תזכיר טיוטת תקנות סדר הדין האזרחי (תיקון מס' 2), התשפ"א-2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות סדר הדין האזרחי (תיקון מס' 2), התשפ"א-2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרתן של התקנות המוצעות היא:

(1) לעגן בתוספת השלישית לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 (להלן – התקנות) את סכום הערובה שעל המערער להפקיד בבית המשפט להבטחת הוצאות המשיב בערעור כנדרש בתקנה 135 לתקנות.

(2) להסיר מהתקנות את הדרישה כי מסמך אלקטרוני ייחתם בחתימה אלקטרונית מאושרת בלבד. זאת, לנוכח תיקון מס' 3 לחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001 וההקלות שנקבעו במסגרתו. הסרת דרישה זו מהתקנות תאפשר לקבוע בהודעה של מנהל בתי המשפט לפי תקנה 165 לתקנות, כי בעל דין שאינו מיוצג על ידי עורך דין רשאי להגיש לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט" מסמך אלקטרוני מרחוק, ללא צורך בחתימתו בחתימה אלקטרונית מאושרת, לאחר שהזדהה במערכת ההזדהות הממשלתית. בהודעת מנהל בתי המשפט האמורה יובהר עוד כי הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת תיוותר על כנה כאשר מדובר בהגשה על-ידי עורך דין. הסרת הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת כשמדובר בהגשה על-ידי בעל דין לא מיוצג, תשפר את השירות לציבור המתדיינים הבלתי מיוצגים שמרביתם אינם מחזיקים ב"כרטיס חכם" שכן, היא תאפשר להם להגיש מסמכים מרחוק וללא צורך בהגעה לבית המשפט בהליך המשפטי המתנהל בעניינם.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות סדר הדין האזרחי (תיקון מס' 2), התשפ"א-2020

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 108 ו-109 לחוק בתי המשפט  [נוסח משולב], התשמ"ד-1984[1] אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 134

1.   

בתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018[2] (להלן – התקנות העיקריות), אחרי תקנה 134(א)(1)(ז)  יבוא "(ח) סכום הערובה להבטחת הוצאות המשיבים שיש להפקיד בבית המשפט תוך הפניה לפרט בתוספת השלישית לתקנות אלה; אם המערער פטור מהפקדת ערובה כאמור, יפנה לפרט המתאים בתוספת כאמור;".

תיקון תקנה 159

2.   

בתקנה 159 לתקנות העיקריות, במקום האמור בהגדרה "מסמך אלקטרוני" יבוא "מסמך שהוא מסר אלקטרוני החתום בחתימה אלקטרונית כהגדרתם בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001, הניתן לשמירה אלקטרונית ולאחזור".

תיקון תקנה 161

3.   

בתקנה 161(1)(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "מערכת נט המשפט" יבוא ", בתנאים שיורה מנהל בתי המשפט בהודעה שיפרסם לפי תקנה 165(ב)".

תיקון תקנה 162

4.

בתקנה 162 לתקנות העיקריות, בפסקה (2), בסופה יבוא "או אם מסר לבית המשפט כתובת דואר אלקטרוני או כתובת דואר אלקטרוני מאובטחת לצורך המצאה אלקטרונית מבית המשפט אליו לפי תקנה 161(1)(ב);".

תיקון תקנה 165

5.

בתקנה 165 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), אחרי "דרישות צורניות" יבוא "אופן ביצוע חתימה אלקטרונית".

הוספת התוספת השלישית

6.

בתוספת השלישית לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"תוספת שלישית (תקנה 135)

 

 

סכומי הערובה להבטחת הוצאות המשיב בערעור

בית המשפט העליון

 

 

סוג הליך

סוג תיק

סוג עניין

סכום ערובה

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור אזרחי – כללי

35,000 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על פסק דין שניתן בתביעה לפיצויים בשל נזק גוף, לרבות תביעה שעילתה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שהוגש ידי ניזוק בעניין גובה הנזק

 

20,000 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטת פסלות לפי סעיף 77א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984

15,000 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 או לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 שהוגש על ידי חייב באותו הליך

5,000 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטה לפי סעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז-1977

7,500 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור – כללי

20,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור על פסק דין שניתן בערעור

25,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950, חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970, חוק המשטרה (נכים ונספים), התשמ"א-1981, או לפי חוק שירות בתי הסוהר (נכים ונספים), התשמ"א-1981

5,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור על החלטה של בית משפט מחוזי בערעור על פסק דין של בית משפט לתביעות קטנות

10,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 או של חייב לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 שהוגשה על ידי חייב באותו הליך

3,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991

3,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור לפי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001

3,000 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור לפי חוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954 או לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957

פטור

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור על החלטה לפי סעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז-1977

7,500 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

בקשת רשות ערעור על החלטה לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972

פטור

בקשת רשות ערעור משפחה

בע"מ

בקשת רשות ערעור משפחה – כללי

15,000 ₪

בקשת רשות ערעור משפחה

בע"מ

בקשת רשות ערעור לפי חוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981

פטור

בקשת רשות ערעור משפחה

בע"מ

בקשת רשות ערעור על החלטה לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960

פטור

בקשת רשות ערעור משפחה

בע"מ

בקשת רשות ערעור משפחה בעניין משמורת או מזונות קטינים

3,000 ₪

בקשת רשות ערעור משפחה

בע"מ

בקשת רשות ערעור לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991

3,000 ₪

בקשת רשות ערעור משפחה

בע"מ

בקשת רשות ערעור לפי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001

3,000 ₪

ערעור עתירה מנהלית או תובענה מנהלית

עע"מ

ערעור בעניין עתירה מנהלית או תובענה מנהלית – כללי

30,000 ₪

ערעור עתירה מנהלית

עע"מ

ערעור בעניין עתירה מנהלית שעניינה דיור ציבורי לפי פרט 13 לתוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000

3,000 ₪

ערעור עתירה מנהלית

עע"מ

ערעור בעניין עתירה מנהלית לפי פרט 2 לתוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000

15,000 ₪

ערעור עתירה מנהלית

עע"מ

ערעור בעניין עתירה מנהלית לפי פרט 12 לתוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000

10,000 ₪

ערעור עתירה מנהלית

עע"מ

ערעור על החלטת פסלות לפי סעיף 77א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984

15,000 ₪

בקשת רשות מנהלי

בר"מ

בקשת רשות ערעור מנהלי – כללי

15,000 ₪

בקשת רשות מנהלי

בר"מ

בקשת רשות ערעור מנהלי על החלטת בית משפט לעניינים מנהליים בערעור על החלטת בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952

5,000 ₪

בקשת רשות מנהלי

בר"מ

בקשת רשות ערעור מנהלי על החלטת בית משפט לעניינים מנהליים בערעור על החלטת בית הדין לביקורת משמורת לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 או לפי חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), התשי"ד-1954

פטור

ערעור רשם

ע"ר

ערעור על פסק דין של רשם בית המשפט העליון

10,000 ₪

ערעור רשם

ע"ר

ערעור על החלטה אחרת של רשם בית המשפט העליון

פטור

בית המשפט המחוזי

 

סוג הליך

סוג תיק

סוג עניין

סכום ערובה

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור הנדון לפני הרכב על החלטת בית בית משפט השלום

20,000 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור הנדון לפני דן יחיד על החלטת בית משפט השלום

15,000 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטה לפי סעיף 49 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984

7,500 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטה לפי סעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז-1977

7,500 ₪

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטה לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991

פטור

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטה לפי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001

פטור

ערעור אזרחי

ע"א

ערעור על החלטה לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960

פטור

ערעור אזרחי

 

ע"ו

ערעור לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 או לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959

פטור

ערעור אזרחי

ע"ו

ערעור לפי חוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954 או לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957

פטור

ערעור חדלות פירעון

עחד"פ

ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 שמוגש על ידי חייב

3,000 ₪

ערעור חדלות פירעון

עחד"פ

ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 שמוגש על ידי נושה

6,000 ₪

ערעור חדלות פירעון

עחד"פ

ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 שמוגש על ידי עובד

2,500 ₪

ערעור חדלות פירעון

עחד"פ

ערעור על החלטת נאמן או מנהל הסדר בתאגיד לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018

8,000 ₪

ערעור פירוקים

פר"ק

ערעור לפי פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 על החלטה של בעל תפקיד

8,000 ₪

ערעור פירוקים

פר"ק

ערעור על החלטת בעל תפקיד בתאגיד בהקפאת הליכים שמונה לפי סעיף 350 לחוק החברות, התשנ"ט-1999

8,000 ₪

ערעור פירוקים

פר"ק

ערעור לפי פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 שהוגש על ידי עובד

2,500 ₪

ערעור פשיטות רגל

פש"ר

ערעור לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 שמוגש על ידי חייב

3,000 ₪

ערעור פשיטות רגל

פש"ר

ערעור לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 שמוגש על ידי נושה

6,000 ₪

רשות ערעור חדלות פירעון

רחדל"פ

בקשת רשות ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 שהוגשה על ידי חייב

3,000 ₪

רשות ערעור חדלות פירעון

רחדל"פ

בקשת רשות ערעור לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 שהוגשה על ידי נושה

6,000 ₪

ערעור על החלטת רשם

ע"ר

ערעור על החלטת רשם שאינו רשם בכיר

פטור

ערעור שונה אזרחי

עש"א

ערעור שונה אזרחי – כללי

7,500 ₪

ערעור שונה אזרחי

עש"א

ערעור על החלטת רשם הפטנטים והמדגמים לפי פקודת הפטנטים והמדגמים, 1926 או לפי חוק הפטנטים, התשכ"ז-1967,

10,000 ₪

 

ערעור שונה אזרחי

עש"א

ערעור על החלטת רשם העיצובים לפי חוק העיצובים, התשע"ז-2017, ערעור על החלטת רשם סימני המסחר לפי פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], התשל"ב-1972 או לפי חוק הגנת כינויי מקור וציונים גאוגרפיים, התשכ"ה-1965

 

7,500 ₪

ערעור שונה אזרחי

עש"א

ערעור על החלטת המפקח על לשכת רישום מקרקעין לפי חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969

15,000 ₪

ערעור שונה אזרחי

עש"א

ערעור על החלטה לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972

פטור

רשות ערעור אזרחי

רע"א

רשות ערעור אזרחי – כללי

7,500 ₪

רשות ערעור אזרחי

רע"א

רשות ערעור על החלטה לפי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001

פטור

ערעור משפחה

עמ"ש

ערעור משפחה – כללי

15,000 ₪

ערעור משפחה

עמ"ש

ערעור בעניין משמורת או מזונות קטינים

7,500 ₪

ערעור משפחה

עמ"ש

ערעור על החלטה לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991

פטור

ערעור משפחה

עמ"ש

ערעור על החלטה לפי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001

פטור

ערעור משפחה

עמ"ש

ערעור לפי חוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981

פטור

רשות ערעור משפחה

רמ"ש

רשות ערעור משפחה – כללי

7,500 ₪

רשות ערעור משפחה

רמ"ש

רשות ערעור בעניין משמורת או מזונות קטינים

3,000 ₪

רשות ערעור משפחה

רמ"ש

רשות ערעור על החלטה לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991

פטור

רשות ערעור משפחה

רמ"ש

רשות ערעור על החלטה לפי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001

פטור

רשות ערעור משפחה

רמ"ש

רשות ערעור לפי חוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981

פטור

רשות ערעור בוררות

רע"ב

רשות ערעור לפי חוק הבוררות, התשכ"ח-1968

10,000 ₪

רשות ערעור תביעות קטנות

רת"ק

רשות ערעור על החלטה של בית משפט לתביעות קטנות

5,000 ₪

עניינים מנהליים

עמ"נ

ערעור – כללי

10,000 ₪

עניינים מנהליים

עמ"נ

ערעור על החלטת בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952

2,000 ₪

עניינים מנהליים

עמ"נ

ערעור על החלטת בית הדין לביקורת משמורת לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 או חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), התשי"ד-1954

פטור

עניינים מנהליים

עמ"נ

ערעור על החלטת ועדת ערר לפי סעיף 2(ט) לחוק שירותי הסעד, התשי"ח-1958

פטור

עניינים מנהליים

ע"ר

ערעור על החלטת רשם שאינו רשם בכיר

פטור

עניינים מנהליים

עש"א

ערעור שונה מנהלי – כללי

10,000 ₪

עניינים מנהליים

רע"מ

רשות ערעור מנהלי – כללי

2,000 ₪

בית משפט שלום

 

סוג הליך

סוג תיק

סוג עניין

סכום ערובה

ערעור על החלטת רשם

ע"ר

ערעור על החלטת רשם שאינו רשם בכיר

פטור

רשות ערעור על פסק בוררות

רע"ב

רשות ערעור לפי חוק הבוררות, התשכ"ח-1968

7,500 ₪

חדלות פירעון

עחד"פ

ערעור על החלטת ממונה לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018

2,000 ₪

כלל הערכאות

כל סוגי הליכי הערעור

הליך שהוגש על ידי בעל דין המיוצג  באותו הליך על ידי הלשכה לסיוע משפטי כמשמעותה בחוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972

 

שליש מהסכום שנקבע להליך המפורט בטבלה זו אך לא יותר מ-5,000 ₪

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"א

(___ ב________ 2020)

(חמ 1778 – 3 – ת1)

__________________

אבי ניסנקורן

    שר המשפטים

 

דברי הסבר

 

תיקון תקנה 134 והוספת התוספת השלישית   בתקנה 135 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 (להלן – "התקנות") נקבע כי עם הגשת הערעור יפקיד המערער ערובה להבטחת הוצאות המשיבים בסכום הנקוב בתוספת השלישית וימציא הודעה על כך למשיב.

מוצע אפוא להוסיף לתקנות את התוספת השלישית המפרטת את סכומי הערובה שעל המערער להפקיד בבית המשפט להבטחת הוצאות המשיב בערעור. סכומי הערובה המוצעים בתוספת השלישית נקבעו בהתאם לערכאה בה נדון הערעור ובהתאם לסוג ההליך, תוך התחשבות במקרים מסוימים גם בזהות המערער (למשל כאשר המערער הוא חייב בהליך לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, או מיוצג על-ידי הלשכה לסיוע משפטי). כך, בין השאר, מוצע לקבוע בתוספת כי בהליך ערעור שהוגש על ידי בעל דין המיוצג באותו הליך על ידי הלשכה לסיוע משפטי כמשמעותה בחוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972 תופקד ערובה בגובה שליש מהסכום הקבוע בתוספת השלישית אך לא יותר מ- 5,000 ש"ח. סכומי הערובה השונים שנקבעו בתוספת נועדו לקבוע כללים ברורים לקביעת גבוה הערובה, לפי ערכאה וסוג ההליך, בניגוד לכלל שהיה נהוג לפני כן בהתאם לתקנות 428 ו-430 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, לפיו גובה הערובה נקבע על-ידי הרשם או מזכירות בית המשפט. זאת הן על מנת לוודא קיומו של שוויון בין מערערים, והן על מנת לאפשר לציבור לאתר בקלות את סכום הערובה שיש להפקיד בכל הליך ערעורי. למען שלמות התמונה יצוין, כי בהתאם לתקנה 135 לתקנות, בית המשפט רשאי להורות על פטור ממתן ערובה או על שינוי סכומה ולפיכך המערער רשאי להגיש לבית המשפט בקשה להפחתת גובה הערובה והמשיב רשאי להגיש בקשה להגדלתה.

כמו כן, מוצע כי בכותרת הערעור יציין המערער את סכום הערובה להבטחת הוצאות המשיבים שיש להפקיד בבית המשפט תוך הפניה לפרט בתוספת השלישית לתקנות; אם המערער פטור מהפקדת ערובה כאמור, יפנה לפרט המתאים בתוספת.

 

תיקון תקנה 159 ותקנה 165 – מוצע לתקן בתקנה 159 לתקנות את הגדרת "מסמך אלקטרוני" כך  שתוסר מהתקנות הדרישה כי המסמך האלקטרוני המוגש לבית המשפט בהמצאה אלקטרונית יהיה חתום בחתימה אלקטרונית מאושרת (קרי, חתימה אלקטרונית שאותה מאשר צד שלישי שהוא גורם מאשר מפוקח). הסרת דרישה זו מהתקנות עולה בקנה אחד עם תיקון מס' 3 לחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001[3] וההקלות שנקבעו במסגרתו לפיהן בחתימה של מסר אלקטרוני הנדרשת לפי חיקוק, לא תחול עוד חובה גורפת לחתימה אלקטרונית מאושרת, וניתן יהיה לקיים את דרישת החתימה גם באמצעות חתימה אלקטרונית אחרת. כמו כן, מוצע להשמיט בהגדרת "מסמך אלקטרוני" את ההוראות המיוחדות לעניין תצהיר ולעניין מסמך בחתימת יד פקיד בית משפט, שכן לאור ההשמטה המוצעת של הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת באופן כללי, אין צורך בהוראות מיוחדות אלה. בד בבד עם תיקון מוצע זה, ייקבע בהודעה של מנהל בתי המשפט מכוח סמכותו לפי תקנה 165 לתקנות, כי בעל דין שאינו מיוצג על ידי עורך דין רשאי להגיש לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט" מסמך אלקטרוני מרחוק, ללא צורך בחתימתו באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת, לאחר שהזדהה במערכת ההזדהות הממשלתית. זאת למעט אם מדובר במסמך המוגש לבית המשפט העליון, או המסמך הראשון המוגש בהליך, או כתב תביעה. בהודעת המנהל האמורה ייקבע גם כי הגשה על-ידי עורך דין לבית המשפט באמצעי אלקטרוני תמשיך להיות באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת.

 

הסרת הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת תשפר את השירות לציבור המתדיינים הבלתי מיוצגים שמרביתם אינם מחזיקים ב"כרטיס חכם" אשר באמצעותו ניתן לחתום מסמך בחתימה אלקטרונית מאושרת, ולפיכך נמנעה מהם עד כה האפשרות להמציא מסמך אלקטרוני לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט". בעקבות התיקון המוצע, יוכל ציבור זה להגיש מרחוק ב"נט המשפט" ללא צורך בהגעה לבית המשפט מסמכים בהליך המשפטי המתנהל בעניינם.

 

כמו כן, למניעת ספקות, מוצע להבהיר בתקנה 165 לתקנות, כי סמכות מנהל בתי המשפט לקבוע הוראות טכניות בעניין אופן הגשת מסמך אלקטרוני ובין השאר בדבר מאפייני מסמך אלקטרוני, כוללת בגדרה את הסמכות לקבוע הוראות בעניין אופן ביצוע חתימה אלקטרונית. יצוין כי הסדרת אופן החתימה על מסמך אלקטרוני במסגרת הודעה של מנהל בתי המשפט תחת עיגונו בתקנות, תאפשר לתקנות להיות "ניטרליות טכנולוגית" כך שנוסחן יתאים להתפתחויות טכנולוגיות שעשויות להיות מעת לעת, מבלי שיידרש בכל פעם תיקון של התקנות.

 

תיקון תקנה 161 – מוצע להבהיר שהמצאה של מסמך אלקטרוני לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט" תהיה בהתאם לתנאים עליהם יורה מנהל בתי המשפט בהודעה שיפרסם לפי תקנה 165(ב). זאת על מנת להסב את תשומת לב הציבור לכך שייקבעו הוראות ספציפיות בדבר אופן המצאת המסמך האלקטרוני בהודעת המנהל האמורה, למשל לעניין האבחנה בין אופן המצאת המסמך כשמדובר בהמצאה על-ידי עורך דין, לבין אופן המצאתו כשמדובר בהמצאה על-ידי בעל דין לא מיוצג.

 

תיקון תקנה 162 – בהתאם לתקנה 161(1)(ב) לתקנות, המבקש להמציא לבית המשפט מסמך אלקטרוני, ימסור לבית המשפט כתובת דואר אלקטרוני או כתובת דואר אלקטרוני מאובטחת לצורך המצאה אלקטרונית מבית המשפט אליו. לנוכח הכוונה לאפשר לבעל דין שאינו מיוצג בידי עורך דין להמציא מסמך אלקטרוני לבית המשפט ללא צורך בחתימה אלקטרונית מאושרת, מוצע להבהיר בתקנה 162 כי בית המשפט רשאי להמציא לבעל דין כאמור מסמך בהמצאה אלקטרונית אם הוא מסר לבית המשפט כתובת דואר אלקטרוני או כתובת דואר אלקטרוני מאובטחת לצורך המצאה אלקטרונית מבית המשפט אליו לפי תקנה 161(1)(ב).

 

 



[1] ס"ח התשמ"ד, עמ' 198.

[2] ק"ת התשע"ט, עמ' 422.

[3] ס"ח התשס"א, בעמ' 710.