תקנות תובענות ייצוגיות (תיקון), התשפ"א-2021.
לאור כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 (להלן – תקנות סדר הדין האזרחי) אשר צפויות להיכנס לתוקף החל מתאריך 1.1.2021, ובשל תקנה 19(א) לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010 (להלן – תקנות תובענות ייצוגיות) הקובעת שבכל עניין של סדרי דין שאינו מוסדר במסגרת תקנות תובענות ייצוגיות יחולו תקנות סדר הדין האזרחי בשינויים המחויבים, התעורר צורך לערוך תיקון בתקנות תובענות ייצוגיות.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5(א)(1), ו-31(ב) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006[1] (להלן – החוק), סעיף 108 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984[2] וסעיף 13 לחוק בתי משפט לענינים מינהליים, התש"ס-2000[3], אני מתקין תקנות אלה:
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010[4] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, בהגדרה "תקנות סדר הדין", במקום "תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984" יבוא "תקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018". |
|||||||
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (ו) יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(ז) כתבי בי-דין לפי תקנה זו לא יעלו בהיקפן על שלושים עמודים; התצהירים המצורפים לא יעלו בהיקפם על עשרים וחמישה עמודים". |
||||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
הוספת תקנה 3א |
3. |
אחרי תקנה 2 לתקנות העיקריות, יבוא: |
|||||||
|
|
|
"בקשות |
3א. |
הוגשה בקשה לאישור, לא יוגשו בקשות כלשהן במועד שלאחר הגשת כתב התשובה האחרון לפי תקנה 2 או לאחר שחלף המועד להגשתו, לפי המוקדם, עד מועד ישיבת קדם-המשפט הראשונה, אם נקבעה, או עד 45 ימים לאחר הגשת כתב התשובה האחרון, לפי המאוחר מבניהם, זולת אם הבקשה מנויה בתקנה 49(א) לתקנות סדר הדין או אחת מאלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בקשת הסתלקות לפי סעיף 16 לחוק; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בקשה לעיכוב הליכים בשל הליך פלילי". |
||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
תיקון תקנה 5 |
4. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)" ואחריו יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(ב) אישר בית המשפט את התובענה כתובענה ייצוגית, לא יחול בעניינה פרק ד' לתקנות סדר הדין". |
||||||
|
תיקון תקנה 11 |
5. |
בתקנה 11 לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (ד), יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(ה) על בקשת הסתלקות לא תחול תקנה 50(5) לתקנות סדר הדין". |
||||||
|
תיקון תקנה 12 |
6. |
בתקנה 12 לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (ג), יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(ג1) על בקשת אישור הסדר פשרה לא תחול תקנה 50(5) לתקנות סדר הדין". |
||||||
|
|
|
|
|
||||||
______________, התשפ"א
______________, 2020
(חמ 3-3955)
_________________
אבי ניסנקורן
שר המשפטים
דברי הסבר
לתקנה 1 לתקנות העיקריות:
לאור כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 (להלן: "התקנות החדשות"), יש לתקן את ההגדרה "תקנות סדר הדין" המפנה לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 הישנות ולהפנות לתקנות החדשות.
לתקנות 2, 11 ו-12 לתקנות העיקריות:
תקנה 2 לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010 (להלן: "תקנות תובענות ייצוגיות") קובעת את הפרטים והמסמכים שנדרש המבקש לפרט בבקשה לאישור התובענה הייצוגית. מכיוון שתקנה 9 לתקנות החדשות לא חלה בשלב הבקשה לאישור ומדובר בבקשה לכתב שחלות עליה הוראות תקנה 50 לתקנות החדשות, מוצע לקבוע כי לא תחול מגבלת העמודים בבקשה בכתב הקבועה בתקנה (5)50 לתקנות החדשות על כתבי בי-דין המוגשים לפי תקנה 2 לתקנות תובענות ייצוגיות – בקשה לאישור תובענה ייצוגית, התשובה לה על ידי המשיב והתשובה לתשובה על ידי המבקש. במקום זאת, מוצע לקבוע כי היקף כתבי בי-דין המוגשים לפי תקנה 2 לתקנות תובענות ייצוגיות לא יעלה על 30 עמודים וזאת בהתאם למגבלת העמודים הקבועה בתקנה 9 לתקנות החדשות ביחס לתובענה לסעד כספי בבית משפט מחוזי שסכומה עולה על שניים וחצי מיליון שקלים חדשים. מגבלת העמודים על תצהירים שמצורפים לבקשות המוגשות לפי תקנה 2 תעמוד על עשרים וחמישה עמודים.
בנוסף, מוצע לקבוע כי מגבלת העמודים הקבועה בתקנה 50(5) לתקנות החדשות לא תחול גם על בקשה לאישור הסדר פשרה וכן על בקשה לאישור הסתלקות בתובענה ייצוגית וזאת מכיוון שבמסגרת בקשות אלו על הצדדים להניח בפני בית המשפט את כלל הנתונים הרלוונטיים, הקבועים בחוק תובענות ייצוגיות ובתקנות תובענות ייצוגיות, על מנת שבית המשפט ישתכנע שאכן יש לאשר את הבקשה.
לתקנה 3א לתקנות העיקריות:
תקנה 49 לתקנות החדשות קובעת "עוצר בקשות" במסגרת הליך התביעה כך שלא תוגשנה בקשות מהמועד שלאחר הגשת כתב תשובה (או לאחר שחלף המועד להגשתו), עד למועד ישיבת קדם המשפט הראשונה. מכיוון שבהתאם לתקנה 4 לתקנות תובענות ייצוגיות קביעת ישיבת קדם משפט נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית, נוצר חשש כי החלה ישירה של תקנה 49 כאמור על תקנות תובענות ייצוגיות עשויה לפגוע ביכולת הצדדים לתכנן את צעדיהם מכיוון שקיומו של קדם המשפט אינו ודאי. משכך, מוצע לקבוע שלא יוגשו בקשות במועד שלאחר הגשת כתב התשובה האחרון (או לאחר שחלף המועד להגשתו) ועד ל- 45 ימים לאחר הגשת כתב התשובה האחרון או עד למועד ישיבת קדם המשפט הראשונה, לפי המאוחר מבניהם. כך, תישמר תכלית תקנה 49 לתקנות החדשות ובנוסף ודאות הצדדים לא תיפגע.
בנוסף, מוצע להוסיף לרשימת החריגים הקבועה בתקנה 49(א) גם בקשה להסתלקות לפי סעיף 16 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 וכן בקשה לעיכוב הליכים בשל הליך פלילי.
למעלה מן הצורך, יובהר כי המדובר בהסדר משלים להסדר הקבוע בתקנה 49 לתקנות החדשות, ולכן יתר ההוראות בתקנה 49 יחולו בשינויים המחויבים וזאת לאור תקנה 19(א) לתקנות תובענות ייצוגיות.
לתקנה 5 לתקנות העיקריות:
פרק ד' לתקנות החדשות מעגן את החובה לקיים הליך מקדמי בין בעלי הדין שלא בין כותלי המשפט וכן קובע הוראות ביחס לקיום פגישת מהו"ת. במסגרת זו מוצע כי בעלי הדין ייפגשו כדי להיערך היטב למשפט, ילבנו את יריעת המחלוקות תוך גילוי הדדי ויבחנו את האפשרות לפתור את מחלוקות באמצעות מנגנון חלופי. לאור המאפיינים הייחודיים של התובענה הייצוגית והפשרה בהליך הייצוגי השונה במהותה מפשרה בהליך רגיל, מוצע לקבוע כי הוראות פרק זה לא יחולו על תובענות ייצוגיות ועל בקשות לאישור תובענות ייצוגיות.