תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת (תיקון מס' 4), התשפ"א-2020
1. תיקון סעיף 2
7. ביצוע ותקנות
תזכיר חוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת (תיקון מס' 4), התשפ"א -2020
חוק הסדרת הטיפול בחופי כנרת, התשס"ח-2008 (להלן – "חוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת" או "החוק") נחקק בשנת 2008 במטרה "להסדיר את הטיפול בחופי הכנרת בראייה כוללת ואחידה, בהתחשב בהיבטים הייחודיים של הכנרת, ולהגביר את האכיפה של חיקוקים שנועדו למנוע ולצמצם את הפגיעה בכנרת" (סעיף 1 לחוק), וזאת על ידי ריכוז הסמכויות הנוגעות לניהול הפעילות בחופי הכנרת בידי גוף אחד, הוא איגוד ערים כנרת (להלן - האיגוד), אשר הוקם מכוח חוק זה. יצוין, כי מדובר באיגוד הערים היחיד אשר אינו מוקם מכוח חוק איגודי ערים, התשט"ו-1955.
סעיף 10 לחוק קובע הוראות בעניין ביצוע תפקידי האיגוד באמצעות רשות הניקוז כנרת, שהוקמה לפי חוק הניקוז וההגנה מפני שיטפונות, התשי"ח- 1958. בכלל זאת נקבע, בסעיף קטן (א), כי לשם ביצוע תפקידיו לפי חוק זה, יתקשר האיגוד עם רשות הניקוז כנרת, לרבות לצורך מינוי פקחים, בכפוף להוראות לפי כל דין, למעט בכל הנוגע להתקשרויות של האיגוד עם אחר לפי סעיף 11.
מבנה זה, אפשר לאיגוד בתחילת דרכו, לטפל בחופי הכנרת בראייה כוללת ולנהל מדיניות אחידה בכל הנוגע לנעשה תחת תשתית פעילות וביצוע יעילים של רשות הניקוז אשר ביצעה גם בעבר מגוון תפקידים הנוגעים לטיפול בחופי הכנרת.
כעת, לאחר שנצבר ניסיון של מספר שנים, לאור גידול פעילות ותקציב האיגוד ולאחר בחינה מקצועית, מוצע לתקן ולשנות את המצב הקיים ולנתק את הזיקה וההתקשרות בין רשות הניקוז והאיגוד. כך, שהאיגוד יפעל באופן עצמאי ללא התקשרות לרשות הניקוז.
לשם כך מוצע לבטל את סעיף 10 לחוק בעניין "ביצוע תפקידי האיגוד באמצעות רשות הניקוז כנרת" וכפועל יוצא אזכורים נוספים לזיקה והתקשרות בין רשות הניקוז והאיגוד בסעיפים 2, 11 ו-40 לחוק העיקרי.
לאור התיקונים המוצעים, מוצע לקבוע כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע הוראות לצורך ביצוע חוק זה, ובכלל זאת ככל הנדרש, לעניין הקניית רכוש רשות ניקוז כנרת לאיגוד ובדבר תיאום חשבונות וחלוקת חובות וזכויות ביניהן הנוגעות להתקשרויות שבוצעו על ידי האיגוד על רשות הניקוז כנרת לפי הוראות סעיף 10א לחוק העיקרי לרבות הקנייה לאיגוד של הזכויות, הסמכויות והחובות לפי התקשרויות אלו. וכן, הוראות לעניין עובדים קבועים של רשות הניקוז כנרת שעיקר עיסוקם היה במתן שירותים לאיגוד לפי הוראות סעיף 10א לחוק העיקרי טרם התיקון, לרבות קביעת הוראות בנוגע למתן אפשרות להעברת עובדים כאמור להיות עובדי האיגוד.
לצד תיקונים אלה הנוגעים לזיקה הקיימת בין איגוד ערים כנרת לרשות ניקוז כנרת, מוצע להוסיף ולתקן את סעיף 27 לחוק, כך שייקבע שמועצת האיגוד תמנה, בהליך של מכרז פומבי, בנוסף לגזבר, מנהל כללי לאיגוד. בהמשך לכך, מוצע לתקן את סעיף 29(ב) לחוק, כך שיושב ראש האיגוד יהיה רשאי להסמיך כמורשה חתימה, בנוסף לממלא מקומו, גם את המנהל הכללי של האיגוד
תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:
|
|
|
|
|
1. |
בסעיף 2 לחוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת, התשס"ח-2008[1] (להלן - החוק העיקרי), ההגדרות "חוק הניקוז" ו-"רשות הניקוז כנרת" – יימחקו. |
|
|
2. |
סעיף 10 לחוק העיקרי – בטל. |
|
|
3. |
בסעיף 11 לחוק העיקרי, בפסקה (1), המילים "למעט על התקשרות עם רשות הניקוז כנרת בהתאם להוראות סעיף 10(א)," – יימחקו. |
|
|
4. |
בסעיף 27 לחוק העיקרי - |
|
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "גזבר האיגוד" יבוא "מנהל כללי וגזבר לאיגוד"; |
|
|
|
(2) במקום "גזבר האיגוד" יבוא "מנהל כללי וגזבר לאיגוד." |
|
5. |
בסעיף 29(ב) לחוק העיקרי, אחרי "ממלא מקומו" יבוא "ואת מנהל הכללי של האיגוד". |
|
|
6. |
בסעיף 40 לחוק העיקרי – |
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום "מבין עובדי רשות הניקוז הכנרת" יבוא "מבין עובדי האיגוד"; |
|
|
|
(2) סעיף קטן (ג) – בטל. |
|
7. |
שר הפנים יהיה רשאי לקבוע הוראות לצורך ביצועו של חוק זה ובכלל זאת הוראות בעניינים אלה: |
|
|
|
|
(1) הוראות לעניין הקניית רכוש רשות ניקוז כנרת לאיגוד ובדבר תיאום חשבונות וחלוקת חובות וזכויות ביניהן הנוגעות להתקשרויות שבוצעו על ידי האיגוד על רשות הניקוז כנרת לפי הוראות סעיף 10א לחוק העיקרי טרם התיקון, לרבות הקנייה לאיגוד של הזכויות, הסמכויות והחובות לפי התקשרויות אלו. |
|
|
|
(2) הוראות לעניין עובדים קבועים של רשות הניקוז כנרת שעיקר עיסוקם היה במתן שירותים לאיגוד לפי הוראות סעיף 10א לחוק העיקרי טרם התיקון, לרבות קביעת הוראות בנוגע למתן אפשרות להעברת עובדים כאמור להיות עובדי האיגוד. נקבעו הוראות כאמור, יחולו הוראות אלו, על אף האמור בסעיף 31(ב) לחוק. |
כללי
חוק הסדרת הטיפול בחופי כנרת, התשס"ח-2008 (להלן – "חוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת" או "החוק") נחקק בשנת 2008 במטרה "להסדיר את הטיפול בחופי הכנרת בראייה כוללת ואחידה, בהתחשב בהיבטים הייחודיים של הכנרת, ולהגביר את האכיפה של חיקוקים שנועדו למנוע ולצמצם את הפגיעה בכנרת" (סעיף 1 לחוק), וזאת על ידי ריכוז הסמכויות הנוגעות לניהול הפעילות בחופי הכנרת בידי גוף אחד, הוא איגוד ערים כנרת (להלן - האיגוד), אשר הוקם מכוח חוק זה. יצוין, כי מדובר באיגוד הערים היחיד אשר אינו מוקם מכוח חוק איגודי ערים, התשט"ו-1955.
סעיף 10 לחוק קובע הוראות בעניין ביצוע תפקידי האיגוד באמצעות רשות הניקוז כנרת, שהוקמה לפי חוק הניקוז וההגנה מפני שיטפונות, התשי"ח- 1958. בכלל זאת נקבע, בסעיף קטן (א), כי לשם ביצוע תפקידיו לפי חוק זה, יתקשר האיגוד עם רשות הניקוז כנרת, לרבות לצורך מינוי פקחים, בכפוף להוראות לפי כל דין, למעט בכל הנוגע להתקשרויות של האיגוד עם אחר לפי סעיף 11.
מבנה זה, אפשר לאיגוד בתחילת דרכו, לטפל בחופי הכנרת בראייה כוללת ולנהל מדיניות אחידה בכל הנוגע לנעשה תחת תשתית פעילות וביצוע יעילים של רשות הניקוז אשר ביצעה גם בעבר מגוון תפקידים הנוגעים לטיפול בחופי הכנרת.
כעת, לאחר שנצבר ניסיון של מספר שנים, לאור גידול פעילות ותקציב האיגוד ולאחר בחינה מקצועית, מוצע לתקן ולשנות את המצב הקיים ולנתק את הזיקה וההתקשרות בין רשות הניקוז והאיגוד. כך, שהאיגוד יפעל באופן עצמאי ללא התקשרות לרשות הניקוז.
סעיף 1 במסגרת התיקון המבקש כאמור לבטל את ביצוע תפקידי האיגוד על ידי רשות הניקוז, מוצע למחוק את האזכורים הנוגעים לרשות הניקוז כנרת, ביניהם ההגדרות בסעיף 2 לחוק העיקרי, של המונחים "חוק הניקוז" ו-"רשות הניקוז כנרת".
סעיפים 2 ו-3 מוצע לבטל את סעיף 10 לחוק העיקרי, אשר עניינו ביצוע תפקידי האיגוד באמצעות רשות הניקוז כנרת. בהמשך לכך, מוצע לתקן את סעיף 11 לחוק העיקרי ולמחוק את האזכור בו להתקשרות של איגוד ערים כנרת עם רשות הניקוז כנרת בהתאם להוראות סעיף 10(א).
סעיפים 4 ו-5 סעיף 27 לחוק העיקרי קובע שמועצת האיגוד תמנה, בהליך של מכרז פומבי, את גזבר האיגוד. מוצע להוסיף ולקבוע שמועצת האיגוד תמנה, בהליך של מכרז פומבי, בנוסף לגזבר, מנהל כללי לאיגוד. בהמשך לכך, מוצע לתקן את סעיף 29(ב) לחוק, כך שיושב ראש האיגוד יהיה רשאי להסמיך כמורשה חתימה, בנוסף לממלא מקומו, גם את המנהל הכללי של האיגוד.
סעיף 6 סעיף 40(א)לחוק העיקרי מסמיך את ראש המועצה למנות פקחים לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה והחיקוקים המנויים בתוספת השנייה, בין השאר מבין עובדי רשות הניקוז. במסגרת התיקון כאמור, המבקש לבטל את ביצוע תפקידי האיגוד על ידי רשות הניקוז, מוצע לתקן כך שבמקום "מבין עובדי רשות הניקוז" יבוא "מבין עובדי האיגוד". כפועל יוצא מוצע לבטל את סעיף 40 (ג) אשר עניינו, בסמכויות פקח מבין עובדי רשות הניקוז.
סעיף 7 לאור התיקונים המוצעים, לעניין ניתוק הזיקה בין איגוד ערים כנרת לרשות ניקוז כנרת, מוצע לקבוע כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע הוראות לצורך ביצוע חוק זה, ובכלל זאת בעניינים הנוגעים להקניית רכוש רשות ניקוז כנרת לאיגוד ובדבר תיאום חשבונות וחלוקת חובות וזכויות ביניהן הנוגעות להתקשרויות שבוצעו על ידי האיגוד על רשות הניקוז כנרת לפי הוראות סעיף 10א לחוק העיקרי לרבות הקנייה לאיגוד של הזכויות, הסמכויות והחובות לפי התקשרויות אלו. וכן, הוראות לעניין עובדים קבועים של רשות הניקוז כנרת שעיקר עיסוקם היה במתן שירותים לאיגוד לפי הוראות סעיף 10א לחוק העיקרי טרם התיקון, לרבות קביעת הוראות בנוגע למתן אפשרות להעברת עובדים כאמור להיות עובדי האיגוד.