צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות)(תיקון), התשפ"א-2021
הצו המוצע נועד לבוא במקום ההסדר שנקבע בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות)(הוראת שעה), התשע"ח-2018, אשר נועד לאפשר לרשויות המקומיות לאגם משאבים ולפעול בצורה מרוכזת ותוך שיתוף פעולה באמצעות חברה משותפת שתוכל להתמחות ולהתמקצע בשירותים הניתנים לרשויות המקומיות, ושבעלי המניות של החברה הם הרשויות המקומיות עצמן.
הוראת השעה האמורה נקבעה לתקופה של שלוש שנים, וזאת על מנת לבחון את יישום הפטור והשלכותיו, ובמהלך התקופה לשוב ולבחון את התועלות שבתקנת הפטור ואת החשש מפגיעה אפשרית. משחלפה התקופה האמורה ומשנערכה הבחינה, מוצע לקבוע הצו כהוראה קבועה, תוך עריכת מספר שינויים.
על מנת לוודא כי אכן בכל מקרה מדובר בהתקשרות יעילה מבחינת הרשות המקומית עצמה, מוצע לקבוע כי שיעור התמורה שבהסכם יתאם לשיעור שאישר שר הפנים, ובנוסף ועדה מקצועית המורכבת ממנכ"ל המועצה האזורית, הגזבר והיועץ המשפטי תשוכנע כי ההתקשרות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות וכי היא מיטיבה עם המועצה האזורית.
בנוסף לכך, על מנת למנוע חשש של עקיפת דיני המכרזים באמצעות שימוש בהוראת הפטור וכדי למזער את הפגיעה בשוויון, מוצע לקבוע כי ההתקשרויות של החברה המשותפת עם צדדים נוספים אשר נובעות מההתקשרות עם המועצה האזורית ייעשו במכרז בהתאם לדין החל על המועצה האזורית בשינויים המחויבים. עוד מוצע לקבוע כי החלטת המועצה האזורית להתקשרות בפטור ממכרז עם החברה המשותפת תיעשה בשים לב לעקרונות השוויון וההגינות.
בנוסף למגבלות שתוארו לעיל, ועל מנת לקדם שקיפות ולאפשר ביקורת ציבורית על ההתקשרויות בפטור ממכרז, מוצע לקבוע כי ההחלטה על התקשרות בפטור ממכרז תפורסם שבעה ימי עבודה לפחות לפני כריתת החוזה (אלא אם קבעה הוועדה המקצועית אחרת, מטעמים של דחיפות), והחוזה יפורסם לא יאוחר משבעה ימי עבודה מיום כריתתו.
טיוטת צו מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת המועצות המקומיות[1], אני מצווה לאמור: |
||
|
|
|
|
||
|
|
1. |
בסעיף 3 לתוספת השנייה לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) התשי"ח-1958[2], במקום פסקה (15) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(15) התקשרות לרכישת שירותי ניהול ופיקוח עם חברה שבעלי המניות שלה הם רוב הרשויות המקומיות, ובלבד שיתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) השר אישר את שיעור התמורה שבהסכם; |
|
|
|
|
|
(ב) ועדה, שחבריה הם המנהל הכללי, ובאין מנהל כללי – מזכיר המועצה האזורית, והוא יהיה היושב ראש, גזבר העירייה והיועץ המשפטי למועצה האזורית, שוכנעה, לאחר בחינת האפשרות לערוך את ההתקשרות בדרך של מכרז, כי ההתקשרות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות, וכי היא מיטיבה עם המועצה האזורית, וזאת בשים לב לעקרונות השוויון וההגינות; |
|
|
|
|
|
(ג) החברה התחייבה כי התקשרויותיה עם צדדים נוספים שנובעות מההתקשרות עם המועצה האזורית, ייעשו במכרז לפי דיני המכרזים החלים על המועצה האזורית בשינויים המחויבים; |
|
|
|
|
החלטות הוועדה לפי פסקת משנה (ב) ינומקו ויפורסמו באתר האינטרנט של המועצה האזורית שבעה ימי עבודה לפחות לפני כריתת החוזה, לרבות האפשרות לפנות לוועדה בנושא, והתקופה שבה ניתן לפנות כאמור, אלא אם כן החליטה הוועדה אחרת בהחלטה מנומקת מטעמים של דחיפות; הסכם שנערך לפי פסקה זו יפורסם באתר האינטרנט של המועצה האזורית לא יאוחר משבעה ימי עבודה מיום כריתתו;" |
|
דברי הסבר
הצו המוצע נועד לבוא במקום ההסדר שנקבע בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות)(הוראת שעה), התשע"ח-2018, אשר נועד לאפשר לרשויות המקומיות לאגם משאבים ולפעול בצורה מרוכזת ותוך שיתוף פעולה באמצעות חברה משותפת שתוכל להתמחות ולהתמקצע בשירותים הניתנים לרשויות המקומיות, ושבעלי המניות של החברה הם הרשויות המקומיות עצמן.
הוראת השעה האמורה נקבעה לתקופה של שלוש שנים, וזאת על מנת לבחון את יישום הפטור והשלכותיו, ובמהלך התקופה לשוב ולבחון את התועלות שבתקנת הפטור ואת החשש מפגיעה אפשרית. משחלפה התקופה האמורה ומשנערכה הבחינה, מוצע לקבוע הצו כהוראה קבועה, תוך עריכת מספר שינויים.
על מנת לוודא כי אכן בכל מקרה מדובר בהתקשרות יעילה מבחינת הרשות המקומית עצמה, מוצע לקבוע כי שיעור התמורה שבהסכם יתאם לשיעור שאישר שר הפנים, ובנוסף ועדה מקצועית המורכבת ממנכ"ל המועצה האזורית, הגזבר והיועץ המשפטי תשוכנע כי ההתקשרות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות וכי היא מיטיבה עם המועצה האזורית.
בנוסף לכך, על מנת למנוע חשש של עקיפת דיני המכרזים באמצעות שימוש בהוראת הפטור וכדי למזער את הפגיעה בשוויון, מוצע לקבוע כי ההתקשרויות של החברה המשותפת עם צדדים נוספים אשר נובעות מההתקשרות עם המועצה האזורית ייעשו במכרז בהתאם לדין החל על המועצה האזורית בשינויים המחויבים. עוד מוצע לקבוע כי החלטת המועצה האזורית להתקשרות בפטור ממכרז עם החברה המשותפת תיעשה בשים לב לעקרונות השוויון וההגינות.
בנוסף למגבלות שתוארו לעיל, ועל מנת לקדם שקיפות ולאפשר ביקורת ציבורית על ההתקשרויות בפטור ממכרז, מוצע לקבוע כי ההחלטה על התקשרות בפטור ממכרז תפורסם שבעה ימי עבודה לפחות לפני כריתת החוזה (אלא אם קבעה הוועדה המקצועית אחרת, מטעמים של דחיפות), והחוזה יפורסם לא יאוחר משבעה ימי עבודה מיום כריתתו.