)(ה) לתקנות העיקריות, פסקת משנה (5) - בטלה.

ביטול הפרק השלישי לחלק ה'

3.  

הפרק השלישי לחלק ה' לתקנות העיקריות - בטל.

ביטול הפרק השלישי לחלק ו'

4.  

הפרק השלישי לחלק ו' לתקנות העיקריות - בטל.

תחילה

5.  

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

 

 

_________ התשפ"א

 

__________ (2021)

(חמ__________)

שר התחבורה והבטיחות בדרכים


דברי הסבר

כללי

שירותי ניהול תעבורה אווירית (נת"א) במדינת ישראל פועלים מכוח חוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן: חוק הטיס) המפרט את חובת הרישוי של יחידת נת"א ואת התנאים הכלליים לקבלת רישיון.

אחד מתפקידי יחידת נת"א הוא לאשר תוכניות טיסה ולספק למפעילים אוויריים וטייסים, לצורך הכנת הטיסה, מידע תעופתי שיסייע להם בתכנון הטיסה באמצעות תדרוך מוקדם ("briefing"). בהתאם לפרק השלישי בחלק ה' והפרק השלישי לחלק ו' לתקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן: התקנות העיקריות), הגורם המוסמך לספק שירותים כאמור הוא תדריכן מודיעין טיס שניתן לו רישיון אישי לכך על ידי רת"א. בפרקים האמורים פורטו הדרישות והתנאים לקבלת רישיון תדריכן מודיעין טיס ולקבלת הגדר מאמן ברישיון כאמור.

מדינת ישראל חתומה על אמנת התעופה האזרחית הבינלאומית שנחתמה בשיקגו בשנת 1944, ועל כן היא מחויבת לעמוד בתקנים המחייבים וההמלצות (Standards and recommended practices) של נספחי האמנה, וביניהם נספח 1 המפרט דרישות תקינה לנושא רישוי אישי של עובדי טיס. רישיון תדריכן מודיעין טיס, הנדרש על פי התקנות העיקריות, לא מוכר בנספח 1 לאמנה האמורה. בנוסף, סקירת תקינה בין-לאומית מעלה כי רישיון כזה לא נדרש במדינות נבחרות שנסקרו (מדינות האיחוד האירופי וארה"ב). בנוסף, להבנת גורמי המקצוע ברת"א, אין צורך מבצעי ובטיחותי ברישיון עובד טיס לבעל תפקיד מסוג זה באופן ייחודי למדינת ישראל. די לקבוע דרישות מקצועיות בעניין כשירותם של מספקי השירות כאמור במסגרת ספר העזר המבצעי של יחידות הנת"א הנוגעות בדבר, ללא צורך בנטל הבירוקרטי והרגולטורי הכרוך בתהליכי רישוי אישי מול רת"א.

בהתאם לכך, מבוקש לבטל בתקנות העיקריות את ההסדרים הנוגעים לרישוי אישי של תדריכני מודיעין טיס.

יצויין כי לפי תקנה 292, לשם קבלת רישיון קצין מבצעי אוויר, ניתן להתבסס על ניסיון שנצבר כתדריכן מודיעין טיס. צבירת ניסיון בתפקיד כאמור במסגרת יחידת הנת"א תמשיך להיות רלוונטית לקצין מבצעי אוויר, הגם שהעובד המועסק בתפקיד זה לא יידרש לרישיון אישי מרת"א. מאחר שכבר כיום לא כל התפקידים הנקובים בתקנה 292 כרלוונטיים לניסיון הנדרש מקצין מבצעי אוויר הם תפקידים של עובד טיס בעל רישיון מרת"א (למשל מטאורולוג), מוצע לא למחוק את המונח "תדריכן מודיעין טיס" מתקנה זו, כאשר הכוונה תהיה לאותו אדם המועסק על ידי יחידת הנת"א המתאימה בתפקידי אישור תוכניות טיסה ותדרוך.

לתקנות 1, 2, 3, 4 - ביטול הסדרים בתקנות העיקריות

בהתאם לאמור לעיל, מבוקש לבטל את החלקים הבאים מן התקנות העיקריות:

1)  תקנה 6(6) - תקנה 6 מפרטת את סוגי הרישיונות שרשות הרישוי רשאית לתת, ונדרש למחוק ממנה את הרישיון של תדריכן מודיעין טיס.

2)  תקנה 7(2)(ה)(5) - תקנה זו מפרטת את סוגי ההגדרים שרשות הרישוי רשאית לתת, ובכלל זה הגדרי הדרכה, ונדרש למחוק ממנה את הגדר מאמן תדריכן מודיעין טיס.

3)  הפרק השלישי לחלק ה' - בפרק זה נקבעו הדרישות (ידע, ניסיון ומיומנות) לשם קבלת רישיון תדריכן מודיעין טיס, הזכויות שמעניק הרישיון, והדרישות לשימוש בו. לפיכך נדרש למחוק פרק זה.

4)  הפרק השלישי לחלק ו'- בפרק זה נקבעו הדרישות (ידע, ניסיון ומיומנות) לשם קבלת הגדר מאמן ברישיון תדריכן מודיעין טיס, הזכויות שמעניק ההגדר, והדרישות לשימוש בו. לפיכך נדרש למחוק פרק זה.

 

לתקנה 5 - תחילה

מבוקש לקבוע שתחילתן של התקנות תהיה 30 ימים מיום פרסומן. יצוין כי במקביל לתיקון התקנות, פעלה רשות שדות התעופה (להלן - רש"ת), בתיאום עם רת"א, לעיגון דרישות כשירות לתדריכני מודיעין טיס במסגרת ספר העזר למבצעים שניתן לה לשם הפעלת יחידות נת"א מודיעין טיס נתב"ג ומודיעין טיס אילת-רמון. לפיכך, הושלמה עיקר ההיערכות לשינוי המבוקש, הן על ידי רש"ת והן על ידי רת"א, ואין מניעה להכניס את התקנות לתוקף בתוך 30 ימים.

 

 

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830.

[2] ק"ת התשמ"א, עמ' 510; התשפ"א, עמ' 448.