תוכן עניינים
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
הצעת חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (תיקון מס' 3), התשפ"א-2020
תיקון סעיף 5
תיקון סעיף 54 לחוק
תיקון סעיף 58 לחוק
דברי הסבר
הצעת חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (תיקון מס' 3), התשפ"א-2020
כללי
החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011 (להלן – החוק), הציב מטרה שאפתנית לקידום ההגנה על הציבור מפני חשיפה לאסבסט, וכלל שורה של חובות להסרה יזומה של אסבסט בשימושים שונים, ובהם בתעשייה, במבני ציבור ובצה"ל. בסעיף 5 לחוק נקבעה חובה לגבי מיתקנים תעשייתיים להסיר אסבסט פריך שהותקן בהם כבידוד תרמי בתוך 10 שנים מיום התחילה, קרי, עד ליום 4.8.2021.
חברת החשמל לישראל מחזיקה במספר ניכר של מיתקנים תעשייתיים בהם מותקן אסבסט פריך כבידוד תרמי. מאז חקיקת החוק ביצעה החברה פעולות נרחבות להסרת האסבסט הפריך במיתקניה על פי תכנית פעולה מדורגת, בתיאום מול המשרד. בשנים האחרונות התברר כי לגבי חלק מתחנת הכח רדינג בתל אביב (רדינג ד'), קיים קושי מעשי לעמוד במועד שנקבע בחוק, מטעמים תפעוליים של משק החשמל.
הסרת האסבסט מהמיתקן כרוכה בהשבתה לתקופה ממושכת של למעלה משנה. על מנת לעמוד במועד שנקבע בחוק נערכה חברת החשמל להשבית את תחנת הכוח בסוף 2019. אולם, מכיוון שבמועד האמור המשך ייצור החשמל בתחנת הכוח היה הכרחי על מנת לשמור על יציבות התדר ברשת החשמל בהעדר תחליף, פנו חברת החשמל, רשות החשמל ומשרד האנרגיה למשרד להגנת הסביבה בבקשה לדחות את מועד ההסרה במיתקן זה באופן שלא יפגע באספקת החשמל. לאחר בדיקה מעמיקה שביצע המשרד ונוכח החשש הממשי לפגיעה באספקת החשמל, ניאות המשרד לאפשר את הדחייה למועד הקצר ביותר האפשרי.
יצוין כי בחלקים אחרים של תחנת הכוח, שאינם פעילים, הוסר האסבסט הפריך כנדרש בהתאם להוראות החוק, ואף טרם המועד הסופי שנקבע בחוק. עוד יצוין, כי תחנת הכוח מיועדת להשבתה לצמיתות בשנים הקרובות. על פי התכנית הקיימת של משק החשמל, תוחלף אספקת החשמל מתחנה זו באמצעות חיבור תחנת מיתוג "עתידים". תהליכי הקמת תחנת המיתוג מצויים בשלבים מתקדמים אך טרם הושלמו.
עיקר 1 – הארכת משך התקופה להסרת אסבסט בתחנת הכוח רדינג ד'
מוצע לתקן את סעיף 5 לחוק באופן שיתווסף לו סעיף קטן (ז), אשר יאפשר דחיית הסרת האסבסט במיתקן עד ליום 1.1.2024, בכפוף לקיומן של אבני דרך המפורטות בסעיף.
עיקר 2 – תיקון הסדרי עיצום כספי ועונשין
מוצע לתקן את סעיפים 54 ו- 58 לחוק, באופן שיבהיר כי הפרת הוראות החוק בנוסחו המתוקן מהווה עבירה ובסמכות מנהל רישוי אסבסט במשרד הסמכות להטיל עיצום כספי על הפרתן.
אין השפעה על קבוצות אוכלוסייה שהמחוקק ראה לנכון לייחדן בהוראות ייצוג הולם או לתת להן הגנה מיוחדת אחרת.
תיקון החוק נדרש על מנת לאפשר לחברת החשמל לפעול כדין תוך שמירה על אספקת החשמל החיונית למשק.
תזכיר חוק מטעם משרד להגנת הסביבה:
|
|
|
|
|
|
1. |
בחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011[1] (להלן – החוק), בסעיף 5, בסופו יבוא: |
||
|
|
|
"(ז) על אף האמור בסעיף קטן (א), בעל מיתקן תעשייתי רשאי להמשיך שימוש קיים באסבסט פריך שהותקן כבידוד תרמי בתחנת הכח תל אביב (רדינג ד') ובלבד שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) בעל המיתקן הגיש בקשה להיתר עבודת אסבסט לשם ביצוע ההסרה עד ליום כ"א בתמוז ה'תשפ"א (1 ביולי 2021); |
|
|
|
|
(2) פעילות תחנת הכוח תופסק, לצורך הסרת האסבסט, בתוך 14 ימים מהפעלת תחנת מיתוג "עתידים", ולא יאוחר מיום ו' בתשרי ה'תשפ"ג (1 באוקטובר 2022); |
|
|
|
|
(3) עבודת הסרת האסבסט תבוצע בלוח הזמנים הקצר ביותר ותסתיים לא יאוחר מיום כ' בטבת ה'תשפ"ד (1 בינואר 2024), ובכפוף לתנאי היתר עבודת האסבסט." |
|
2. |
בסעיף 54 לחוק, בפסקה (ב)(1), אחרי "5(א)" יבוא "5(ז)". |
||
|
3. |
בסעיף 58 לחוק, בפסקה (ב)(1), אחרי "5(א)" יבוא "5(ז)". |
||
החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011 (להלן – החוק), הציב מטרה שאפתנית לקידום ההגנה על הציבור מפני חשיפה לאסבסט, וכלל שורה של חובות להסרה יזומה של אסבסט בשימושים שונים, ובהם בתעשייה, במבני ציבור ובצה"ל.
בסעיף 5 לחוק נקבע כי בעלים של מתקן תעשייתי נדרש למפות שימוש קיים באסבסט פריך במיתקן ולהסיר את האסבסט בתוך 10 שנים מיום התחילה, קרי עד ליום 4.8.2021. חברת החשמל לישראל מחזיקה במספר ניכר של מיתקנים תעשייתיים בהם מותקן אסבסט פריך כבידוד תרמי. מאז חקיקת החוק ביצעה החברה פעולות נרחבות להסרת האסבסט הפריך במיתקניה על פי תכנית פעולה מדורגת, בתיאום מול המשרד. בשנים האחרונות התברר כי לגבי חלק מתחנת הכח רדינג בתל אביב (רדינג ד'), קיים קושי מעשי לעמוד במועד שנקבע בחוק, מטעמים תפעוליים של משק החשמל.
הסרת האסבסט מהמיתקן כרוכה בהשבתה לתקופה ממושכת של למעלה משנה. על מנת לעמוד במועד שנקבע בחוק נערכה חברת החשמל להשבית את תחנת הכוח בסוף 2019. אולם, מכיוון שבמועד האמור המשך ייצור החשמל בתחנת הכוח היה הכרחי על מנת לשמור על יציבות התדר ברשת החשמל בהעדר תחליף, פנו חברת החשמל, רשות החשמל ומשרד האנרגיה למשרד להגנת הסביבה בבקשה לדחות את מועד ההסרה במיתקן זה באופן שלא יפגע באספקת החשמל. לאחר בדיקה מעמיקה שביצע המשרד ונוכח החשש הממשי לפגיעה באספקת החשמל, ניאות המשרד לאפשר את הדחייה למועד הקצר ביותר האפשרי.
יצוין כי בחלקים אחרים של תחנת הכוח, שאינם פעילים, הוסר האסבסט הפריך כנדרש בהתאם להוראות החוק, ואף טרם המועד הסופי שנקבע בחוק. עוד יצוין, כי תחנת הכוח מיועדת להשבתה לצמיתות בשנים הקרובות. על פי התכנית הקיימת של משק החשמל, תוחלף אספקת החשמל מתחנה זו באמצעות חיבור תחנת מיתוג "עתידים". ההליכים לאישור תחנת המיתוג והקמתה מצויים בשלבים מתקדמים אך טרם הושלמו.
לסעיף 1 מוצע לתקן את סעיף 5 לחוק באופן שיתווסף לו סעיף קטן (ז), אשר יאפשר את המשך השימוש בתחנת הכוח רדינג ד' תוך מתן דחייה במועד להסרת האסבסט הפריך לתקופה של שנתיים וחצי. אבני הדרך המוצעות הן הגשה של תכנית הסרה במסגרת בקשה להיתר עבודת אסבסט עד ליום 1.7.2021, והשבתה של המיתקן לצורך הסרת האסבסט הפריך עד ליום 1.10.2022. מועדים אלה הם הקצרים ביותר האפשריים על מנת לשמור על אספקת החשמל באיזור ועל יציבות הרשת.
לסעיף 2 נוכח התיקון המוצע לסעיף 5 לחוק, נדרש תיקון לנוסח סעיף 54 לחוק שעניינו קביעת עבירה על הפרת הוראות סעיף 5, באופן שיתאים את נוסח סעיף העבירה לנוסח הסעיף המהותי. יצוין כי סעיף 54(ב)(1) קובע כי הפרת הוראות הסעיף דינה מאסר שנה או קנס בסכום של כ- 220 אלף ₪ ליחיד וכפל הסכום לתאגיד.
לסעיף 3 נוכח התיקון המוצע לסעיף 5 לחוק, נדרש תיקון לנוסח סעיף 58 לחוק שעניינו קביעת הפרה על הפרת הוראות סעיף 5, באופן שיתאים את נוסח סעיף ההפרה לנוסח הסעיף המהותי. יצוין כי סעיף 58(ב)(1) מאפשר הטלת עיצום כספי בסכום של כ- 200 אלף ₪ על יחיד וכפל הסכום על תאגיד.