מבחנים לתמיכה של משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה
במכונים למנהיגות חברתית-קהילתית בחברה הערבית
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן - החוק), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה (להלן - המשרד) במכונים למנהיגות חברתית-קהילתית בחברה הערבית:
תקנה תקציבית: 46-04-50
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, ובהמלצות למתן תמיכות למוסדות שונים, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן - הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים; כל שיקוליה של ועדת התמיכות יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.
(ד) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה לפי תחומי פעילות, הכל בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.
2. הגדרות
" חניך" – מי שהוא אזרח ישראלי בן החברה הערבית, בוגר כיתה י"ב עד גיל 21 שבהתאם לפקודות הצבא לא נקרא לשירות צבאי;
"מינהל" –מינהל חברה ונוער במשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה;
"מכון למנהיגות חברתית-קהילתית" - מסגרת חינוכית העונה על כל אלה (להלן: "התכנית"):
(1) מקיימת תכנית חינוכית לא פורמאלית העומדת בתנאים המפורטים בסעיף 6, במשך עשרה חודשים לפחות ומיועדת לחניכים שטרם השתלבו במסלולים אקדמיים;
(2) הפעילות המתקיימת היא בת 5 ימי פעילות בשבוע לפחות במתכונת של 10 שעות בכל יום; תוכניות המתקיימות בתנאי פנימייה יפעלו במשך 4 לילות לפחות 10 שעות מידי יום.
(3) החניכים בתוכנית הם בעלי יכלה (פוטנציאל) מנהיגותית, זיקה לחברה הישראלית ובכללה לחברה הערבית, מוכוונוּת עתידית ללימודי השכלה גבוהה ותעסוקה ומתחייבים למעורבות וליזמות חברתית בתחומי חינוך, חברה וקהילה בחברה הערבית;
(4) מקיימת גיוון דתי ועדתי בקרב החניכים, למעט אם ועדת התמיכות קבעה, לפי חוות דעת של המינהל, כי הדבר אינו אפשרי בנסיבות הענין;
"פעילות פוליטית או מפלגתית" - כל אחת מאלה:
(1) ארגון אסיפה פומבית הקשורה למפלגה או לגוף פוליטי אחר;
(2) השתתפות מאורגנת בהפגנה או בתהלוכה הקשורה למפלגה פוליטית או לגוף פוליטי אחר;
(3) השתתפות מאורגנת בתעמולה פומבית, בכתב או בעל פה, של מפלגה או של גוף פוליטי אחר;
(4) שותפות של מפלגה או של גוף פוליטי אחר במימון, בסיוע ארגוני ממשי או בסיוע תוכני של פעילות של מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן: "המוסד"),;
(5) לענין הגדרה זו – "גוף פוליטי" – מסגרת המזוהה עם מפלגה או מהווה אחד מאורגניה ומקיימת זיקות מהותיות עמה, כגון במימון, בזהות בעלי תפקידים או בפעילויות משותפות וכיוצא בכך;
"שבוע שגרתי"- שבוע לימודים המתקיים במבנה הקבע של התכנית במתכונת של 5 ימי פעילות לפחות.
3. מטרות התמיכה
המשרד מעוניין לסייע בהפעלת מכונים למנהיגות חברתית-קהילתית בחברה הערבית, מתוך מגמה לעודד צעירים ערביים בוגרי כיתה י"ב עד גיל 21, בעלי פוטנציאל מנהיגותי, להשתתפות בתהליכי שינוי חברתי תוך קידום תהליכים אישיים של העצמה, השכלה והתנדבות; זאת מתוך אמונה כי על מנת לקדם שוויון הזדמנויות באוכלוסייה, יש לפתח מנהיגות מקומית איתנה ביישובים הערביים.
4. סוגי הפעילות והנושאים הנתמכים:
(א) הכשרת צוותי מיון של מועמדים לתוכנית, פיתוח תכניות למיון, איתור חניכים מועמדים, מיונם וצירופם לתכנית, לרבות שיווק ופרסום.
(ב) קיום התכנית החינוכית בהתאמה למטרות המינהל כפי שמתפרסמות באתר המינהל ובהתאמה למפורט בסעיף 6.
(ג) קיום פעילויות לקידום מנהיגות, התנדבות ויזמות חברתית בתחומי החינוך והחברה בקהילה;
(ד) קיום סיורים לחיזוק המנהיגות האישית והחברתית, להכרת הארץ והחברה הישראלית על כל מרכיביה ולהכרת המורשת, המסורת והתרבות הערבית.
(ה) ליווי החניכים במהלך קיום יזמות חברתית.
(ו) ליווי החניכים במהלך חייהם לרבות בתחום האקדמיה והתעסוקה, במשך השנתיים הראשונות לאחר סיום התוכנית בהתאם לסעיף 5 (20).
5. תנאי סף למוסד ציבור
תמיכה תינתן למוסד ציבור, שהתקיימו בו כל התנאים האלה:
(1) המוסד מקיים את התוכנית, כהגדרתה לעיל;
(2) המוסד פועל שלא למטרות רווח;
(3) אין במטרות המוסד או במעשיו שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית
ודמוקרטית או הסתה לגזענות;
(4) במוסד שהוא במהותו מוסד חינוך התוכנית מופרדת ומובחנת משאר פעילותו של מוסד הציבור, הן מהבחינה החשבונאית, הן מהבחינה התפעולית והן מבחינת כח האדם המשתתף בה;
(5) המוסד מחנך להשתלבות כל חניכיו בחברה הישראלית, במטרה לתרום לה ולהוות גורם משפיע ומוביל בחברה הערבית;
(6) המוסד מקיים תוכנית חינוכית כמפורט בסעיף 6 לגביה התקבל אישור המינהל מראש;
(7) המוסד דואג לכל צרכי החניכים לרבות מזון ולינה;
(8) על המוסד להוכיח, באמצעות הצגת תקציב שנתי, כי יש לו יכולת תקציבית לקיים את התוכנית במלואה, כולל מקורות עצמיים;
(9) למוסד הציבור ניסיון של שנתיים לפחות בקיום פעילות הדומה במהותה ובעיקרה לפעילות הנתמכת בשדה החינוך הבלתי פורמאלי;
(10) המוסד אינו מקיים פעילות פוליטית או מפלגתית כהגדרתה במבחנים אלה;
(11) מספר החניכים בתכנית לא יפחת מ-20 חניכים בשנה הראשונה ובשנה השניה לפעילותו ומ- 35 חניכים בשנה השלישית ואילך; החל מחודש אוקטובר של ראשית השנה השלישית ואילך, הוועדה רשאית לאשר מספר מופחת של חניכים מטעמים מיוחדים שיירשמו, כגון נשירה במהלך השנה, מספר נמוך יותר של חניכים באופן חד פעמי, ובלבד שמספר החניכים לא ירד מתחת ל – 80% מהמספר המזערי, ושבשלושת החודשים הראשונים של שנת הלימודים עמד מספר החניכים על המספר המזערי הנדרש לגבי אותה שנה; החלטה כאמור תועבר למוסד ציבור מבין מגישי הבקשה לתמיכה שיבקש זאת, ובלבד שהגיש בקשתו לכך בתוך שבעה ימים ממועד קבלת ההחלטה; ההחלטה תועבר בתוך עשרים ואחד יום;
(12) במוסד הנתמך שנתיים לפחות - 40% מבוגרי התוכנית לפחות החלו ללמוד בתוך שנה ממועד סיום התוכנית במוסד מוכר להשכלה גבוהה;
(13) במוסד הנתמך שנתיים לפחות - 50% מבוגרי התוכנית לפחות יקדמו יוזמות חינוכיות - חברתיות בחברה הערבית, שישתתפו בהן 15 חניכים לפחות בכל יוזמה, בתוך 3 חודשים ממועד סיום התוכנית,
(14) על המוסד המפעיל את התכנית להחזיק בפוליסת ביטוח חוקית ותקפה, להנחת דעתו של המינהל, המבטחת את חניכי התכנית, את הסגל החינוכי והמינהלי במכון למנהיגות חברתית- קהילתית, את צד ג', את המבנים בהם פועלת התכנית וכן את הרכוש שבאמצעותו פועלת התכנית;
(15) המוסד אינו נשלט בתקנון או באמצעות רוב הוועד המנהל או באסיפה הכללית או בהסכמים אחרים, בהתאם למהותו ולאופן התאגדותו לפי כל דין, על ידי מדינת ישראל או גופיה, לרבות:
(א) ממשלה, משרדי ממשלה, יחידות ממשלתיות, יחידות סמך, חברות ממשלתיות;
(ב) מערכת הביטחון;
(ג) רשויות מקומיות, ועדים מקומיים, חברות עירוניות, איגוד ערים, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות;
(ד) תאגידים שהוקמו בחוק, גופים מתוקצבים ותאגידי בריאות, כולם כהגדרתם בסעיף 21 לחוק;
(ה) גופים שהם בשליטת גורמים כאמור בפסקאות משנה (א) עד (ד);
(16) ראש התוכנית יועסק בתפקידו בהיקף של משרה מלאה לפחות ויתקיימו בו תנאי כשירות אלה:
(א) אזרח ישראל או תושב קבע בה, המתגורר בה באופן קבוע;
(ב) בגיר;
(ג) לא הורשע בעבירה פלילית;
(ד) בעל ניסיון חינוכי בן חמש שנים לפחות וניסיון ניהולי בן שלוש שנים לפחות;
(ה) בעל תואר אקדמי מוכר ממוסד להשכלה גבוהה;
(17) יועסק מנהל תוכן לתוכנית בהיקף של חצי משרה לפחות שיתקיימו בו תנאי כשירות אלה:
(א) אזרח ישראל או תושב קבע בה;
(ב) בגיר;
(ג) לא הורשע בעבירה פלילית;
(ד) בעל ניסיון חינוכי בן שלוש שנים לפחות באחד מהתחומים האלה: ניהול, ארגון, הדרכה, הנחיית פרויקטים חינוכיים או חברתיים במסגרת חינוך בלתי פורמלי והפעלתם;
(ה) בעל תואר אקדמי מוכר של מוסד להשכלה גבוהה;
(ו) בעל תעודת הוראה או תעודת עובד חינוך כהגדרתה בסעיף 8.2 בחוזר מנכ"ל תשע"א/6(ב) ("הכשרת עובדי חינוך ושילובם במסגרות החינוך הבלתי-פורמאלי"), מיום כ"ז בשבט התשע"א, 1 בפברואר 2011;
(18) צוות התוכנית הפדגוגי יכלול איש צוות אחד לפחות בעבור כל 10 חניכים; אנשי הצוות יהיו בעלי ניסיון של שלוש שנים לפחות בחינוך הבלתי פורמאלי, וכן יהיו בוגרי תוכניות למנהיגות צעירה או בעלי ניסיון בהדרכה חברתית;
(19) צוות התוכנית הפדגוגי – חינוכי יכלול איש צוות אחד לפחות בן החברה הערבית, אשר בין שאר תפקידיו ייעץ למנהלי התוכנית בהתאמת תכניה לחברה הערבית;
(20) התוכנית תכלול ליווי וקיום קשר אישי עם החניכים במשך השנתיים הראשונות (להלן: בוגרים) לאחר סיום התוכנית לפחות; תוכנית הליווי לא תפחת מהאמור להלן:
(א) אחת לשלושה חודשים, תתקיים פעילות המותאמת בתכניה לבוגרי התוכנית במקום נגיש לבוגרים;
(ב) אחת לחודש יישלחו לבוגרים כאמור מסמכים המכילים תכנים חינוכיים מתחומי הלימוד בתכנית וכן סיכומים תקופתיים;
(ג) אחת לחודשיים תתקיים שיחה או ייערך מפגש עם כל בוגר;
(ד) הבוגרים יקיימו פעילות התנדבות או יוזמה חברתית בליווי צוות התוכנית כהגדרתו בסעיף 5(18);
(ה) בוגרים כאמור יוזמנו לכל אירועי השיא המרכזיים של התוכנית לאורך השנה.
(21) התוכנית והפעילות שבעדן מבקש המוסד תמיכה אינה ממומנת בכל דרך שהיא בידי משרד או יחידה ממשלתית אחרים;
בסעיף זה, "מוסד להשכלה גבוהה" - מוסד שהוא אחד מאלה:
(1) מוסד שהוכר לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח – 1958[3] (להלן: "חוק המועצה להשכלה גבוהה");
(2) מוסד שקיבל תעודת היתר או אישור לפי סעיף 21א לחוק המועצה להשכלה גבוהה;
(3) מוסד שהתואר שהוא מעניק הוכר לפי סעיף 28א לחוק המועצה להשכלה גבוהה.
6. התוכנית החינוכית
(א) מוסד הציבור יגבש תוכנית חינוכית בנושאים שלהלן, אשר מטרתה לאפשר לחניכים לקחת חלק בתהליך העצמה ופיתוח מנהיגות אישית וחברתית אשר יוביל לבחירת מסלול אקדמי ותעסוקתי, לקיחת אחריות בכל תחומי חייהם ומעורבות אזרחית פעילה ומשמעותית.
(ב) התכנית החינוכית תוגש מראש לאישור המשרד; תתבסס על למידה חברתית עצמית, קבוצתית וחווייתית; תכלול לוח זמנים שבועי ולוח זמנים שנתי; התוכנית תתמקד בכל הנושאים החינוכיים האמורים בפסקאות (1) עד (5) להלן:
(1) מנהיגות והעצמה אישית – המוסד יתכנן תכנית פיתוח אישי לכל חניך, לרבות שיחות אישיות; התוכנית החינוכית תכלול ממד של ניהול עצמי והובלת תכנים על ידי החניכים;
(2) הכנה לאזרחות בחברה הישראלית, הכוון תעסוקתי ואקדמי- הכנה מנטאלית והכשרה לפיתוח ולרכישת מיומנויות המאה ה-21, חיזוק השפה העברית בהיקף של 8 שעות שבועיות לפחות, והיכרות עם תחומי דעת ותחומי עיסוק באמצעות התנסויות ומקורות השראה;
(3) מעורבות בקהילה – התנדבות שתוכל להתבצע על בסיס שבועי בשבועות שגרתיים, ובהיקף שלא יעלה על %25 משעות פעילות התוכנית החינוכית בכללותה; תכנית המעורבות בקהילה תכלול מרכיבים של הכשרה, ליווי ועיבוד הפעילות שנעשתה;
(4) לימודים- התוכנית החינוכית- לימודית תכלול לימודים המיועדים להכשרתו הערכית ולעיצוב אישיותו של החניך בתחומים שונים כגון התחומים האלה: מסורת ומורשת ערבית, מורשת ישראל, פילוסופיה והגות, דמוקרטיה ואזרחות, ממשל ופוליטיקה, גלובליזציה, עיונים בסוגיות מרכזיות בנושא החברה הערבית במרחב המשותף והחברה הישראלית וטיפוח מיומנויות וכלים למנהיגות;
(5) יזמות חברתית בחברה הערבית – התוכנית תכלול פרקטיקום במהלכו כל חניך יהיה חבר בצוות שיפתח ויבצע פרויקט חינוכי או חברתי בהנחיית מנחים מקצועיים; באמצעות פיתוח הפרויקט וביצועו החניכים יתנסו בבירור ערכי, פיתוח חזון אישי, זיהוי צרכים, הגדרת מטרות, ניתוח בעיות, חשיבה יצירתית, פיתוח תכניות פעולה, עבודת צוות, חדשנות, ניהול שותפויות והערכה.
(ג) המוסד רשאי לקיים ימי עבודה מרוכזים לכלל חניכי התוכנית (להלן: "ימי עבודה מרוכזים"), שמתקיימים לגביהם המרכיבים האלה:
(1) המשרד קבע כי בימי העבודה המרוכזים יש ערך-חברתי קהילתי;
(2) ימי העבודה המרוכזים הנם בהיקף מוגבל ומצומצם במשך שנת הלימודים, שלא יעלה על יום עבודה אחד בשבוע בממוצע לכל היותר, שמשכו 8 שעות לכל היותר;
(3) ימי העבודה המרוכזים מהווים חלק מהתכנית החינוכית של המוסד;
(4) ההכנסות מימי העבודה המרוכזים, ככל שקיימות, לא יועברו לידי החניכים כפרטים, אלא לצרכים משותפים של קבוצת החניכים, כגון לגיבוש חברתי, פעילות ערכית-חווייתית וכיוצא בכך;
במסגרת התוכנית החינוכית יוכל מוסד הציבור לאפשר לחניכים לימודים טרום אקדמיים ואקדמיים בהיקף של עד 4 שעות בכל שבוע לימודים, בנושאי חינוך, חברה וחיזוק השפה העברית.
7. נוהל
המוסד יגיש למשרד דיווחים כמפורט להלן:
(א) דיווח חודשי – בתום כל חודש, ובו רשימת החניכים בתוכנית על גבי טופס שינפיק המשרד או באמצעי אחר כפי שייקבע המשרד.
(ב) המשרד רשאי לבקש דיווח נוסף או השלמת הדיווח, לפי הצורך ובהתאם לשיקול דעתו.
8. אופן הקצאת כספי התמיכה
(א) כלל הבקשות לתמיכה שעמדו בתנאי הסף ינוקדו בהתאם לאמות המידה המפורטות להלן; לאחר ניקוד כלל הבקשות יחושב הניקוד בכל אמת מידה בהתאם לחלק היחסי שנקבע לאותה אמת מידה באחוזים; לבסוף יחולק התקציב המיועד לתמיכה לפי המבחנים האלה בין כלל הבקשות באופן יחסי לניקוד שקיבלו באופן מצטבר בכלל אמות המידה:
(1) 60% מהניקוד ייקבע בהתאם למספר החניכים בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, לפי מספר החודשים שבהם נטלו החניכים חלק בתוכנית. ניקוד יינתן רק אם החניכים נטלו חלק בתכנית מתחילת החודש עד ליום ה-15 באותו החודש, לפחות. אלו התכניות:
א. לתוכנית על בסיס יומי תינתן נקודה אחת בעד כל חודש השתתפות של חניך או חניכה;
ב. לתוכנית פנימיתיות לילות תינתן 2.5 נקודות בעד בעד כל חודש השתתפות של חניך או חניכה.
(2) 15% מהניקוד יקבע בהתאם להיקף פעילויות החוץ שיקיים המוסד הכוללות התנדבות יומית, סיורים, טיולים, סמינרים, ומחנות, תוך העדפה לפעילויות כאמור הנמשכות שלושה ימים ברציפות או יותר; הניקוד יינתן על פי הנוסחה הזו: בעד כל יום פעילות תינתן נקודה אחת, בעד כל יום פעילות הכוללת לינה יינתנו שתי נקודות; הניקוד יוכפל במספר החניכים שנטלו חלק בפעילות;
(3) 20% מהניקוד יקבע בהתאם להיקף פעילות שעיקרה הכוון אקדמי ותעסוקתי וליווי בוגרי התוכנית עד לשנתיים ממועד סיום התוכנית באמצעות אירועים המתקיימים למטרה זו; היקף הפעילות לגוף יחושב על פי הנוסחה הזו: בעד כל שעה באירוע תינתן נקודה אחת, הניקוד יוכפל במספר בוגרי התוכנית שנטלו חלק בפעילויות; למען הסר ספק, לא ייחשבו אירועים המתקיימים במסגרת הפעילות השוטפת של התוכנית המיועדים בעיקרם לחניכים הלומדים בה;
(4) 5% מהניקוד יקבע בהתאם לקיום מפגשים בין החניכים לבין מגזרים שונים וקבוצות אוכלוסייה שונות בחברה הישראלית לשם הכרת ה"אחר" ויצירת דיאלוג בין המשתתפים מהמגזרים שונים, בעלי רקע וזהויות שונות ולשם קידום ההבנה ביניהם כבסיס לבנית חברה ישראלית סובלנית ודמוקרטית, מכילה ושוויונית; לצורך פסקה זו ייחשב מפגש שמשכו שלוש שעות לפחות הכולל השתתפות קבוצה מכל צד, ובלבד שמוסד הציבור אינו מקבל ואינו יכול לקבל תמיכה בעד פעילות זו מכל מקור ממשלתי אחר, ובפרט ממבחן התמיכה לחלוקת כספי תמיכות למוסדות ציבור המקיימים מפגשים בין תלמידים וצעירים מאוכלוסיות שונות[4]; התמיכה תחושב על פי הנוסחה הזו: בעד כל שעה באירוע תינתן נקודה אחת, באירוע שמשכו שלוש שעות ומעלה לפחות, הניקוד יוכפל במספר החניכים שנטלו חלק בפעילות.
(ב) בכל מקרה, תמיכת המשרד לא תעלה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.
(ג) במקרה שיוותר עודף כספי בלתי מנוצל באחת מאמות המידה הוא יועבר לשאר אמות המידה על פי היחס שנקבע ביניהן.
(ד) לעניין הנוהל, תיחשב התמיכה לפי מבחנים אלה כ"תמיכה לפי משתתפים", כהגדרתה בנוהל.
9.למען הסר ספק יובהר כי האחריות המלאה על קיום הפעילות הנתמכת באופן בטוח מוטלת על מוסד הציבור.
10. תחילה
תחילתו של תיקון זה בתאריך י"ז בטבת תשפ"א (1 בינואר 2021)
_____________ התשפ"א (____________ 2021)
(803-35-2021-000008)
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשכ"ב, עמ' 34.
[2] י"פ התשנ"ב, עמ' 2569; התשנ"ד, עמ' 4716; התשנ"ז, עמ' 1710; התש"ס, עמ' 3264; התשס"א, עמ' 402 ועמ' 1628; התשס"ב, עמ' 761; התשס"ג, עמ' 1358; התשס"ד, עמ' 107, עמ' 298 ועמ' 2030; התשס"ה, עמ' 330 ועמ' 1140; התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו עמ' 10192.
[3] ס"ח תשי"ח, עמ' 191; ס"ח תשע"ו, עמ' 1206.
[4] י"פ 6820, עמ' 6166.