מבחני תמיכה של משרד הבריאות במוסדות ציבור המעניקים סיוע וטיפול טלפוני ומקוון לאנשים במצוקה בתחום בריאות הנפש[1]

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספים של משרד הבריאות (להלן – המשרד) למוסדות ציבור המעניקים סיוע וטיפול טלפוני ומקוון לאנשים במצוקה בתחום בריאות הנפש, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24070970

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן – הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.

(ה)  חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת.

2. הגדרות

(תיקון: י"פ 8758, עמ' 5132; י"פ 9246, עמ' 1656).

במבחנים אלה –

"מודל מעשה"[4] מודל המיקוד, עידוד, שאלה והבניה, שהוא שיטה למתן עזרה ראשונה נפשית בשיחה, המאפשרת הגשת עזרה מהירה ומונגשת לכל פונה הזקוק לסיוע בהתמודדות עם מצב דחק או חרדה, אשר אושרה על ידי המשרד;

"מוקד מקוון" – הפעלת שירות מקוון למתן תמיכה נפשית מיידית במצבי מצוקה, לרבות אובדנות, הפועל באמצעות שיחה מקוונת (צ'אט) עם מוקדן, לרבות שיחה ברשתות החברתיות השונות, בצורה אנונימית; 

"מוקד טלפוני"שירות טלפוני הזמין לפונים לקבלת תמיכה נפשית מיידית במצבי מצוקה, לרבות אובדנות, ומאפשר  להם לקיים שיחה אנונימית עם מוקדן בעל הכשרה מתאימה;

"מוקדנים" – נותני המענה לפונים במוקד הטלפוני ובמוקד המקוון, שהם בני 24 ומעלה ושסיימו בהצלחה את הכשרתם, כמפורט בסעיף 6(4);

"מנהל מקצועי" – פסיכיאטר המשמש כמנהל המקצועי של המוקד הטלפוני או המוקד המקוון; תפקידו  של המנהל המקצועי יתבסס על מודל ניהולי המשקף מעורבות פעילה שלו בפעילותו השוטפת של המוקד; המודל הניהולי האמור יאושר בידי המשרד.

"פעילות בסיס"[5] – שעות פעילות המוקדנים במוסד בתחום פעילות זה, מיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).

"פעילות תוספתית"[6] – כל שעת פעילות מעבר לשעות פעילות הבסיס, לעניין הפעילות המקוונת עד 6,000 שעות פעילות.

3. הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם מוסדות ציבור המעניקים סיוע טלפוני ומקוון בתחום בריאות הנפש.

4. מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לעודד מתן שירותי תמיכה טלפוניים או מקוונים בתחום בריאות הנפש; מטרת שירותים אלה היא להעניק סיוע בסיסי לסובלים ממצוקות נפשיות בהתמודדות עם מצוקותיהם וכן לסייע בהפנייתם לקבלת טיפול מקצועי במידת הצורך.  

5. תחומי התמיכה

(תיקון: י"פ 8758, עמ' 5132)[7].

(א)  התמיכה תחולק לתחומי הפעילות שלהלן:

(1) מוקד טלפוני;

(2) מוקד מקוון;

(3) הפעלת מוקד טלפוני או מקוון המעניק עזרה ראשונה נפשית במצבי מצוקה בשל מחלת הקורונה.

(ב)  (בוטל).

6. תנאי סף כלליים למתן תמיכה

(תיקון: י"פ 8758, עמ' 5132; י"פ 9246, עמ' 1656).

לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי מוסד ציבור המקיים את תנאי הסף האלה:

(1) המוסד פעל בתחום הפעילות הנתמכת, באופן שיטתי ומוכח, במשך שנתיים לפחות לפני הגשת הבקשה לתמיכה;

(2) המוסד מעניק סיוע בתחום בריאות הנפש באמצעות מוקד טלפוני או מוקד מקוון;

(3) השירות שמספק המוסד ניתן חמישה ימים בשבוע לפחות, במשך שמונה שעות בכל יום פעילות, כשמתוכן ארבע שעות לפחות הן אחרי השעה 20.00;

(4) המוסד מפעיל מוקדנים שמתקיימים לגביהם כל התנאים המפורטים להלן:

(א)  הם עברו הכשרה מתאימה על ידי המוסד לפי תכנית הכשרה שהוכנה בשיתוף פעולה עם פסיכולוג קליני או פסיכיאטר או עובד סוציאלי שהוא בעל ניסיון כמטפל בתחום בריאות הנפש, ושאושרה בידי המנהל המקצועי; 

(ב)  הם מקבלים הדרכות תקופתיות בידי בעל מקצוע כאמור בפסקת משנה (א);

(ג)  הם תודרכו, ולרשותם מידע עדכני, בנושא הפניית הפונים לגורם הטיפולי המוסמך לצורך המשך טיפול או הפניה לשם קבלת טיפול חירום בחדרי מיון, ולצורך כך גם עומד לרשותם מידע מתאים ביחס למסגרות הטיפול בתחום בריאות הנפש, לרבות קופות החולים, וחדרי המיון בבתי החולים; 

(5) למוסד יש בעל מקצוע תורן שהוא פסיכיאטר או פסיכולוג קליני או עובד סוציאלי בעל ניסיון כמטפל בתחום בריאות הנפש, הזמין בכל שעות הפעילות של המוקד, למתן ייעוץ טלפוני למוקדנים ובכלל זה ייעוץ בנושאי בריאות הנפש לילדים ונוער.

(6) [8]נוסף על האמור בסעיף זה, לעניין הפעלת מוקד טלפוני ומקוון בשל מחלת הקורונה, ייווספו תנאי הסף האלה:

(א)  המוסד מספק מענה טלפוני או מענה מקוון לאוכלוסייה הכללית במצבי משבר חריפים;

(ב)  [9]המוסד מספק מענה ארצי לכלל האוכלוסייה במוקד הטלפוני בשלוש שפות: עברית או ערבית או אנגלית, ובשפה אחת נוספת, ובמוקד המקוון בשתי שפות: עברית ושפה אחת נוספת;

(ג)  המוסד מפעיל קו נפרד לנפגעי הקורונה;

(ד)  נוסף על מתנדבים, המוסד מעסיק אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש שעברו הכשרה מעשית בתחום הקורונה ובמודל מעש"ה;

(ה)  [10]המוסד מפעיל מוקד טלפוני, בימים ראשון עד חמישי, הפועל 24 שעות ביממה, ביום שישי הפועל בין השעות 08:00 ו-13:00 וביום שבת, החל משעתיים לאחר צאת השבת; המוקד כולל 10 מוקדנים לפחות, שמספקים תמיכה נפשית כעזרה ראשונה בשל מחלת הקורונה; או המוסד מפעיל מוקד מקוון, בימים ראשון עד חמישי במשך 14 שעות ביממה לפחות, ביום שישי בין השעות 08:00 ו-13:00 וכן ביום שבת, החל משעתיים לאחר צאת השבת; המוקד המקוון מספק תמיכה נפשית כעזרה ראשונה בשל מחלת הקורונה.

6א. אופן חלוקת התמיכה בתחום הפעלת מוקד טלפוני ומקוון המעניק עזרה ראשונה נפשית במצבי מצוקה בשל מחלת הקורונה

(תיקון: י"פ 8758, עמ' 5132)[11].

(א)  כל מוסד יצבור נקודה בעבור כל שעת פעילות תוספתית של מוקדן;

(ב)  בתחום פעילות זה, לעניין חישוב שעות פעילות המוקדנים ייחשבו גם מתנדבים המשמשים כמוקדנים;

(ג)  כספי התמיכה יחולקו באופן שוויוני לכל המוסדות שיצברו זכאויות, בהתאם לחלקם היחסי בצבירת הזכאות.

7. אופן חלוקת התמיכה בתחום מוקדים טלפוניים

(א)  התמיכה תחולק לתחומי הפעילות שלהלן, בהתאם למשקל הקבוע בצדם:

(1) מספר הפונים למוקד הטלפוני בשנה שקדמה לשנת התמיכה – 70%;

(2) זמינות הפעילות בשנת התמיכה – 25%;

(3) מספר הפונים שביחס אליהם מקיים המוסד שיחת מעקב אחת לפחות לאחר הפנייה הראשונית בשנת התמיכה – 5%.

(ב)  סכום התמיכה שלו זכאי כל מוסד, יחושב בנפרד לכל תחום פעילות באופן הזה:

(1) בעבור תחום הפעילות שעניינו מספר הפונים למוקד הטלפוני – המוסד יזכה בנקודה בעד כל פונה שנענה על ידו; 

(2) בעבור תחום הפעילות שעניינו זמינות הפעילות – המוסד יזכה בניקוד כדלקמן:

(א)  בעד כל שעת פעילות בין השעות 20.00 ו-7.00 – יזכה המוסד בנקודה;

(ב) בעד כל שעת פעילות בימי שישי ושבת, מהשעה 15.00 ביום שישי ועד השעה 7.00 ביום ראשון – יזכה המוסד בנקודה;

(ג)  בעד כל שעת פעילות מהשעה 15.00 בערב החג ועד השעה 7.00 בבוקר שלאחר מוצאי החג – יזכה המוסד בנקודה;

(ד) לא יינתן ניקוד כפול בעד אותה שעת פעילות לפי פסקת משנה זו;

(3) בעבור תחום הפעילות שעניינו מספר הפונים שביחס אליהם מקיים המוסד שיחת מעקב אחת לפחות –  המוסד יזכה בנקודה, בעד כל פונה שקוימה עמו שיחת מעקב אחת לפחות, בכפוף לרישום השיחה בנתוני המעקב של המוסד.

(ג)  מוסד יהיה זכאי לתמיכה בכל תחום פעילות בשיעור השווה ליחס שבין הניקוד שצבר באותו תחום לבין סך כל הניקוד שצברו כלל המוסדות באותו תחום; בתחום פעילות שנקבעו לגביו אמות מידה אחדות, ייערך החישוב בכל אמת מידה בנפרד, ויוכפל במשקלה היחסי של אותה אמת מידה, כך ששיעור התמיכה באותו תחום יהיה הסכום המצרפי של שיעורי התמיכה שהתקבלו בכל אמות המידה בהתאם למשקלן היחסי.

8. אופן חלוקת התמיכה בתחום מוקדים מקוונים:

(א)  התמיכה תחולק לתחומי הפעילות שלהלן, בהתאם למשקל הקבוע בצדם:

(1) מספר הפונים למוקד המקוון בשנת התמיכה – 75%;

(2) זמינות הפעילות בשנת התמיכה – 15%;

(3) איתור יזום של יחידים המצויים בסיכון אובדני – 10%.

(ב)  סכום התמיכה שלו זכאי כל מוסד, יחושב בנפרד לכל תחום פעילות באופן הזה:

(1) בעבור תחום הפעילות שעניינו מספר הפונים למוקד המקוון – המוסד יזכה בנקודה בעד כל פונה שנענה על ידו;

(2) בעבור תחום הפעילות שעניינו זמינות הפעילות – המוסד יזכה לניקוד כלהלן:

(א)  בעד כל שעת פעילות בין השעות 20.00 ו-7.00 – יזכה המוסד בנקודה;

(ב) בעד כל שעת פעילות בימי שישי ושבת, מהשעה 15.00 ביום שישי ועד השעה 7.00 ביום ראשון – יזכה המוסד בנקודה;

(ג)  בעד כל שעת פעילות מהשעה 15.00 בערב החג ועד השעה 7.00 בבוקר שלאחר מוצאי החג – יזכה המוסד בנקודה;

(ד) לא יינתן ניקוד כפול בעד אותה שעת פעילות לפי סעיף זה;

(3) בעבור תחום הפעילות שעניינו איתור יזום של יחידים המצויים בסיכון אובדני – המוסד יזכה בנקודה בעד כל שעת פעילות ובעד כל שיחה שבוצעה בכפוף לתיעוד המקרה בנתוני המעקב של המוסד.

(ג)  מוסד יהיה זכאי לתמיכה, בכל תחום פעילות, בשיעור השווה ליחס שבין הניקוד שצבר באותו תחום לבין סך כל הניקוד שצברו כלל  המוסדות באותו תחום; בתחום פעילות שנקבעו לגביו אמות מידה אחדות, ייערך החישוב בכל אמת מידה בנפרד, ויוכפל במשקלה היחסי של אותה אמת מידה, כך ששיעור התמיכה באותו תחום יהיה הסכום המצרפי של שיעורי התמיכה שהתקבלו בכל אמות המידה בהתאם למשקלן היחסי.

8א. אופן הקצאת כספי התמיכה בין תחומי הפעילות השונים

(תיקון: י"פ 8758, עמ' 5132; י"פ 9246, עמ' 1656)[12].

(א)  בשלב הראשון תחולק תמיכה בסכום של עד 3,000,000 שקלים חדשים לתחום הפעילות שבסעיף 5(א)(3) שעניינו הפעלת מוקד טלפוני ומקוון בשל מחלת הקורונה, על פי אבני הדרך שלהלן:

(1) עד 50% מכספי התמיכה יחולקו לכל מוסד בהתאם להתחייבותו לביצוע היקף פעילות מסוים;

(2) יתרת התמיכה תחולק לכל מוסד לאחר הוכחת הביצוע בפועל, לפי כלל הפעילות שביצע בפועל לפי סעיף קטן זה.

(ב)  בשלב השני התקציב שנותר לחלוקה לפי מבחנים אלה, יחולק באופן הזה:

(1) 60% יחולקו לתחום הפעילות שבסעיף 5(א)(1) (מוקד טלפוני) כמפורט בסעיף 7;

(2) 40% יחולקו לתחום הפעילות שבסעיף 5(א)(2) (מוקד מקוון) כמפורט בסעיף 8;

(3) אם ייוותרו כספים לחלוקה באחד מתחומי הפעילות האמורים בפסקאות (1) ו-(2), הם יועברו לתמיכה בתחום הפעילות השני.

(ב1) [13]בשלב השלישי תחולק תמיכה נוספת בסכום של עד 6,500,000 שקלים חדשים לתחום הפעילות שבסעיף 5(א)(3) על פי אבני הדרך שלהלן:

(1) עד 90% מכספי התמיכה יחולקו לכל מוסד בהתאם לנתוני הביצוע של המוסד בתקופה שמיום כ"ג בסיוון התש"ף (15 ביוני 2020) עד יום כ"ו באלול התש"ף (15 בספטמבר 2020);

(2) סכום של 157,000 שקלים חדשים מהסכום שיחולק בשלב חלוקה זה יחולק למוסדות המספקים מענה ארצי בשלוש שפות לעניין מוקד טלפוני או בשתיים או בשלוש שפות לעניין מוקד מקוון, בהתאם לנתוני הביצוע של המוסד בתקופה שמיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) עד יום כ"ג בסיוון התש"ף (15 ביוני 2020);

(3) יתרת כספי התמיכה תחולק לאחר הוכחת הביצוע בפועל, בהתאם לכלל הפעילות שביצע המוסד בפועל לפי סעיף קטן זה;

(4) סכום התמיכה לפי שלב חלוקה זה יחולק באופן שלהלן:

(א)  60% יחולקו לתחום הפעילות שבסעיף 5(א)(1), שעניינו הפעלת מוקד טלפוני המעניק עזרה ראשונה נפשית במצבי מצוקה בשל מחלת הקורונה, כמפורט בסעיף 7;

(ב) 40% יחולקו לתחום הפעילות שבסעיף 5(א)(2), שעניינו הפעלת מוקד מקוון המעניק עזרה ראשונה נפשית במצבי מצוקה בשל מחלת הקורונה, כמפורט בסעיף 8;

(ג)  אם ייוותרו כספים לחלוקה באחד מתחומי הפעילות האמורים בפסקאות משנה (א) ו-(ב), הם יועברו לתמיכה בתחום הפעילות השני.

(ג)  בכל מקרה, תמיכה בעד שעת פעילות לפי מבחנים אלה לא תעלה על 50 שקלים חדשים.

9. נהלים

(א)  עם הגשת הבקשה לתמיכה, יגיש המוסד, מראש, לוועדה את תכנית פעילותו הכוללת לשם בדיקת התאמתה למטרות התמיכה ולתנאיה, ולמניעת כפל תמיכה.

(ב)  קבלת התמיכה מותנית בדיווח שוטף במהלך השנה, של המוסדות הנתמכים כפי שיורה להם המשרד ובכלל זה לגבי העסקת הצוות הנדרש, שעות הפעילות, שפות השירות, מספר הפונים וכיוצא באלה; מטרת הדיווחים כאמור היא להראות שהמוסדות הנתמכים ממשיכים במתן השירות לפי תנאי מבחנים אלה.

(ג)  בכל מקרה, תמיכת המדינה לפי מבחנים אלה לא תעלה על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה; מוסד לא ייתמך לפי מבחנים אלה בעד אותה פעילות לפי תחומי פעילות שונים.

(ד)  לא תינתן תמיכה בעד פעילות הנתמכת או מתוקצבת בידי משרד ממשרדי הממשלה, במישרין או בעקיפין, או כלולה בהסכם לרכישת שירותים בין המוסד לבין משרד ממשרדי הממשלה.

(ה)  תשלום בעד הוצאות תקורה לפי מבחן זה יהיה בעד ההוצאות הבאות: תפעול המוקדים, הוצאות ארנונה, חשמל ושכר דירה ולא יעלה על 15% מהיקף הוצאות אלה.

 [תחילה

תחילת תיקון ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021).

 

 

 

 

 

בנימין נתניהו

ראש הממשלה ושר הבריאות

 



[1] מבחן התמיכה פורסם בי"פ 8403, י"ט באב התשע"ט (20.8.2019), עמ' 14082; תיקון למבחן בהוראת שעה פורסם בי"פ 8758, כ"ב באדר התש"ף (18.3.2020), עמ' 5132 [תוקפה של הוראת השעה מיום י"ט באדר התש"ף (15 במרץ 2020) עד יום כ"ג בסיוון התש"ף (15 ביוני 2020); הוארך בי"פ 9246 עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020)]; תיקון למבחן פורסם בי"פ 9185, י"ד בחשוון התשפ"א (1.11.2020), עמ' 816; תיקון להוראת השעה פורסם בי"פ 9246, ט' בכסלו התשפ"א (25.11.2020), עמ' 1656 [תוקפו של תיקון זה מיום כ"ג בסיוון התש"ף (15 ביוני 2020) ועד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020)].

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[3] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406. 

[4] תוקף הגדרה זו הוא מיום י"ט באדר התש"ף (15.3.2020) עד יום  ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[5] תוקף הגדרה זו הוא מיום כ"ג בסיוון התש"ף (15.6.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[6] תוקף הגדרה זו הוא מיום י"ט באדר התש"ף (15.3.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[7] תוקף התיקון הוא מיום י"ט באדר התש"ף (15.3.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020). לאחר מכן תהא החלוקה לתחומי תמיכה כמפורט בסעיף 8א(ב) למבחן זה.

[8] תוקף פסקה זו הוא מיום י"ט באדר התש"ף (15.3.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[9] תוקף פסקת משנה זו הוא מיום כ"ג בסיוון התש"ף (15.6.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[10] תוקף פסקת משנה זו הוא מיום כ"ג בסיוון התש"ף (15.6.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[11] תוקף סעיף זה הוא מיום י"ט באדר התש"ף (15.3.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[12] תוקף סעיף זה הוא מיום י"ט באדר התש"ף (15.3.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).

[13]   תוקף סעיף קטן זה הוא מיום כ"ג בסיוון התש"ף (15.6.2020) עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31.12.2020).