תזכיר טיוטת תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון מס' ), התשפ"א-2021

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון מס' ), התשפ"א-2021. 3

1.  תיקון תקנה 1. 3

2.  תיקון תקנה 5. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון מס' ), התשפ"א-2021

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן  

סעיף 240(ב) לחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן: "החוק") קובע איסור על זיקה של מועמד לכהונת דירקטור  חיצוני ושל דירקטור חיצוני מכהן, ושל גורמים הקשורים אליהם, לרשימה של גורמים הקשורים לחברה ולדירקטור.. "זיקה" מוגדרת שם כ"קיום יחסי עבודה, קיום קשרים עסקיים או מקצועיים דרך כלל או שליטה, וכן כהונה כנושא משרה", וכוללת הסמכה של שר המשפטים לקבוע כי עניינים מסוימים, בתנאים שיקבע, לא יהוו זיקה.

תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה), התשס"ז-2006 (להלן: "התקנות") מסדירות את המצבים שלא יראו בהם זיקה. תקנה 5 לתקנות מאפשרת לקבוע כי קשרים עסקיים או מקצועיים זניחים שעומדים בתנאים מסוימים, בהתחשב בין היתר במועד יצירתם, הינם קשרים זניחים ולא יהוו זיקה. הנוסח הנוכחי של התקנות אינו מגדיר את המונח זניחות לעניין זה.

מוצע להגדיר בתקנה 1 לתקנות "קשר זניח" לפי מבחן מהותי של החשש לפגיעה באי תלותו של הדירקטור תוך התוויית רשימה פתוחה של שיקולים לעניין זה.

בנוסף, לפי הנוסח הנוכחי של תקנה 5, לא ניתן לקבוע כי יחסי עבודה או כהונה כנושא משרה של הדירקטור או הגורמים הקשורים אליו  הינם זניחים. הדבר מביא בפועל למצבים בהם נפסלים מכהונה מועמדים בשל זיקה הנובעת מיחסי עבודה או כהונה כנושא משרה, למרות שנסיבותיה אינה מעלה חשש של פגיעה באי תלותו של הדירקטור. לכן מוצע לתקן את התקנה ולאפשר לקבוע זניחות גם ביחס ליחסי עבודה או כהונה כנושא משרה.

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון מס' ), התשפ"א-2021 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 240(ב) ו-366 לחוק החברות, התשנ"ט-1999[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם רשות ניירות ערך, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות החברות (ענינים שאינם מהווים זיקה), תשס"ז-2006[2] (להלן - התקנות הקיימות) לפני ההגדרה "מועמד" יבוא –

 

 

""קשר זניח" – קשר שאין בו כדי לפגוע באי תלותו של הדירקטור החיצוני, בשים לב, בין היתר, למהות הקשר ולטיבו, למועד היווצרותו, להתמשכותו  ולגורמים שביניהם הוא מתקיים".

תיקון תקנה 5

2.  

בתקנה 5 לתקנות הקיימות –

 

 

(1) בתקנת משנה (א) ברישה, במקום המילים "קיום קשרים עסקיים או מקצועיים, לא יהווה" יבוא  "קיום יחסי עבודה, קשרים עסקיים או מקצועיים וכן כהונה כנושא משרה לא יהוו".

 

 

(2) בתקנת משנה (א)(4) יימחקו המילים "עסקיים או מקצועיים".

 

 

(3) בתקנת משנה (ב) ברישה, במקום המילים "קיום קשרים עסקיים או מקצועיים" יבוא "קיום יחסי עבודה, קשרים עסקיים או מקצועיים וכן כהונה כנושא משרה".

 

 

(4) תקנה (ב)(2) תימחק ובמקומה יבוא: "הדירקטור החיצוני הצהיר כי לא ידע ולא יכול היה לדעת באופן סביר על היווצרותם של הקשרים או הכוונה ליצירתם, ולאחר שנודע לו עליהם הודיע על כך בהקדם האפשרי לוועדת הביקורת, ואין לו שליטה על קיומם או סיומם של אותם קשרים; על הצהרה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיף 241(ב) ו-(ג) לחוק;"

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-3568)

 

__________________

בני גנץ

שר המשפטים

 

 

דברי הסבר

לתקנה 1

תקנה 5 לתקנות החברות (ענינים שאינם מהווים זיקה), התשס"ז-2006 (להלן- התקנות הקיימות) קובעת כי קשר שוועדת הביקורת אישרה כי הוא זניח הן מבחינת המועמד והן מבחינת החברה, ומתקיימים לגביו התנאים הנוספים בתקנה, לא יהווה זיקה. מוצע להוסיף הגדרה ל"קשר זניח" ולקבוע כי קשר זניח הינו קשר שאין בו כדי לפגוע באי התלות של הדירקטור, על בסיס רשימה פתוחה של שיקולים, שהם טיב הקשר ומהותו, למועד היווצרותו, התמשכותו ולגורמים ביניהם הוא מתקיים.  

 

לתקנה 2

תקנה 5 לתקנות הקיימות מסדירה את האפשרות לקבוע כי קשר הוא זניח רק לגבי קשר עסקי או מקצועי, אולם אינה מאפשרת זאת לגבי יחסי עבודה או כהונה כנושא משרה. הניסיון שהצטבר עם השנים הראה כי קיימים גם מקרים בהם בין המועמד או אחד הגורמים הקשורים אליו כמפורט בחוק, בהם קרובו, שותפו, מעבידו, מי שהוא כפוף לו במישרין או בעקיפין, לבין החברה או גורמים הקשורים לחברה,– עשויים להתקיים בנסיבות מסוימות יחסי עבודה או אף כהונה כנושא משרה, שאין בהם בשל נסיבותיהם כדי לפגוע בחוסר התלות של הדירקטור החיצוני. לכן, מוצע לאפשר גם את הזנחתם של יחסים אלו בהליך ובתנאים הקבועים בתקנה 5.

 

כמו כן, מוצע להבהיר בנוסח תקנה 5(ב)(2) כי התנאי של אי ידיעת הדירקטור על הזיקה שנוצרה לאחר מינויו, מתייחס להיווצרותם או לכוונה ליצירתם, ואת חובתו לדווח על הזיקה לוועדת הביקורת בהקדם האפשרי לאחר שנודע לו עליה. הבהרה ברוח זו פורסמה בידי רשות ניירות ערך במסגרת שאלות ותשובות מפברואר 2018.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשע"ט, עמ' 189; התשס"ה, עמ' 238.

[2] ק"ת התשס"ז, עמ' 3.