תקנות  רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (שמאות רכב – חשש לניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית ואגרות), התשפ"א–2021

           בתוקף סמכותי לפי סעיפים  13(ב), 238 ו-239 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו –2016[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב שמונתה לפי סעיף 160 לחוק – לעניין תקנות 2 ו-3, בהסכמת שר האוצר ובאישורו לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2] – לעניין תקנה 4, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

הגדרות

1.

בתקנות אלה –

 

 

 

"חוק הפיקוח על הביטוח" – חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[3];

 

 

 

 

"מבטח"  – בעל רישיון מבטח לפי סעיף 15 לחוק הפיקוח על הביטוח;

 

 

 

 

"רישיון לשמאות רכב" – כמשמעותו בפרק ט' לחוק.

 

נסיבות שיש בהן להעיד על חשש  לניגוד עניינים של שמאי רכב

2.

שמאי רכב שעושה אחד מאלה, יראו אותו כמי שעוסק בשמאות רכב באופן שיש בו חשש לניגוד עניינים כאמור בסעיף 13(א)(1) לחוק:

 

 

 

 

(1)       עוסק במקביל לעבודתו כשמאי רכב, באחד מהעיסוקים הבאים:

 

 

 

 

 

(א) מנהל מקצועי של מוסך; 

 

 

 

 

 

(ב)   בוחן רכב כהגדרתו בפקודת התעבורה[4];

 

 

 

 

 

(ג)   קצין בטיחות  כהגדרתו בסעיף 65ד(א) לפקודת התעבורה;

 

 

 

 

 

(ד)   כל עיסוק בתחום ביטוח הרכב, למעט כשמאי רכב;

 

 

 

 

 

(ה)  מתווך בייבוא אישי, לעניין עריכת שומות רכב לכלי רכב שיובאו בייבוא אישי;

 

 

 

 

 

(ו) משווק רכב;

 

 

 

 

 

(ז) סחר ברכב כמשמעותו בפרק ו' לחוק;

 

 

 

 

 

(ח) סחר במוצרי תעבורה;

 

 

 

 

(2)       עורך שומת רכב לרכב שהוא, קרובו או מעסיקו הם אחד מאלה:

 

 

 

 

 

(א)  בעל הרכב;

 

 

 

 

 

(ב) סוכן ביטוח כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח, או בעל עניין בתאגיד שהוא בעל רישיון סוכן תאגיד לפי סעיף 26 לחוק הפיקוח על הביטוח, שטיפלו בביטוח הרכב;

 

 

 

 

 

(ג)  בעל רישיון להפעלת מוסך או מנהל מקצועי של מוסך, במוסך שבו נבדק הרכב לצורך שומת הרכב;

 

 

 

 

(3)       עורך שומת רכב לרכב המבוטח על ידי מבטח או גוף אחר, שבו הוא מועסק או שהוא קשור עמו בהסכם, למילוי תפקיד הכרוך בפיקוח ובקרה על שומות רכב המוגשות לאותו מבטח או גוף אחר, לפי העניין.

 

שמאי רכב – כללי אתיקה מקצועית

3.

כללי האתיקה המקצועית שיחולו על שמאי רכב, כאמור בסעיף 13(א)(2) לחוק, הם אלה:

 

 

 

(1) שמאי רכב לא ירכוש ולא יתווך במכירתם של רכב שלגביו ערך שומת רכב, או מוצרי תעבורה שהיו מותקנים ברכב כאמור, לרבות שרידיהם;

 

 

 

 

(2) שמאי רכב לא יקבל תמורה או טובת הנאה כלשהי, במישרין או בעקיפין, בקשר עם עריכת שומת רכב, זולת שכר טרחתו;

 

 

 

 

(3) שמאי רכב לא ייתן תמורה או טובת הנאה כלשהי, במישרין או בעקיפין, בעד הפניית לקוחות לקבלת שירותיו;

 

 

 

 

(4) שמאי רכב לא יכלול בשומת רכב מידע שהוא יודע, או שהיה עליו לדעת, כי הוא שגוי, כוזב או חסר;

 

 

 

 

(5) שמאי רכב לא יפעל כדי להשפיע על בעל רכב, בעל רישיון להפעלת מוסך  או מנהל מקצועי של מוסך, לרכוש מוצרי תעבורה  מגורם מסוים.

 

אגרות

 

4.

(א)      בעד בקשה למתן רישיון לשמאות רכב, בעד בקשה למתן אישור תחילת התמחות בשמאות רכב, בעד השתתפות בבחינה לקבלת רישיון לשמאות רכב ובעד קבלת העתק מקור או עותק של רישיון לשמאות רכב, ישולמו האגרות כמפורט בתוספת.

 

 

(ב)       חייב בתשלום אגרה בעד בקשה למתן רישיון לשמאות רכב ישלם את סכום האגרה בתשלומים שווים, אחת לשנה.

 

 

(ג) סכום האגרה בעד השגה על תוצאות בחינה כאמור בתקנת משנה (א) יהיה מחצית מן האגרה ששולמה בעד הבחינה, ויעוגל כאמור בתקנת משנה (ד).

 

 

(ד)      הסכומים הנקובים בתוספת יתעדכנו ב-1 באפריל של כל שנה (להלן – יום העדכון) בהתאם לשיעור שינוי המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם ליום העדכון לעומת המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם ליום העדכון בשנה הקודמת, ולעניין יום העדכון הראשון – לעומת המדד שפורסם בחודש נובמבר 2017; הסכום האמור יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב וסכום של מחצית השקל החדש יעוגל כלפי מעלה.

 

 

(ה)      המנהל הכללי של המשרד יפרסם בהודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד, את נוסח התוספת כפי שהשתנה לפי תקנת משנה (ד).

 

 

(ו)  בתקנה זו –

 

 

 

"אישור תחילת התמחות בשמאות רכב" – כמשמעותו בתקנה 4 לתקנות רישוי עיסוק בשמאות רכב;

 

 

 

 

"בחינה לקבלת רישיון לשמאות רכב" – הבחינות העיוניות, הבחינה המעשית או הבחינה המעשית המסכמת, כמשמעותן בתקנה 8 לתקנות רישוי עיסוק בשמאות רכב;

 

 

 

 

"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

 

"תקנות רישוי עיסוק בשמאות רכב" – תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשע"ט–2018[5].

 

תחילה

5.

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

הוראת  מעבר

 

6.

על אף האמור בתקנה 3(2), בתקופה שעד יום _________, לא יראו כקבלת טובת הנאה בקשר עם עריכת שומת רכב, ציון פרטיו של שמאי רכב ברשימה של שמאי רכב שמבטח החליט כי שומות הרכב שערכו יהיו מקובלים עליו.

הוראת שעה

7.

על אף האמור בתקנה 4(ד), העדכון הראשון לפי תקנות אלה יהיה ב-1 באפריל שחל לאחר יום פרסום תקנות אלה, ובלבד שחלפו חודשיים לפחות מיום הפרסום כאמור.  

תוספת

(תקנה 4)

אגרות

 

 

 

טור א'

טור ב'

בשקלים חדשים

 

 

 

1.        אגרה בעד בקשה למתן רישיון לשמאות רכב

1,200

 

 

 

2.      אגרה בעד  בקשה למתן אישור תחילת התמחות בשמאות רכב

220

 

 

 

3.   אגרות בעד השתתפות בבחינות לקבלת רישיון לשמאות רכב:

 

 

 

 

 

(1) בעד השתתפות בבחינה עיונית, לכל בחינה

137

 

 

 

 

(2) בעד השתתפות בבחינה המעשית

137

 

 

 

 

(3) בעד השתתפות בבחינה המעשית המסכמת

137

 

 

 

4.  אגרה בעד קבלת העתק מקור או עותק של רישיון לשמאות רכב

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 _____________ התשפ"א

מירי רגב

 

 

(____________ 2021)

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

(חמ 3-5454)

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי

תקנות אלה עניינן בהסדרת העיסוק בענף שמאות הרכב, באותם היבטים שבהם חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף , הרכב, התשע"ו-2016 (ל הלן – החוק), מחייב את אישורה של וועדת הכלכלה של הכנסת. תקנות אלו יותקנו בצמוד ובמקביל לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשפ"א–2021, שעניינן בתנאים הנדרשים לקבלת רישיון שמאי רכב.

ההסדר בחוק ובתקנות נועד להחליף את ההסדר הקיים בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב), התש"ם-1980, ובמהותו אין שינויים של ממש לעומת הצו.

טיוטת תקנות אלה פורסמה להערות הציבור ביוני 2016, עקב חלוף הזמן הן מפורסמות מחדש.

תקנה 2

מוצע לקבוע את הנסיבות שייראו כמעידות על ניגוד עניינים של שמאי רכב, שחוות דעתו בפועל כמעט מכריעה בתביעתו של בעל הרכב מול חברת ביטוח, ויש להבטיח את ניקיון שיקול דעתו. נסיבות כאלה יהיו עיסוק באחד מהבאים: ממלא תפקיד של מנהל מקצועי של מוסך, בוחן רכב או קצין בטיחות בתעבורה; כל עיסוק בתחום ביטוח הרכב מעבר לשמאות רכב; תיווך ביבוא אישי; שיווק וסחר ברכב וסחר במוצרי תעבורה. כמו כן ייראה כפועל בחשש ניגוד עניינים אם הוא עורך שומת רכב לרכב שהוא, מעסיקו או קרובו הם בעליו; בסוכן הביטוח שטיפל בביטוח אותו רכב; בעל רישיון הפעלת מוסך או מנהל מקצועי של מוסך באותו מוסך בו נבדק הרכב לצורה השומה.

תקנה 3

מוצע לקבוע כללי אתיקה לשמאי רכב, שלפיהם לא ירכוש או יתווך במכירת רכב, שרידיו או מוצרי תעבורה שהיו מותקנים בו, שלגביו ערך שומת רכב; לא יקבל תמורה או טובת הנאה עבור עריכת שומת רכב, למעט שכר טרחה; לא ייתן תמורה או טובת הנאה בעד הפניית לקוחות לקבלת שירותיו; לא יכלול בשומת רכב שהוא יודע או היה עליו לדעת שהוא שגוי, כוזב או חסר; לא יפעל כדי להשפיע על בעל רכב או מוסך לרכוש מוצרי תעבורה מספק מסוים.

תקנה 4 והתוספת

מוצע לקבוע אגרות בעד רישיון שמאי רכב ושירותים אחרים הניתנים על ידי המדינה לשמאי רכב או למי שמבקש להיות שמאי רכב. יוער כי הסכומים הנקובים בהצעת התקנות אינם סופיים.

תקנה 5

מוצע לקבוע תקופת מעבר במהלכה לא יראו כטובת הנאה אסורה את הכללתו של שמאי רכב ברשימת שמאים שמבטח מודיע מראש ששומות שערכו יהיו מקובלות עליו. מועד סופה של התקופה האמורה טרם נקבע, ומתקיימים דיונים לגביו בין גורמי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לגורמי רשות שוק ההון.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G:\MSP\WORD\MISHPATIM\חוק רישוי שירותים לרכב\תקנות לחוק\שמאים עם וועדה -  להערות ציבור.DOCX



[1] ס"ח התשע"ו, עמ' 970.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60.

[3] ס"ח התשמ"א, עמ' 208.

[4] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[5] ק"ת התשפ"א, עמ'.....