|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיף 19(ג) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-[1]1998 (להלן – החוק), בהתייעצות עם הנציבות, עם נציגויות של מפעילי תחבורה ציבורית ועם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה: |
|
|
הוראת שעה |
1. |
(א) בתקופה שקיימת בה הגבלה על מספר נוסעים מרבי בכלי תחבורה יבשתית לפי סעיף 12 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף- 2020[2] -
|
|
|
|
|
(1) רשאי המפקח על התעבורה להורות לבעל רישיון קו להפעיל בקווי השירות העירוני אוטובוסים בין עירוניים שאינם אוטובוסים נגישים, וזאת אם נדרש תגבור של קווי השירות העירוני ולא ניתן לתגבר כאמור באמצעות אוטובוסים נגישים ובלבד שיתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(א) תדירות האוטובוסים העירוניים שהם אוטובוסים נגישים, שהורה עליה המפקח על התעבורה בתוקף סמכותו לפי פקודת התעבורה[i] לא תשתנה; |
|
|
|
|
(ב) זמני הפעלת האוטובוסים הבין עירוניים כפי שיורה עליהם המפקח על התעבורה בתוקף סמכותו לפי פקודת התעבורה, יהיו שונים מאלה של האוטובוסים העירוניים שהם אוטובוסים נגישים, באופן שיפחית את עומס הנוסעים באוטובוסים עירוניים כאמור; |
|
|
|
(2) בעל רישיון קו באתר האינטרנט שלו ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים באתר האינטרנט של המשרד יפרסמו את קווי השירות שבהם יפעלו האוטובוסים שנוספו לפי פסקה (1). |
|
|
|
|
(ב) לעניין תקנה זו- |
|
|
|
|
|
"אוטובוס בין עירוני"- אוטובוס ציבורי המיועד להסיע נוסעים בקו שירות בין- עירוני; |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[
(חמ3-2918)
_____________ _________________
ישראל כץ מירי רגב
שר האוצר שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
[i] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7,עמ' 173.
דברי הסבר
סעיף 19(ג) של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (להלן חוק שוויון) מסמיך את שרי האוצר והתחבורה להתקין תקנות להסדרת נגישות לעניין שירותי תחבורה ציבורית, וזאת, בין היתר, לאחר קיומה של התייעצות עם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.
לעניין קווי השירות באוטובוסים הוגדרו שירותי תחבורה ציבורית הוגדרו בסעיף 19(א) לחוק שוויון כ"אוטובוסים בקווים עירוניים".
בהתאמה הותקנו בשנת 2003 תקנות כאמור (תקנות שוויון לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג-2003 (להלן: תקנות הנגישות). תקנות הנגישות קובעות נגישותה של הפעלת התחבורה הציבורית שפועלת בכפוף לרשיון קו עירוני. בכלל זה נקבעו הוראות מדויקות ומפורטות שמורות מה ייחשב אוטובוס נגיש. נכון לימים אלה, ובהתאם לתקנות הנגישות, אוטובוסים נגישים לאנשים בעלי מוגבלות תנועתית ופיזית פועלים רק במערך העירוני.
כחלק מהתמודדות עם משבר הקורונה חוקק חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן: חוק סמכויות מיוחדות). מכוחו של חוק זה הותקנו תקנות להגבלת פעילות בתחבורה היבשתית (תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות בתחום התחבורה), התש"ף-2020 (להלן: תקנות הקורונה). תקנות אלה מוגבלות זמן, ומתחדשות מעת לעת בהתאם להוראת סעיף 4 לחוק סמכויות.
תקנה 7 לתקנות הקורונה קובעת מגבלת נוסעים בשיעור של 75% מקיבולת הנוסעים בישיבה באוטובוסים עירוניים, לרבות אוטובוסים מפרקיים.
כדי לעמוד במגבלה זו כל צי האוטובוסים הנגיש (העירוני) פועל, לרבות אוטובוסים שהיו מיועדים לצאת משירות. יחד עם זאת, קיימים בקווי שירות עירונים מסוימים ובתחנות בקווי שירות אלה עומסים ודוחק נוסעים אשר אינם מתיישבים עם תכלית הריחוק החברתי ומניעת התפשטות המחלה. עומסים ודוחק אלה פוגעים גם בשירות לאנשים עם מוגבלות.
במטרה להתגבר או לכל הפחות לצמצם את הדוחק בתחנות ובאוטובוסים נערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד האוצר ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עבודת מטה לתגבור המערך העירוני בתקופת ההגבלה על קיבולת הנוסעים בשל נגיף הקורונה, באוטובוסים מהמערך הבינעירוני, אשר אינו נגיש לאנשים עם מוגבלות תנועה, תוך שמערך זה יתוגבר באמצעות אוטובוסים של חברות ההיסעים הפרטיות. יישום תגבור זה כרוך בקביעת הוראת שעה בתקנות הנגישות.
בהמשך לכך, ומכח הוראת סעיף 19(ג) של חוק השוויון, בוצעה התייעצות עם שר האוצר, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.
לפיכך, מוצע לקבוע בתקנות הנגישות הוראת שעה תחומה בזמן לתגבור מערך קווי השירות העירוני באוטובוסים בינעירוניים.
סעיף 1 – מוצע לתחום את הוראת השעה לזמן שבו קיימת מגבלת נוסעים לפי סעיף 7 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף- 2020, וכפועל יוצא מהמגבלה הפרטנית שקבועה בתקנה 7 של תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות בתחום התחבורה), התש"ף-2020. זאת מאחר והוראת השעה נועדה לסייע להקטנת העומסים שנוצרים רק בעטייה של מגבלת נוסעים שמכח החקיקה שנועדה להתמודד עם נגיף הקורונה. במסגרת זמן זו המפקח על התעבורה רשאי להורות למפעילי התחבורה הציבורית לתגבר את השירות העירוני באוטובוסים בינעירוניים אשר אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות תנועה. התגבור יתווסף על תדירות האוטובוסים העירונים אשר לא תשתנה.
סעיף 2 – מוצע לפרסם את קווי השירות שיתוגברו באתרי האינטרנט של מפעילי התחבורה הציבורית הרלבנטיים ושל משרד התחבורה.