תזכיר טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"א-2021

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"א-2021. 4

1. החלפת סעיף 145א.. 4

2. ביטול סעיפים.. 4

3. 145ב עד 145ג. 4

4. החלפת סעיף 145ד. 4

5. ביטול סעיפים.. 4

6. 145ה עד 145ו. 4

7. החלפת סעיף 145ז. 4

8. תחילה. 5

דברי הסבר. 6


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"א-2021

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

בשים לב לתיקון והכלל, שנקבע כאמור בחקיקה ראשית, לפיו חלה חובה למינוי מבקר פנים במשרה מלאה למעט ככל שנקבע אחרת בצו הכינון, כמו גם על רקע שאלת המעמד והיחס המשפטי שבין הוראה זו לבין ההוראות שנקבעו בצו המועצות המקומיות טרם חקיקתו ושאלת תוקפן ומעמדן המשפטי של הוראות אלה, נראה שיש צורך בהסדרה מפורשת של הנושא במסגרת צו הכינון.

זאת ועוד, במסגרת התיקון נקבע כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

התיקון כלל הוראת מעבר לפיה כל עוד לא קבע שר הפנים הוראות בעניינים המפורטים יעמדו בתוקפן ההוראות שנקבעו בצווי הכינון בטרם התיקון, וזאת לתקופה של עד שנתיים מיום פירסום התיקון או עד לקביעת הוראות כאמור.

לפיכך, מטרת התיקון הנוכחי, היא מחד - למחוק הוראות שאינן תקפות עוד, בין אם בשל הוראת המעבר, ובין אם בשל הסדרת הנושאים הקבועים בהם במסגרת החלת הוראות מפקודת העיריות בחקיקה ראשית (פקודת המועצות), ומאידך – לקבוע הוראות הנוגעות להיקף משרת המבקר, וכן באשר לדרכי מינויים תנאי כשירותם ואופן סיום העסקתם של העובדים בלשכת המבקר.

התיקון אף משקף את החשיבות שרואה משרד הפנים בתפקיד המבקר, ותואם את ההודעות שנמסרו מטעם המשרד לבית המשפט העליון בבג"ץ 8524/13 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' שר הפנים וכן לוועדה לביקורת המדינה, אגב התקנות תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018 במסגרתן הובאה עמדת שר הפנים כי בכוונתו לפעול להגדלת היקף משרת המבקר ברשויות בהן למעלה מ-10,000 תושבים למשרה מלאה.

במסגרת התיקון מוצע:

1.  לקבוע את היקף משרתו של המבקר:

מוצע לקבוע כי במועצה מקומית  שמספר תושביה הוא 10,000 ומעלה יכהן מבקר פנים במשרה מלאה, במועצה מקומית בה מתחת ל-10,000 תושבים יכהן מבקר פנים בהיקף משרה שלא יפחת מ-50%. עוד מוצע, לאפשר לשר לאשר למועצה מקומית בה מספר התושבים הינו מתחת ל-5,000 שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

2.  לקבוע כי תנאי הסף של עובד ביקורת יהיו כתנאי הסף של עובד ביקורת בעיריות;

 

יובהר כי מבדיקה שערך משרד הפנים עולה כי כיום חלק ניכר מהמבקרים במועצות המקומיות בהן למעלה מ-10,000 תושבים עדיין מועסקים במשרה חלקית, כך שבפועל, התיקון המוצע מגדיל את היקף המשרה של המבקרים במועצות.

לנוכח התפרצות מגיפת הקורונה, שמשפיעה בין היתר על תקציבן של הרשויות המקומיות, ומנגד אי אישור תקציב המדינה וחוסר יכולתו של המשרד לסייע לרשויות החלשות במימון מטלה חדשה זו, מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב-1/1/2022, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות[1], ובאישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, אני מתקין צו זה:

החלפת סעיף 145א

1.  

במקום סעיף 145א לצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950[2] (להלן – הצו העיקרי), יבוא:

 

 

"מינוי מבקר המועצה

145א.

מבקר המועצה יכהן במשרה מלאה; על אף האמור, היה מספר התושבים בתחום המועצה פחות מ-10,000 רשאית המועצה להעסיקו במשרה חלקית שלא תפחת מחצי משרה; היה מספר התושבים פחות מ-5,000 רשאי השר לאשר שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה."

ביטול סעיפים

145ב עד 145ג

2.  

סעיפים 145ב ו-145ג לצו העיקרי – בטלים.

החלפת סעיף 145ד

3.  

במקום סעיף 145ד לצו העיקרי יבוא:

 

 

"תפקידי המבקר

145ד.

מבקר יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים; המועצה תדון במסגרת דיוניה בהצעת התקציב השנתי, בהצעת התקציב והתקן של לשכת המבקר, כפי שהגיש המבקר."

ביטול סעיפים

145ה עד 145ו

4.  

סעיפים 145ה עד 145ו לצו העיקרי – בטלים.

החלפת סעיף 145ז

5.  

במקום סעיף 145ז לצו העיקרי יבוא:

 

 

"מינוי עובדים ללשכת המבקר

145ז.

(א) ראש המועצה ימנה בהסכמת המבקר עובדים ללשכת המבקר בהתאם לתקנים שקבעה המועצה בהתאם לסעיף 145ד.

 

 

 

 

 

 

(ב) לא ימונה עובד ולא יכהן אדם כעובד ביקורת אלא אם כן התקיימו בו הוראות סעיף 167(ג)(1) עד (4) לפקודת העיריות.

 

 

 

 

 

 

(ג)  על אף הוראות סעיף קטן (ב) רשאי ראש המועצה, בהסכמת מבקר המועצה, לאשר מינויו של אדם אשר לא נתמלא בו התנאי האמור בסעיף 167(ג)(4) לפקודת העיריות אם רכש ניסיון במשך שבע שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב-1992.

 

 

 

 

 

 

(ד) דין עובדי לשכת המבקר כדין שאר עובדי המועצה ואולם הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד.

 

 

 

 

 

 

(ה) לא יופסק שירותו של עובד לשכת המבקר שלא בהסכמתו של המבקר אלא על פי החלטת בית הדין למשמעת לפי חוק הרשויות המקומיות (משמעת), תשל"ח-1978.

 

 

 

 

 

 

(ו)  בסעיף זה "עובד ביקורת" – עובד המבצע פעולות ביקורת."

תחילה

6.  

תחילתו של צו זה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022).

 

 

___ ב________ התשפ"א (___ ב________ 2021)

(חמ )

 

__________________

אריה מכלוף דרעי

שר הפנים

 


 

דברי הסבר

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

בשים לב לתיקון והכלל, שנקבע כאמור בחקיקה ראשית, לפיו חלה חובה למינוי מבקר פנים במשרה מלאה למעט ככל שנקבע אחרת בצו הכינון, כמו גם על רקע שאלת המעמד והיחס המשפטי שבין הוראה זו לבין ההוראות שנקבעו בצו המועצות המקומיות טרם חקיקתו ושאלת תוקפן ומעמדן המשפטי של הוראות אלה, נראה שיש צורך בהסדרה מפורשת של הנושא במסגרת צו הכינון.

זאת ועוד, במסגרת התיקון נקבע כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

התיקון כלל הוראת מעבר לפיה כל עוד לא קבע שר הפנים הוראות בעניינים המפורטים יעמדו בתוקפן ההוראות שנקבעו בצווי הכינון בטרם התיקון, וזאת לתקופה של עד שנתיים מיום פירסום התיקון או עד לקביעת הוראות כאמור.

לפיכך, מטרת התיקון הנוכחי, היא מחד - למחוק הוראות שאינן תקפות עוד, בין עם בשל הוראת המעבר, ובין אם בשל הסדרת הנושאים הקבועים בהם במסגרת החלת הוראות מפקודת העיריות בחקיקה ראשית (פקודת המועצות), ומאידך – לקבוע הוראות הנוגעות להיקף משרת המבקר, וכן באשר לדרכי מינויים תנאי כשירותם ואופן סיום העסקתם של העובדים בלשכת המבקר.

התיקון אף משקף את החשיבות שרואה משרד הפנים בתפקיד המבקר, ותואם את ההודעות שנמסרו מטעם המשרד לבית המשפט העליון בבג"ץ 8524/13 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' שר הפנים וכן לוועדה לביקורת המדינה, אגב התקנות תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018 במסגרתן הובאה עמדת שר הפנים כי בכוונתו לפעול להגדלת היקף משרת המבקר ברשויות בהן למעלה מ-10,000 תושבים למשרה מלאה.

במסגרת התיקון מוצע:

1.  לקבוע את היקף משרתו של המבקר:

מוצע לקבוע כי במועצה מקומית  שמספר תושביה הוא 10,000 ומעלה יכהן מבקר פנים במשרה מלאה, במועצה מקומית בה מתחת ל-10,000 תושבים יכהן מבקר פנים בהיקף משרה שלא יפחת מ-50%. עוד מוצע, לאפשר לשר לאשר למועצה מקומית בה מספר התושבים הינו מתחת ל-5,000 שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

2.  לקבוע כי תנאי הסף של עובד ביקורת יהיו כתנאי הסף של עובד ביקורת בעיריות;

 

אלה התיקונים המוצעים בצו:

 

היקף משרת המבקר:

תיקון סעיף 145א לצו העיקרי – סעיף 167(ב) לפקודת העיריות, שהוחל על המועצות המקומיות במסגרת סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות קובע כי ככלל מבקר יכהן במשרה מלאה. מוצע במסגרת הצו העיקרי לקבוע כי על אף האמור, במועצות בהן למטה מ-10,000 תושבים תהא רשאית המועצה להעסיק את המבקר במשרה חלקית ובלבד שלא תפחת מחצי משרה. השר רשאי יהיה לאשר לרשויות בהן למטה מ-5,000 תושבים להעסיק מבקר במשרה חלקית שלא תפחת מ-25% משרה.

 

מינוי המבקר:

מחיקת סעיפים 145ב ו-145ג לצו העיקרי – מוצע למחוק את הסעיפים שכן הנושאים שמוסדרים בהם (תנאי הסף למבקר והוצאת צו של הממונה המחייב את המועצה למנות מבקר) הוסדרו במסגרת סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות באמצעות החלת סעיפים 167(ב-ד) ן-167א לפקודת העיריות.

 

תפקידי המבקר:

תיקון סעיף 145ד לצו העיקרי - מוצע למחוק את סעיפים קטנים א עד ד שכן הנושאים המוסדרים בהם (תפקידי המבקר ואופן ביצוע הביקורת) הוסדרו במסגרת סעיף 13ה לפקודת המעוצות המקומיות באמצעות החלת סעיפים 170א(א-ד) ו-170ב לפקודת העיריות. לגבי סעיף קטן (ה) כיון שהוא עוסק בדרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר, נושא לגביו נקבע בהוראת המעבר כי יישאר בתוקף למשך שנתיים ממועד התיקון, ומועד זה עבר זה מכבר, מוצע לקבוע את הסעיף מחדש באישור הועדה כנדרש בסעיף 13ה לפקודת המועצות.

 

המצאת מידע למבקר:

מחיקת סעיף 145ה לצו העיקרי – מוצע למחוק את הסעיף, שכן הנושאים המוסדרים בו הוסדרו במסגרת סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות באמצעות החלת סעיף 170ב לפקודת העיריות

 

דו"ח על ממצאי הביקורת:

מחיקת סעיף 145ו לצו העיקרי – מוצע למחוק את הסעיף, שכן הנושאים המוסדרים בו הוסדרו במסגרת סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות באמצעות החלת סעיף 170ג לפקודת העיריות.

 

מינוי עובדים ללשכת מבקר:

תיקון סעיף 145ז לצו העיקרי – כיון שהסעיף עוסק בתקציב לשכת המבקר ובכשירות עובדי לשכתו נושאים לגביהם נקבע בהוראת המעבר כי יישאר בתוקף למשך שנתיים ממועד התיקון, ומועד זה עבר זה מכבר, מוצע לקבוע את הסעיף מחדש ולקבוע בו את ההוראות הבאות לגבי עובדי הביקורת:

א.  מינוי העובדים יעשה בהתאם לתקנים שקבעה המועצה כאמור בסעיף 145ד

ב. עובדי הביקורת יעמדו בתנאי הכשירות כפי שנקבעו לעובדי הביקורת בעיריות בסעיפים 170(ה1) ו-(ה2) – כלומר יעמדו בתנאי הכשירות הקבועים בסעיף 167(ג)(1-4)לפקודת העיריות –

(1) הוא יחיד;

(2) הוא תושב ישראל;

(3) הוא לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון;

(4) הוא בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה בישראל או מוסד להשכלה גבוהה בחוץ־לארץ שהכיר בו, לענין זה, מוסד להשכלה גבוהה בישראל, או שהוא עורך דין או רואה חשבון;

כאשר את תנאי ההשכלה רשאי ראש הרשות, בהסכמת המבקר, להמיר בניסיון מקצועי של שבע שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992

ג.  להבטיח את עצמאות עבודת עובדי הביקורת על ידי קביעת הוראה לפיה דין עובדי הביקורת כדין שאר עובדי העיריה, אך הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד

ד. לקבוע הגנה לעובדי הביקורת כך שלא ניתן יהיה לפטרם ללא הסכמת המבקר, אלא על פי פסק דין משמעתי.

ה.  למען הבהירות, מוצע לקבוע הגדרה למושג "עובד ביקורת" כך שיחול על כל עובד המבצע עבודת ביקורת.

 

תחילה:

לנוכח התפרצות מגיפת הקורונה, שמשפיעה בין היתר על תקציבן של הרשויות המקומיות, ומנגד אי אישור תקציב המדינה וחוסר יכולתו של המשרד לסייע לרשויות החלשות במימון מטלה חדשה זו, מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב-1/1/2022, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.



[1] חוקי א"י, כרך ב', עמ' 1267.

[2] ק"ת התשנ"ו, עמד 127; התשס"ט, עמ' 414.