רשומות

 

 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר) (תיקון מס' ...) התשפ"א–2021

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), תשנ"ד-1994 (להלן- החוק) קובע את התנאים לפתיחת והפעלת מכון כושר. בסעיף 3(א) לחוק קובע כי "בכל עת שמכון כושר מופעל, יהיה נוכח במקום מדריך, המלמד את דרכי ההפעלה של המכשירים שבו ומפקח על המתאמנים בו. השר, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, רשאי לקבוע סוגים מיוחדים של מכוני כושר שיהיו פטורים מהוראת סעיף קטן זה".

מטרת התקנות הינה להרחיב את הפטור מנוכחות מדריך במכון כושר, למספר מכוני כושר, שיש להם מאפיינים ייחודיים, אשר מצדיקים את הפטור. מטרת תיקון התקנות היא להגדיל את מספר העוסקים בספורט עממי  במכוני כושר ולהוזיל עלויות לציבור, תוך קידום אורח החיים הבריא.

בדומה לפטורים שניתנו למקומות עבודה ובתים משותפים, הדרישה להעסקת מדריך ביישובים קטנים, הלכה למעשה, מהווה נטל בלתי סביר על הפעלת מכון כושר. במקרים מסוימים  הדרישה להעסקת מדריך מביאה למצב שבו היישוב בוחר  שלא להפעיל מכון כושר לרווחת תושביו,  בשל חוסר היכולת להעמיד לרשות המתאמנים מדריך בשעות בהם מכון הכושר פתוח. לפיכך, מוצע לפטור מנוכחות מדריך בחדרי כושר מסוגים אילו, ובלבד שלא תותר הכניסה לקטינים, למתאמנים חיצוניים ואם  ומספרם של התושבים ביישוב אינו עולה על 1,000.

בנוסף לאמור, במטרה להקל על העלויות של חדרי הכושר במכון הלאומי למצויינות בספורט (מכון וינגייט) ומכוני הכושר של אגודות הספורט,  מוצע לפטור אותם מנוכחות מדריך בשעות בהן הוא משמש לאימון ספורטאי  הישג, ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת מאמן לפי חוק הספורט, תשמ"ח-1988, אשר ממילא יכול להנחות ולהדריך את המשתמשים בפעילות בחדר הכושר. אין צורך במדריך נוסף במקרה כזה, בהתחשב בכך שמדובר בספורטאים המקיימים ממילא שגרת אימונים מוכרת.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התרבות והספורט:

תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר) (תיקון מס'...) התשפ"א–2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994 (להלן – החוק), באישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הוספת תקנות

1.

בתקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר), תשע"ג-2013*   (להלן- התקנות העיקריות)  לאחר תקנה 3, יבוא: "

 

 

"פטור מנוכחות מדריך ביישוב

3א.

מכון כושר ביישוב  שמספר תושביו אינו עולה על   1000 איש יהיה פטור מנוכחות מדריך אם הוא משמש את תושבי היישוב  בלבד ואינו פתוח לציבור הרחב.

 

 

פטור מנוכחות מדריך לספורטאים

(א) בסעיף זה -

 

 

 

 

"אגודת ספורט", "מועדון ספורט", תעודת הסמכה" – כהגדרתם בחוק הספורט;

 

 

 

 

"חוק הספורט" –חוק הספורט, תשמ"ח-1988[1];

 

 

 

 

"ספורטאי הישגי" – כהגדרתו בחוק המכון הלאומי למצויינות בספורט (מכון וינגייט), התשע"ז -2017[2];

 

 

 

 

(ב)  מכון כושר הפועל בשטח חוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט) יהיה פטור מנוכחות מדריך  בשעות בהן הוא משמש  לאימון ספורטאי הישגי ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת הסמכה.

 

 

 

 

(ג) מכון כושר המשמש לאימון ספורטאים החברים באגודת ספורט או במועדון ספורט בלבד,  ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת הסמכה.

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________

חילי טרופר

שר התרבות והספוט

 

דברי הסבר

מטרת תיקון התקנות היא להגדיל את מספר העוסקים בספורט עממי  ובפעילות גופנית בקרב קטינים ולהוזיל עלויות לציבור. התיקון יעודד ויאפשר להגדלת אחוז האוכלוסייה המשתתפים  בספורט עממי, במיוחד באוכלוסייה הצעירה יותר. צעדים אלו  מעידים על הרצון להגדיל את מספר העוסקים בספורט עממי וקידום אורח החיים הבריא.

בדומה לפטורים שניתנו למקומות עבודה ובתים משותפים, הדרישה להעסקת מדריך בקיבוצים ויישובים קטנים, הלכה למעשה, מהווה נטל בלתי סביר על הפעלת מכון כושר ואף במקרים מסוימים מביאה למצב בו בוחרים שלא להפעיל כושר, בשל חוסר היכולת להעמיד לרשות המתאמנים מדריך בשעות בהם מכון הכושר פתוח. לפיכך, מוצע לפטור מנוכחות מדריך בחדרי כושר מסוגים אילו, ובלבד שלא תותר הכניסה לקטינים ומספרם של התושבים ביישוב אינו עולה על 1,000.

בנוסף לאמור, במטרה לקידום ספורט השיגי ובהתחשב בכך כי ספורטאים אלו מתאנים בדרך כלל תחת פיקוח מאמנים שמנחים את האימון, מוצע לפטור המכון הלאומי למצוינות בספורט של מדינת ישראל (מכון וינגייט) וכמו כן את חדרי הכושר באגודות הספורט מנוכחות מדריך בשעות בהן הוא משמש לאימון ספורטאי הישג, ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת מאמן לפי חוק הספורט, תשמ"ח-1988.

 


 

טיוטת כללים

 

ד. שם הכללים המוצעים

כללי ה...

 

 

א. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

 

 

 

ב. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:


 

טיוטת כללים מטעם משרד....:

טיוטת כללי  (תיקון מס'...)

 

 

בתוקף סמכותה/סמכותי לפי סעיף/סעיפים... לחוק [...]/לפקודת [...], ובאישור/בהסכמת/לאחר התייעצות עם [...], קובעת מועצת/רשות/לשכת [...] / אני קובע כללים אלה:

 

 

 

 

2.  

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

דברי הסבר

 

 


 

טיוטת צו

 

ג. שם הצו המוצע

צו ה...

 

 

ד. מטרת הצו המוצע והצורך בו [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

 

 

 

ה. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד....:

טיוטת צו  (תיקון מס'...)

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף/סעיפים... לחוק [...]/לפקודת [...], ובאישור/בהסכמת/לאחר התייעצות עם [...], אני מצווה לאמור:

 

 

 

 

3.  

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

דברי הסבר

 

 



[1] ס"ח התשמ"ח, עמ' 122.

[2] ס"ח התשע"ז, עמ' 536.