תזכיר טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון...), התשפ"א-2021

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון...), התשפ"א-2021. 4

1. תיקון סעיף 57א.. 4

2. הוספת סעיפים 57ב ו-57ג. 4

3. תחילה. 5

דברי הסבר. 6


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות)(תיקון...), התשפ"א-2021

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות והאזוריות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47" או "התיקון").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

בהתאם לכך, נקבע סעיף 57א לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 שקבע כי במועצה אזורית בה מספר התושבים 20,000 או יותר, יכהן המבקר במשרה מלאה, במועצה אזורית בה מספר התושבים פחות מ-20,000 יכהן המבקר בחצי משרה. עוד נקבע כי על אף האמור, במועצה אזורית בה למטה מ-5,000 תושבים רשאי השר לאשר שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

במסגרת התיקון נקבע עוד כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

מטרת התיקון הנוכחי, היא לעדכן את היקף משרת מבקר הפנים, וכן לקבוע הוראות כאמור.

התיקון משקף את החשיבות שרואה משרד הפנים בתפקיד המבקר, ותואם את ההודעות שנמסרו מטעם המשרד לבית המשפט העליון בבג"ץ 8524/13 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' שר הפנים וכן לוועדה לביקורת המדינה, אגב התקנות תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018 במסגרתן הובאה עמדת שר הפנים כי בכוונתו לפעול להגדלת היקף משרת המבקר ברשויות בהן למעלה מ-10,000 תושבים למשרה מלאה.

במסגרת התיקון מוצע:

1.  לקבוע את היקף משרתו של המבקר:

מוצע לקבוע כי במועצה מקומית  שמספר תושביה הוא 10,000 ומעלה יכהן מבקר פנים במשרה מלאה, במועצה מקומית בה מתחת ל-10,000 תושבים יכהן מבקר פנים בהיקף משרה שלא יפחת מ-50%. עוד מוצע, לאפשר לשר לאשר למועצה מקומית בה מספר התושבים הינו מתחת ל-5,000 שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

2.  לקבוע כללים בדבר תקציב לשכת המבקר

3.  לקבוע תנאי סף לעובד ביקורת בדומה לתנאי הסף של עובד ביקורת בעיריות

4.  לקבוע הגנה מפני פיטורים על עובדי הביקורת כך שיקבע כי לא יופסק שירותו של עובד ביקורת ללא הסכמת המבקר, אלא לפי פסק דין משמעתי;

 

לנוכח העובדה שהתיקון המוצע מגדיל את היקף משרתו של המבקר, דבר שיש לו השלכות תקציביות, ולנוכח התפרצות מגיפת הקורונה, שמשפיעה בין היתר על תקציבן של הרשויות המקומיות, ומנגד אי אישור תקציב המדינה וחוסר יכולתו של המשרד לסייע לרשויות החלשות במימון מטלה חדשה זו, מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב-1/1/2022, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון...), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות[1], ובאישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, אני מתקין צו זה:

תיקון סעיף 57א

1.  

בסעיף 57א לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958[2] (להלן – הצו העיקרי) -

 

 

(1)  

בפסקה (1) במקום "20,000" יבוא "10,000";

 

 

(2)  

בפסקה (2) במקום "20,000" יבוא "10,000".

הוספת סעיפים 57ב ו-57ג

2.  

בצו העיקרי אחרי סעיף 57א יבוא:

 

 

"תקציב לשכת המבקר

57ב.

המבקר יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים; המועצה תדון במסגרת דיוניה בהצעת התקציב השנתי, בהצעת התקציב והתקן של לשכת המבקר כפי שהגיש המבקר.

 

 

מינוי עובדים ללשכת המבקר

57ג

(א)  ראש המועצה ימנה בהסכמת המבקר עובדים ללשכת המבקר בהתאם לתקנים שקבעה המועצה בהתאם לסעיף 57ב.

 

 

 

 

 

 

(ב) לא ימונה עובד ולא יכהן אדם כעובד ביקורת אלא אם כן התקיימו בו הראות סעיף 167(ג)(1) עד (4) לפקודת העיריות.

 

 

 

 

 

 

(ג)  על אף הוראות סעיף קטן (ב) רשאי ראש המועצה, בהסכמת מבקר המועצה, לאשר מינויו של אדם אשר לא נתמלא בו התנאי האמור בסעיף 167(ג)(4) לפקודת העיריות אם רכש ניסיון במשך שבע שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב-1992.

 

 

 

 

 

 

(ד) דין עובדי לשכת המבקר כדין שאר עובדי המועצה ואולם הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד.

 

 

 

 

 

 

(ה)  לא יופסק שירותו של עובד לשכת המבקר שלא בהסכמתו של המבקר אלא על פי החלטת בית הדין למשמעת לפי חוק הרשויות המקומיות (משמעת), תשל"ח-1978.

 

 

 

 

 

 

(ו)  בסעיף זה, "עובד ביקורת" – עובד המבצע פעולת ביקורת.".

תחילה

3.  

תחילתו של צו זה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022).

 

 

___ ב________ התשפ"א (___ ב________ 2021)

(חמ )

 

__________________

אריה מכלוף דרעי

שר הפנים

 


 

דברי הסבר

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות והאזוריות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47" או "התיקון").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

בהתאם לכך, נקבע סעיף 57א לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 שקבע כי במועצה אזורית בה מספר התושבים 20,000 או יותר, יכהן המבקר במשרה מלאה, במועצה אזורית בה מספר התושבים פחות מ-20,000 יכהן המבקר בחצי משרה. עוד נקבע כי על אף האמור, במועצה אזורית בה למטה מ-5,000 תושבים רשאי השר לאשר שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

במסגרת התיקון נקבע עוד כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

מטרת התיקון הנוכחי, היא לעדכן את היקף משרת מבקר הפנים, וכן לקבוע הוראות כאמור.

התיקון משקף את החשיבות שרואה משרד הפנים בתפקיד המבקר, ותואם את ההודעות שנמסרו מטעם המשרד לבית המשפט העליון בבג"ץ 8524/13 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' שר הפנים וכן לוועדה לביקורת המדינה, אגב התקנות תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018 במסגרתן הובאה עמדת שר הפנים כי בכוונתו לפעול להגדלת היקף משרת המבקר ברשויות בהן למעלה מ-10,000 תושבים למשרה מלאה.

במסגרת התיקון מוצע:

1.  לקבוע את היקף משרתו של המבקר:

מוצע לקבוע כי במועצה מקומית  שמספר תושביה הוא 10,000 ומעלה יכהן מבקר פנים במשרה מלאה, במועצה מקומית בה מתחת ל-10,000 תושבים יכהן מבקר פנים בהיקף משרה שלא יפחת מ-50%. עוד מוצע, לאפשר לשר לאשר למועצה מקומית בה מספר התושבים הינו מתחת ל-5,000 שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

2.  לקבוע כללים בדבר תקציב לשכת המבקר

3.  לקבוע תנאי סף לעובד ביקורת בדומה לתנאי הסף של עובד ביקורת בעיריות

4.  לקבוע הגנה מפני פיטורים על עובדי הביקורת כך שיקבע כי לא יופסק שירותו של עובד ביקורת ללא הסכמת המבקר, אלא לפי פסק דין משמעתי;

 

אלה התיקונים המוצעים בצו:

 

היקף משרת המבקר:

תיקון סעיף 57א לצו העיקרי –מוצע לקבוע כי במועצות אזוריות בהן למטה מ-10,000 תושבים תהא רשאית המועצה להעסיק את המבקר במשרה חלקית, ובלבד שלא תפחת מחצי משרה. השר רשאי יהיה לאשר לרשויות בהן למטה מ-5,000 תושבים להעסיק מבקר במשרה חלקית שלא תפחת מ-25% משרה.

 

תקציב לשכת המבקר:

הוספת סעיף 57ב – מוצע לקבוע כי המבקר יגיש בכל שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים. הצעת המבקר תידון במסגרת דיוני התקציב של המועצה.

 

מינוי עובדים ללשכת מבקר:

הוספת סעיף 57ג – מוצע להסדיר את נושא העסקת עובדים בלשכת המבקר:

א.  מינוי העובדים יעשה בהתאם לתקנים שקבעה המועצה כאמור בסעיף 57ב;

ב. עובדי הביקורת יעמדו בתנאי הכשירות כפי שנקבעו לעובדי הביקורת בעיריות בסעיפים 170(ה1) ו-(ה2) – כלומר יעמדו בתנאי הכשירות הקבועים בסעיף 167(ג)(1-4)לפקודת העיריות –

(1) הוא יחיד;

(2) הוא תושב ישראל;

(3) הוא לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון;

(4) הוא בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה בישראל או מוסד להשכלה גבוהה בחוץ־לארץ שהכיר בו, לענין זה, מוסד להשכלה גבוהה בישראל, או שהוא עורך דין או רואה חשבון;

כאשר את תנאי ההשכלה רשאי ראש הרשות, בהסכמת המבקר, להמיר בניסיון מקצועי של שבע שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992

ג.  להבטיח את עצמאות עבודת עובדי הביקורת על ידי קביעת הוראה לפיה דין עובדי הביקורת כדין שאר עובדי העיריה, אך הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד

ד. לקבוע הגנה לעובדי הביקורת כך שלא ניתן יהיה לפטרם ללא הסכמת המבקר, אלא על פי פסק דין משמעתי.

ה.  למען הבהירות, מוצע לקבוע הגדרה למושג "עובד ביקורת" כך שיחול על כל עובד המבצע עבודת ביקורת.

 

 

תחילה:

לנוכח העובדה שהתיקון המוצע מגדיל את היקף משרתו של המבקר, דבר שיש לו השלכות תקציביות, ולנוכח התפרצות מגיפת הקורונה, שמשפיעה בין היתר על תקציבן של הרשויות המקומיות, ומנגד אי אישור תקציב המדינה וחוסר יכולתו של המשרד לסייע לרשויות החלשות במימון מטלה חדשה זו, מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב-1/1/2022, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.

 



[1] חוקי א"י, כרך ב', עמ' 1267.

[2] ק"ת התשנ"ו, עמד 127; התשס"ט, עמ' 414.