תקנות סדר הדין האזרחי (תיקון מס' 2), התשפ"א-2020
מטרתן של התקנות המוצעות היא:
(1) לעגן בתוספת השלישית לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 (להלן – התקנות) את סכום הערובה שעל המערער להפקיד בבית המשפט להבטחת הוצאות המשיב בערעור כנדרש בתקנה 135 לתקנות.
(2) להסיר מהתקנות את הדרישה כי מסמך אלקטרוני ייחתם בחתימה אלקטרונית מאושרת בלבד. זאת, לנוכח תיקון מס' 3 לחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001 וההקלות שנקבעו במסגרתו. הסרת דרישה זו מהתקנות תאפשר לקבוע בהודעה של מנהל בתי המשפט לפי תקנה 165 לתקנות, כי בעל דין שאינו מיוצג על ידי עורך דין רשאי להגיש לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט" מסמך אלקטרוני מרחוק, ללא צורך בחתימתו בחתימה אלקטרונית מאושרת, לאחר שהזדהה במערכת ההזדהות הממשלתית. בהודעת מנהל בתי המשפט האמורה יובהר עוד כי הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת תיוותר על כנה כאשר מדובר בהגשה על-ידי עורך דין. הסרת הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת כשמדובר בהגשה על-ידי בעל דין לא מיוצג, תשפר את השירות לציבור המתדיינים הבלתי מיוצגים שמרביתם אינם מחזיקים ב"כרטיס חכם" שכן, היא תאפשר להם להגיש מסמכים מרחוק וללא צורך בהגעה לבית המשפט בהליך המשפטי המתנהל בעניינם.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 108 ו-109 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984[1] אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 134 |
1. |
בתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018[2] (להלן – התקנות העיקריות), אחרי תקנה 134(א)(1)(ז) יבוא "(ח) סכום הערובה להבטחת הוצאות המשיבים שיש להפקיד בבית המשפט תוך הפניה לפרט בתוספת השלישית לתקנות אלה; אם המערער פטור מהפקדת ערובה כאמור, יפנה לפרט המתאים בתוספת כאמור;". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 159 |
2. |
בתקנה 159 לתקנות העיקריות, במקום האמור בהגדרה "מסמך אלקטרוני" יבוא "מסמך שהוא מסר אלקטרוני החתום בחתימה אלקטרונית כהגדרתם בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001, הניתן לשמירה אלקטרונית ולאחזור". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 161 |
3. |
בתקנה 161(1)(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "מערכת נט המשפט" יבוא ", בתנאים שיורה מנהל בתי המשפט בהודעה שיפרסם לפי תקנה 165(ב)". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 162 |
4. |
בתקנה 162 לתקנות העיקריות, בפסקה (2), בסופה יבוא "או אם מסר לבית המשפט כתובת דואר אלקטרוני או כתובת דואר אלקטרוני מאובטחת לצורך המצאה אלקטרונית מבית המשפט אליו לפי תקנה 161(1)(ב);". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 165 |
5. |
בתקנה 165 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), אחרי "דרישות צורניות" יבוא "אופן ביצוע חתימה אלקטרונית". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת התוספת השלישית |
6. |
בתוספת השלישית לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תוספת שלישית (תקנה 135) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
סכומי הערובה להבטחת הוצאות המשיב בערעור |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
בית המשפט העליון |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
בית המשפט המחוזי |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
בית משפט שלום |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
כלל הערכאות |
כל סוגי הליכי הערעור |
הליך שהוגש על ידי בעל דין המיוצג באותו הליך על ידי הלשכה לסיוע משפטי כמשמעותה בחוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972
|
שליש מהסכום שנקבע להליך המפורט בטבלה זו אך לא יותר מ-5,000 ₪ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התשפ"א
(___ ב________ 2020)
(חמ 1778 – 3 – ת1)
__________________
אבי ניסנקורן
שר המשפטים
דברי הסבר
תיקון תקנה 134 והוספת התוספת השלישית – בתקנה 135 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 (להלן – "התקנות") נקבע כי עם הגשת הערעור יפקיד המערער ערובה להבטחת הוצאות המשיבים בסכום הנקוב בתוספת השלישית וימציא הודעה על כך למשיב.
מוצע אפוא להוסיף לתקנות את התוספת השלישית המפרטת את סכומי הערובה שעל המערער להפקיד בבית המשפט להבטחת הוצאות המשיב בערעור. סכומי הערובה המוצעים בתוספת השלישית נקבעו בהתאם לערכאה בה נדון הערעור ובהתאם לסוג ההליך, תוך התחשבות במקרים מסוימים גם בזהות המערער (למשל כאשר המערער הוא חייב בהליך לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, או מיוצג על-ידי הלשכה לסיוע משפטי). כך, בין השאר, מוצע לקבוע בתוספת כי בהליך ערעור שהוגש על ידי בעל דין המיוצג באותו הליך על ידי הלשכה לסיוע משפטי כמשמעותה בחוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972 תופקד ערובה בגובה שליש מהסכום הקבוע בתוספת השלישית אך לא יותר מ- 5,000 ש"ח. סכומי הערובה השונים שנקבעו בתוספת נועדו לקבוע כללים ברורים לקביעת גבוה הערובה, לפי ערכאה וסוג ההליך, בניגוד לכלל שהיה נהוג לפני כן בהתאם לתקנות 428 ו-430 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, לפיו גובה הערובה נקבע על-ידי הרשם או מזכירות בית המשפט. זאת הן על מנת לוודא קיומו של שוויון בין מערערים, והן על מנת לאפשר לציבור לאתר בקלות את סכום הערובה שיש להפקיד בכל הליך ערעורי. למען שלמות התמונה יצוין, כי בהתאם לתקנה 135 לתקנות, בית המשפט רשאי להורות על פטור ממתן ערובה או על שינוי סכומה ולפיכך המערער רשאי להגיש לבית המשפט בקשה להפחתת גובה הערובה והמשיב רשאי להגיש בקשה להגדלתה.
כמו כן, מוצע כי בכותרת הערעור יציין המערער את סכום הערובה להבטחת הוצאות המשיבים שיש להפקיד בבית המשפט תוך הפניה לפרט בתוספת השלישית לתקנות; אם המערער פטור מהפקדת ערובה כאמור, יפנה לפרט המתאים בתוספת.
תיקון תקנה 159 ותקנה 165 – מוצע לתקן בתקנה 159 לתקנות את הגדרת "מסמך אלקטרוני" כך שתוסר מהתקנות הדרישה כי המסמך האלקטרוני המוגש לבית המשפט בהמצאה אלקטרונית יהיה חתום בחתימה אלקטרונית מאושרת (קרי, חתימה אלקטרונית שאותה מאשר צד שלישי שהוא גורם מאשר מפוקח). הסרת דרישה זו מהתקנות עולה בקנה אחד עם תיקון מס' 3 לחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001[3] וההקלות שנקבעו במסגרתו לפיהן בחתימה של מסר אלקטרוני הנדרשת לפי חיקוק, לא תחול עוד חובה גורפת לחתימה אלקטרונית מאושרת, וניתן יהיה לקיים את דרישת החתימה גם באמצעות חתימה אלקטרונית אחרת. כמו כן, מוצע להשמיט בהגדרת "מסמך אלקטרוני" את ההוראות המיוחדות לעניין תצהיר ולעניין מסמך בחתימת יד פקיד בית משפט, שכן לאור ההשמטה המוצעת של הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת באופן כללי, אין צורך בהוראות מיוחדות אלה. בד בבד עם תיקון מוצע זה, ייקבע בהודעה של מנהל בתי המשפט מכוח סמכותו לפי תקנה 165 לתקנות, כי בעל דין שאינו מיוצג על ידי עורך דין רשאי להגיש לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט" מסמך אלקטרוני מרחוק, ללא צורך בחתימתו באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת, לאחר שהזדהה במערכת ההזדהות הממשלתית. זאת למעט אם מדובר במסמך המוגש לבית המשפט העליון, או המסמך הראשון המוגש בהליך, או כתב תביעה. בהודעת המנהל האמורה ייקבע גם כי הגשה על-ידי עורך דין לבית המשפט באמצעי אלקטרוני תמשיך להיות באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת.
הסרת הדרישה לחתימה אלקטרונית מאושרת תשפר את השירות לציבור המתדיינים הבלתי מיוצגים שמרביתם אינם מחזיקים ב"כרטיס חכם" אשר באמצעותו ניתן לחתום מסמך בחתימה אלקטרונית מאושרת, ולפיכך נמנעה מהם עד כה האפשרות להמציא מסמך אלקטרוני לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט". בעקבות התיקון המוצע, יוכל ציבור זה להגיש מרחוק ב"נט המשפט" ללא צורך בהגעה לבית המשפט מסמכים בהליך המשפטי המתנהל בעניינם.
כמו כן, למניעת ספקות, מוצע להבהיר בתקנה 165 לתקנות, כי סמכות מנהל בתי המשפט לקבוע הוראות טכניות בעניין אופן הגשת מסמך אלקטרוני ובין השאר בדבר מאפייני מסמך אלקטרוני, כוללת בגדרה את הסמכות לקבוע הוראות בעניין אופן ביצוע חתימה אלקטרונית. יצוין כי הסדרת אופן החתימה על מסמך אלקטרוני במסגרת הודעה של מנהל בתי המשפט תחת עיגונו בתקנות, תאפשר לתקנות להיות "ניטרליות טכנולוגית" כך שנוסחן יתאים להתפתחויות טכנולוגיות שעשויות להיות מעת לעת, מבלי שיידרש בכל פעם תיקון של התקנות.
תיקון תקנה 161 – מוצע להבהיר שהמצאה של מסמך אלקטרוני לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט" תהיה בהתאם לתנאים עליהם יורה מנהל בתי המשפט בהודעה שיפרסם לפי תקנה 165(ב). זאת על מנת להסב את תשומת לב הציבור לכך שייקבעו הוראות ספציפיות בדבר אופן המצאת המסמך האלקטרוני בהודעת המנהל האמורה, למשל לעניין האבחנה בין אופן המצאת המסמך כשמדובר בהמצאה על-ידי עורך דין, לבין אופן המצאתו כשמדובר בהמצאה על-ידי בעל דין לא מיוצג.
תיקון תקנה 162 – בהתאם לתקנה 161(1)(ב) לתקנות, המבקש להמציא לבית המשפט מסמך אלקטרוני, ימסור לבית המשפט כתובת דואר אלקטרוני או כתובת דואר אלקטרוני מאובטחת לצורך המצאה אלקטרונית מבית המשפט אליו. לנוכח הכוונה לאפשר לבעל דין שאינו מיוצג בידי עורך דין להמציא מסמך אלקטרוני לבית המשפט ללא צורך בחתימה אלקטרונית מאושרת, מוצע להבהיר בתקנה 162 כי בית המשפט רשאי להמציא לבעל דין כאמור מסמך בהמצאה אלקטרונית אם הוא מסר לבית המשפט כתובת דואר אלקטרוני או כתובת דואר אלקטרוני מאובטחת לצורך המצאה אלקטרונית מבית המשפט אליו לפי תקנה 161(1)(ב).